AnonymBruker Skrevet 3. juni #1 Skrevet 3. juni Høres kanskje litt merkelig ut å være interessert i begge deler. Men når jeg startet sykepleien hadde jeg alltid et mål om å bli jordmor, vært med på flere fødsler og det er helt magisk. Er og veldig interessert i svangerskap og fødsel fra et fysiologisk standpunkt og hvordan kroppen forandrer seg og tilpasser seg gjennom denne prosessen, samt lære om om komplikasjoner og hvordan håndtere disse. Jeg brenner for en god fødsels omsorg og at kvinner skal få en god fødselsopplevelse. Men i det siste har jeg fått øynene litt opp for intensiv. Har sett mange intensivsykepleiere legge ut om hva de gjør i sin hverdag. Virker interessant å lære om respiratorpasienter, hvordan stille inn respiratoren korrekt, kritisk tenking ift hva man gjør når pasientens tilstand går nedover, samt farmakologi, diverse prosedyrer osvosv. Virker som det på en måte er uendelig mye og lære og man får brukt hodet litt. Jeg har alltid vært litt nerd (gjennom studiet elsket jeg anatomi og sykdomslære). Etter jeg har jobbet på sykehuset har jeg og fått øynene opp for at intensivsykepleiere også jobber litt på tvers av sykehuset, rykker ut til dårlige pasienter. De har en mye mer selvstendig rolle enn jeg tidligere har innsett. Hva tror dere at dere ville valgt? Føler jordmor har litt mer muligheter på sikt om man blir lei av å være i pleien (kommune, privat med ultralyd osv) . Men intensiv virker jo veldig interessant. Anonymkode: ae00b...6cf
AnonymBruker Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni Vill gjetting fra meg (sykepleier) er at ca. 85 % av alle som starter sykepleierutdannelsen gjør det fordi de drømmer om å bli jordmødre. Så begynner studiet og man ser hvor mye annet det er mulig å jobbe med. Det høres ut på meg som om du er en av disse som fant noe annet i stedet. Med intensiv vil du komme langt. Lykke til! Anonymkode: 6071b...d21
AnonymBruker Skrevet 3. juni #3 Skrevet 3. juni Mega-bias fra meg her, som selv er anestesisykepleier, men tenk deg godt om før du går for jordmor eller intensiv. Intensiv og akuttmottak er fort de med «verst» turnus (har jobbet i mottak selv), og intensiv er dessverre en avdeling som mange steder har høy turnover og mange som går ut av yrket eller bytter beite etter hvert. Men intensivsykepleie er virkelig sykepleie! Du kan nerde og kose deg masse! Det kan du forsåvidt med min videreutdanning også, men du får være vesentlig mer autonom i arbeidshverdagen din, og er mye større grad med på akutte ting enn hva intensiv er. Stell og pårørendearbeid slipper du også, turnusen er mer behagelig og du åpner flere dører til andre jobber utenfor sykehus. Jordmødrene hos oss starter å ta ut sommerferie nå, så de kan være på jobb når alle skal føde i juli og august. De er også ganske autonome, men har mye samtidighetskonflikter og ganske stressende vakter. Veldig givende er det helt sikkert! Anonymkode: a9cc5...b49
AnonymBruker Skrevet 3. juni #4 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Mega-bias fra meg her, som selv er anestesisykepleier, men tenk deg godt om før du går for jordmor eller intensiv. Intensiv og akuttmottak er fort de med «verst» turnus (har jobbet i mottak selv), og intensiv er dessverre en avdeling som mange steder har høy turnover og mange som går ut av yrket eller bytter beite etter hvert. Men intensivsykepleie er virkelig sykepleie! Du kan nerde og kose deg masse! Det kan du forsåvidt med min videreutdanning også, men du får være vesentlig mer autonom i arbeidshverdagen din, og er mye større grad med på akutte ting enn hva intensiv er. Stell og pårørendearbeid slipper du også, turnusen er mer behagelig og du åpner flere dører til andre jobber utenfor sykehus. Jordmødrene hos oss starter å ta ut sommerferie nå, så de kan være på jobb når alle skal føde i juli og august. De er også ganske autonome, men har mye samtidighetskonflikter og ganske stressende vakter. Veldig givende er det helt sikkert! Anonymkode: a9cc5...b49 Vanskelig å få jobb som anestesisykepleier der jeg bor dessverre, hvis ikke skulle jeg kanskje vurdert det. Vet det er tøffe turnuser med mye natt både for jordmor og intensiv. Den store fordelen men jordmor sånn sett er at hvis man etter mange år i yrket er lei så kan man få seg en ren dagjobb, gjøre andre ting som er litt mindre slitsom. Ser liksom ikke disse mulighetene for intensivsykepleiere annet enn å kanskje gå over til lederstilling, noe jeg har lite interesse for. Anonymkode: ae00b...6cf
AnonymBruker Skrevet 3. juni #5 Skrevet 3. juni "Alle" skal bli anestesisykepleiere. Alle mammas kolleger som spesialutdanner seg nå utdanner seg til å bli anestesisykepleiere. Sikkert mye av grunner som nevnes. Men de trenger andre spesialiteter også. Anonymkode: b8390...be1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #6 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Alle" skal bli anestesisykepleiere. Alle mammas kolleger som spesialutdanner seg nå utdanner seg til å bli anestesisykepleiere. Sikkert mye av grunner som nevnes. Men de trenger andre spesialiteter også. Anonymkode: b8390...be1 Ja sykehuset der jeg jobber er "mettet" på anestesi og operasjonssykepleiere. De trenger intensiv og jordmor, og er jo de to retningene jeg er ganske interessert i. Tror jeg skal hospitere litt begge plasser for å finne ut om den orginale drømmen min eller ny interesse blir det beste valget. Anonymkode: ae00b...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #7 Skrevet 3. juni Jeg ville ha gått for intensiv. Det åpner opp for muligheter offshore også, hvis det skulle ha vært aktuelt. Anonymkode: 8eb0b...28a
Sinnamii Skrevet 3. juni #8 Skrevet 3. juni Jeg begynner å få en del års erfaring som intensivsykepleier og kan godt fremsnakke det. Men så har jeg aldri vært på tanken om å bli jordmor så vet ikke hvilken av disse retningene som blir mest riktig å velge for deg. For å ta ulempene først; som noen over her er inne på kan vaktbelastningen være høy. Sammenlignet med f eks anestesi er vi flere på jobb hele døgnet, mens anestesi har flest på jobb på dagtid. På min arbeidsplass har vi ønsketurnus, noe som har vært en stor fordel og har redusert på misnøyen med vaktbelastningen. Siden det er såpass mange her som trives med å jobbe netter, blir det lettere å jobbe mer dagtid for de som ønsker det. Vaktbelastning gir en del fleksibilitet og muligheter for å lage seg friperioder uten å måtte ta ut feriedager. Ellers er det som i helsevesenet ellers; stort sett høy aktivitet, vi må til tider strekke oss langt for å få dagen til å "gå opp", matpausene tas innimellom gjøremål, og man vet aldri hvordan en vakt ender opp med å bli. Nå begynner det å bli noen år siden jeg jobbet på sengepost, men man jobber helt annerledes på en intensivavdeling, og det er travelt på en helt annen måte (i positiv forstand). Som nevnt jobber jeg på lokalsykehus hvor det er en blanding mellom overvåkning, postoperativ og intensiv-pasienter, mens på større sykehus er det vanligvis inndelt i rene intensivavdelinger. Uansett er det veldig variert da man har med komplekse tilstander å gjøre, og det krever mye kunnskap og ferdigheter for å stå selvstendig med en ustabil respiratorpasient. Heldigvis er man aldri alene, og det er en gradvis tilvenning før man står som ansvarlig intensivsykepleier hos de dårligste pasientene. Det er en kjempespennende, uforutsigbar og variert jobb hvor man virkelig får utfordret seg. Jeg opplever at etterhvert som man får erfaring og trygghet, så har man et nokså stort handlingsrom basert på selvstendige vurderinger, både mtp respiratorinnstillinger, medikamenthåndtering og vurderinger av pasientens tilstand. Vi er også med på å rykke ut til andre avdelinger som en del av akutt-team og hjertestansteam. Selv om det kanskje ikke er åpenbart at det er bruk for intensivsykepleiere i andre type stillinger, er det faktisk mange muligheter og fordeler man kan ta med seg. Man blir god på prioriteringer, koordinering, planlegging, beredskap, samarbeid og improvisering. Det vil også være muligheter for å utvikle seg videre innenfor de ulike feltene (eks respirator, dialyse, barn, veiledning, simulering osv). Alt i alt; så lenge du er innstilt på å ha en jobb med masse mening og høyt tempo så høres det ut som at du kan komme til å trives både med jordmor og intensiv-faget. Lykke til med valget! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå