Gå til innhold

Kollektivt og billetter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ofte jeg bruker kollektivt, men igår brukte jeg på buss fra Kongsvinger til Hamar  og tilbake.

Jeg var ikke så lenge der, så hadde tid igjen på billetten da jeg skulle hjem igjen. Det er 7 soner og da gjelder billetten i 60 min + 20 min pr sone = 3 timer og 20 min. 

Jeg kjøpte billett, siden jeg skulle motsatt vei, men tenkte på etterpå at det kanskje ikke hadde vært nødvendig? Den billetten jeg hadde kjøpt på vei dit var jo fortsatt virksom.

Noen som har peiling?

Anonymkode: 7d83e...81e

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er forskjellige regler andre steder i landet, men i Oslo så er billetten gyldig når du setter deg på bussen/toget, ikke når du kommer fram. 

Anonymkode: 43fe0...201

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke om det er forskjellige regler andre steder i landet, men i Oslo så er billetten gyldig når du setter deg på bussen/toget, ikke når du kommer fram. 

Ja, det holder at den er gyldig når du stiger ombord. I dette tilfellet skulle jeg motsatt vei av det jeg hadde kjøpt billett til, så lurer på om den hadde vært gyldig da? Eller om man kjører en helt annen strekning? 

AnonymBruker
Skrevet

Selv om billettene gyldig gjelder den fra en bestemt sone til en annen, og ikke andre vegen. Men siden den fortsatt var gyldig, ville det kanskje vært tilstrekkelig med en tilleggsbillett for returen.

Anonymkode: c50cb...7eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Da jeg var i Oslo for en tid siden var det noen som nevnte dette, men jeg ble stressa og kjøpte likevel ny billett når den første gikk ut og jeg knapt var halvveis i reisen (kjøpte den første billetten for tidlig, og surra bort tida før jeg kom meg avgårde). 😅  

Men, jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer i praksis. Jeg hadde riktignok gyldig billett på rutens startpunkt, men om det ble kontroll like før jeg skulle av, hvordan kunne kontrolløren vite at jeg ikke hadde gått på på et mye senere tidspunkt, altså etter at  billetten hadde gått ut?

Anonymkode: c4797...92d

Skrevet

Jeg har kjørt buss for innlandstrafikk. Er billetten kjøpt i appen så er den gyldig i hele det tidsløpet, i alle sonene den gjelder for, begge veier. Er det en papirbillett så er den egentlig kun gyldig fra hamar til kongsvinger. Og eventuelle overganger i kongsvinger. Den kan altså ikke brukes som retur. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er gyldig for alle sonene du kjøpe for, uansett hvor du reiser til og fra.

Du kunne ha kjørt hjem igjen på samme billett.

Anonymkode: 7f366...db7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men, jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer i praksis. Jeg hadde riktignok gyldig billett på rutens startpunkt, men om det ble kontroll like før jeg skulle av, hvordan kunne kontrolløren vite at jeg ikke hadde gått på på et mye senere tidspunkt, altså etter at  billetten hadde gått ut?

Så lenge billetten er gyldig i det du går på bussen så er du safe. Blir det en diskusjon så må kontrolløren spørre bussjåfør. 

AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (14 minutter siden):

Jeg har kjørt buss for innlandstrafikk. Er billetten kjøpt i appen så er den gyldig i hele det tidsløpet, i alle sonene den gjelder for, begge veier. Er det en papirbillett så er den egentlig kun gyldig fra hamar til kongsvinger. Og eventuelle overganger i kongsvinger. Den kan altså ikke brukes som retur. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Den er gyldig for alle sonene du kjøpe for, uansett hvor du reiser til og fra.

Du kunne ha kjørt hjem igjen på samme billett.

Anonymkode: 7f366...db7

Takk for nyttig info til begge to!

Da vet jeg det til neste gang! 😀👍

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også Ruters billettsystem og trafikkområde som referanse her, men her kan du reise fritt i begge retninger med billett for flere soner. Du kan bevege deg frem og tilbake, i en trekant eller hvordan du enn vil i billettens gyldighetstid. Det er også gyldig billett ved påstigning som er målestokken. Det betyr at hvis du rekker både frem til destinasjon og ombord på siste retur-kollektivmiddel innen billetten går ut, da kan du sitte på hele veien hjem. 

Jeg har et par ganger blitt sjekket i kontroll der jeg gikk på kort tid før billetten utløp og ble sjekket i kontroll senere. Begge ganger har jeg bare funnet frem billetthistorikken min i appen og fortalt dem sånn cirka når jeg gikk ombord, og da har de bare sagt at det er helt fint og gått videre. Så vet jeg ikke helt hvordan det fungerer hvis man f.eks. kl. 08:00 forhåndskjøper en billett som er gyldig 16:00-19:20 og blir stoppet i kontroll 19:25. Det har de sikkert også vært borti, uten at jeg ville tro det skjer sånn kjempeofte.

Så ja, TS, hvis ordningen er den samme i Innlandet som i Oslo + Akershus, da kunne du spart deg returbilletten denne gang.

Anonymkode: ba091...d0d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har også Ruters billettsystem og trafikkområde som referanse her, men her kan du reise fritt i begge retninger med billett for flere soner. Du kan bevege deg frem og tilbake, i en trekant eller hvordan du enn vil i billettens gyldighetstid. Det er også gyldig billett ved påstigning som er målestokken. Det betyr at hvis du rekker både frem til destinasjon og ombord på siste retur-kollektivmiddel innen billetten går ut, da kan du sitte på hele veien hjem. 

Jeg har et par ganger blitt sjekket i kontroll der jeg gikk på kort tid før billetten utløp og ble sjekket i kontroll senere. Begge ganger har jeg bare funnet frem billetthistorikken min i appen og fortalt dem sånn cirka når jeg gikk ombord, og da har de bare sagt at det er helt fint og gått videre. Så vet jeg ikke helt hvordan det fungerer hvis man f.eks. kl. 08:00 forhåndskjøper en billett som er gyldig 16:00-19:20 og blir stoppet i kontroll 19:25. Det har de sikkert også vært borti, uten at jeg ville tro det skjer sånn kjempeofte.

Så ja, TS, hvis ordningen er den samme i Innlandet som i Oslo + Akershus, da kunne du spart deg returbilletten denne gang.

Ja, kjekt å vite. Takk! 👍

Man skulle da nesten tro at det gikk an å kjøpe billett for én sone og kjøre mange? Da har man også gyldig billett når man går ombord, men da vil det vel vises på kjøpshistorikken (om det blir kontroll)....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2025 den 15.43):

Det er ikke ofte jeg bruker kollektivt, men igår brukte jeg på buss fra Kongsvinger til Hamar  og tilbake.

Jeg var ikke så lenge der, så hadde tid igjen på billetten da jeg skulle hjem igjen. Det er 7 soner og da gjelder billetten i 60 min + 20 min pr sone = 3 timer og 20 min. 

Jeg kjøpte billett, siden jeg skulle motsatt vei, men tenkte på etterpå at det kanskje ikke hadde vært nødvendig? Den billetten jeg hadde kjøpt på vei dit var jo fortsatt virksom.

Noen som har peiling?

Ulike fylker og busselskapet har ulike regler. Du må lese på det aktuelle busselskapet regler for å finne svaret. 
Noen steder skal billettene være gyldig til du går av kollektivtransporten, andre steder er det nok at billetten er gyldig når du stiger på. 
Jeg har vurdert at det er billigere å løse ny billett enn å få gebyr for ugyldig billett fordi kollektiv er unntaket ikke regelen. Vi bruker bil, overalt.

Anonymkode: f73b8...4ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Siden du er «ruterekspert» kan man kjøpe billetten når man har løpt etter buss og bane og ikke rukket å kjøpe billett før man er inne i vognen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Siden du er «ruterekspert» kan man kjøpe billetten når man har løpt etter buss og bane og ikke rukket å kjøpe billett før man er inne i vognen? 

Du må ha gyldig billett før du går på buss/trikk/bane/båt/tog, så nei.

Anonymkode: c50cb...7eb

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I prinsippet ikke nei, men du skal ha bra uflaks så lenge du kjøper med en gang du kommer om bord. Jeg timer ofte billetter slik at jeg kjøper i det jeg går ombord (trykker på "betal" knappen mens jeg er på vei om bord), for jeg har opplevd nok at ting blir kansellert og det er mye styr med refusjon etc.

Anonymkode: 86896...a93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

I prinsippet ikke nei, men du skal ha bra uflaks så lenge du kjøper med en gang du kommer om bord. Jeg timer ofte billetter slik at jeg kjøper i det jeg går ombord (trykker på "betal" knappen mens jeg er på vei om bord), for jeg har opplevd nok at ting blir kansellert og det er mye styr med refusjon etc.

Anonymkode: 86896...a93

Hva skjer om betalingen failer da? 

Anonymkode: 0186c...b9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva skjer om betalingen failer da? 

Anonymkode: 0186c...b9a

Hvis det er teknisk svikt med f.eks ruter for betaling så reiser en gratis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...