Gå til innhold

Hvem kan påvise grensepunkt ut fra tidligere oppmålte koordinater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger å få satt ned nytt grensepunkt da dette er fjernet av tidligere naboer. Har snakket med kommunen som skal ha over 20.000 for å sette ned nytt grensepunkt enda det er betalt for tjenesten tidligere da grensepunkt ble satt ned. Koordinatene er målt opp og er kjent for kommunen, men prisen blir visst lik om de må måle på nytt eller bare sette ned grensepunktet. Kommunen nevnte noe om at vi kanskje kunne finne private som gjorde jobben rimeligere, men de ville ikke si hvem vi da kunne kontakte. Er det noen her som vet hvor vi kan henvende oss for å få tak i noen som kan påvise og merke tomtegrensa? Om noen har fått hjelp med dette vil vi gjerne også vite ca pris dere betalte. Vi trenger å få merket et punkt i enden av tomtegrensa for å kunne sette opp gjerde i nabogrensen. 

Anonymkode: e129e...74f

Skrevet

Hvilken kommune bor du i? Stavanger tar 5350 for samme jobb... Grensepåvisning | Stavanger kommune

Ser ut som Asker tar litt over 17'000 for samme jobb. Tydeligvis mange som somler ekstra mye med arbeidsoppgavene sine i enkelte kommuner

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (5 minutter siden):

Hvilken kommune bor du i? Stavanger tar 5350 for samme jobb... Grensepåvisning | Stavanger kommune

Ser ut som Asker tar litt over 17'000 for samme jobb. Tydeligvis mange som somler ekstra mye med arbeidsoppgavene sine i enkelte kommuner

Bor i Bærum kommune. Gebyrsatsene er 18560,- for "klargjøring av eksisterende grense" + 1600,- per grensepunkt + 1700,- for henvendelsen. Usikker på om det tilkommer enda mere også. Synes det var veldig mye, ja. Rart det kan være så store forskjeller i de ulike kommunene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bor i Bærum kommune. Gebyrsatsene er 18560,- for "klargjøring av eksisterende grense" + 1600,- per grensepunkt + 1700,- for henvendelsen. Usikker på om det tilkommer enda mere også. Synes det var veldig mye, ja. Rart det kan være så store forskjeller i de ulike kommunene.

Det er selvkost, så det avhenger vel av hvor dyr avdelingen er å drifte i den enkelte kommune? 

Anonymkode: 0307a...060

Skrevet

Du kan ta kontakt med et privat landmålingsfirma. Men de kan ikke sette ned et offisielt grensemerke slik de i kommunen setter ut, med mindre kommunen har avtale med noen som gjør denne jobben for dem, da eiendomslandmåling er en myndighetsoppgave tillagt kommunen. De må isåfall merke med noe annet.

hilsen landmåler

Anonymkode: e367e...d90

Skrevet
newman01 skrev (10 timer siden):

Det er veldig uhensiktsmessig for offentlig sektor å sette gebyrer som speiler akkurat de kostnadene som går med til hvert enkelt oppdrag. Da blir det fort store administrasjonskostnader. Derfor setter de vel en gitt pris, uavhengig av kompleksitet.

Jeg jobber ikke i kommunal sektor, men jobber med arbeidsoppgaver som er litt relatert til dette for et privat firma. Jeg synes ikke at 17.000 kr (som du henviser til hos Asker kommune) var spesielt dyrt for denne type jobb. Men jeg vet at de som jobber med dette har spesialisert utdanning, at det ofte er reisevei på oppdragene og at det kan være mer jobb enn hva man nødvendigvis oppfatter som bruker av tjenesten.

Vil gjette at Stavanger har god økonomi, og at de har tatt et bevisst valg om å subsidiere denne tjenesten. Det er de som er billige, snarere enn Asker som er dyre.

Jeg forstår at det er frustrerende å betale samme pris som alle andre når man mener man har et enkelt oppdrag, men inntektene går til å finansiere tilbudet. Noen får mer igjen for pengene enn andre.

At kommunen nevner muligheten for å oppsøke en privat tilbyder, men ikke forslår noen konkrete tilbydere er i tråd med god forvaltningsskikk. Kommuneansatte kan ikke sitte å sende kunder til konkrete private firmaer, det er uprofesjonelt og innbyr til korrupsjon.

Slik jeg ser det har kommunen løst oppgavene sine på en minst mulig kostnadskrevende og byråkratisk måte, og gitt TS tips om at det i hennes situasjon finnes billigere måter å gjøre dette på privat. Meget bra!

Anonymkode: 64480...16a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er veldig uhensiktsmessig for offentlig sektor å sette gebyrer som speiler akkurat de kostnadene som går med til hvert enkelt oppdrag. Da blir det fort store administrasjonskostnader. Derfor setter de vel en gitt pris, uavhengig av kompleksitet.

Jeg jobber ikke i kommunal sektor, men jobber med arbeidsoppgaver som er litt relatert til dette for et privat firma. Jeg synes ikke at 17.000 kr (som du henviser til hos Asker kommune) var spesielt dyrt for denne type jobb. Men jeg vet at de som jobber med dette har spesialisert utdanning, at det ofte er reisevei på oppdragene og at det kan være mer jobb enn hva man nødvendigvis oppfatter som bruker av tjenesten.

Vil gjette at Stavanger har god økonomi, og at de har tatt et bevisst valg om å subsidiere denne tjenesten. Det er de som er billige, snarere enn Asker som er dyre.

Jeg forstår at det er frustrerende å betale samme pris som alle andre når man mener man har et enkelt oppdrag, men inntektene går til å finansiere tilbudet. Noen får mer igjen for pengene enn andre.

At kommunen nevner muligheten for å oppsøke en privat tilbyder, men ikke forslår noen konkrete tilbydere er i tråd med god forvaltningsskikk. Kommuneansatte kan ikke sitte å sende kunder til konkrete private firmaer, det er uprofesjonelt og innbyr til korrupsjon.

Slik jeg ser det har kommunen løst oppgavene sine på en minst mulig kostnadskrevende og byråkratisk måte, og gitt TS tips om at det i hennes situasjon finnes billigere måter å gjøre dette på privat. Meget bra!

Det jeg synes er merkelig er at kommunen tar så mye betalt for å sette opp igjen et grensepunkt som er blitt fjernet. Jobben med å måle opp og sette ned grensepunkter er allerede gjort for flere år siden og det ble da satt ned flere grensepunkter. At det skal koste oss over 20000,- for å få satt ned et offisielt grensemerke synes jeg er en drøy pris å betale fordi naboen har fjernet grensepunktet i.f.m gravearbeider inn på vår eiendom! Har ingen tro på at det er en stor jobb for kommunen å sette opp igjen et grensemerke som de allerede har koordinatene på. Synes jo det mest ryddige bør være at kommunen setter ned et nytt grensemerke fremfor å måtte kontakte private for dette. Kommer likevel til å høre med private firmaer nå for å få merket hvor grensen går. Så får vi heller sette ned nytt grensemerke selv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan ta kontakt med et privat landmålingsfirma. Men de kan ikke sette ned et offisielt grensemerke slik de i kommunen setter ut, med mindre kommunen har avtale med noen som gjør denne jobben for dem, da eiendomslandmåling er en myndighetsoppgave tillagt kommunen. De må isåfall merke med noe annet.

hilsen landmåler

Anonymkode: e367e...d90

Kan et privat landmålingsfirma sette ned merke ut fra gitte koordinater? Forstår de ikke setter ned samme grensepunkter som kommunen bruker, men de kan vel sette ned noe så vi har et merke å gå etter for ettertiden?

Kjenner du til noen private landmålingsfirmaer vi kan kontakte for et slikt oppdrag?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det jeg synes er merkelig er at kommunen tar så mye betalt for å sette opp igjen et grensepunkt som er blitt fjernet. Jobben med å måle opp og sette ned grensepunkter er allerede gjort for flere år siden og det ble da satt ned flere grensepunkter. At det skal koste oss over 20000,- for å få satt ned et offisielt grensemerke synes jeg er en drøy pris å betale fordi naboen har fjernet grensepunktet i.f.m gravearbeider inn på vår eiendom! Har ingen tro på at det er en stor jobb for kommunen å sette opp igjen et grensemerke som de allerede har koordinatene på. Synes jo det mest ryddige bør være at kommunen setter ned et nytt grensemerke fremfor å måtte kontakte private for dette. Kommer likevel til å høre med private firmaer nå for å få merket hvor grensen går. Så får vi heller sette ned nytt grensemerke selv.

Bør ikke naboen koste dette da?

Anonymkode: 0ea18...c29

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Bør ikke naboen koste dette da?

Anonymkode: 0ea18...c29

Denne utgiften faller på oss. Naboen vil ikke spleise heller. Hxn er selvsagt fornøyd med sin utvidede eiendom. Vi kommer til å sette opp gjerde i grenseskillet. Vi vil det skal gjøres riktig og at naboen i ettertid vet sikkert at gjerdet er riktig plassert. Men det vil koste oss dyrt å ta egen eiendom tilbake, dessverre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er straffbart å fjerne grensemerker, har du prøvd å gå den veien med saken? 

Skrevet (endret)

I og med at det har stått grensepunkter der før og det er oppmålt, så hadde jeg bare satt de ned selv.

Naboen kan jo ikke klage på de grensene som gjelder!

Gå inn her (gjelder alle eiendommer og ikke bare gårdsbruk)

https://gardskart.nibio.no/search

Søk opp gårds- og bruksnr. Da kommer du til et kart. Trykk på sirkelen øverst til høyre, og da ser du en prikk der du befinner deg. Dermed kan du gå til grensen/hjørnene og sette et merke.

Mer info om grenser finnes her også:

https://seeiendom.kartverket.no/

Dessuten, uansett om det står et grensemerke eller ei, så er det grensen som er bestemt fra Kartverket som er den gjeldende, så naboen kommer ingen vei med å mene noe annet.

Endret av Hanne67
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er straffbart å fjerne grensemerker, har du prøvd å gå den veien med saken? 

Kommer ikke til å anmelde dette nå. Lar naboen slippe unna hvis hxn respekterer grensene heretter. Om naboen derimot blir sint for at vi på ryddig (og kostbart) vis vil ta tilbake eiendommen vår vil vi vurdere å måtte slå hardt tilbake på fjerning av grensepunktet. Vil bare at ting ordner seg rolig og greit.

Skrevet
Hanne67 skrev (55 minutter siden):

I og med at det har stått grensepunkter der før og det er oppmålt, så hadde jeg bare satt de ned selv.

Naboen kan jo ikke klage på de grensene som gjelder!

Gå inn her (gjelder alle eiendommer og ikke bare gårdsbruk)

https://gardskart.nibio.no/search

Søk opp gårds- og bruksnr. Da kommer du til et kart. Trykk på sirkelen øverst til høyre, og da ser du en prikk der du befinner deg. Dermed kan du gå til grensen/hjørnene og sette et merke.

Mer info om grenser finnes her også:

https://seeiendom.kartverket.no/

Dessuten, uansett om det står et grensemerke eller ei, så er det grensen som er bestemt fra Kartverket som er den gjeldende, så naboen kommer ingen vei med å mene noe annet.

Tusen takk for nyttig og god informasjon om gårdskart. Dette skal sjekkes ut 😊

Er ellers enig i at grensene går der de er satt og ingenting endrer seg selv om naboen tar seg til rette. Men vi vil jo gjerne at naboen slutter å ta seg til rette på vår eiendom og da må grenser påvises og gjerder må settes opp. Det burde være unødvendig, men sånn er det altså blitt. 

• Hjerte 1
Skrevet

Du kan få hvem som helst med en gps til å stikke ut grensen. De kan ikke sette ned grensemerke, men det holder med en pinne. Om du skal leie inn et firma vil du mest sannsynlig måtte betale for 2 timers jobb, ca 2500-3000 kr. Entreprenører har ofte stikkere som kan ta jobben.

Anonymkode: 21795...ad5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Du fåe google "privat lamdmåling Bærum", så får du opp noen treff. Bare å ringe og forklare situasjonen, og høre hva de sier.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

At det skal koste oss over 20000,- for å få satt ned et offisielt grensemerke synes jeg er en drøy pris å betale fordi naboen har fjernet grensepunktet i.f.m gravearbeider inn på vår eiendom!

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer ikke til å anmelde dette nå. Lar naboen slippe unna hvis hxn respekterer grensene heretter. Om naboen derimot blir sint for at vi på ryddig (og kostbart) vis vil ta tilbake eiendommen vår vil vi vurdere å måtte slå hardt tilbake på fjerning av grensepunktet. Vil bare at ting ordner seg rolig og greit.

Så logikken din er:

1.) Naboen gjorde noe jeg synes er urettferdig.

2.) Jeg vil ikke løse dette på den måten folk vanligvis gjør (si til naboen at de må betale for et nytt grensemerke, hvis ikke blir det aktuelt med politianmeldelse).

3.) Fordi jeg ikke vil ansvarliggjøre den som faktisk har gjort noe galt, skal kommunen løse problemet.

Dersom barnet ditt oppfører seg dårlig og du ikke er komfortabel med å irettesette det, er det kommunen som skal løse dette også?

Jeg forstår ikke hvorfor du retter frustrasjonen din mot kommunen, når det er naboen som har fjernet grensemerket og tatt seg til rette. Kommunen er på ingen måte part i denne saken, eller ansvarlig for at den har oppstått 🤷🏻‍♀️

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det jeg synes er merkelig er at kommunen tar så mye betalt for å sette opp igjen et grensepunkt som er blitt fjernet.

At du svarer på innlegget mitt med å klage på prisen, tyder på at du ikke leste eller forsto det jeg skrev.

Jeg prøver igjen:

At kommunen krever et gitt gebyr for å gjennomføre en tjeneste er ikke «merkelig», det er helt vanlig at offentlig sektor setter ett fast gebyr for en tjeneste, uavhengig av omfang. Det er blant annet fordi det koster mye å differensiere prisen, behandle klager fra folk som mener at de har regnet feil, etc. Et fast gebyr gir et billigere tilbud totalt sett.

Kommunen har i tillegg tipset deg om private tilbydere, fordi det kunne være mer gunstig for deg. Det vil jeg si at er samvittighetsfull saksbehandling.

Og på generell basis: De fleste tjenester du får fra stat og kommune er sterkt subsidiert, selv når du betaler gebyr.

Det eneste som er «merkelig» i denne saken er din håndtering og din aggresjon mot den instansen som forsøker å hjelpe deg 🤦🏻‍♀️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så logikken din er:

2.) Jeg vil ikke løse dette på den måten folk vanligvis gjør (si til naboen at de må betale for et nytt grensemerke, hvis ikke blir det aktuelt med politianmeldelse).

3.) Fordi jeg ikke vil ansvarliggjøre den som faktisk har gjort noe galt, skal kommunen løse problemet.

Dersom barnet ditt oppfører seg dårlig og du ikke er komfortabel med å irettesette det, er det kommunen som skal løse dette også?

Jeg forstår ikke hvorfor du retter frustrasjonen din mot kommunen, når det er naboen som har fjernet grensemerket og tatt seg til rette. Kommunen er på ingen måte part i denne saken, eller ansvarlig for at den har oppstått 🤷🏻‍♀️

At du svarer på innlegget mitt med å klage på prisen, tyder på at du ikke leste eller forsto det jeg skrev.

Jeg prøver igjen:

At kommunen krever et gitt gebyr for å gjennomføre en tjeneste er ikke «merkelig», det er helt vanlig at offentlig sektor setter ett fast gebyr for en tjeneste, uavhengig av omfang. Det er blant annet fordi det koster mye å differensiere prisen, behandle klager fra folk som mener at de har regnet feil, etc. Et fast gebyr gir et billigere tilbud totalt sett.

Kommunen har i tillegg tipset deg om private tilbydere, fordi det kunne være mer gunstig for deg. Det vil jeg si at er samvittighetsfull saksbehandling.

Og på generell basis: De fleste tjenester du får fra stat og kommune er sterkt subsidiert, selv når du betaler gebyr.

Det eneste som er «merkelig» i denne saken er din håndtering og din aggresjon mot den instansen som forsøker å hjelpe deg 🤦🏻‍♀️ 

Jøss, her var det mye rare tolkninger.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jøss, her var det mye rare tolkninger.

Det er vel ganske naturlige tolkninger med utgangspunkt i det du har skrevet her i tråden. 

Lykke til videre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 14.10):

Så logikken din er:

Jeg prøver igjen:

Det trenger jo ikke å stå et kommunalt grensemerke for at grensen skal være gyldig, - nok å bare sette ned noen stenger metall e.l.

Anonymkode: b3bc6...c32

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...