Emlinhen Skrevet 3. juni #1 Skrevet 3. juni Heisann! Samboer og jeg prøver å få barn. Jeg er 37 år gammel, ingen barn fra før. Vi ble gravide i fjor høst, men mistet fosteret i en Missed Abortion. Etter at jeg tok abort slet jeg med blødninger etter samleie, samt blod i urinen. Jeg har blitt sjekket opp og ned og ingenting alvorlig har blitt funnet. Alle sykluser har vært normale etter aborten. Eggløsning og mens har kommet regelmessig. Ingen avvik. Spol frem til denne syklusen. Dette var den første syklusen hvor vi reelt prøvde å bli gravide. Ingen blod i forbindelse med samleie. Hadde samleie jevnt og trutt frem mot eggløsning, og samme dag som vi traff LH toppen. Reagerte på at den kom raskere enn den pleier vel og merke. Men rundt eggløsning fikk jeg en relativt markant blødning (trengte truseinnlegg, men ikke noe mer). Denne gikk over til brunt grums og varte noen dager. Deretter har jeg fått små drypp med blod, som går over til brunt grums litt her og der gjennom syklusen. I går kom det masse friskt blod (ca 11-12 dpo), som ble til brunt grums rett etterpå. Samme igjen i dag (12-13 dpo). Negative graviditetstester. Og dette ligner ikke på mensen slik jeg pleier å ha det, mistenker derfor at det ikke er det. Men jeg kan selvsagt ta feil. Har noen andre opplevd lignende? Jeg har bestilt time hos fastlegen for å måle hormonnivåene mine. Håper det ikke er overgangsalderen 🤪 Takk for hjelpen!
AnonymBruker Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni Vil ikke skremme deg, men jeg er 37 år og har akkurat begynt å spotte litt brunt selv. Det er ikke så uvanlig å få perimenopause symptomer i vår alder, selv om det er litt tidlig. For min del var det forventet. Da jeg var 35 fikk jeg vite at jeg knapt hadde egg igjen i eggstokkene mine. FSH var forhøyet og amh var kjempelav. Så det høres jo ut som at en form for hormonell ubalanse er sannsynlig, eller så kan det være andre ting som f.eks muskelknuter i livmoren, cyster og slike ting. Men det hadde de kanskje funnet ved ultralyd? Høres fornuftig ut å få tatt en hormonprøve ihvertfall! Anonymkode: 0ae19...afb
Emlinhen Skrevet 4. juni Forfatter #3 Skrevet 4. juni Tusen takk for svar! Blør du også i forbindelse med spottingen din, eller kommer det bare brunt grums? Jeg blør ganske masse, men så gir det seg kjempefort og går over til brunt. Jeg tok ferilitetstest for mindre enn ett år siden, og da var alt ok. Men aborten jeg måtte ta tullet virkelig ting til i kroppen min. Så det kan jo ha trigget at man går inn i tidlig overgangsalder? Men Det høres jo litt urealistisk og merkelig ut. Jeg får forresten veldig svake positive graviditetstester nå. Nesten slik at det nesten ikke er synlig. Så lurer på om blødningene mine kan ha vært eggløsningsblødning med påfølgende festeblødning? Og at blødningene jeg har hatt de siste dagene er en fremskyndet mens + spontanabort? Aner virkelig ikke. Men å teste hormonnivå tror jeg er lurt!
AnonymBruker Skrevet 4. juni #4 Skrevet 4. juni Jeg har hatt småblødninger som går over til brun utflod, noen dager etter eggløsning, i maaaange måneder. Jeg er 24 år gammel, så det trenger ikke å være knyttet til overgangsalder. Jeg ble gravid naturlig likevel, så det er håp😊 Anonymkode: 6e401...b2a
AnonymBruker Skrevet 4. juni #5 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har hatt småblødninger som går over til brun utflod, noen dager etter eggløsning, i maaaange måneder. Jeg er 24 år gammel, så det trenger ikke å være knyttet til overgangsalder. Jeg ble gravid naturlig likevel, så det er håp😊 Anonymkode: 6e401...b2a meg igjen^ kan legge til at disse problemene startet etter at jeg tok en provosert medisinsk abort, så det er jo litt lignende som for deg. Prøvde å bli gravid igjen ett år etter jeg tok aborten, og da gikk det på første forsøk for min del, så vet ikke hvor lang tid det hadde tatt om vi prøvde med en gang Anonymkode: 6e401...b2a
AnonymBruker Skrevet 5. juni #6 Skrevet 5. juni Det kan også være befruktet egg som det ikkje blir noe av likevel. Det var iallfall det legen sa til meg da eg hadde masse blodklumper 10 dager etter eggløsning og 3-4 dager før mensen kom. Pluss litt spotting før og etter. Spør legen om du kan få blodprøve for å sjekke for HCG? Da kan du potensielt få bekreftet av det var starten på noe. Anonymkode: 45357...6e2
AnonymBruker Skrevet 5. juni #7 Skrevet 5. juni Emlinhen skrev (På 4.6.2025 den 8.34): Tusen takk for svar! Blør du også i forbindelse med spottingen din, eller kommer det bare brunt grums? Jeg blør ganske masse, men så gir det seg kjempefort og går over til brunt. Jeg tok ferilitetstest for mindre enn ett år siden, og da var alt ok. Men aborten jeg måtte ta tullet virkelig ting til i kroppen min. Så det kan jo ha trigget at man går inn i tidlig overgangsalder? Men Det høres jo litt urealistisk og merkelig ut. Jeg får forresten veldig svake positive graviditetstester nå. Nesten slik at det nesten ikke er synlig. Så lurer på om blødningene mine kan ha vært eggløsningsblødning med påfølgende festeblødning? Og at blødningene jeg har hatt de siste dagene er en fremskyndet mens + spontanabort? Aner virkelig ikke. Men å teste hormonnivå tror jeg er lurt! Hvis fertilitetsjekken for under ett år siden viste at alt så ok ut, så er det neppe noe overgangsplager på gang, tror jeg. Da hadde de nok fått noen varselstegn på testene du tok. Synes dette hørtes snodig ut, og håper du får svar fra en gynekolog! Anonymkode: 0ae19...afb
Emlinhen Skrevet 13. juni Forfatter #8 Skrevet 13. juni Hei igjen, Fikk ikke kjempe gode resultater på blodprøvene. De ble tatt på syklusdag 8, så jeg må få tatt en prøve tidligere i neste syklus. Men FSH er uansett skyhøy (27). Og østradiol er lavt (0,13). AMH har også sunket betraktelig på ett år. Den var på 5, så innser nå at det ikke var kjempe bra i utgangspunktet. Nå er AMH på 2,7. Skal til fertilitetsklinikken om et par uker for utredning. Håper det kan finnes håp! Men mistenker (utifra verdiene mine) at det er tidlig ovariesvikt på gang her. Er bare sjokkert over hvor fort det har skjedd (hvis det har skjedd- burde vel vente på en leges vurdering).
Emlinhen Skrevet 24. juni Forfatter #9 Skrevet 24. juni Hei igjen! Tenkte jeg kunne komme med en siste oppdatering i tilfelle noen opplever det samme 😊 Var hos Hausken i går. FSH verdien min så de helt bort fra siden denne var målt på syklus dag 8. Alt så bra ut. Hadde 10 AFC. Det er ikke fare for tidlig overgangsalder. Ikke enda hvertfall. Vi ble anbefalt å starte med IVF pga min alder, og at eggreserven reduseres såpass fort hos meg. Vi ble forberedt på at de ikke kommer til å kunne hente ut like mange egg som hos en «vanlig» kvinne. Dette pga min relativt lave AMH. Vi starter på IVF hos Hausken etter sommeren, samtidig som vi nå står på venteliste i det offentlige. Kan prøve å huske å skrive noe om hvordan dette har gått når vi er ferdige.
AnonymBruker Skrevet 24. juni #10 Skrevet 24. juni Emlinhen skrev (5 timer siden): Hei igjen! Tenkte jeg kunne komme med en siste oppdatering i tilfelle noen opplever det samme 😊 Var hos Hausken i går. FSH verdien min så de helt bort fra siden denne var målt på syklus dag 8. Alt så bra ut. Hadde 10 AFC. Det er ikke fare for tidlig overgangsalder. Ikke enda hvertfall. Vi ble anbefalt å starte med IVF pga min alder, og at eggreserven reduseres såpass fort hos meg. Vi ble forberedt på at de ikke kommer til å kunne hente ut like mange egg som hos en «vanlig» kvinne. Dette pga min relativt lave AMH. Vi starter på IVF hos Hausken etter sommeren, samtidig som vi nå står på venteliste i det offentlige. Kan prøve å huske å skrive noe om hvordan dette har gått når vi er ferdige. Godt å høre! Hadde de noen teorier på hvorfor du spottet brunt? Min amh og afc har holdt seg stabil i snart 3 år nå. Amh gikk fra 3 til 5 og nå 3 igjen. Afc har vært konstant på 6 men hoppet plutselig opp til 8 nå ved siste sjekk. Anbefaler deg å gomle d-vitamin. Det kan påvirke amh verdien. Lykke til! Anonymkode: 0ae19...afb
Emlinhen Skrevet 25. juni Forfatter #11 Skrevet 25. juni Han trodde det var eggløsningsblødning og festeblødning med påfølgende spontanabort siden jeg hadde en positiv graviditetstest. Det kan forsåvidt stemme det, men syntes det er litt merkelig at jeg ikke har eggløsningsblødninger hver syklus. Kanskje det betyr at jeg ikke har eggløsning hver syklus. Får håpe ivf hjelper! Har du fått barn gjennom ivf? Siden vi har relativt like verdier tydeligvis!
AnonymBruker Skrevet 25. juni #12 Skrevet 25. juni Emlinhen skrev (2 timer siden): Han trodde det var eggløsningsblødning og festeblødning med påfølgende spontanabort siden jeg hadde en positiv graviditetstest. Det kan forsåvidt stemme det, men syntes det er litt merkelig at jeg ikke har eggløsningsblødninger hver syklus. Kanskje det betyr at jeg ikke har eggløsning hver syklus. Får håpe ivf hjelper! Har du fått barn gjennom ivf? Siden vi har relativt like verdier tydeligvis! Jeg begynte også å spotte brunt, som jeg nevnte lengre opp, men da jeg snakket med fertilitetslegen nå nylig virket hun ikke bekymra. Hun fortalte at kvinners syklus endrer seg når man blir eldre, og det trengte ikke bety noe som helst. Spottingen startet etter at jeg hadde spontanabortert to sykluser på rad, så mulig det har noe å si. Virker som om jeg blør litt mindre nå (bank i bordet). Jeg holder fremdeles på med ivf. Måtte først ha en rekke egguttak og har nylig begynt med innsett. 2 innsett har endt i kjemiske. Skal ha en liten pause før jeg tar tredje innsett. Med mine verdier fikk jeg 2 embryoer ved hvert uttak. Anonymkode: 0ae19...afb
Emlinhen Skrevet torsdag kl 09:44 Forfatter #13 Skrevet torsdag kl 09:44 Det er det jeg også har blitt forespeilet; 1-2 embryoer per uttak. Krysser fingrene for deg, og heier på deg 🤞💪 masse lykke til ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå