AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:14 #1 Skrevet tirsdag kl 08:14 Hei. jeg har fått innvilget 50% uføretrygd og ser at det er mulig å få søkt om å slette gjeld fra lånekassen. jeg har årslønn på i underkant av 700.000 og vil jo naturlig nok gå ned i lønn fra nå. Ser at det er en inntektsgrense på sletting av gjeld. Det jeg lurer på er om det kan være lurt å vente til neste år med å søke om sletting? Da er jo inntekten lavere. Og om man får avslag; kan man da søke igjen og igjen om man får lavere inntekt? Anonymkode: 8ec3b...0d2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:48 #2 Skrevet tirsdag kl 11:48 Inntektsgrensene står jo her, så kan du selv se når det lønner seg for deg å søke. Lykke til. Anonymkode: 14d10...a5b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:49 #3 Skrevet tirsdag kl 11:49 Og ja, ved inntektsnedgang der du faller inn under ny inntektsgrense kan du søke på nytt. Anonymkode: 14d10...a5b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:28 #4 Skrevet tirsdag kl 13:28 Du kan søke så ofte du vil, men er jo bortkastet tid og søke om fjorårets inntekt var for høy. Anonymkode: adde5...e31
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:08 #5 Skrevet tirsdag kl 14:08 Så om jeg har nesten en million i studiegjeld så blir det slettet helt ned til nesten bare 100.000 (avhengig av inntekten selvsagt)? syns det høres så usannsynlig ut så ville gjerne høre med andre om jeg har misforstått noe? Anonymkode: 8ec3b...0d2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:18 #6 Skrevet tirsdag kl 14:18 Jeg måtte også tenke litt strategisk. Jeg fikk innvilget ufør 1.desember, og hadde da levd på veldig lav aap. Jeg visste inntekten ville øke noe veldig fra året etter, så jeg rasket på for å få søkt før jul. Jeg hadde over 500 000 i studielån og fikk slettet alt. Jeg husker ikke hvor raskt det var, men mener rundt sommeren, men ikke sikkert. Jeg fikk tilbakebetalt en del også, så jeg husker ikke om det kom på samme tid eller litt senere. Tror det var avklart før sommeren da. Jeg er utrolig takknemlig for at den muligheten fantes, for jeg hadde slitt veldig om ikke. Anonymkode: 703a4...47d 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:57 #7 Skrevet tirsdag kl 19:57 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så om jeg har nesten en million i studiegjeld så blir det slettet helt ned til nesten bare 100.000 (avhengig av inntekten selvsagt)? syns det høres så usannsynlig ut så ville gjerne høre med andre om jeg har misforstått noe? Anonymkode: 8ec3b...0d2 Synes det er rart at du får minstetrygd med den inntekten, men ja når inntekten blir så lav vil du få etterskrevet studielånet. de fleste på minstetrygd får aldri brukt utdannelsen sin til noe som helst, så det må jo være sånn om folk skal tørre og ta høyere utdanning. Anonymkode: adde5...e31 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:58 #8 Skrevet tirsdag kl 19:58 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så om jeg har nesten en million i studiegjeld så blir det slettet helt ned til nesten bare 100.000 (avhengig av inntekten selvsagt)? syns det høres så usannsynlig ut så ville gjerne høre med andre om jeg har misforstått noe? Anonymkode: 8ec3b...0d2 Det stemmer. Det slettes om din inntekt etter uførhet er under en viss sum. Det slettes og om du dør (det gjør ikke annen gjeld). De er blant annet disse faktorene som gjør at studielån anses som et gunstig lån. Anonymkode: d364f...c27
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:23 #9 Skrevet onsdag kl 13:23 Jeg sendte inn søknad om sletting av studiegjeld i begynnelsen av mars (100 % ufør). Fikk svarbrev med at jeg ville få svar på søknaden ila 2026 når de har fått skatteligningen for 2025. Så du kan like så greit søke nå! Dem behandler tydeligvis ikke søknaden før året etter du søker uansett. Anonymkode: 2b583...174 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:03 #10 Skrevet onsdag kl 14:03 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg sendte inn søknad om sletting av studiegjeld i begynnelsen av mars (100 % ufør). Fikk svarbrev med at jeg ville få svar på søknaden ila 2026 når de har fått skatteligningen for 2025. Så du kan like så greit søke nå! Dem behandler tydeligvis ikke søknaden før året etter du søker uansett. Anonymkode: 2b583...174 Korrekt og velkjent, søknaden kan sendes, det er ikke før ligningen for søknadsåret er gjort opp at den behandles. Anonymkode: 017c4...641 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå