Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir alene med 3 tenåringer og er redd for økonomien. Far kommer til å ha de ca annenhver helg etter eget ønske. 

Jeg blir sittende igjen med 18.500-22.500 etter alle faste utgifter er betalt. Dette skal altså dekke drivstoff, mat, klær, aktiviteter osv. Far er ikke særlig hjelpsom. 

Det kan fort høres mye ut med rundt 20.000, men dette skal jo dekke 4 mennesker. 
Mat kommer fort på rundt 10 000, drivstoff på 1500-2000. Da er det ikke mye igjen til klær, aktiviteter, litt sparing osv. 

Dere med erfaring, hva tenker dere?

Anonymkode: 647ab...1ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En eller to av tenåringene har kanskje mulighet for å skaffe seg en jobb? 

Og betale sin egen mobil og noen aktiviteter. 

Far må jo bidra med det han er pliktig til, så enkelt er det. 

Anonymkode: 793ff...88a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det blir trangt, men det går vel på et hvis? 

Jeg ville hvertfall laget ett budsjett som ungene er med på, og som de ser. Så må de nesten skaffe seg en liten jobb selv og, slik at noe eget forbruk kan dekkes der. 

Regner med far skal betale bidrag? 

Kan du jobbe ekstra den helgen de er hos far? Eller kveld? De er jo så store at de kam være alene litt 

Anonymkode: 070f2...fa0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir alene med 3 tenåringer og er redd for økonomien. Far kommer til å ha de ca annenhver helg etter eget ønske. 

Jeg blir sittende igjen med 18.500-22.500 etter alle faste utgifter er betalt. Dette skal altså dekke drivstoff, mat, klær, aktiviteter osv. Far er ikke særlig hjelpsom. 

Det kan fort høres mye ut med rundt 20.000, men dette skal jo dekke 4 mennesker. 
Mat kommer fort på rundt 10 000, drivstoff på 1500-2000. Da er det ikke mye igjen til klær, aktiviteter, litt sparing osv. 

Altså...du sitter igjen med det som skal dekke alle mine utgifter hver eneste mnd. Har riktignok ikke 3 tenåringer. 

Anonymkode: 023d0...542

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er disse tenåringene? 
Kan det være en idé at noen av de får seg en liten jobb?

Anonymkode: d4062...548

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Altså...du sitter igjen med det som skal dekke alle mine utgifter hver eneste mnd. Har riktignok ikke 3 tenåringer. 

Og der har du hele forskjellen. Det koster masse å ha 3 tenåringer i hus, langt mer enn hva mange skulle tro.

Anonymkode: 250fd...8a4

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Far må betale bidrag. Er de så gamle at han ikke skal betale bidrag, må ungene skaffe seg en jobb til dekke sine egne løpende utgifter. 

Anonymkode: a4057...d4e

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Far må betale det bidraget han er pliktig til, evt. gjennom NAV.

Anonymkode: 8b188...6b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ok...du vet at tenåringer er mennesker som deg bare i vekst så de trenger mer mat, mer klær osv.

Jeg synes ikke 20000 er så mye når det skal dekke alle faste utgifter for så mange. Tenker jo at far må bidra med bidrag her da han bare har barna annenhver helg og dessuten så må man jo forsørge disse menneskene man har satt til verden inntil de er ferdig med vgs. Du må kreve bidrag du kommer ikke utenom, er ingen grunn for at han skal gå fri fra sine økonomiske plikter her.

Hvis dere klarer dere med 10000 til mat så er jo det strålende, er rundt det vi bruker og vi er en voksen og tenåring, men vi har take away og slikt litt ofte så da går jo pengene. 

En ekstrajobb til deg kan jo være noe spesielt om du har et yrke der du kan jobbe i helg og eventuelt natt.

Anonymkode: a075f...973

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du regnet inn barnebidrag i det regnestykket?

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: 20815...2e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ok...du vet at tenåringer er mennesker som deg bare i vekst så de trenger mer mat, mer klær osv.

Jeg synes ikke 20000 er så mye når det skal dekke alle faste utgifter for så mange. Tenker jo at far må bidra med bidrag her da han bare har barna annenhver helg og dessuten så må man jo forsørge disse menneskene man har satt til verden inntil de er ferdig med vgs. Du må kreve bidrag du kommer ikke utenom, er ingen grunn for at han skal gå fri fra sine økonomiske plikter her.

Hvis dere klarer dere med 10000 til mat så er jo det strålende, er rundt det vi bruker og vi er en voksen og tenåring, men vi har take away og slikt litt ofte så da går jo pengene. 

En ekstrajobb til deg kan jo være noe spesielt om du har et yrke der du kan jobbe i helg og eventuelt natt.

Anonymkode: a075f...973

Men altså? Hva koster? Jeg mener, hvis husleie, strøm, transport (faste utgifter) alt er dekket? Hvor mye mat skal de spise? Og hvor mye klær skal de behøve?...jeg bare skjønner ikke. 

Av ren nysgjerrighet og ønske om å lære - hvor høy inntekt burde du (folk generelt) ha for å få det til å gå å gå rundt med 3 tenåringer? Og hva går pengene til?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye klær trenger dere hver eneste mnd? Det er bare tull å måtte kjøpe klær hver mnd. Vask klærne og bruk dem om igjen. 

Anonymkode: d1c5a...4e7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men altså? Hva koster? Jeg mener, hvis husleie, strøm, transport (faste utgifter) alt er dekket? Hvor mye mat skal de spise? Og hvor mye klær skal de behøve?...jeg bare skjønner ikke. 

Av ren nysgjerrighet og ønske om å lære - hvor høy inntekt burde du (folk generelt) ha for å få det til å gå å gå rundt med 3 tenåringer? Og hva går pengene til?

Sifo sier 17.500 kr i mat til en kvinne+ 3 barn fra 14-19 år. 

I tillegg bør man regne 1000 kr måneden pr pers i klær, litt etter som om ungene fremdeles vokser. 

En skal også ha penger til busskort, mobiltelefon, fritidsaktiviteter, frisør, lege, medisiner med mer. Pengene flyr. Jeg kan ikke se at Ts har et romslig budsjett. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bidrag? Jobber en eller fler av ungdommen? Ekstra barnetrygd, har du regnet inn den?

Kan du jobbe ekstra? Jeg sitter med ca det samme og 3 tenåringer. 

Anonymkode: 61836...73d

AnonymBruker
Skrevet

Sifo sier 17.500 kr i mat til en kvinne+ 3 barn fra 14-19 år. 

I tillegg bør man regne 1000 kr måneden pr pers i klær, litt etter som om ungene fremdeles vokser. 

En skal også ha penger til busskort, mobiltelefon, fritidsaktiviteter, frisør, lege, medisiner med mer. Pengene flyr. Jeg kan ikke se at Ts har et romslig budsjett. 

17.500 i mat for 4 personer?? 😳

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare én tenåringsdatter, og penga FLYYYYR !!! Jeg rekker såvidt å kjøpe sko, før hun trenger bukse, eller bh, eller jakke, eller busskort, skal i bursdag, jentekveld, ut å spise med venninner, kino, eller et aller annet. Og i perioder SPISER HUN OSS UT AV HUSET! ikke bare i mengder, men i hva  som skal serveres. Det holder ikke med spaghetti eller noe annet enkelt. 

Vet ikke hva jeg skulle gjort med 3 av henne🫣 men bidrag burde jo fort være 10-12000 i mnd. Så det hadde jeg krevd, ja!

Anonymkode: cd38c...508

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare én tenåringsdatter, og penga FLYYYYR !!! Jeg rekker såvidt å kjøpe sko, før hun trenger bukse, eller bh, eller jakke, eller busskort, skal i bursdag, jentekveld, ut å spise med venninner, kino, eller et aller annet. Og i perioder SPISER HUN OSS UT AV HUSET! ikke bare i mengder, men i hva  som skal serveres. Det holder ikke med spaghetti eller noe annet enkelt. 

Vet ikke hva jeg skulle gjort med 3 av henne🫣 men bidrag burde jo fort være 10-12000 i mnd. Så det hadde jeg krevd, ja!

Da burde kanskje ungdommen som ønsker så mye tatt seg en liten sommerjobb?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

17.500 i mat for 4 personer?? 😳

Tror ikke det er så gale regnet etter dagens priser. Ungdom spiser stort sett mye. Vi bruker 11-13.000 kr i måneden på mat og husholdning. 2 Voksne + en 12 åring. Når broren er hjemme går det fort noen tusenlapper ekstra. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker 12-13000 i mnd. To voksne og en tenåring annenhver uke. Og vi har ikke takeaway! Lager mat hjemme hver dag. Og enig med det andre skriver. Ungdommer koster. Trening, klær (fordi de vokser), mobil, fritidsaktiviteter. Her tenker jeg at du må ta i mot alt du kan få av far. Og så må ungdommene skaffe seg små jobber. Trener i barneidretten, hjelpe gamle naboer med forefallende, malejobber, lager/butikk osv

Anonymkode: 9d3d9...ac7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer veldig an på hvilke vaner man tillater ungdommen, da. Jeg har to tenåringer. En av hver. Har vært alene med dem hele tida, på lav inntekt. De vet at de ikke kan leve som luksusdyr, og samtidig har de absolutt alt de trenger. Både i klesveien og når det kommer til duppedingser (både iphones og gamingmaskiner - men klart, det er ikke nyeste modell, og pc-ene er hjemmebygd).

Anonymkode: fe21d...0e2

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...