Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun studerte i tre år, men angret på retningen og strøk på bacheloroppgaven, som hun idiotisk nok ikke har noen intensjoner om å ta på nytt. Deretter reiste hun til utlandet for språkkurs ganger to, finansiert av lånekassen. Snart kommer hun hjem og er sikkert like deppa som sist hun var hjemme, fordi hun ikke har lappen, ingen jobb og her går ikke kollektivtransport, i tillegg til at hun savner utlandet. Så da er hun våken til langt på natt og prater med kjæresten fra der hun er på utenlandsopphold og sover til langt på dag, for så å sitte i stua resten av dagen med musikk i ørene, surt tryne og ei bok.

Det er SÅ deprimerende å være på besøk der fordi hun bare kaster bort livet sitt. Moren min også sier at hun ikke orker enda en sånn periode. Det hun trenger er fysisk aktivitet og en jobb. Alt hun har gjort hittil har hun finansiert gjennom Lånekassen, og sitter på en gjeld tilsvarende det noen med fullført master har, bare at hun ikke sitter igjen med noe nevneverdig kompetanse i gjengjeld. I det ene øyeblikket vurderer hun å begynne på ny bachelor, og i det andre har hun tatt en helomvending og skal starte opp noe for seg selv, som er helt urealistisk.

Jeg sender henne linker til jobbannonser, men da er unnskyldningen at hun ikke er flink nok til å skrive søknad, at hun må trene på det først. Det er noe som har sviktet i oppdragelsen hennes for hun har alltid vært eksepsjonelt lat, og hun er vant med at ting bare ordner seg, dvs. at moren vår ordner det for henne. Hadde det vært min datter hadde jeg bedt henne flytte ut, men det kommer ikke moren min til å gjøre. Tips?

Anonymkode: 6cf7a...a33

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje spørre henne hvordan hun har det i alt det her? 

Anonymkode: 0c9fe...64a

• Liker 10
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje spørre henne hvordan hun har det i alt det her? 

Anonymkode: 0c9fe...64a

Hun har det fint, sier hun. Og jeg forstår det er trist å være borte fra kjæresten, absolutt! Men hun må ta ansvar for livet sitt og kan ikke bare råtne i lenestolen helt til neste gang hun får sett typen. Det vil bare føre til fysisk og psykisk uhelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være noe som ligger bak. Kanskje en ikke diagnoser diagnose som gjør gjennomføring og oppstart (som det praktiske med å skrive søknad) ikke er så enkelt. 

Adhd er en typisk diagnose hvor de som sliter med dette og ikke er utredet ofte beskrives som late. Kan godt hende at det ligger noe bak hennes væremåte som bør nøstes opp i for at hun kan komme videre i livet.

Husker jeg rett så har nav jobbsøker kurs med fokus på søknadsskriving.

Anonymkode: 5ac9c...69c

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan det være noe som ligger bak. Kanskje en ikke diagnoser diagnose som gjør gjennomføring og oppstart (som det praktiske med å skrive søknad) ikke er så enkelt. 

Adhd er en typisk diagnose hvor de som sliter med dette og ikke er utredet ofte beskrives som late. Kan godt hende at det ligger noe bak hennes væremåte som bør nøstes opp i for at hun kan komme videre i livet.

Husker jeg rett så har nav jobbsøker kurs med fokus på søknadsskriving.

Ja, vet det. Men jeg mistenker nok heller at det er generell mistrivsel hjemme fordi hun ikke har noe fornuftig å ta seg til med, og at det blir en selvforsterkende spiral. For hun har nemlig ikke disse problemene der hun er i utlandet nå, der koser hun seg veldig. Og jeg unner henne det, men man kan ikke være utenlandsstudent for alltid heller, og da er den harde realiteten at hun MÅ ha en jobb om hun vil tilbake dit.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, vet det. Men jeg mistenker nok heller at det er generell mistrivsel hjemme fordi hun ikke har noe fornuftig å ta seg til med, og at det blir en selvforsterkende spiral. For hun har nemlig ikke disse problemene der hun er i utlandet nå, der koser hun seg veldig. Og jeg unner henne det, men man kan ikke være utenlandsstudent for alltid heller, og da er den harde realiteten at hun MÅ ha en jobb om hun vil tilbake dit.

Tingen med adhd er jo at når mann gjør noe som motiverer så er mann mere på enn alle andre, så at hun trives å fungerer ved studier i utlandet er ikke et bevis mot at hun ikke har adhd. 

Jeg ønsker ikke å fjerndiagnosiere noen jeg ikke kjenner over internet men det virker jo som det ligger noe mer bak enn at søster er lat. 

Grunnet til at jeg nevnte adhd spsefikt er at jeg levde mange år uten diagnose og ble veldig misforstått i møte med andre. Ordet lat er ofte en gjenganger. Jeg fungerer godt med adhd men det hjalp å få en innsikt i hvorfor jeg er som jeg er og hva mine styrker er. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å legge dere opp i livet hennes? 

Gi råd hvis hun spør. La henne ellers være voksen på sin måte.

Anonymkode: 35f8b...389

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tingen med adhd er jo at når mann gjør noe som motiverer så er mann mere på enn alle andre, så at hun trives å fungerer ved studier i utlandet er ikke et bevis mot at hun ikke har adhd. 

Jeg ønsker ikke å fjerndiagnosiere noen jeg ikke kjenner over internet men det virker jo som det ligger noe mer bak enn at søster er lat. 

Grunnet til at jeg nevnte adhd spsefikt er at jeg levde mange år uten diagnose og ble veldig misforstått i møte med andre. Ordet lat er ofte en gjenganger. Jeg fungerer godt med adhd men det hjalp å få en innsikt i hvorfor jeg er som jeg er og hva mine styrker er. 

Nei, men at hun er lat er jo ikke et sterkt argument for ADHD heller om man vrir på det, for ellers har hun så vidt jeg vet ikke symptomer. Jeg forstår og er klar over argumentene dine, men jeg synes ikke det passer helt til henne.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutt å legge dere opp i livet hennes? 

Gi råd hvis hun spør. La henne ellers være voksen på sin måte.

Problemet er at hun oppfører seg som en bortskjemt tenåring ennå. Kommer hjem til mamma hvor hun bor, spiser gratis, roter, får klærne sine vasket, får penger rett oppi hendene når hun trenger og bidrar ingenting selv, verken med husarbeid eller økonomisk, uansett hvor pent man ber henne. Hadde hun ikke vært så sur hadde det vært lettere å finne seg i, men humøret hennes tynger jo alle rundt henne. Hva skal det bli av henne om ingen begynner å stille krav? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet er at hun oppfører seg som en bortskjemt tenåring ennå. Kommer hjem til mamma hvor hun bor, spiser gratis, roter, får klærne sine vasket, får penger rett oppi hendene når hun trenger og bidrar ingenting selv, verken med husarbeid eller økonomisk, uansett hvor pent man ber henne. Hadde hun ikke vært så sur hadde det vært lettere å finne seg i, men humøret hennes tynger jo alle rundt henne. Hva skal det bli av henne om ingen begynner å stille krav? 

Din mor burde selvsagt si nei til dette. Grenser, ikke krav. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei man kan ikke være utenlandsstudent for alltid men man kan jobbe i utlandet for alltid. Hva er mulighetene hennes for jobb i landet hun er i?

Jeg var nok noe lik din søster, dro til utlandet for å studere og ble der i 12 år siden jeg fikk jobb der. Mulig det frister mer enn å komme hjem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Din mor burde selvsagt si nei til dette. Grenser, ikke krav. 

Moren min har dessverre gitt opp for hun orker ikke dårlig stemning. Jeg synes man bør kunne stille visse krav om hun skal fortsette å bo hjemme, i det minste finne en jobb så hun kommer seg ut av huset på dagtid. Om så bare en deltidsjobb, så er det bedre enn å sitte og surmule dag ut og dag inn. 

AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (1 minutt siden):

Nei man kan ikke være utenlandsstudent for alltid men man kan jobbe i utlandet for alltid. Hva er mulighetene hennes for jobb i landet hun er i?

Jeg var nok noe lik din søster, dro til utlandet for å studere og ble der i 12 år siden jeg fikk jobb der. Mulig det frister mer enn å komme hjem. 

Og hvis hun ønsker det så støtter jeg henne i det, men hun har jo ingen formell kompetanse å vise til, så det høres vanskelig ut. Må også ha arbeidstillatelse i det landet, noe hun ikke har.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Moren min har dessverre gitt opp for hun orker ikke dårlig stemning. Jeg synes man bør kunne stille visse krav om hun skal fortsette å bo hjemme, i det minste finne en jobb så hun kommer seg ut av huset på dagtid. Om så bare en deltidsjobb, så er det bedre enn å sitte og surmule dag ut og dag inn. 

Da er hennes irritasjon selvforskyldt. 

Du kan la søsteren være og påpeke at dette er selvforskyldt hver gang din mor klager. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hvis hun ønsker det så støtter jeg henne i det, men hun har jo ingen formell kompetanse å vise til, så det høres vanskelig ut. Må også ha arbeidstillatelse i det landet, noe hun ikke har.

Arbeidstillatelse gjør det betydelig mer klønete ja. Det som kan være en vei inn noen ganger er skandinaviske firma med avdelinger i det landet man bor i der de bruker språkkunnskaper som argument for arbeidstillatelse men det er selvfølgelig avhengig av at det er et land som har den slags. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke rart hun trives bedre i det landet hun er i nå, når kjæresten hennes også er der? For en utrolig kjip situasjon hun er i. 
på et eller annet tidspunkt må jo livet endres, men når hun får jobb hvor ofte får hun sett kjæresten? Det beste er jo at hun møter noen her hjemme og glemmer han om det er umulig og få arbeidstillatelse i landet han bor i, men det er lettere sagt enn gjort. 

Anonymkode: 6d3a4...5f1

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er jo ikke rart hun trives bedre i det landet hun er i nå, når kjæresten hennes også er der? For en utrolig kjip situasjon hun er i. 
på et eller annet tidspunkt må jo livet endres, men når hun får jobb hvor ofte får hun sett kjæresten? Det beste er jo at hun møter noen her hjemme og glemmer han om det er umulig og få arbeidstillatelse i landet han bor i, men det er lettere sagt enn gjort. 

Jepp, forstår veldig godt hvor kjipt det er, men om hun skal besøke ham igjen trenger hun faktisk penger. Det er på andre siden av jorden og flybillettene koster veldig mye. Han skal etter planen hit på et tidspunkt, men det blir fort et halvt år til. Vet ikke hvordan det er å få arbeidstillatelse der, men ser for meg det ikke teller til hennes fordel at hun ikke har noe kompetanse å vise til? Hvorfor skal hun få arbeidstillatelse når hun i beste fall kan jobbe i butikk, liksom?

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, forstår veldig godt hvor kjipt det er, men om hun skal besøke ham igjen trenger hun faktisk penger. Det er på andre siden av jorden og flybillettene koster veldig mye. Han skal etter planen hit på et tidspunkt, men det blir fort et halvt år til. Vet ikke hvordan det er å få arbeidstillatelse der, men ser for meg det ikke teller til hennes fordel at hun ikke har noe kompetanse å vise til? Hvorfor skal hun få arbeidstillatelse når hun i beste fall kan jobbe i butikk, liksom?

Hvorfor kan hun ikke jobbe i butikk liksom? Aner jo ikke hvor andre siden av jorden er, men jeg jobbet i butikk liksom på andre siden av jorden et par år i 20 årene. Var supert det. 
mulig det hadde vært lettere med “ kompetanse « og vise til, men .. situasjonen er jo den det er. Enig i at hun burde ta bachelor på nytt om det er noe hun ønsker og jobbe med og det gir kompetanse til arbeidstillatelse på andre siden av jorden. 

kan hun bruke kompetansen « snakker norsk « på andre siden av jorden? Eller engelsk? Ofte er jo språk kompetanse, men vanskelig og skjønne hvor hun er. 

det at du sender henne jobbannonser er jo utrolig provoserende,  om hun ikke kan skrive jobbsøknader kan hun få jobbsøkerkurs på nav, men at du legger deg oppi jobber hun skal søke på er helt bak mål. Kanskje hun får det bedre hjemme og klarer og finne ut av ting fortere om du roer ned den nedlatende holdningen din? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte umiddelbart adhd. Det ser ikke ut som du tror hos jenter. Hun har prøvd og prøvd. Sitter igjen med skyhøyt studielån og ikke noe reell utdanning. Det kan fra utsiden se ut som hun er lat, sur, ikke bryr seg. Men hvor jævlig har hun det ikke inni seg, når hun feiler gang på gang? Jeg tenker at du bare bidrar negativt, og misforstår hele greia. 

Anonymkode: ffde9...0b1

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor kan hun ikke jobbe i butikk liksom? Aner jo ikke hvor andre siden av jorden er, men jeg jobbet i butikk liksom på andre siden av jorden et par år i 20 årene. Var supert det. 
mulig det hadde vært lettere med “ kompetanse « og vise til, men .. situasjonen er jo den det er. Enig i at hun burde ta bachelor på nytt om det er noe hun ønsker og jobbe med og det gir kompetanse til arbeidstillatelse på andre siden av jorden. 

kan hun bruke kompetansen « snakker norsk « på andre siden av jorden? Eller engelsk? Ofte er jo språk kompetanse, men vanskelig og skjønne hvor hun er. 

det at du sender henne jobbannonser er jo utrolig provoserende,  om hun ikke kan skrive jobbsøknader kan hun få jobbsøkerkurs på nav, men at du legger deg oppi jobber hun skal søke på er helt bak mål. Kanskje hun får det bedre hjemme og klarer og finne ut av ting fortere om du roer ned den nedlatende holdningen din? 

Fordi jeg ser for meg at de ikke tar inn "hvem som helst" uten formell kompetanse når de vurderer hvem som skal få arbeidstillatelse, men jeg har ikke gått i dybden på det, så jeg vet ikke.

Herlighet, hun kan selvsagt å skrive søknad, det er bare noe hun bruker som unnskyldning. Hun er egentlig kjempeflink å skrive og trenger ikke jobbsøkerkurs. Noen tips hadde hun sikkert hatt godt av, men hun har så lite lyst å jobbe at hun til og med vred seg unna den gangen jeg tilbød meg å skrive søknad for henne.

Jeg har forresten ikke vært nedlatende mot henne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte umiddelbart adhd. Det ser ikke ut som du tror hos jenter. Hun har prøvd og prøvd. Sitter igjen med skyhøyt studielån og ikke noe reell utdanning. Det kan fra utsiden se ut som hun er lat, sur, ikke bryr seg. Men hvor jævlig har hun det ikke inni seg, når hun feiler gang på gang? Jeg tenker at du bare bidrar negativt, og misforstår hele greia. 

Anonymkode: ffde9...0b1

Det er bare det at hun ikke har prøvd særlig hardt. Og hun har ikke feilet gang på gang. Helt fair å velge feil bachelor og ta en pause, men etter en stund må man bare ta seg sammen igjen og slutte å leve på studielån og mammas lommebok.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...