Gå til innhold

Hva ville vært verst for deg i billettkontroll uten gyldig billet? Å tape penger eller å tape ansikt ved sniking?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En liten anekdot. Sist jeg var med om kontroll på trikken i Oslo så ropte kontrollanten ut "billettkontroll" i det trikken skulle stoppe, må tro at mengden mennesker som gikk av på det stoppet økte med ca 500% mot normalt. Ingen fikk gebyr på trikken.   

Anonymkode: 99430...9b6

Skrevet (endret)
Hanne67 skrev (På 6.6.2025 den 8.59):

Flaut og ergerlig å tape de pengene. 

Litt usikker på hva som er verst, men jeg tror pengene. Hater å kaste de bort på unødvendige ting! 

Vet ikke hva som skjer om man blir tatt for slikt, men det blir vel ikke annonsert i hele bussen...

De fleste i bussen får det nok med seg. Jeg har sett folk blir tatt noen ganger. Vekterne er høflige og snakker lavt, men man skjønner jo hva som skjer.

Endret av Isambard
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du «sparer» mye penger, men det gjør deg til en tyv. Utrolig dårlig moral!

Vi andre betaler en høyere pris pga. sånne som deg.

Hvis du ikke er fornøyd med tilbudet så syns jeg du skal gå, eller kjøre bil.

Skam deg!

Anonymkode: 31817...602

Nei det gjør dere ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (2 timer siden):

Det at andre gjør ting som oppfattes som umoralsk gjør ikke mine (eller, i dette tilfellet, ts) handlinger mindre umoralske.

Er det feil å ta liv? Ja. Er det feil å stjele, som er det ts gjør ved å snike på kollektivtransport? Ja. Er den ene handlingen mer alvorlig enn den andre? Ja.

Er det mindre umoralsk å stjele fordi andre handlinger er verre? Nei.

Sånn. Om du er fornøyd eller ikke driter jeg en støvel full i. Nå er jeg ferdig med denne tråden. God lørdag til deg, spesielt om du er, selv om jeg har mine tvil, en av dem som velger å betale for seg.

Og med tanke på de søte emojiene du la ved første innlegg til meg: :trøst:

Og akkurat DER kom det. Beviset på at du mener det finnes enten kun umoralske eller moralske mennesker (noe som faktisk er umulig, da er vi alle umoralske i såfall).  Dette er for deg en debatt hvor du helst ønsker å dømme andre mennesker. For deg er det tydeligvis helt umulig å kunne ha flere tanker i hodet samtidig. For deg er alt sort eller hvitt. 

Ikke at det spiller noen rolle men jeg pendler med buss hver eneste dag til jobben og har gjort det i 10 år. Og jeg kjøper ALLTID månedsbillett. MEN jeg klarer fint å se poenget til den andre brukeren her som sniker på buss, trikk, whatever, om at akkurat det ikke nødvendigvis gjør den personen til en umoralsk person totalt sett. 

Men du fikk iallefall late som om du tok nok en dommeravgjørelse på din høye hest da før du rir videre 🫡

Bare husk; "Den av dere som er uten synd...."

Og så må du ikke la deg bli så provosert av emjoier 😉

God pinse ☺️

Anonymkode: f74df...712

Skrevet
Brunhilde skrev (2 timer siden):

Det at andre gjør ting som oppfattes som umoralsk gjør ikke mine (eller, i dette tilfellet, ts) handlinger mindre umoralske.

Er det feil å ta liv? Ja. Er det feil å stjele, som er det ts gjør ved å snike på kollektivtransport? Ja. Er den ene handlingen mer alvorlig enn den andre? Ja.

Er det mindre umoralsk å stjele fordi andre handlinger er verre? Nei.

Men jeg har jo aldri sagt noe av dette. Jeg reagerte kun på det at du kan si at noen er tvers igjennom umoralske mennesker fordi de sniker på toget. 

AnonymBruker
Skrevet

Så dyrt kollektivtransport er blitt så skjønner jeg at man sniker. Vi kunne hatt billigere transport siden staten er så rik , og vi betaler mye skatt. Og alltid innstillinger, buss for tog, de legger ned buss/ tog ruter. Så tilbudet er dyrt OG dårlig.  La oss si man skal ta en liten tur til Drammen fra Lillestrøm. Det blir 400 kr tur/retur. Bare for en liten togtur! 

Anonymkode: 959fb...b5f

AnonymBruker
Skrevet

Pengene. 

Det er ikke mye skam i å snike.

Har måttet betale 2 ganger, 1 gang fordi jeg var så blakk, 1 gang fordi jeg glemte å fornye månedskort. Man får samme straff enten det var mer vilje eller forglemmelse.

Når feriepengene kommer, skal jeg få meg 6-mnd-kort.

Anonymkode: cde67...62e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei det gjør dere ikke. 

Det er et velkjent faktum som transportselskapene selv har skrevet om år etter år; folk som sniker og ikke betaler billett, gjør at resten av oss må betale mer fordi transportselskapet taper penger og må øke prisene siden ikke alle betaler for seg.

Så ikke kom og si at vi som betaler billettene ikke må betale mer pga snikerne!

Anonymkode: 24728...0c7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...