Gå til innhold

Hjelpetrengende slektning insisterer på å bli boende uegnet enebolig. Hvordan få ham til å flytte i leilighet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (15 timer siden):

Dette er en fin oppskrift for hvordan brenne alle bruer til de som skal være en god sosial støtte for en i en vanskelig tid. 

Så lenge dere hjelper han med alt det praktiske kommer han til å fortsette å mase! Slutt å hjelp han med praktiske ting! Henvis han til alternative løsninger som allerede er foreslått og som i lengden vil være bedre for han og for dere uten at det brenner dere totalt ut. Man MÅ sette hardt mot hardt for at dette skal fungere.

Du snakker som om dette er en frisk og oppegående person det er snakk om, noe som trolig ikke er tilfelle etter et slag. For alt vi vet har personen sterk angst og klamrer seg til alt som er vant og kjent for å føle på trygghet. Man må møte mennesker der de er, uten at det vil si at jeg mener at TS skal jobbe en 50% stilling som vaktmester/hjemmesykepleier. 

Anonymkode: 51578...040

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er i samme situasjon som TS, bortsett fra at det er min mor det gjelder og jeg er eneste pårørende.

Hun har fått noe hjelp av kommunen til noen få praktiske hjelpemidler til huset, i tillegg til hjelp med dusjing en gang i uka og en rask kattevask av huset hver fjerde uke. Det er alt.

Hun får ingen hjelp til å ta ut søppel, så det hoper seg opp inne. Ingen hjelp til klesvask, til å hente post, handle inn medisiner, ordentlig vask eller stell av en alt for stor og krevende hage (naturlig nok, jeg mener ikke at alt dette er kommunens ansvar). Alt dette og mer til faller på meg. Jeg har 1,5 timers reisetid, full jobb, barn og eget hus med hage, og er i ferd med å bukke fullstendig under. 

Alle dere som sier at det er så kaldt, kynisk og ondskapsfullt å ikke hjelpe: tenker dere man skal ofre egen helse for en annen?

Hvem skal gjøre disse tingene når (ikke hvis) jeg bukker under og kommunen ikke har noe å tilby?

Anonymkode: 2f989...056

Skjer dette med min mor så skal hun få bo med oss til hun må på sykehjem. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ressurssterke familier får plassert de i omsorgsboliger? Du verden..det høres ikke ressurssterkt ut for meg. Familie som er ressurssterke, tar fatt i problemet vedkommende har og hjelper slik at vedkommende får den hjelpen han trenger, noe kommunen er forpliktet til å gi. Skulle tro en kommuneansatt visste det.
Ingen pårørende er pålagt å stille opp som hjelpesentral for den som er syk. En del kommuner tjener godt på  den evt. dårlige samvittigheten til pårørende.
Forstår godt at folk ønsker å bo hjemme, så lenge som det finnes muligheter for det. Muligheten finnes der, så lenge det finnes hjemmesykepleie,hjemmehjelp,frivillighetssentral mm.

Anonymkode: 7bd65...9d2

For veldig mange er det nettopp plass på omsorgsbolig som er hjelpen som trengs, men kommunene har ikke nok langtidsplasser/omsorgsboliger. Det er de mest pleietrengende som får de få plassene som blir ledige, men det betyr ikke at det ikke er flere som kunne trengt plassen. I noen tilfeller (veldig ressurssterke familier), klarer de å få sine pårørende fremst i køen, selv om de ikke trenger plassen mest.

Tro meg, jeg vet at dette skjer. Ikke veldig ofte, men det skjer. 

Anonymkode: da62c...78d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du snakker som om dette er en frisk og oppegående person det er snakk om, noe som trolig ikke er tilfelle etter et slag. For alt vi vet har personen sterk angst og klamrer seg til alt som er vant og kjent for å føle på trygghet. Man må møte mennesker der de er, uten at det vil si at jeg mener at TS skal jobbe en 50% stilling som vaktmester/hjemmesykepleier. 

Har jobbet i hjemmesykepleien i 20 år så har god erfaring med dette og pårørende arbeid.

Skrevet
Gliffy skrev (2 timer siden):

Det er da ikke ondskapsfult å bestemme selv hva man skal bruke tiden sin på. 
Denne onkelen har mange valgmuligheter (installere varmepumpe, bygge om huset, betale for hjelp til å bære ved ++) men han velger heller å mase på slektningene sine. Å si nei i en sånn situasjon er helt innafor. Det hadde stilt seg annerledes om han ikke hadde andre muligheter, men her er det fullt og helt opp til han om han ordner seg sånn at han trenger hjelp fra slektninger eller ikke. 

Haha, det er på ingen måte straffbart å si nei til å hjelpe en slektning med klesvask og vedbæring.

Da har vi totalt forskjellig syn på moral og etikk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min mor hadde slag, og fikk de samme lammelsene. Før hun ble utskrevet etter 4 mnd på sykehus, var hjemmetjenesten på besøk i huset og gikk gjennom alt med oss pårørende. Da ble alt av hjelpemidler bestilt. Hun fikk en rullator til utebruk, en til inne. Trygghetsalarm, dusjstol, håndtak ved do og i dusj, ramper der det trengtes osv. Vi kjøpe fjernkontroller til alle lamper i stuen. Besøket av hjemmetjenesten var vel også for å kartlegge om hun kunne bo i huset i det hele tatt 

Til plenen kjøpte hun robotklipper. Og hadde hver høst et firma til rydding i hage. Hjemmehjelp tar ikke akkurat storrengjøring, så hun betalte for rundvask et par ganger i året (vinduspuss også). Når man er under hjemmetjenesten, så slipper man å betale mva når man leier inn noen til vask. Må dokumenteres.

I min kommune, får slagrammede støttekontakt 4 t i uka. Tror hun betalte en liten egenandel. Det var helt suverent. De dro til frisør, på kafe, til legetimer, handlet litt osv.

Anonymkode: 3b6bb...52d

Hvilken kommune er dette? Det var jo et utrolig godt tilbud til slagpasienter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Han er nok veldig hjemmekjær. Dette er kanskje den eneste gleden han har igjen i livet sitt, å få bo hjemme mener jeg 💚

-Robotgressklipper 

-Trappeheis ned til kjelleren 

Kan det være noe?

Ellers er det jo så mange fine hjelpemidler nå - sånn at folk kan bo der de vil så lenge som mulig. Klarer han selv å orientere seg i tilbudene som er? 

Anonymkode: ded83...72a

Robotgressklipper har vi foreslått, men det er uaktuelt for onkel å bruke penger på.

Trappeheis har han fått avslag på. Trappa er ikke egnet for det og vil kreve ombygging for å få det til. Siden han har alt han trenger (bortsett fra vaskemaskin) i hovedetasjen konkluderte hjelpemiddelsentralen med at behovet ikke var stort nok til å bekoste det.

Hjemmehjelpen setter på en vaskemaskin og henger opp vaska når de er der, men en maskin hver 14. dag holder jo ikke (de er der to timer, så rekker ikke å vaske og henge opp mer enn en maskin). 

Selv med allverdens hjelpemidler er det ting han ikke klarer selv og må ha hjelp til, f.eks. å bære ved og plenklipping/hagestell. Han er ikke villig til å betale for hjelp.

TS

Anonymkode: b73af...3b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det å kjøpe en robotgressklipper, eller betale et firma som bærer veden inn for han vil ikke medføre at han må flytte eller gjøre store omveltninger. Slike ting burde han sørge for selv i stedet for å plage slektninger til å gjøre det. 

Jeg ville nektet å gjøre denne type tjenester, i og med at det kun er gnienhet og ikke reelt hjelpebehov som forårsaker behovet her.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min mor hadde slag, og fikk de samme lammelsene. Før hun ble utskrevet etter 4 mnd på sykehus, var hjemmetjenesten på besøk i huset og gikk gjennom alt med oss pårørende. Da ble alt av hjelpemidler bestilt. Hun fikk en rullator til utebruk, en til inne. Trygghetsalarm, dusjstol, håndtak ved do og i dusj, ramper der det trengtes osv. Vi kjøpe fjernkontroller til alle lamper i stuen. Besøket av hjemmetjenesten var vel også for å kartlegge om hun kunne bo i huset i det hele tatt 

Til plenen kjøpte hun robotklipper. Og hadde hver høst et firma til rydding i hage. Hjemmehjelp tar ikke akkurat storrengjøring, så hun betalte for rundvask et par ganger i året (vinduspuss også). Når man er under hjemmetjenesten, så slipper man å betale mva når man leier inn noen til vask. Må dokumenteres.

I min kommune, får slagrammede støttekontakt 4 t i uka. Tror hun betalte en liten egenandel. Det var helt suverent. De dro til frisør, på kafe, til legetimer, handlet litt osv.

Hjemmetjenesten på befaring sammen med onkel før han ble utskrevet. På det tidspunktet var ikke vi pårørende involvert. Han fikk på plass diverse hjelpemidler; rullestol til innebruk, dusjstol, håndtak div. steder etc.

Han fikk tilbud om rampe til inngangsdøra, men pga at innkjørselen er trang der (mellom huset og en støttemur hos naboen) ville rampa kommet så langt ut at han ikke ville kommet forbi og inn til garasjen sin med bilen, så han takket nei. 

Han er ikke villig til å kjøpe robotklipper eller betale for rydding av hage, ekstra vask etc. 

Om kommunen har tilbud om støttekontakt for slagrammede aner jeg ikke, men han er så einstøing at jeg tror han ville takket nei om han fikk tilbudet.

Han har fått tilbake førerkortet og har bil, så han kommer seg til legetimer, frisør etc. 

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
SisteGang skrev (1 time siden):

Hvilken kommune er dette? Det var jo et utrolig godt tilbud til slagpasienter.

En kommune i Troms. Trodde dette var ganske standard tilbud, jeg. Hun trengte all hjelpen hun fikk. Etter møtet med hjemmetjenesten signerte vi på et skjema/dokument om hva vi hadde blitt enig om. I det dokumentet så vi tilfeldigvis at hun hadde krav på støttekontakt. Søkte, og ventet vel ca 6 mnd til de hadde en som var ledig. God kjemi fra første stund, så hun kom fast 4 t i uka i mange år. Var sikkert en egenandel på dette, men gull verdt. Vil tro at andre kommuner har dette tilbudet også, men de må selvfølgelig ha tilgjengelige støttekontakter. Man kan også spørre kjente om å være det, men ansettelse må gå via kommunen.

Vi har også en aktiv Frivillighetssentral her. De tar på seg små oppdrag. Kan f.eks følge til sykehus om den gamle kvier seg for å reise alene. Man får erklæring fra lege om at man trenger følge, slik at reisen blir dekket.

AnonymBruker
Skrevet
Ginny Weasley skrev (1 time siden):

Hjemmetjenesten på befaring sammen med onkel før han ble utskrevet. På det tidspunktet var ikke vi pårørende involvert. Han fikk på plass diverse hjelpemidler; rullestol til innebruk, dusjstol, håndtak div. steder etc.

Han fikk tilbud om rampe til inngangsdøra, men pga at innkjørselen er trang der (mellom huset og en støttemur hos naboen) ville rampa kommet så langt ut at han ikke ville kommet forbi og inn til garasjen sin med bilen, så han takket nei. 

Han er ikke villig til å kjøpe robotklipper eller betale for rydding av hage, ekstra vask etc. 

Om kommunen har tilbud om støttekontakt for slagrammede aner jeg ikke, men han er så einstøing at jeg tror han ville takket nei om han fikk tilbudet.

Han har fått tilbake førerkortet og har bil, så han kommer seg til legetimer, frisør etc. 

TS

Løsningen på dette er at dere må si nei - og stå på det. Slutt å gjøre disse tingene, og informer denne mannen om at hvis han vil ha det gjort så må han leie inn noen til å gjøre det. Og sånn er det.

Anonymkode: 136cd...6af

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Å ikke hjelpe de som trenger hjelp er ikke akseptabelt. Det er en form for trussel: gjør du ikke som jeg sier så hjelper jeg deg ikke mer. Trussel eller tvang er vel straffbart og.. 

Anonymkode: 6cf54...45d

Å sette grenser for hva en kan bidra med er verken trussel eller tvang. 

Anonymkode: 98bd9...779

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ofte har en slik "einstøing" en (eller noen få) i slekta som hen kommer bra ut av det med. Be denne personen snakke med onkelen din og ta han med på en kjøretur til Felleskjøpet eller der robotgressklippere selges. Så får de en demonstrasjon av en butikkansatt. Kanskje det løser problemet allerede da. Om ikke, så får de med seg en brosjyre hjem som onkelen din kan se på i ro og mak. Gi det bittelitt tid, og så kan "favorittpersonen" til din onkel ta det opp igjen.

Ditto med varmepumpe.

Flott at hjemmehjelp setter på en maskin når hen er der for å vaske. Vask sengetøyet i denne maskinen og så kan han investere i en minivaskemaskin til å ta annet tøy i. Som kan plasseres der han har tilgang. F eks har Elkjøp en maskin som ikke engang trenger tilkobling til hovedvannforskyningen. Tar 4.5 kg.

Også her må han få litt tid til å tenke, få se på produktet i butikken og få en brosjyre eller at noen printer ut info til han. Og at favorittpersonen ta det opp med han.

Ta det rolig og fint, skap tillit. 💚

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Meg som svarte over (om din onkel har en "favorittperson")

Jeg tror nemlig mange slike eldre menn ikke egentlig er så gjerrige som de kan virke, men at de er for stolte til å be om hjelp til å finne ut av det med nye ting (for dem), som robotgressklipper og varmepumpe. De skal liksom klare seg seg selv. Derfor er det viktig for han å få en person han har tillit til (eller kan få tillit til) til å hjelpe seg.

Siden han er mye alene, er det nok også gøy med en kjøretur "ut i verden" og se på "manneting" som gressklippere osv, så jeg tror det kan være et lite løft for han. Og med en tillitsperson, har han en å ringe om han ikke skulle få til det tekniske. Så har de liksom en greie de gjør sammen og kan ta seg en kaffe og prate litt også. 💚

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å sette grenser for hva en kan bidra med er verken trussel eller tvang. 

Som sagt mener jeg det er feil å inndra goder for å oppnå det man vil. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som sagt mener jeg det er feil å inndra goder for å oppnå det man vil. 

Ts har ikke noen interesse av at han flytter, men at hun slipper å slite seg ut pga hans krav. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2025 den 21.39):

Jeg kan fortelle at hadde jeg vært den som ville bo hjemme og folk begynte å la være å hjelpe fordi de trodde det skulle få meg til å skifte mening, kan jeg fortelle at det ikke er slik det funker. Jeg flytter når jeg selv vil det,ikke ved tvang. Umenneskelig og ondt det mange sier her! Æsj!!

De lar ikke være å hjelpe for å han til å skifte mening, de lar re p hjelpe fordi de ikke har kapasitet eller ikke ønsker å  bruke hele lørdagen (og dermed helgen" på å handle, vaske, være ved, klippe gress og alt annet nødvendig vedlikehold av en enebolig. 

Hvem tvinger hvem? Det er jo han som presser og guilt tripper familien for å få viljen sin. 

Sånn er livet, han har fått slag, det er selvfølgelig kjipt og trist å måtte flytte pga helsen, men det er mye kjipere at X antall mennesker som ikke har problemer med helsen skal måtte legge opp livet sitt slik at han slipper å flytte. 

Det er ikke tvang eller trusler å informere noen om at man ikke ønsker å stille opp lenger, og det er ikke ulovlig eller straffbart.

Ingen er pålagt å stille opp for at andre mennesker skal beholde en livstil som egentlig ikke er liv laga, uansett hvor kjipt det er. 

Hadde du nektet å installere varmepumpe? Nektet å betale for å få tilkjørt ved? Denne mannen nekter å gjøre noen som helst tiltak for at det skal bli lettere for dem som hjelper han, hadde aldri giddet. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2025 den 21.39):

Du ramser opp en rekke eksempler på hvor vanskelig og utakknemlig han er. Jeg skjønner deg godt, hadde slitt med å jevnlig være forventet å bruke hele lørdagen på en utakknemlig onkel, og jeg er ikke i arbeid selv.

Men, jeg skjønner ikke helt hva du lurer på? Han er helt urimelig, du skjønner jo selv at ingen her inne har noen magiske ord du kan fremføre og vips så ringer han flyttebilen. Det er bare en eneste ting å gjøre og det er å begynne å si nei! Hvor mange er dere som deler på dette? Er det ingen av dere som er istand til å sette grenser? Du sier dere har foreslått mange løsninger for ham, men han nekter, veldig da får bare gresset vokse da, hvis han ikke vil betale for robotgressklipper, han får klare seg med klesvask hver 14 dag, han dør ikke av å ikke få rent tøy hver dag, isåfall får han kjøpe nytt så han har mer å rotere på. Dere må rett og slett bare la være å gjøre ting som ikke er helt nødvendig, ved feks, ikke bør inn ved nå når han ikke risikerer å virkelig fryse. Blir det ubehagelig nok så vil han, hvis han er mentalt frisk, skaffe seg den hjelpen han trenger selv om han må betale for det.

Men dere må tåle at han blir sur, uansett hvor urimelig det føles. Mannen er urimelig, storforlangende, og utakknemlig, det får du ikke gjort noe med.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Menchit skrev (1 time siden):

De lar ikke være å hjelpe for å han til å skifte mening, de lar re p hjelpe fordi de ikke har kapasitet eller ikke ønsker å  bruke hele lørdagen (og dermed helgen" på å handle, vaske, være ved, klippe gress og alt annet nødvendig vedlikehold av en enebolig. 

Hvem tvinger hvem? Det er jo han som presser og guilt tripper familien for å få viljen sin. 

Sånn er livet, han har fått slag, det er selvfølgelig kjipt og trist å måtte flytte pga helsen, men det er mye kjipere at X antall mennesker som ikke har problemer med helsen skal måtte legge opp livet sitt slik at han slipper å flytte. 

Det er ikke tvang eller trusler å informere noen om at man ikke ønsker å stille opp lenger, og det er ikke ulovlig eller straffbart.

Ingen er pålagt å stille opp for at andre mennesker skal beholde en livstil som egentlig ikke er liv laga, uansett hvor kjipt det er. 

Hadde du nektet å installere varmepumpe? Nektet å betale for å få tilkjørt ved? Denne mannen nekter å gjøre noen som helst tiltak for at det skal bli lettere for dem som hjelper han, hadde aldri giddet. 

Du ser det kun fra egen side og da nytter det ikke for deg å skjønne hva jeg mener. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke måten å hjelpe noen på! Dere må hjelpe han til å bli selvstendig igjen, dvs bruke rettigheter han har til det offentlige og ikke belemre familien med sånt. Bytte på å hjelpe?! Slutt! Kommunen har ansvaret her. Når han blir sur må dere stå for å si nei, dere må forklare hardt at «dette har vi ikke kapasitet til, det er ikke meningen at familie skal gjøre dette selv om du mener det. Og hva gjør vi når du trenger mer hjelp? Vil du på sykehjem da? Eller skal vi heller jobbe for å få hjelp her nå slik at du kan bli boende her som du ønsker, uten at vi i familien må slite oss ut?»

Ang klesvask og husarbeid = hjemmehjelp. Ang trapper og at vaskerommet er i kjelleren = startlån eller tilskudd til ombygging eller tilrettelegging med hjelpemidler og ramper. Ang snømåking = kommunen har kontakter og de har også saksbehandlere som kartlegger disse tingene. Da må dere si fra på forhånd at der han eventuelt svarer at han har familie som hjelper, så stemmer IKKE det, dere kan ikke hjelpe slik. 

Anonymkode: ba1bd...126

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...