Gå til innhold

Hvorfor er mange her på KG så ekstremt opptatt av om klær er ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange skriver fks, det der er så 2012.

Men hva så? Om folk liker det.

Anonymkode: 10c99...b1b

• Liker 7
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjeng med sauer 🐑

Anonymkode: 4f05d...cdc

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Motepoliti og kjerring-stil

Anonymkode: b4e8d...98d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld I mine øyne er de som må følge mote og trender svake mennesker, de er opptatt av hva andre tenker, og klarer ikke ta klesvalg uten å frykte hva andre måtte tenke 

Anonymkode: eb237...3e3

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er et godt spørsmål, lurer jeg også på. Selv går jeg mye i 50- og 60-tallskjoler, og jeg blåser i hva andre måtte mene om akkurat det.

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen ber om råd om et antrekk, er det naturlig å påpeke at det er umoderne? Hvorfor spør man ellers om råd?

Spesielt når det gjelder vanlige, kjedelige hverdagsantrekk, det som var basic b i 2012.

Til de som har en egen stil, feks 50-tallskjoler: kult! Kjør på! 

Anonymkode: f7009...01b

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidder noen å spørre her inne hva andre mener om «stilen» deres? Spør du så får du jo svar.

Anonymkode: 16524...85a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor gidder noen å spørre her inne hva andre mener om «stilen» deres? Spør du så får du jo svar.

Ja, "som man roper i skogen får man svar".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de ikke har ryggrad til å ta egne valg. 

Anonymkode: 554ec...b72

AnonymBruker
Skrevet

Noen virker ekstremt opptatt av at noe må være mote nå og svarer utfra det. Samtidig så synes jeg at man virker usikker om man er godt voksen og må spørre om man kan gå med helt vanlige antrekk. I veldig mange tråder spørres det om antrekk som neppe ville satt seg i minnet til folk. 

Men om man spør så får man jo svar. Allikevel så synes jeg at mange er altfor hard med andre når de gir råd om klær. Det skader ikke å være litt hyggelig, synes jeg. 

Om noe er ut eller ikke synes jeg er ganske likegyldig. Jeg er mer opptatt av om det kler meg og min kropp. I tillegg så har jeg egne preferanser på hvilke farger og mønstre jeg liker. 

Anonymkode: c338a...a41

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde det vært så 2012, hadde man ikke fått kjøpt det i 2025. Motene svinger og kommer tilbake, men noen følger ikke med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi dette er Norge. Alle skal se like ut. Alle skal gå i jeans og kjedelig topp, alle skal kjøre de samme bilene, bo i enebolig med tujahekk rundt og ha 2 barn. Alle skal spise taco på fredag og ellers holde seg til de 5 merkene Asko har bestemt at de kan spise. Alle skal dra til syden eller på hytta i fellesferien. Osv osv osv. 

Norge er ekstremt homogent og folk er generelt livredde for å skille seg ut på noe som helst vis. Og dette kommer veldig tydelig til uttrykk i måten de kler seg på. 

Anonymkode: 11321...dbd

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spørre hvis man ikke liker svarene?

Anonymkode: f90bc...851

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange er det ikke som må spørre mannen (de som er gifte over 40) sin: kan jeg gå i dette? Har jeg brukt det før? Hvorfor må mange (ikke alle) ha en bekreftelse fra andre om et antrekk er "innafor" eller fint?

Skrevet

Hvis noen ber om råd om et antrekk, er det naturlig å påpeke at det er umoderne? Hvorfor spør man ellers om råd?

Spesielt når det gjelder vanlige, kjedelige hverdagsantrekk, det som var basic b i 2012.

Hvorfor man spør om råd? Kanskje for å få hjelp til å finne noe som er kledelig, eller hva slags klær/sko/tilbehør som passer sammen?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror (og håper) at flertallet av de som er opptatte av slik, er veldig unge. 

Spesielt ungdommer har veldig behov for å "passe inn" og være akkurat som alle andre. Og da er det viktig å kle seg som alle andre, og det "alle andre" går med, er in, og det "alle andre" ikke går med, er ut. 

De som er opptatt av at ting skal være "inn" sliter som regel med frykt for å skille seg ut og blir utstøtt av "gruppen". 

Anonymkode: ee6ff...4d7

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det naturlig å påpeke at det er umoderne..? Det er jo veldig, veldig mange som overhodet ikke bryr seg om ting er "moderne" eller ei? Det er litt som at jeg skulle påpeke at det ikke er lilla. JEG liker at ting er lilla, men flertallet gjør jo ikke det? 

Skrevet

Sosial tilhørighet og passe inn. 

Dette er bare tenårings mentalitet som henger litt igjen, alternativt kan man også trekke streken langt nok tilbake til steinalder tiden der det var viktig å kunne tilhøre ett sted for å overleve.  

Til tross for at vi lever i et relativt trygt land med relativt trygg økonomi, så sitter denne overlevelses instinktet godt enda og tar litt ulike former avhengig av tid og trender:

the-norwegian-starter-pack-2023-v0-7s169

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det naturlig å påpeke at det er umoderne..? Det er jo veldig, veldig mange som overhodet ikke bryr seg om ting er "moderne" eller ei? Det er litt som at jeg skulle påpeke at det ikke er lilla. JEG liker at ting er lilla, men flertallet gjør jo ikke det? 

Men hvorfor spør de da? Som regel spør de om ultra-kjedelige, ultra-vanlige klær som jeans og genser… hva skal man si liksom?

Hvis de vil ha tilbakemeldinger som ikke handler om hva som er moderne, så burde de inkludere informasjon om egen kropp/høyde/vekt og når dette «antrekket» tenkes brukt. Er det til å gå på butikken i, på jobb, ut på byen, på middag osv - den informasjonen får man jo nesten aldri.

Regner med de spør for å få tips til å oppgradere litt?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor spør de da? Som regel spør de om ultra-kjedelige, ultra-vanlige klær som jeans og genser… hva skal man si liksom?

Hvis de vil ha tilbakemeldinger som ikke handler om hva som er moderne, så burde de inkludere informasjon om egen kropp/høyde/vekt og når dette «antrekket» tenkes brukt. Er det til å gå på butikken i, på jobb, ut på byen, på middag osv - den informasjonen får man jo nesten aldri.

Regner med de spør for å få tips til å oppgradere litt?

Hvorfor regner du med det..? Kanskje de ønsker tips til ulike ting de kan prøve for å endre litt på det? Å si at noe er "umoderne" er jo ikke til hjelp? Det sier jo bare at noe IKKE er fint, uten å komme med tips til hva som kan løfte antrekket? 

Man trenger ikke si noe om antrekket er moderne eller umoderne i det hele tatt. Man kan kanskje si "Jeg synes det kunne vært fint om du hadde litt mer farge i antrekket"/"Jeg liker vide bein bedre enn smale bein", osv. 

Å påpeke at man ikke liker noe, er ikke konstruktivt. Å komme med bastante svar på hva som er fint og ikke fint, har heller ikke noe for seg, all den tid "fint" overhodet ikke er en fasit som gjelder for alle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...