AnonymBruker Skrevet 3. juni #1 Skrevet 3. juni Nå er jeg sikkert helt idiot her men har jeg rett i at jeg skatter samme prosent av arbeidsinntekt som jeg gjør av uføretrygden? Jeg har ikke greid å jobbe på over ti år og skal nå være helgehjelp tre timer annenhver helg i to mnd i sommer så jeg kommer ikke over fribeløpet. Jeg har også justert opp skatteprosenten min litt så jeg tror det blir riktig? Jeg må vel også melde inn dette på mitt nav selv om det går under fribeløpet? Jeg håper disse to månedene fungerer godt og at jeg kan greie det litt mer fast på sikt, det er bare en prøveperiode nå og jeg er allerede livredd for å gjøre feil. Anonymkode: b4791...494 2
jegerrinne Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni All inntekt uten om trygd er som ofte 32%. Skattekort 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #3 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå er jeg sikkert helt idiot her men har jeg rett i at jeg skatter samme prosent av arbeidsinntekt som jeg gjør av uføretrygden? Jeg har ikke greid å jobbe på over ti år og skal nå være helgehjelp tre timer annenhver helg i to mnd i sommer så jeg kommer ikke over fribeløpet. Jeg har også justert opp skatteprosenten min litt så jeg tror det blir riktig? Jeg må vel også melde inn dette på mitt nav selv om det går under fribeløpet? Jeg håper disse to månedene fungerer godt og at jeg kan greie det litt mer fast på sikt, det er bare en prøveperiode nå og jeg er allerede livredd for å gjøre feil. Anonymkode: b4791...494 Jeg skatter ikke det samme på arbeidsinntekt. du trenger egentlig ikke melde inn noe, nav henter inn tallene og legger inn på inntektpkanleggeren. Er mest hvis du skal tjene over fribeløpet det er lurt og legge inn forventet årsinntekt for og få riktig trekk. Anonymkode: 46fc8...136
AnonymBruker Skrevet 3. juni #4 Skrevet 3. juni Ja, det er riktig at uføretrygd skattes på akkurat samme måte som lønnsinntekt. Skattemessig er det altså likegyldig om du har 100 000 i lønn eller 100 000 i uføretrygd. Ang fribeløpet til nav (som er 0,4 G), så trenger du ikke å legge det inn i inntektsplanleggeren dersom du vet at du ikke kommer til å gå over fribeløpet. Det er først hvis du går over fribeløpet at nav reduserer utbetalingen av uføretrygden. Det er mange som tror at fribeløp er det samme som frikort. Men det er det ikke. Både NAV og skatteetaten opererer med fribeløp, men det ene påvirker trygden, det andre påvirker skatten. Anonymkode: d7771...ee4
AnonymBruker Skrevet 3. juni #5 Skrevet 3. juni Jeg har tjent opptil fribeløpet i 3-4 år og ikke justert skattekortet og faktisk fått igjen på skatten.. I år tjener jeg over fribeløpet og har ikke tenkt på å endre skattekortet, faktisk. Men ja, som du får beskjed trenger du ikke melde inn til nav før du går over fribeløpet. Er ikke noe stress om du ikke melder inn heller, da får du bare beskjed om å betale tilbake. Anonymkode: 8795d...98c
AnonymBruker Skrevet 3. juni #6 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har tjent opptil fribeløpet i 3-4 år og ikke justert skattekortet og faktisk fått igjen på skatten.. I år tjener jeg over fribeløpet og har ikke tenkt på å endre skattekortet, faktisk. Men ja, som du får beskjed trenger du ikke melde inn til nav før du går over fribeløpet. Er ikke noe stress om du tjener over og ikke melder inn heller, da får du bare beskjed om å betale tilbake. Anonymkode: 8795d...98c 👆ble litt feil, rettet nå Anonymkode: 8795d...98c
AnonymBruker Skrevet 3. juni #7 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har tjent opptil fribeløpet i 3-4 år og ikke justert skattekortet og faktisk fått igjen på skatten.. I år tjener jeg over fribeløpet og har ikke tenkt på å endre skattekortet, faktisk. Men ja, som du får beskjed trenger du ikke melde inn til nav før du går over fribeløpet. Er ikke noe stress om du ikke melder inn heller, da får du bare beskjed om å betale tilbake. Anonymkode: 8795d...98c Arbeidsgiver henter jo inn skattekort? Nei , trenger ikke justere på det. Skattekort 2 er vel 32% for de fleste? Jeg har tjent over fribeløpet i 7 år, aldri endret på,skattekortet og får igjen ca 1000 kr, så ingen grunn til og justere ned skatt hos arbeidsgiver. Anonymkode: 46fc8...136
AnonymBruker Skrevet 3. juni #8 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Arbeidsgiver henter jo inn skattekort? Nei , trenger ikke justere på det. Skattekort 2 er vel 32% for de fleste? Jeg har tjent over fribeløpet i 7 år, aldri endret på,skattekortet og får igjen ca 1000 kr, så ingen grunn til og justere ned skatt hos arbeidsgiver. Anonymkode: 46fc8...136 Er du uføretrygdet? Anonymkode: d7771...ee4
AnonymBruker Skrevet 3. juni #9 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er du uføretrygdet? Anonymkode: d7771...ee4 Ja. Anonymkode: 46fc8...136
AnonymBruker Skrevet 3. juni #10 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er du uføretrygdet? Anonymkode: d7771...ee4 Ja, Så arbeid er inntekt med skattekort 2 og 32% skatt. Har aldri justert noe som helst. Anonymkode: 46fc8...136
Grüner Skrevet 3. juni #11 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå er jeg sikkert helt idiot her men har jeg rett i at jeg skatter samme prosent av arbeidsinntekt som jeg gjør av uføretrygden? Jeg har ikke greid å jobbe på over ti år og skal nå være helgehjelp tre timer annenhver helg i to mnd i sommer så jeg kommer ikke over fribeløpet. Jeg har også justert opp skatteprosenten min litt så jeg tror det blir riktig? Jeg må vel også melde inn dette på mitt nav selv om det går under fribeløpet? Jeg håper disse to månedene fungerer godt og at jeg kan greie det litt mer fast på sikt, det er bare en prøveperiode nå og jeg er allerede livredd for å gjøre feil. Anonymkode: b4791...494 Du må ha eget skattekort på det: trygd blir hovedinntekt og deltidsjobben biinntekt. Lykke til med jobb - så fint at du klarer å jobbe litt nå 😊! Selv om det er en veldig liten jobbprosent er det jo likevel et kjempeframskritt når du ikke har klart å jobbe i det hele tatt på 10 år 👏.
AnonymBruker Skrevet 4. juni #12 Skrevet 4. juni jegerrinne skrev (16 timer siden): All inntekt uten om trygd er som ofte 32%. Skattekort 2 Skattekort 2? Hva er det? Anonymkode: e101f...76e
jegerrinne Skrevet 4. juni #13 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skattekort 2? Hva er det? Anonymkode: e101f...76e Du har skattekort 1 som hovedarbeidsgiver trekker, og skattekort 2 trekker alle som regnes som bi inntekt. Står inne på skattekort etaten sin side Ser de bruker andre utrykk nå en før Skattekort: Hva må jeg foreta meg når jeg har flere arbeidsgivere? LØNN, SKATTEKORT, TABELLKORT, PROSENTKORT, ARBEIDSGIVER, ARBEIDSTAKER, ANSATT: Har du tabellkort og flere arbeidsgivere, pensjonsutbetalere eller liknende, bør du gjøre disse oppmerksomme på om de er din hovedarbeidsgiver (der du tjener mest), eller om de er en biarbeidsgiver. MERK! NAV er i denne sammenhengen å regne som en arbeidsgiver. Hovedarbeidsgiver skal trekke skatt etter tabell (tidligere del 1 av skattekortet), mens andre arbeidsgivere skal trekke skatt i prosent (tidligere del 2).
AnonymBruker Skrevet 4. juni #14 Skrevet 4. juni Men husk at her snakkes det om skattetrekk. Den reelle skatten du til slutt betaler skiller ikke mellom hovedinntekt og biinntekt. Anonymkode: fa7bc...d14 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni #15 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men husk at her snakkes det om skattetrekk. Den reelle skatten du til slutt betaler skiller ikke mellom hovedinntekt og biinntekt. Anonymkode: fa7bc...d14 Nei nettopp. Jeg er ufør i jobb og tjener over 1G. Skatter med skattekort 2 på jobben, bi inntekt. Aldri fått baksmell og får igjen mellom 500- 900 kroner. Skattetrekket er altså riktig. Skjønner ikke det med og justere skattetrekk , og å ikke skatte mer av bi inntekt ved ufør. Det blir riktig sånn som det er. Anonymkode: 46fc8...136
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå