Gå til innhold

Katten har fått kattunger, trenger råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt kattunger før, nå blir hun sterilisert når hun er klar for det, så hun bli ikke drektig igjen. Har en turnus jobb som tilsier at jeg ikke får vært hjemme mye med kattene. Fødselen gikk fint og kattemor tar seg god t av de 5 små. 

Jeg har rigget en kurv, dokasse til mor m, de er på et bad så temp er fin. 

Ernlitt usikker på katteskål med vann, redd de kan ramle oppi. Eller ? 

Trenger alt av greie tips. 

Vet noen om hvormed de etterhvert kan selges for? Det er ikke rasekatt. Blir nok litt langhåret. Skal ikke beholde selv så kommer til å tjune ned prisen på de, men viktigst av alt- et godt hjem! 

Håper på fornuftige svar da dette ikke helt var det jeg så for meg.  

Anonymkode: 85c47...222

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kattungene har ikke sjans til å ramle oppi, fe kan knapt bevege seg. Men er døra på badet stengt så mor ikke får gå ut fra der? 

Anonymkode: b469b...e46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Døra er litt åpen. Inatt lå de på ei pute med en liten vegg jeg hadde polstret rundt. Da jeg våknet idag hadde de ålt seg utover gulvet. Derfor jeg er redd vannskål. Jeg satt det litt opp i høyden så mot kan gå der å drikke/spise. H

AnonymBruker
Skrevet

Merker forsåvidt også at kattemor er veldig klengete etter meg. Ekstra behov for kos virker det som. Hun mjauer endel, koselyder, virker som hun vil ut men slipper henne ikke ut. 

• Liker 1
Skrevet

Bra at du ikke slipper henne ut! Jeg vil sterkt anbefale å få alle kattungene chippet før levering, prisen du selger kattungene for skal dekke den kostnaden. Kattungene r også kastreres, det er ikke så mange dyrleger som gjør det før de er litt større, men det går an å ta feks 2000kr i depositum som eier får tilbake når de har kvittering på at kattungen har blitt kastrert. Vil de ikke det så selger du til noen andre.

Pusemor bør gå på kattungemat nå, samme maten som kattungene får etterhvert. Sjekk med dyrlege om det er noen anbefalinger på vaksine og ormekur, og følg disse. Husk at kattungene skal være MINST 12 uker før de flytter til nye hjem, men det begynner også å bli vanlig å vente til de er 14 uker. Er en kjøper uenig, selger du ikke til de. Og sjekk at kjøper har en plan for dyrlegeutgifter (sparekonto eller forsikring, eller begge deler) og kattepass hvis de skal reise bort. 

Ellers masse lykke til med kattungene!

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Chipping og vaksine av kattungene er et must. Jeg leser alt for mange finn.no annonser hvor en tar betalt for huskatt-unger uten at de er vaksinert eller chippet. 

Anonymkode: 7f589...22f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Diamant20 skrev (13 timer siden):

Bra at du ikke slipper henne ut! Jeg vil sterkt anbefale å få alle kattungene chippet før levering, prisen du selger kattungene for skal dekke den kostnaden. Kattungene r også kastreres, det er ikke så mange dyrleger som gjør det før de er litt større, men det går an å ta feks 2000kr i depositum som eier får tilbake når de har kvittering på at kattungen har blitt kastrert. Vil de ikke det så selger du til noen andre.

Pusemor bør gå på kattungemat nå, samme maten som kattungene får etterhvert. Sjekk med dyrlege om det er noen anbefalinger på vaksine og ormekur, og følg disse. Husk at kattungene skal være MINST 12 uker før de flytter til nye hjem, men det begynner også å bli vanlig å vente til de er 14 uker. Er en kjøper uenig, selger du ikke til de. Og sjekk at kjøper har en plan for dyrlegeutgifter (sparekonto eller forsikring, eller begge deler) og kattepass hvis de skal reise bort. 

Ellers masse lykke til med kattungene!

!! Problemet inatt var at pusemor ikke vil være innelåst på badet, åpnet da opp, men da tok hun med seg kattungene under sofaen. Der er det kaldt og de på spredt. Jeg måtte kave under for å hente de, skrek og var redde. Tror hun innså dette. La de tilbake i middels varmen på badet og i kassen. Noen forslag til hvordan de skal ligge om nettene så de kan være litt rolige? Spesielt pusemor. Hun kommer til å legge de under sofaen igjen. Ikke plass til teppe og kasse under der, bare så det er sagt. 

Ellers takk !!😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

!! Problemet inatt var at pusemor ikke vil være innelåst på badet, åpnet da opp, men da tok hun med seg kattungene under sofaen. Der er det kaldt og de på spredt. Jeg måtte kave under for å hente de, skrek og var redde. Tror hun innså dette. La de tilbake i middels varmen på badet og i kassen. Noen forslag til hvordan de skal ligge om nettene så de kan være litt rolige? Spesielt pusemor. Hun kommer til å legge de under sofaen igjen. Ikke plass til teppe og kasse under der, bare så det er sagt. 

Ellers takk !!😊

Kan du sperre av under sofaen og se hvor pusemor vil være da? Hun vil flytte de fordi hun ikke føler seg trygg der de er nå

AnonymBruker
Skrevet
Diamant20 skrev (1 time siden):

Kan du sperre av under sofaen og se hvor pusemor vil være da? Hun vil flytte de fordi hun ikke føler seg trygg der de er nå

Har byttet kasse og håper det hjelper. Mulig flytte de ut av badet? Litt lyder for mor med vaskemaskinen. De små er døve så de merker ikke noe. 

Kan prøve å sperre av. Noen tips med hva? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har byttet kasse og håper det hjelper. Mulig flytte de ut av badet? Litt lyder for mor med vaskemaskinen. De små er døve så de merker ikke noe. 

Kan prøve å sperre av. Noen tips med hva? 

Sett stabler med bøker langs hele kanten, bare pass på at hele åpningen er dekket så hun plutselig ikke får sneket inn en som blir liggende alene. Eller bruk bokser med noe tungt i (som hun ikke får skjøvet)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...