Gå til innhold

Hva ville vært verst for deg i billettkontroll uten gyldig billet? Å tape penger eller å tape ansikt ved sniking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det verste hadde vært skammen, uten tvil.

Anonymkode: 7e2aa...da5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pengene er verst. Man kan jo ha glemt mobilen hjemme eller være tom før strøm. Det var kluss på 5g en min en gang og jeg fikk ikke vist billett. Fikk bot, men viste billett i ettertid og den ble sletta. Å få bot er ikke ensbetydende med at man jukser og bevisst sniker. 

Anonymkode: d1e82...e4a

Det er sant, men her har du jo ikke sneket. Ved dårlig dekning gjelder det jo gjerne flere. Jeg hadde blitt stressa , men ikke følt at jeg « tapte ansikt « om jeg viste ruter - appen med billett og den bare « surret «. 

Anonymkode: 78dbd...8cd

Skrevet

Ingen tvil for min del, jeg ville blitt så ufattelig flau at jeg ikke hadde visst hvor jeg skulle gjøre av meg.

Pengene er ubetydelig, ikke en enorm sum, og sett opp mot flauheten er det "ingenting".

Anonymkode: 7e5de...f82

Skrevet

Pengene. Om jeg blir tatt fordi jeg har glemt meg bort var det jo ikke med vilje, alle kan gjøre feil. Om jeg snek med vilje måtte jeg vært villig til å ta risikoen for bot, så da ville det vært innkalkulert at jeg kan bli tatt. 

Har blitt tatt 5-6 ganger gjennom mange år (stort sett utløpte/gjenglemte månedskort), sluppet unna med én bot pga. greie kontrollører som så at jeg stort sett alltid har billett. En gang hjalp det å sende mail i etterkant, da strøk de boten mot at jeg kjøpte årskort .

Datteren min fikk bot fordi mobilen hennes døde på vei hjem, hun har alltid månedskort. Det var selvfølgelig hennes ansvar, men det er sure penger for en tenåring. Hun fikk den også strøket etterpå ved å sende en ydmyk mail, så det er lov å prøve om man føler man har en god sak.

Anonymkode: d5052...948

• Liker 1
Skrevet
Laraa skrev (3 timer siden):

Hadde en diskusjon med en kollega om hva som oppleves som det verste ved å bli tatt for sniking i billettkontroll. 

Hun mener at det verste ville vært pengene hun taper og at det er sure penger å tape og at hun bryr seg pent like om hva andre ville ment om henne, så det er kun økonomi motivert. Derfor har hun alltid gyldig bilett.

For meg er det motsatt. Jeg har råd til å tape det selv om det er veldig ergerlige penger, men ville ikke tenkt nevneverdig over pengene etter at bot er betalt. Men jeg orker ikke tanken på å blottlegge for alle i bussen og kontrollør at jeg sniker og jukser. Derfor har jeg gyldig bilett. 

Hva hadde vært verst for deg ved å bli tatt? Pengene eller at absolutt alle får med seg at du sniker? 

Jeg forstår ikke spørsmålet, helt. Det er jo en totalt hypotetisk problemstilling, for man har jo alltid billetten i orden før man går på bussen, trikken, toget eller hva et måtte være og da trenger man ikke ta stilling til om det er ille å bli tatt for sniking.

Anonymkode: 3f83f...d0d

• Liker 1
Skrevet

Dersom jeg faktisk hadde glemt å fikse billett, ville det verste være flauheten. 

Hadde jeg fått bot fordi mobilen plutselig klikka e.l. ville jeg vært mindre flau, så da ville boten være det verste - så fremt omstendighetene ikke var slik at jeg kunne bestride og få den sletta i ettertid.

Anonymkode: 128fe...ced

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg forstår ikke spørsmålet, helt. Det er jo en totalt hypotetisk problemstilling, for man har jo alltid billetten i orden før man går på bussen, trikken, toget eller hva et måtte være og da trenger man ikke ta stilling til om det er ille å bli tatt for sniking.

Anonymkode: 3f83f...d0d

Den kan være i orden når man går ombord, så klikker mobilen eller dekningen. Eller som jeg ofte opplevde da jeg brukte reisekort, kommer ombord og kortleseren virker ikke. 

Anonymkode: 95a27...d32

Skrevet

Å tape penger 

Anonymkode: 5ebb6...d51

Skrevet

Å tape penger. Når jeg tar kollektivtransport er jeg på et sted ingen kjenner meg uansett, så da er det ingen ansikt jeg kan tape på det. Kjører alltid bil hjemme og betaler alltid bilett på ferie.

Anonymkode: 6f0ca...cbf

Skrevet

Det hadde vært så ufattelig fornedrende at det overgår den boten en evt. får. Det har skjedd meg to ganger for flere år siden men jeg lærte.

Betalte den ene, men den andre gangen nektet jeg å ta imot noe/gi førerkortet fordi jeg HADDE billetten, men kontrolløren mente jeg hadde kjøpt den før døra gikk igjen på bussen (med mobil)…. så den slapp jeg unna.

Sørget for å kjøpe når bussen kommer i etterkant eller senest før.

Anonymkode: 12eeb...3a3

Skrevet

Å tape ansikt uten tvil.

Skjedde lignende hendelse i forrige uke da jeg faktisk ble tatt i selvbetjningskassen i tilfeldig kontroll med en tacokrydder pakke som ikke var scannet. Det var tacokrydderet som hadde klistret seg litt til kjøttdeigpakken, og jeg var så stressa til sinns. Var ufattelig flaut.. - gjøre meg til kjeltring for 4.90kr. Den ansatte bare smilte og lot meg betale for den og det var det. Men fy flate kjente det i magen resten av den dagen 😂

Anonymkode: bbe4f...4be

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Utvilsomt pengene. Bryr meg ikke i det hele tatt om å bli tatt. Ble tatt sist i fjor og fikk da 900 kr i bot. Var over på 1 min, dro bare kortet. Har spart mye mer enn de gangene jeg har blitt tatt

Skrevet
Laraa skrev (13 timer siden):

Hadde en diskusjon med en kollega om hva som oppleves som det verste ved å bli tatt for sniking i billettkontroll. 

Hun mener at det verste ville vært pengene hun taper og at det er sure penger å tape og at hun bryr seg pent like om hva andre ville ment om henne, så det er kun økonomi motivert. Derfor har hun alltid gyldig bilett.

For meg er det motsatt. Jeg har råd til å tape det selv om det er veldig ergerlige penger, men ville ikke tenkt nevneverdig over pengene etter at bot er betalt. Men jeg orker ikke tanken på å blottlegge for alle i bussen og kontrollør at jeg sniker og jukser. Derfor har jeg gyldig bilett. 

Hva hadde vært verst for deg ved å bli tatt? Pengene eller at absolutt alle får med seg at du sniker? 

Hadde vært kjempeflaut😬 Er ikke en som liker å snike og gjør opp for meg når jeg har gjort noe galt. Hadde lett vært ærlig og tatt den bota uten å lage noe styr. Bryr meg lite om en evt bot selv om den svir, jeg vil heller gjøre opp for meg. 

Skrevet

Helt klart å tape ansikt. Jeg har alltid månedskort, men en gang hadde jeg bommet på datoen. Kom plutselig på det da jeg satt på bussen, og aktiverte nytt kort. Så ramlet det selvsagt inn kontrollørere på holdeplassen etter… Han som «tok meg» visste jo selvsagt at jeg ikke kunne stått på forrige holdeplass og aktivert månedskortet før avgang, og var sikkert strålende fornøyd med «fangsten». Så klarer jeg å begynne å grine 😱🤣, jeg rett og slett hulket så fælt at kontrolløren ble brydd og lot meg slippe. 
Ble så pinlig berørt at jeg flyktet ut av bussen holdeplassen etter, og kom for sent på jobb 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg ville aldri snike uansett!

Anonymkode: 8c339...921

Ikke jeg heller, men begge deler hadde vært like ille. 

mayonegg skrev (9 timer siden):

Utvilsomt pengene. Bryr meg ikke i det hele tatt om å bli tatt. Ble tatt sist i fjor og fikk da 900 kr i bot. Var over på 1 min, dro bare kortet. Har spart mye mer enn de gangene jeg har blitt tatt

Og det er jo sånne som deg som gjør at vi andre må betale mer. Nasker du i butikken også ? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke noe jeg tenker på. Fordi jeg betaler. Uvesentlig om hvorfor jeg betaler. 

Anonymkode: 3c588...495

Skrevet

Jeg hadde først og fremst blitt flau. Rent økonomisk hadde jeg gått i pluss om jeg konsekvent snek på bussen, har nesten aldri opplevd kontroll, og boten er billig sammenlignet med alle pengene jeg har brukt på billetter. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ansikt, uten tvil, jeg ville sunket gjennom gulvet av skam. Hvis det var null skam forbundet med det (og man ikke brydde seg om å bidra til kollektivtilbudet), ville det jo de fleste måneder lønt seg å snike rent økonomisk. 

Anonymkode: 95a27...d32

I Oslo opplever jeg kontroll nesten hver fjerde gang jeg reiser. Et månedskort koster bare knappe 800 kr. 

Endret av Traktor
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke råd til bot, men det verste for meg ville vært skammen, ja. Over å blottlegge meg som en sniker/snylter. Pengene hadde vært sure, men medpassasjerers blikk og fordømmelse hadde vært verre. 

Anonymkode: 5ebb1...986

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid månedskort, så jeg driver aldri med bevisst sniking, for min del ville det derfor vært pengene. Jeg vet selv at jeg ikke har sneket med vilje, og det kan kontrolløren også se, ved å sjekke historikken min, så da er det ikke så farlig hva fremmede mennesker på banen måtte tenke 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: d98da...60a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...