Gå til innhold

Hvor er fokuset på godt kosthold i dagligvaren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg har en samtale gående rundt dette med fokus på sunnhet og godt kosthold. Jeg kjenner at det irriterer meg at dagligvarebutikkene legger til rette for et dritt-kosthold. Ja, de skal tjene penger, men de kan da vel for pokker tjene penger på sunne varer og heller fremme det? Eksempel i disken for «grill-varer» så finner man svinekjøttprodukter i mengder i form av haugevis av pølsevarianter, flintsteker, grillskiver, koteletter, hamburgere og annet med høyt innhold av mettet fett. Man må nærmest lete for å finne f.eks kylling og fisk, for det bugner akkurat ikke i disse diskene. Mannen sier at butikkene fremmer og selger det kundene vil ha. Er det virkelig slik? Vil kundene faktisk ha mest mat som kan gjøre at kolesterolet, blodtrykket og vekten øker?  Jeg som forbruker ønsker i hvert fall mer av sunne varianter. Jovisst skal det være mat for de som velger det mindre sunne, men bør det ikke være mer fokus på det sunne? Det var svært gledelig da butikkene satte ned prisene på frukt og grønt en periode, men pris er ikke alt de kan gjøre. De kan faktisk fylle disse diskene med annet enn bare drittmat også. Heldigvis ser jeg nå på reklamer på TV at det er mer fokus på grilling av grønnsaker. Mer av det :spise: 👏

Så spørsmålet mitt er, er det som mannen min sier, at forbrukerne faktisk vil ha dette og at det er derfor det bugner i kjølediskene??  Eller er det faktisk slik at forbrukeren bare plukker med seg det som ligger mest synlig?

Anonymkode: 8dae4...c06

Skrevet

Jeg tror det er en kombinasjon her. Folk kjøper det de får tilbudt, og det selges det folk kjøper. Da blir det en sirkel, men færre alternativer. 
Butikkene er også opptatt med å konkurrere og være mye like hverandre. Det med sommer og svin er veldig typisk. Var sånn når jeg var barn også, som er mange år siden. 
Jeg ser likevel en trend til å grille mer variert, men det er nok lettere å selge unna marinerte kjøttstykker eller pølser som bare kan hives på grillen som lettvint middag enn si grønt til grillspyd eller annet. Folk vil ofte ha det enkelt. Selv om det ikke er vanskelig så er lettere med noe en vet hva en gjør med enn å sliten styre med å lage grillspyd eller grille ting en ikke har grillet før. 

• Liker 2
Skrevet

Folk må være voksne nok til å vite at grønnsaker er sunnere enn godteri, og å selv velge hva de vil putte i kjeften. 

Ingen legger opp til hverken det ene eller andre. 

Anonymkode: 90fa3...3d2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Mannen og jeg har en samtale gående rundt dette med fokus på sunnhet og godt kosthold. Jeg kjenner at det irriterer meg at dagligvarebutikkene legger til rette for et dritt-kosthold. Ja, de skal tjene penger, men de kan da vel for pokker tjene penger på sunne varer og heller fremme det? Eksempel i disken for «grill-varer» så finner man svinekjøttprodukter i mengder i form av haugevis av pølsevarianter, flintsteker, grillskiver, koteletter, hamburgere og annet med høyt innhold av mettet fett. Man må nærmest lete for å finne f.eks kylling og fisk, for det bugner akkurat ikke i disse diskene. Mannen sier at butikkene fremmer og selger det kundene vil ha. Er det virkelig slik? Vil kundene faktisk ha mest mat som kan gjøre at kolesterolet, blodtrykket og vekten øker?  Jeg som forbruker ønsker i hvert fall mer av sunne varianter. Jovisst skal det være mat for de som velger det mindre sunne, men bør det ikke være mer fokus på det sunne? Det var svært gledelig da butikkene satte ned prisene på frukt og grønt en periode, men pris er ikke alt de kan gjøre. De kan faktisk fylle disse diskene med annet enn bare drittmat også. Heldigvis ser jeg nå på reklamer på TV at det er mer fokus på grilling av grønnsaker. Mer av det :spise: 👏

Så spørsmålet mitt er, er det som mannen min sier, at forbrukerne faktisk vil ha dette og at det er derfor det bugner i kjølediskene??  Eller er det faktisk slik at forbrukeren bare plukker med seg det som ligger mest synlig?

"Mannen sier" ... 😂
Nordmenn generelt kjøper det de er vant til, og det som er billigst og mest lettvint. Og butikkene selger selvsagt det de tjener mest penger på. Jeg synes det er rart at du trenger en mann til å fortelle deg dette. Lærte du ikke om tilbud og etterspørsel på barneskolen?
Du bor i et kapitalistisk samfunn, butikkene driter i om du spiser på deg sykdommer og overvekt så lenge de tjener penger. De opererer ut i fra hvordan de kan oppnå mest mulig profitt. De er eid av private konsern, ikke av staten. De tar ikke på seg ansvaret for befolkningens helse.

Og du, du er et voksent menneske. Du kjøper det du vil spise. Det er fult mulig å spise sunt i Norge også, selv om utvalget er latterlig begrenset. 

Mettet fett er forøvrig ikke usunt. Det er all den prosesserte dritten (som nordmenn eeelsker fordi det er så billig og så raskt å lage) du burde være skeptisk til, ikke naturlig fett og kjøtt. 

Anonymkode: fdb57...574

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Mannen sier" ... 😂
Nordmenn generelt kjøper det de er vant til, og det som er billigst og mest lettvint. Og butikkene selger selvsagt det de tjener mest penger på. Jeg synes det er rart at du trenger en mann til å fortelle deg dette. Lærte du ikke om tilbud og etterspørsel på barneskolen?
Du bor i et kapitalistisk samfunn, butikkene driter i om du spiser på deg sykdommer og overvekt så lenge de tjener penger. De opererer ut i fra hvordan de kan oppnå mest mulig profitt. De er eid av private konsern, ikke av staten. De tar ikke på seg ansvaret for befolkningens helse.

Og du, du er et voksent menneske. Du kjøper det du vil spise. Det er fult mulig å spise sunt i Norge også, selv om utvalget er latterlig begrenset. 

Mettet fett er forøvrig ikke usunt. Det er all den prosesserte dritten (som nordmenn eeelsker fordi det er så billig og så raskt å lage) du burde være skeptisk til, ikke naturlig fett og kjøtt. 

Anonymkode: fdb57...574

Altså… Her har du jo tatt fokuset helt vekk! Det er ikke at mannen sier osv. Han TROR at det er slik det er. Jeg vet hva jeg skal velge. Jeg bare lurer på OM det faktisk er slik mannen tror og «sier» eller om det er andre årsaker. Men slike svar som fra deg var vel ikke annet enn å forvente…

For øvrig, tusen takk til de av dere som svarer på en skikkelig måte.

Skrevet

Det er ikke butikkens feil at kundene ønsker kjappe ferdigmiddager, frossenpizza, snacks og grillmat… Folk kommer aldri til å valfarte til en matbutikk fordi de har tilbud på brokkoli. 🥦 

Skrevet
Daisy-love skrev (27 minutter siden):

Jeg tror det er en kombinasjon her. Folk kjøper det de får tilbudt, og det selges det folk kjøper. Da blir det en sirkel, men færre alternativer. 
Butikkene er også opptatt med å konkurrere og være mye like hverandre. Det med sommer og svin er veldig typisk. Var sånn når jeg var barn også, som er mange år siden. 
Jeg ser likevel en trend til å grille mer variert, men det er nok lettere å selge unna marinerte kjøttstykker eller pølser som bare kan hives på grillen som lettvint middag enn si grønt til grillspyd eller annet. Folk vil ofte ha det enkelt. Selv om det ikke er vanskelig så er lettere med noe en vet hva en gjør med enn å sliten styre med å lage grillspyd eller grille ting en ikke har grillet før. 

At folk vil ha det enkelt skjønner jeg veldig godt. Jeg har ikke alltid tid til å gjøre så mye ut av det alltid jeg heller, men om det for eksempel kunne vært mer av ferdigmarinert av litt sunnere varianter og annet ferdig til å slenge på grillen så hadde antakelig butikkene tjent vel så mye penger. 

Skrevet
Knirke skrev (3 minutter siden):

Det er ikke butikkens feil at kundene ønsker kjappe ferdigmiddager, frossenpizza, snacks og grillmat… Folk kommer aldri til å valfarte til en matbutikk fordi de har tilbud på brokkoli. 🥦 

Bare lurte på hvorfor det bugner av denne type mat i diskene når det ellers er så mye fokus på helse og livsstil. Så at det er det folk vil ha, ja vel dem om det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Folk må være voksne nok til å vite at grønnsaker er sunnere enn godteri, og å selv velge hva de vil putte i kjeften. 

Ingen legger opp til hverken det ene eller andre. 

Anonymkode: 90fa3...3d2

Er folk det eller tar de bare med seg det som ligger der? Ja, dette lurer jeg virkelig på. Så jo, butikken legger jo da opp til det egentlig.

Skrevet

Nordmenn flest ønsker å bruke minst mulig penger på mat og dermed handler de det som er billigst, og det er ofte usunn mat. Det er bare å lese alle trådene her på KG om hvor stort matbudsjett den enkelte har. Det er om å gjøre å bruke minst mulig. Det er en av grunnene til at vi ikke har så flotte matbutikker med samme utvalg som i utlandet, 

Det var en tråd her om hva folk hadde sluttet å kjøpe fordi det var dyrt, mange hadde sluttet å kjøpe frukt og grønnsaker, spesielt agurker😳.

Anonymkode: 5f679...c4d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare lurte på hvorfor det bugner av denne type mat i diskene når det ellers er så mye fokus på helse og livsstil. Så at det er det folk vil ha, ja vel dem om det. 

Det er jo fordi det er så mange forskjellige typer ferdigmat. En brokkoli vil alltid være en brokkoli, og folk som leter etter den vet hvor i butikken den ligger. 

Det er jo ikke tilfeldig at snacks og godteri står nærmest kassen, for da er det større sjanse for at kundene rasker de med seg. De færreste får «cravings» på brokkoli mens de står i kø i kassen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nordmenn flest ønsker å bruke minst mulig penger på mat og dermed handler de det som er billigst, og det er ofte usunn mat. Det er bare å lese alle trådene her på KG om hvor stort matbudsjett den enkelte har. Det er om å gjøre å bruke minst mulig. Det er en av grunnene til at vi ikke har så flotte matbutikker med samme utvalg som i utlandet, 

Det var en tråd her om hva folk hadde sluttet å kjøpe fordi det var dyrt, mange hadde sluttet å kjøpe frukt og grønnsaker, spesielt agurker😳.

Anonymkode: 5f679...c4d

Dette har det vært mange diskusjoner om, og jeg står fast ved at sunn mat laget fra bunnen er både billigere og sunnere enn ferdigmat. Men det tar tid, og tid er som kjent også penger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er nok delvis fordi folk vil ha dette, og delvis fordi det er noe det er lett å produsere mye av relativt billig, slik at blir mye avanse på butikkene og produsentene.

Jeg er ikke helt enig i at det er mye fokus på helse og livsstil ellers. Det er det i enkelte miljøer, men generelt sett er det ikke så mye fokus på det. Folk flest er nok mest opptatt av pris og tidsbruk. 

Anonymkode: 3a74f...45b

Skrevet

En bedrift, både butikker og andre, vil alltid gjøre det de tjener penger på, enten på kort eller lang sikt.

De fremmer de produktene de har høyest margin på, men også varer som de har lav magin på men som kunder etterspør (såkalte lokkepriser). Erfaringsmessig vet de at tilbud på sommerkoteletter drar flere kunder enn tilbud på gulrøtter. De vet også at selv om grill-laks og grill-pølser ligger rett ved siden av hverandre i disken, går det mye mer pølser enn laks.

Anonymkode: b34a0...f0f

Skrevet

Hver vår når grillsesongen begynner, så er det overdrevent fokus på grilling overalt. I butikker, magasiner, på nettsider, grill grill grill! Og det er for det meste kjøtt det fokuseres på. Jeg er kjøttspiser jeg, men merker jeg blir litt uvel av dette tvangspregede fokuset på grilling. Folk kan få grille så mye de vil, men må det mases om hele tiden overalt?

Anonymkode: f8141...954

• Hjerte 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Butikkene fremmer de varene som de har høyst fortjeneste og minst svinn på. Enkelt og greit, ligger ikke mer hokuspokus bak det enn som så.

Anonymkode: c6344...927

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Butikkene fremmer de varene som de har høyst fortjeneste og minst svinn på. Enkelt og greit, ligger ikke mer hokuspokus bak det enn som så.

Det er jo bare en del av sannheten. Hadde kjedene fremmet kylling og fisk så er det jo de varene som det hadde vært mest fortjeneste og minst svinn på da (om det er salgsfremmende tiltak det hadde gått på). Samme kan det være. I denne tråden har man jo fått svaret på at folk flest ikke bryr seg. Om det hadde vært fremmet MUK så hadde folk kjøpt det, bare det var billig nok og lå godt synlig i butikkene i bunker i diskene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo bare en del av sannheten. Hadde kjedene fremmet kylling og fisk så er det jo de varene som det hadde vært mest fortjeneste og minst svinn på da (om det er salgsfremmende tiltak det hadde gått på). Samme kan det være. I denne tråden har man jo fått svaret på at folk flest ikke bryr seg. Om det hadde vært fremmet MUK så hadde folk kjøpt det, bare det var billig nok og lå godt synlig i butikkene i bunker i diskene. 

Nei fortjenesten ligger hovedsaklig i avtalene butikkene gjør med leverandørene før varene i det hele tatt ankommer butikken. Dette omfatter ofte også en viss svinn-rabatt eller returordning. Vi som er kunder har skremmende lite påvirkning på dagligvarehandelen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mannen din har rett. Butikkene fokuserer på det de vet blir solgt. 

Den meninge nordmann er ikke så opptatt av sunnhet og kosthold i det virkelige liv. Husk bare Marche, det ville ikke folk ha så nå er det Burger King i stedet...

Anonymkode: 07ea7...0a5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...