Gå til innhold

Hva ville vært verst for deg i billettkontroll uten gyldig billet? Å tape penger eller å tape ansikt ved sniking?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hadde en diskusjon med en kollega om hva som oppleves som det verste ved å bli tatt for sniking i billettkontroll. 

Hun mener at det verste ville vært pengene hun taper og at det er sure penger å tape og at hun bryr seg pent like om hva andre ville ment om henne, så det er kun økonomi motivert. Derfor har hun alltid gyldig bilett.

For meg er det motsatt. Jeg har råd til å tape det selv om det er veldig ergerlige penger, men ville ikke tenkt nevneverdig over pengene etter at bot er betalt. Men jeg orker ikke tanken på å blottlegge for alle i bussen og kontrollør at jeg sniker og jukser. Derfor har jeg gyldig bilett. 

Hva hadde vært verst for deg ved å bli tatt? Pengene eller at absolutt alle får med seg at du sniker? 

Endret av Laraa
  • Liker 1
Skrevet

For meg, tape ansikt. Strekker meg langt for ikke få kjeft

• Liker 20
Skrevet

Ansikt, uten tvil, jeg ville sunket gjennom gulvet av skam. Hvis det var null skam forbundet med det (og man ikke brydde seg om å bidra til kollektivtilbudet), ville det jo de fleste måneder lønt seg å snike rent økonomisk. 

Anonymkode: 95a27...d32

• Liker 8
Skrevet
Laraa skrev (4 minutter siden):

Hadde en diskusjon med en kollega om hva som oppleves som det verste ved å bli tatt for sniking i billettkontroll. 

Hun mener at det verste ville vært pengene hun taper og at det er sure penger å tape og at hun bryr seg pent like om hva andre ville ment om henne, så det er kun økonomi motivert. Derfor har hun alltid gyldig bilett.

For meg er det motsatt. Jeg har råd til å tape det selv om det er veldig ergerlige penger, men ville ikke tenkt nevneverdig over pengene etter at bot er betalt. Men jeg orker ikke tanken på å blottlegge for alle i bussen og kontrollør at jeg sniker og jukser. Derfor har jeg gyldig bilett. 

Hva hadde vært verst for deg ved å bli tatt? Pengene eller at absolutt alle får med seg at du sniker? 

Å tape ansikt, det hadde vært dritflaut

• Liker 1
Skrevet

Enig med deg.

Det at det ville vært så utrolig flaut å bli tatt gjør at jeg aldri har eller vil snike på noe som helst.

Anonymkode: e1fa0...752

Skrevet

Jeg ville aldri snike uansett!

Anonymkode: 8c339...921

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville aldri snike uansett!

Anonymkode: 8c339...921

Nei, ikke jeg heller. Enig.Men det var mer teoretisk i en tenkt situasjon, f.eks at man helt reelt har glemt å kjøpe i stresset eller lignende 

Skrevet

Jeg ser ufattelig ned på folk som snylter, sniker og er uærlige, så jeg hadde dødd av skam om jeg ble tatt for noe slikt.

• Liker 6
Skrevet

Pengene er verst. Man kan jo ha glemt mobilen hjemme eller være tom før strøm. Det var kluss på 5g en min en gang og jeg fikk ikke vist billett. Fikk bot, men viste billett i ettertid og den ble sletta. Å få bot er ikke ensbetydende med at man jukser og bevisst sniker. 

Anonymkode: d1e82...e4a

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Alle voksne burde synes at det er kjempe flaut

Anonymkode: 2c7e2...589

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle voksne burde synes at det er kjempe flaut

Anonymkode: 2c7e2...589

Nei. Det pinlige er å lage stor ståhei rundt det. Ta boten med et smil. 

Anonymkode: d1e82...e4a

• Liker 1
Skrevet

FLAUT!!

Anonymkode: f91a8...b73

• Liker 1
Skrevet
Laraa skrev (18 minutter siden):

Hvis det hadde skjedd meg har det vært flaut.

Og utstedt på grunn av en feil utenfor min kontroll som hadde gjort at boten hadde blitt slettet så ingen kostnad.

Anonymkode: 71b42...48f

Skrevet

Selv her i storbyen lønner det seg omtrent å snike. Kontroller ca 1 gang annenhver måned, så da er det nesten billigere å bli tatt i kontroll.

Anonymkode: f152c...52e

Skrevet

Å tape ansikt uten tvil! Jeg hadde aldri turt å snike. Husker en gang at busskortet mitt gikk ut dagen før, men jeg trodde det skulle gå ut dagen etter. Det var heldigvis ikke kontroll, men da jeg oppdaget det senere på dagen, rødmet jeg for meg selv og var sjeleglad for ikke bli tatt i kontroll. Ekkel følelse å bli tatt når du vet du har handlet i god tro, men de får deg til å føle deg som en skurk. 

Har opplevd moren til en i klassen til ene barnet mitt bli tatt. Jeg vet at de sliter økonomisk, og mye annet, så jeg " bare visste" at hun kom til å bli tatt. Hun løp ut av bussen og sa "jeg har ikke penger", samtidig som hun begynte å gråte. Det var guffent, da det er mange lokale folk på våre busser som "vet hvem alle er" 😕 

Anonymkode: 1e3df...900

Annonse
Skrevet

Jeg sniker ikke med vilje, men av og til har jeg rett og slett helt glemt å fornye billetten. Det kan være at jeg er stresset eller noe sånt, og noen ganger kan jeg være litt distre av meg.

Så for meg hadde det nok å tape ansikt og jeg hadde syntes at det var ganske flaut, men samtidig så har jeg overhørt folk som blir tatt og mange gjør det ikke med vilje. Jeg får sympati med de som helt tydelig har opplevd et eller annet problem eller kanskje eldre mennesker som ikke er så god på det digitale. 

Skrevet

Pengene. 
Nå sniker jeg ikke med vilje men det kan skje at heg er så hektisk og stressa at jeg kjøper bilett i det jeg går ombord og det er ikke lov. 
Jeg er autist så stresset for min del er ikke at jeg ikke har planlagt godt nok mtp tid men at jeg overveldes og er stressa over å være på tur overhode. Jeg prøver alltid å kjøpe bilett før jeg drar hjemmefra og sette tiden til når avgangen er, så rekker jeg ofte den før og da må jeg huske å endre tiden til start nå, det kan jeg glemme i farten før jeg er ombord og det har skjedd at jeg har fått kjeft av kontrollører for dette. Viljen eller evnen til å betale står det på ingen måte på.

Anonymkode: ace2b...ecd

Skrevet

Jeg betaler "aldri" for kollektivtransport. Kunne ikke brydd meg mindre om hva andre tenker om meg. Eller en gang var det en kvinne som smilte av meg, jeg tenkte "for en dust hu er". Og jeg sparer masse penger uansett om jeg blir tatt i kontroll eller ei, så som systemet er lagt opp til idag.

Jeg betaler ikke fordi jeg syns reglene om at det kun er studenter under 30 som får rabatt mens studenter over 30 må betale full voksenpris er helt på hodet. Syns det er aldersdiskriminering. Dessuten så har det ikke skjedd noe på min strekning på 15 år om ikke mer, hverken flere tog eller bedre tider. Hvis de skulle forbedre rutetilbudet på min strekning så hadde jeg fint betalt et par billetter i ny og ne. 

Så hverken ansikt eller penger. 

Anonymkode: 99430...9b6

• Nyttig 1
Skrevet

Tape ansikt, fordi jeg er ikke en person som sniker. Jeg er etterrettelig og gjør ikke feil/gale ting med vilje. Jeg har dog blitt tatt i billettkontroll fordi jeg ikke så at billetten av en eller annen grunn ikke aktiverte seg i appen. Det var et uhell, men skikkelig flaut, ble så utrolig skamfull.

Skrevet

Det ville vært dritflaut og helt atypisk meg, så tape ansikt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...