Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #1 Skrevet 17. mars 2006 Nå har det vel gått for langt, når man trekker tilbake kjøtt selv om det er dobbelttestet, og funnet e-colifritt? http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article587163.ece Dette begynner å ligne galskap.
Gjest lilletroll Skrevet 17. mars 2006 #2 Skrevet 17. mars 2006 Barn har dødd. Synes det er greit med litt galskap da, jeg. Synes det vitner om ansvarsfølelse!
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #3 Skrevet 17. mars 2006 Barn har dødd. Synes det er greit med litt galskap da, jeg. Synes det vitner om ansvarsfølelse! ← Ansvaret ligger vel i en grundig sjekk før det kommer ut på markedet. Litt seint nå kanskje å trekke alt tilbake, da barn allrede er døde av det. Få heller opp kontrollen i forkant så slipper vi disse tragiske situasjonene. Samme hysteriet kommer når fugleinfluensa blir påvist. Her hvor jeg bor er sannsynligheten stor for at fugleinfluensa blir påvist først, og tro meg, samtlige bønder i området leter etter døde fugler, for så å spa de dypt ned i jorda, og dette for å unngå hysteriet enn så lenge.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #4 Skrevet 17. mars 2006 Jeg har lurt på noe annet jeg. Det har jo stått en del om dyr som kommer møkkete til slakt og at bøndene taper penger på det. Men hva gjør slakteriet med det annet enn å gi bøndene mindre penger? Blir dyrene vasket før slakt da?
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #5 Skrevet 17. mars 2006 Barn har dødd. Synes det er greit med litt galskap da, jeg. Synes det vitner om ansvarsfølelse! ← Ansvarsfølelse fordi de kaster kjøtt som er dobbeltsjekket for e-coli uten at det er funnet noe som helst? Hva hvis det er kjøkkenhygienen i hjemmene til barna som er mangelfull - hvem har ansvaret da tro?
riza Skrevet 18. mars 2006 #6 Skrevet 18. mars 2006 God hygiene samt skikkelig tilberedning av maten,skal normalt forhindre smitte av denne bakterien.Om f.eks. kjøttdeigen er skikkelig stekt,ville ingen blitt smittet selv om den i utgangspunktet inneholdt e-coli.
Mette Skrevet 20. mars 2006 #7 Skrevet 20. mars 2006 Tråden er ryddet, slik at det opprinnelige temaet kan diskuteres. Remyline Moderator
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #8 Skrevet 20. mars 2006 Jeg lurer på hvor ansvarsfølelsen til bøndene er hen jeg. Sende møkkete kuer til slakt? Det går da an å børste dem rene! Forresten er jeg enig i at man selv har ansvar for god hygiene på kjøkkenet og ved håndtering og tilberedning av kjøtt. Det forundrer meg at de siste tilfellene med syke barn har kommet, for da skulle foreldrene allerede ha fått med seg alle anbefalinger via mediene. Vel, det gjenstår å se om det er kjøtt som er årsaken da.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #9 Skrevet 20. mars 2006 Det er jo forferdelig skummelt at de aldri fant kilden. Nå er det jo mest sannsynlig for sent uansett... Men jeg må innrømme at jeg ikke har gitt 4-åringen min noe som helst som inneholder kjøttdeig siden det første tilfellet ble rapportert. Man tar bare ikke sjanse på sånt. Sannsynligheten er imidlertid stor for at kjøttdeiga aldri har vært bedre sjekka enn den er akkurat nå, og dermed er det vel NÅ vi burde spise den, og ikke om noen mnd når kontrollene blir slappere....
millemei Skrevet 20. mars 2006 #10 Skrevet 20. mars 2006 Barn har dødd. Synes det er greit med litt galskap da, jeg. Synes det vitner om ansvarsfølelse! ← Enig. Jeg tar i alle fall ingen sjanser når det gjelder mine barn. Men man begynner jo å lure på hva man egentlig kan spise. Vet om flere som har kuttet helt ut kjøtt, inkludert kjøttpålegg, og kylling (fugleinfluensa)
Ugla Skrevet 20. mars 2006 #11 Skrevet 20. mars 2006 Men er det nå så sikkert at denne bakterien kommer fra kjøtt? Så lenge de ikke har funnet noe, kan det jo være omtrent "hva som helst"... Håper de snart finner noe, så vi kan komme tilbake til normale tilstander igjen! Dette blir jo bare spekulasjoner, som fører til litt "hysteri"...
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #12 Skrevet 20. mars 2006 Det at eneste sammenhengen de har mellom disse barna er Gilde kjøttdeig er vel ikke så rart. Hvem barne familie er det som ikke spiser Gilde kjøttdeig i løpet av en uke?? Det må være noe annet de har spist. Det er jo ikke påvist noe hos Gilde!! MEn derimot hos Lidl, hvor de påstår kjøtte kommer fra Gilde, men siden ingenting er påvist hos Gilde må det være en mellomlanding mellom Gilde og Lidl som har denne smitten. MEn barna som har dødd har jo ikek spist kjøttdeig fra Lidl...
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #13 Skrevet 20. mars 2006 Hvem er ansvarlig for at folk har skikkelig kjøkkenhygiene og er i stand til å steke kjøtt? Lurer på hva fluene på kjøkkenet hos de syke barna kunne fortalt oss om det barna har spist. Det irriterer meg noe inni granskauen at man fortsetter masinge på kjøttet, når det er dårlig kjøkkenhygiene som er årsaken til sykdomsutbruddene.
Ugla Skrevet 20. mars 2006 #14 Skrevet 20. mars 2006 "Mattilsynet tror spekepølse fra Gildes datterselskap Terina i Sogndal er årsak til E.coli-utbruddene", står det på NRK-tekst-TV. De "TROR"... Jeg vil VITE hva som er årsaken...
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #15 Skrevet 20. mars 2006 "Mattilsynet tror spekepølse fra Gildes datterselskap Terina i Sogndal er årsak til E.coli-utbruddene", står det på NRK-tekst-TV. De "TROR"... Jeg vil VITE hva som er årsaken... ← De har nå trodd at kjøttdeig også var synderen. Eller; det var feil; De visste det... Kommentar til en om kjøkken og fluer; For tiden har ikke engang lokalt overvintrede fluer våknet av vinterdvalen! Flueargumentet må gjemmes til sommerutgaven av e.coli eller lignende...
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #16 Skrevet 20. mars 2006 Kommentar til en om kjøkken og fluer; For tiden har ikke engang lokalt overvintrede fluer våknet av vinterdvalen! Flueargumentet må gjemmes til sommerutgaven av e.coli eller lignende... ← Var overhodet ikke sånn jeg mente det. Men i retning av at flua kanskje kunne fortalt hvordan kjøkkenhygienen var.
Gjest Andre gjest Skrevet 20. mars 2006 #17 Skrevet 20. mars 2006 Ok Men dersom det er spekepølse, kan vi bare skrinlegge spekulasjonene om folks kjøkkenhygiene...for det er ikke relevant i sammenhengen spekepølse, den spiser vi jo "naturell". Uansett, det norske folk har lært masse om god kjøkkenhygiene. Det tragiske er at et barn har dødd av dette.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #18 Skrevet 20. mars 2006 I tillegg har folk begynt å spise mer fisk - og de er jo bra - eller er det det? Fisk er jo stappfull av tungmetaller - eller er den det? Er det forresten spekepølsa som har skylden - eller er det krydder eller kanskje yoghurt som media har skrevet? Mattilsynet viser svakhetstrekk i sin omgang med media - media presser som fy, og Mattilsynet vet ikke helt hva de skal gjøre med en såpass anstrengt situasjon. Uansett - hysteriet er ikke bra - det er trist at et barn har dødd pga dette, men hvor mange barn har i denne redselsperioden dødd i trafikkulykke? Og bør foreldre derfor holde sine barn hjemme? Forresten så er det vel i hjemmet de fleste ulykkene skjer - bør vi da be alle gå på besøk til noen som ikke er hjemme?
Sofia Skrevet 20. mars 2006 #19 Skrevet 20. mars 2006 God hygiene samt skikkelig tilberedning av maten,skal normalt forhindre smitte av denne bakterien.Om f.eks. kjøttdeigen er skikkelig stekt,ville ingen blitt smittet selv om den i utgangspunktet inneholdt e-coli. ← Stemmer dette??.. For det har jeg tenkt på. Jeg steiker alltid kjøttdeig veldig godt, da kan vel umulig bakteriene overleve??
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #20 Skrevet 20. mars 2006 Stemmer dette??.. For det har jeg tenkt på. Jeg steiker alltid kjøttdeig veldig godt, da kan vel umulig bakteriene overleve?? ← I forrige uke sa en matprofesser på tv at de farlige bakteriene det er snakk om dør ved 55-60 grader. Ser noen her inne nevner over 70. Hvis du steker kjøttet til det blit gyllent, så dør bakteriene. I tilelgg må du huske å ikke bruke kjøkkenredskap du har brukt på rått kjøtt på det kjøttet som er stekt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå