Gå til innhold

Security Online

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Hvem har ansvaret for ens sikkerhet ute på internett?

Tråden "Til Ettertanke" ble stengt så jeg tar opp temaet i en ny tråd nå.

Siden en av KG's mest profilerte brukere ble hengt ut med fullt navn så har det oppstått en debatt om skyld- ikke skyld.

For hvem skal ta skylden når en selv er uforsiktig og legger ut så mye info. om en selv at det blit enkelt for andre og finne ut både navn, adresse og andre sensitive opplysninger? Er det ikke brukerens ansvar og selv være påpasselig nok med sensitive opplysninger.

Jeg vet svært godt hvordan Vinga har det, jeg har selv mottatt trusler på e- mail fra folk som ikke liker det jeg skriver og det er selvsagt ikke hyggelig, så man lærer og passe seg. Som KG's kanskje mest profilerte bruker så er jeg vant til å få mye pepper men jeg får heldigvis mest ros. Det er jo derfor jeg er her, fordi jeg liker de som er her inne selv om vi krangler masse. Og man bør ikke la seg skremme av noen vattnisser som ikke har annet å gjøre enn å sende deg e- mailer a la "vi vet hvem du er- og hvor du bor".

Jeg mener at vi alle selv har ansvar for hva vi legger ut av personlig info. Vi er voksne mennesker og bør ikke være så naive at vi tror at "her på Kg så er vi trygge for her er alle så snille".

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Enig! Vil man være anonym, bør man ikke legge ut detaljer om ting i livet sitt.

Også for en hacker er det ingen problem å finne ut hvilke person som er hvem, så en bør ikke brette ut livet sitt her inne.

Men selvfølgelig, der opp til hver enkelt. Noen vil kansje ikke være anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man selv er ansvarlig for å oppgi så mye informasjon om seg selv dersom man ikke ønsker å blir gjenkjent.

På den annen side bør man respektere at så langt er "jeg" villig å slippe dere innpå meg.... resten vil jeg ha for meg selv liksom.

Personlig syns jeg faktisk mest synd på den/de personene som bruker tid på å spore opp og avsløre identiteten til brukerne her inne bare for å være jævelig.... det må være noe som mangler i personens liv om man ikke har annet man kan finne på spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Kristian

Selv om man skulle være "slepphendt" med opplysninger om seg selv, behøver ikke andre legge ut det de tror de vet.

Å la folk få lov til å være den man er her, handler om respekt, og det er respektløst å tråkke i andres private sirkel - uansett hvor mye man har "røpet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man er selv ansvarlig for hvor mye informasjon man legger ut på nett mener jeg.

Men uansett så gir det ingen rett til å publisere navn på bruker dersom man sitter inne med den informasjonen. Det er krenking av personvern mener jeg. Man bør være såpass oppegående at man finner seg for god til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

På nett såvel som i livet ellers er det klart man selv er ansvarlig for hvilke opplysninger man gir. Man kan velge å stole å folk - eller å la det være! Og så er det alltid noen som VIL vite mer, og som lever og ånder for å "avsløre" andre, er enig med den som sa at det er den som gjør det det er synd på - det er bare så dumt at det andre som rammes av det! Jeg er kanskje ekstremt forsiktig, for jeg ønsker ikke å bli gjenkjnet, men det er klart, er det noen som absolutt VIL, så finner de vel ut hvem jeg er.

Har også en ABSOLUTT regel når barnet mitt chatter som heter: Du oppgir IKKE navn, adresse eller telefonnummer på chat!

Egentlig tror jeg at jeg prøver å si at det beste er å vise sunt bondevett og vanlig høflighet på internett - akkurat som det er i virkeligheten!

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...