Gå til innhold

Hva gjør jeg med innesko i barnehagen når barnet IKKE bør gå med sko?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet bør gå mest mulig uten noe på føttene kun sokker/barbeint, men barnehagen pålegger innesko.

Jeg har tenkt på skinntøfler da de ikke har såle, men skinntøfler er veldig klamme og barnet har neglesopp, så da er alternativet åpene sandaler, men alle de har såle som barnet er frarådet fra å bruke innendørs.

Så hva gjør jeg??

Anonymkode: 983a1...c24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en spesiell årsak til at barnet ikke kan bruke sko inne. Så snakk med barnehagen. Hør om du kan bruke antiskli sokker?

Anonymkode: 47702...2fa

• Liker 14
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Om det er en medisinsk årsak til at barnet ikke kan gå med sko inne, snakker du med barnehagen om det også finner dere en løsning sammen.

Anonymkode: 0e70e...fca

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det medisinsk grunnlag, er det ikke et problem. 

Men hvorfor får ikke barnet tilpassede såler?

Anonymkode: 47cb3...97b

AnonymBruker
Skrevet

Barnet MÅ jo ikke ha innesko på i bhg. Men det vil jo bli ubehagelig for barnet dersom brannalarmen går på vinteren, men hva er sannsynligheten for det…

Anonymkode: 03e24...95b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg driter en lang mars i innesko. Dem kan ikke tvinge meg. Innesko utgjør også en 500-1000 kr mer i året i sko-utgifter og er uheldig for fotens utvikling. Bare si nei. Ungen din kan gå i sokker. Det er ikke som om dere får bot for manglende innesko

Anonymkode: 6d732...75c

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (1 minutt siden):

Prat med bhg 

Årsak til de sier sko er hvis de må ut pga btannalarm på vinteren og i regn.

Vet der jeg jobbet brukte mange skintøfler på de minste, de eldre brukte inntøfler med tynn såle likt disse i linken

https://www.skoringen.no/barn/toefler?srsltid=AfmBOorM7eAs25UAqAtbwxwhzhbJZOXtbQlvKDndCxMJNHstT0Jw0MER

Virkelig? En hel sektor(!) har ikke funnet en bedre løsning på den detaljen enn å stadig ha på og av barn helt unødige (og altså påviselig dårlig for fothelsen med mindre man kjøper relativt dyre barfotsko) innesko? 

Jeg kommer på en håndfull helt greie alternative løsninger som jeg ville gått for for min del om jeg måtte evakuere en flokk barfote barn i minusgrader. Og jeg er ikke en sektor, bare et løsningsorientert menneske. (I regn ville løsningen vært som i sol, jeg ser ikke et problem med regn, barn er greit vanntette)

Jeg trodde, helt ærlig, at dette med sko handlet om at mange voksne har valgt å anta at reklame er sannheten. Som bleie-reklamene som sier at barn skal avvenne «i eget tempo» mens ekte vitenskap viser at barn må avvennes av voksne, og helst tidligst mulig. Så tror mange voksne på skobransjens reklame om at føtter skal ha sko og at sko skal være nye (begge rene reklamekampanjer uten hold i virkeligheten). 

Anonymkode: c040c...fa9

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Vi brukte skinntøfler, antiskli sokker og noen "spesielle" babytøfler med strikk som jeg ikke husker navnet på. Beklager, lenge siden sist jeg hadde småbarn men typ babycare butikker vet det nok hva jeg mener. (Noe lignende dette: https://www.guttelus.no/products/en-fant-tofler-semsket-skinn-blue-night?gad_source=1&gad_campaignid=21270253584&gclid=Cj0KCQjwuvrBBhDcARIsAKRrkjdVCc_ELZo2tXYthtzdVbN2E2zTMC50ZklgkveP8a38OeM40ZnbUacaAtOCEALw_wcB).

Endret av luxifine
Tilleggsinfo
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Barnet bør gå mest mulig uten noe på føttene kun sokker/barbeint, men barnehagen pålegger innesko.

Jeg har tenkt på skinntøfler da de ikke har såle, men skinntøfler er veldig klamme og barnet har neglesopp, så da er alternativet åpene sandaler, men alle de har såle som barnet er frarådet fra å bruke innendørs.

Så hva gjør jeg??

Hvor gammel er barnet 

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Virkelig? En hel sektor(!) har ikke funnet en bedre løsning på den detaljen enn å stadig ha på og av barn helt unødige (og altså påviselig dårlig for fothelsen med mindre man kjøper relativt dyre barfotsko) innesko? 

Jeg kommer på en håndfull helt greie alternative løsninger som jeg ville gått for for min del om jeg måtte evakuere en flokk barfote barn i minusgrader. Og jeg er ikke en sektor, bare et løsningsorientert menneske. (I regn ville løsningen vært som i sol, jeg ser ikke et problem med regn, barn er greit vanntette)

Jeg trodde, helt ærlig, at dette med sko handlet om at mange voksne har valgt å anta at reklame er sannheten. Som bleie-reklamene som sier at barn skal avvenne «i eget tempo» mens ekte vitenskap viser at barn må avvennes av voksne, og helst tidligst mulig. Så tror mange voksne på skobransjens reklame om at føtter skal ha sko og at sko skal være nye (begge rene reklamekampanjer uten hold i virkeligheten). 

Der jeg jobbet var årsak pga brann, samme gjaldt skolen. Årsak ja er vanntette, men hvor fort får de frostskader ved -25 og snø ved å stå i bare sokker eller barbeint. Greit der jeg jobbet hadde vi en kurv ved inngangsdøra som skulle bli med ut ved brann med ullteppe, men ungene måtte allikevel gå i snøen ved alarm. Noe vi og opplevde en gang og var da faktisk e barn som var helt blå på beina pga de ikke hadde noe på beinene, mens vi drev å fikk alle på samleplasen   og da hvor lenge en må stå osv ved brann vet en aldri.

Dette er noe mange foreldre ikke tenker over. Ved brann har ikke ansatte mulighet å dra med seg sko og yttertøy ut, hovedoppgave da er å få alle trygt ut til samlingsplass , kontakte nød etatene 

Og selv om i bhg der jeg jobbet har en dlik kurv er det begrenset hvor mye 5 pledd og 15 barn. De er for å kunne legge over dem i kulda , evnt pakke inn noen, i sammen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan løser du det på vinteren?

Dessuten: vil du at barnet ditt skal tråkke i grus,smuler og annet? For det er aldri rent i en bhg unntatt 2 minutter etter at renholder har vasket. 

Anonymkode: b44cb...a0f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er det medisinsk grunnlag, er det ikke et problem. 

Men hvorfor får ikke barnet tilpassede såler?

Anonymkode: 47cb3...97b

Fordi det ikke skal gå med såler, det skal gå mest mulig uten sko, det bør for øvrig alle barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (53 minutter siden):

Prat med bhg 

Årsak til de sier sko er hvis de må ut pga btannalarm på vinteren og i regn.

Vet der jeg jobbet brukte mange skintøfler på de minste, de eldre brukte inntøfler med tynn såle likt disse i linken

https://www.skoringen.no/barn/toefler?srsltid=AfmBOorM7eAs25UAqAtbwxwhzhbJZOXtbQlvKDndCxMJNHstT0Jw0MER

Barnet blir svett på foten av disse, det har allerede hatt fotsopp, samt neglesopp som vi ikke får bort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (40 minutter siden):

Hvor gammel er barnet 

3,5 år.

AnonymBruker
Skrevet
luxifine skrev (43 minutter siden):

Vi brukte skinntøfler, antiskli sokker og noen "spesielle" babytøfler med strikk som jeg ikke husker navnet på. Beklager, lenge siden sist jeg hadde småbarn men typ babycare butikker vet det nok hva jeg mener. (Noe lignende dette: https://www.guttelus.no/products/en-fant-tofler-semsket-skinn-blue-night?gad_source=1&gad_campaignid=21270253584&gclid=Cj0KCQjwuvrBBhDcARIsAKRrkjdVCc_ELZo2tXYthtzdVbN2E2zTMC50ZklgkveP8a38OeM40ZnbUacaAtOCEALw_wcB).

Barnet blir dessverre svett av å gå med slik, har neglesopp som vi ikke får bort. Det kan spre seg eller bli verre med slike tette tøfler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvorfor det?

Anonymkode: c0580...8b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare latt være å sende med sko. Dere blir ikke sagt opp fordi dere dropper sko.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvordan løser du det på vinteren?

Dessuten: vil du at barnet ditt skal tråkke i grus,smuler og annet? For det er aldri rent i en bhg unntatt 2 minutter etter at renholder har vasket. 

Anonymkode: b44cb...a0f

De bruker ikke sko i barnehagen her. Det er ganske enkelt å legge brannøvelser til tidlig høst og jeg vil tro at det skjer heller sjelden at barnehagen brenner og alle må ut.

Jeg personlig vil heller tråkke i grus og smuler enn å ha føttene innestengt i sko hele dagen. Mange barn også hvis de fikk velge, vil jeg anta. Det er også sunnere for føttene å gå i sokkelesten. Man kan heller ikke være redd for litt smuler hvis man har barn i barnehage; barna ligger/sitter gjerne på gulvet og leker. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å la være det. Men som ansatt i skole og barnehage i mange år,har jeg sett mange iskalde bein når brannalarmen har gått. Og den går jo ikke bare hvis det faktisk brenner. Det er øvelser,eller det kan være feil. Selv går jeg alltid med innesko på jobb og hjemme. Pga dette med brannalarm,at jeg blir kald på bena,og at det kan være vått på gulvet. 

Anonymkode: 5daec...42b

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...