Gå til innhold

Helt uten romantisk erfaring, hvordan sortere følelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i slutten av 30-årene, og har lite erfaring med menn, dating, relasjoner og sex. Har ikke hatt kjæreste før, og har i beste fall hatt et par fwb (kortvarig). 

Jeg vet jo ikke hva det vil si å faktisk være forelsket, og at noen liker meg tilbake, hvordan det er å være i et forhold ol. 

Jeg har nå møtt en mann, og vi har vel et type casual forhold. Vet ikke om det var meningen fra hans eller min side, men det har nå blitt sånn. Han er utrolig skjønn, behandler meg fint, godt og trygt å være sammen, sex blir gradvis bedre da jeg tør å slappe mer av (ikke helt 100% enda, er på ca 50%), jeg er trygg på han, og begynner nå å lure på om jeg liker han. Han er ikke den type mann jeg så for meg i det hele tatt.

Jeg vet dog ikke om han møter andre samtidig med meg. Jeg tør ikke spørre om akkurat det. Eller om han har ligget med andre samtidig med meg, dette lurer jeg veldig på, men samtidig vil jeg ikke vite. 

Vi har ikke vært på typiske dater. Vi har gått noen turer i parkene rundt i byen, ser film, sover sammen. Prater dog om mye forskjellig. Kanskje mer fwb enn noe annet. 

Men hvordan kan jeg vite om jeg faktisk liker han, eller bare følelsen av å være i et «forhold»? At det ikke nødvendigvis hadde trengt å være med akkurat han, hvis det gir mening. Det er jo sjukt koselig å være i et «forhold», slik jeg har fått inntrykk av de siste ukene. Han har vært i flere forhold tidligere, så dette er jo vanlig for han.

For meg er absolutt alt nytt. Ligge i skje i sengen, spørre hvordan helgen var, kose på hverandre når vi ser film, spise middag sammen. Helt hverdagslige ting, bare at man er to og ikke alene. 

Jeg har vel uansett innsett at et casual forhold ikke er enkelt for meg, uavhengig av om jeg liker han eller følelsen han gir meg. At jeg rett og slett blir crazy av det. Jeg skjønner at jeg må avslutte. Men samtidig er det vanskelig å skulle gjøre det «slutt» fordi jeg vil jo være sammen med han, og tanken på å ikke være med han igjen er jo vond. Selvom vi bare har kjent hverandre noen få uker (ca 5..).

Dette ble langt, jeg har en del tanker i hodet. Vil gjerne høre om noen av dere har vært i lignende situasjon. Det er så vanskelig når jeg rett og slett er helt uten romantisk erfaring, og det må jo også være litt rart for han å forstå som har så mye av den erfaringen. At jeg f.eks ble helt rørt da han tok hånden min da vi gikk over veien. Ny opplevelse for meg, helt naturlig for han. Og at jeg forveksler denne følelsen med kjærlighet. 

Anonymkode: ddcad...833

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

eg skjønner at jeg må avslutte.

Eventuelt så kan du jo ta på deg voksen trusene og kommunisere.

Anonymkode: 49557...87d

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men hvordan kan jeg vite om jeg faktisk liker han, eller bare følelsen av å være i et «forhold»?

dersom du liker personligheten, verdiene og hans vesen så liker du ham. alt det andre følger naturlig fra det utgangspunktet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eventuelt så kan du jo ta på deg voksen trusene og kommunisere.

Det skulle jeg gjerne gjort. Men jeg ser ikke poenget. Sårer bare meg selv ved å ta det opp, da han ganske tydelig ikke er interessert i meg på den måten. 

Jeg trodde på forhånd at det skulle gå fint med fwb, men tydeligvis ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du aldri har vært forelsket, bør du ta en tur til psykolog. Det er trolig noe underliggende som gjør at du holder menn på avstand for å beskytte deg selv emosjonelt. Folk flest forelsker seg med jevne mellomrom - uavhengig om de er i et forhold eller ikke. Det er en naturlig menneskelig reaksjon når man treffer noen man har god kjemi med og er tiltrukket av. Hvis du virkelig aldri har opplevd slike følelser, kan det hende du trenger hjelp til å åpne deg selv opp emosjonelt. 

(Og ja, hadde du vært forelsket hadde du ikke trengt å spørre her inne, du hadde vist det. Forelskelse er den beste rusen du kan føle, det er altoppslukende og intenst, det tar over hele livet ditt. Du vet nå det skjer!)

Anonymkode: c8cb0...7d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skulle jeg gjerne gjort. Men jeg ser ikke poenget. Sårer bare meg selv ved å ta det opp, da han ganske tydelig ikke er interessert i meg på den måten. 

Jeg trodde på forhånd at det skulle gå fint med fwb, men tydeligvis ikke. 

Er du tankeleser?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du aldri har vært forelsket, bør du ta en tur til psykolog. Det er trolig noe underliggende som gjør at du holder menn på avstand for å beskytte deg selv emosjonelt. Folk flest forelsker seg med jevne mellomrom - uavhengig om de er i et forhold eller ikke. Det er en naturlig menneskelig reaksjon når man treffer noen man har god kjemi med og er tiltrukket av. Hvis du virkelig aldri har opplevd slike følelser, kan det hende du trenger hjelp til å åpne deg selv opp emosjonelt. 

(Og ja, hadde du vært forelsket hadde du ikke trengt å spørre her inne, du hadde vist det. Forelskelse er den beste rusen du kan føle, det er altoppslukende og intenst, det tar over hele livet ditt. Du vet nå det skjer!)

Anonymkode: c8cb0...7d1

Takk for innspill. 
Jeg vet hvorfor jeg er lukket, og ikke har sluppet noen innpå meg. Har jo vært interessert i menn tidligere, men ikke villet/turt å gjøre noe med det. 

Har jobbet litt med meg selv, men har fortsatt ganske dårlig selvtillit. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor må du avslutte? Kan du ikke fortsette å treffe ham, kanskje det blir kjærester etter hvert? 

Anonymkode: bdd16...fd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du tankeleser?

Nei, men det er mye som taler for at jeg har rett i mine antagelser. 

I tillegg til andre faktorer jeg tenker på, så er jeg 9 (!) år eldre enn han. Bare det er nok til at jeg ikke den rette. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det er mye som taler for at jeg har rett i mine antagelser. 

I tillegg til andre faktorer jeg tenker på, så er jeg 9 (!) år eldre enn han. Bare det er nok til at jeg ikke den rette. 

Og det er basert på dine subjektive følelser? Uansett så virker det som om du burde jobbe med deg selv i samarbeid med en terapeut før du i det hele tatt vurderer å involvere deg i en mann igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det er basert på dine subjektive følelser? Uansett så virker det som om du burde jobbe med deg selv i samarbeid med en terapeut før du i det hele tatt vurderer å involvere deg i en mann igjen.

Ja hvorfor skulle han ville meg. Han er så fin, og kan velge på øverste hylle. 

Jeg sliter med mine ting, det vet jeg. Og det er bagasje jeg ikke får/vil gjort noe med. Og jeg hadde jo ikke planer om å involvere meg med noen, men så dukket han opp, og jeg ser hvor fint det kan være. Men jeg skjønner hva du mener. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja hvorfor skulle han ville meg. Han er så fin, og kan velge på øverste hylle. 

Jeg sliter med mine ting, det vet jeg. Og det er bagasje jeg ikke får/vil gjort noe med. Og jeg hadde jo ikke planer om å involvere meg med noen, men så dukket han opp, og jeg ser hvor fint det kan være. Men jeg skjønner hva du mener. 

Neivel hvis du ikke er interessert i å få det bedre så er det jo bare å fortsette sånn som du har gjort til nå resten av livet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen enkle spørsmål ang «har jeg genuine følelser for personen» er å tenke

- Blir jeg gld av å få meldinger av ham

- Tenker jeg på ham

- Liker jeg fysisk nærhet og sex med ham

- Ville jeg introdusert denne personen for venner/familie uten å føle en tilbskeholdenhet

- Trives jeg i hans selskap, eller er det mer det å føle på bekreftelse generelt 

- Blir jeg veldig lei meg om han treffer andre - eller hadde jeg kommet raskt over det om jeg også fant en ny

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For meg er absolutt alt nytt. Ligge i skje i sengen, spørre hvordan helgen var, kose på hverandre når vi ser film, spise middag sammen. Helt hverdagslige ting, bare at man er to og ikke alene. 

Jeg har vel uansett innsett at et casual forhold ikke er enkelt for meg, uavhengig av om jeg liker han eller følelsen han gir meg. At jeg rett og slett blir crazy av det. Jeg skjønner at jeg må avslutte. Men samtidig er det vanskelig å skulle gjøre det «slutt» fordi jeg vil jo være sammen med han, og tanken på å ikke være med han igjen er jo vond. Selvom vi bare har kjent hverandre noen få uker (ca 5..).

Som vanlig synes jeg mange av svarene du får har fått er unødvendig harde, nedsettende og med personangrep. Du har skrevet et nært innlegg og vist stor sårbarhet, og det kan du være stolt av ❤️

Jeg er noen få år eldre og mann, men også helt uten reell erfaring med forhold. Har derimot vært forelsket flere ganger, og det vet man når man er. Leit at du ikke har opplevd det, selv om det selvsagt er sårt når det ikke gjengjeldes. Vanskelig eller umulig for oss å svare på om du liker ham for hans egenskaper, eller om det er nærheten av å være i et slags forhold. Kanskje litt begge to?

Har dere snakket ganske nære ting når dere har vært sammen, fx etter sex? Eller på spasertur i parken? Det kan fint være en normal date forresten. 

Hva føler du når du er med ham? Tenker du på ham når dere ikke er sammen, savner du ham? "Fantaserer" du om framtidige hendelser sammen i ditt indre øye? 

Spør litt fra egen erfaring og perspektiv her, for jeg gjør mye av sistnevnte. Har vært på noen få dates i mitt liv, men aldri det jeg vil kalle et forhold.

På et eller annet tidspunkt må dere nesten ta en samtale om hva dere er for noe, om følelser og slikt. Om så bare for å få vite mer om hvor dere står, og hva han tenker om situasjonen. Sikkert fint med en pulevenn også, og leit om det blir avsluttet, men høres ut som du ønsker noe mer, nærmere og mer langsiktig. 

Lykke til uansett 🙂

Anonymkode: 09336...0fd

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...