AnonymBruker Skrevet 3. juni #1 Skrevet 3. juni Hei. jeg har fått innvilget 50% uføretrygd og ser at det er mulig å få søkt om å slette gjeld fra lånekassen. jeg har årslønn på i underkant av 700.000 og vil jo naturlig nok gå ned i lønn fra nå. Ser at det er en inntektsgrense på sletting av gjeld. Det jeg lurer på er om det kan være lurt å vente til neste år med å søke om sletting? Da er jo inntekten lavere. Og om man får avslag; kan man da søke igjen og igjen om man får lavere inntekt? Anonymkode: 8ec3b...0d2
AnonymBruker Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni Inntektsgrensene står jo her, så kan du selv se når det lønner seg for deg å søke. Lykke til. Anonymkode: 14d10...a5b 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #3 Skrevet 3. juni Og ja, ved inntektsnedgang der du faller inn under ny inntektsgrense kan du søke på nytt. Anonymkode: 14d10...a5b
AnonymBruker Skrevet 3. juni #4 Skrevet 3. juni Du kan søke så ofte du vil, men er jo bortkastet tid og søke om fjorårets inntekt var for høy. Anonymkode: adde5...e31 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni #5 Skrevet 3. juni Så om jeg har nesten en million i studiegjeld så blir det slettet helt ned til nesten bare 100.000 (avhengig av inntekten selvsagt)? syns det høres så usannsynlig ut så ville gjerne høre med andre om jeg har misforstått noe? Anonymkode: 8ec3b...0d2
AnonymBruker Skrevet 3. juni #6 Skrevet 3. juni Jeg måtte også tenke litt strategisk. Jeg fikk innvilget ufør 1.desember, og hadde da levd på veldig lav aap. Jeg visste inntekten ville øke noe veldig fra året etter, så jeg rasket på for å få søkt før jul. Jeg hadde over 500 000 i studielån og fikk slettet alt. Jeg husker ikke hvor raskt det var, men mener rundt sommeren, men ikke sikkert. Jeg fikk tilbakebetalt en del også, så jeg husker ikke om det kom på samme tid eller litt senere. Tror det var avklart før sommeren da. Jeg er utrolig takknemlig for at den muligheten fantes, for jeg hadde slitt veldig om ikke. Anonymkode: 703a4...47d 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #7 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så om jeg har nesten en million i studiegjeld så blir det slettet helt ned til nesten bare 100.000 (avhengig av inntekten selvsagt)? syns det høres så usannsynlig ut så ville gjerne høre med andre om jeg har misforstått noe? Anonymkode: 8ec3b...0d2 Synes det er rart at du får minstetrygd med den inntekten, men ja når inntekten blir så lav vil du få etterskrevet studielånet. de fleste på minstetrygd får aldri brukt utdannelsen sin til noe som helst, så det må jo være sånn om folk skal tørre og ta høyere utdanning. Anonymkode: adde5...e31 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #8 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så om jeg har nesten en million i studiegjeld så blir det slettet helt ned til nesten bare 100.000 (avhengig av inntekten selvsagt)? syns det høres så usannsynlig ut så ville gjerne høre med andre om jeg har misforstått noe? Anonymkode: 8ec3b...0d2 Det stemmer. Det slettes om din inntekt etter uførhet er under en viss sum. Det slettes og om du dør (det gjør ikke annen gjeld). De er blant annet disse faktorene som gjør at studielån anses som et gunstig lån. Anonymkode: d364f...c27
AnonymBruker Skrevet 4. juni #9 Skrevet 4. juni Jeg sendte inn søknad om sletting av studiegjeld i begynnelsen av mars (100 % ufør). Fikk svarbrev med at jeg ville få svar på søknaden ila 2026 når de har fått skatteligningen for 2025. Så du kan like så greit søke nå! Dem behandler tydeligvis ikke søknaden før året etter du søker uansett. Anonymkode: 2b583...174 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni #10 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg sendte inn søknad om sletting av studiegjeld i begynnelsen av mars (100 % ufør). Fikk svarbrev med at jeg ville få svar på søknaden ila 2026 når de har fått skatteligningen for 2025. Så du kan like så greit søke nå! Dem behandler tydeligvis ikke søknaden før året etter du søker uansett. Anonymkode: 2b583...174 Korrekt og velkjent, søknaden kan sendes, det er ikke før ligningen for søknadsåret er gjort opp at den behandles. Anonymkode: 017c4...641 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #11 Skrevet 8. juni så uansett om man er 50% eller 100% ufør så er det samme satsene for sletting som gjelder? baseres kun på inntekten? Anonymkode: 8ec3b...0d2
AnonymBruker Skrevet 8. juni #12 Skrevet 8. juni Kan man få slettet gjelden dersom man tjener under 500.000 å ikke er ufør? Anonymkode: eced9...ef0
AnonymBruker Skrevet 8. juni #13 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Kan man få slettet gjelden dersom man tjener under 500.000 å ikke er ufør? Anonymkode: eced9...ef0 Hva er det for et spørsmål? Anonymkode: 8ec3b...0d2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #14 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 3.6.2025 den 21.57): Synes det er rart at du får minstetrygd med den inntekten, men ja når inntekten blir så lav vil du få etterskrevet studielånet. Anonymkode: adde5...e31 Hvor leser du at hun får «minstetrygd»? Hun får nok vesentlig høyere enn minstesats med så høy tidligere inntekt. Lånekassen har en ganske raus ordning for sletting av gjeld ved uførhet, så også de med ganske høy utbetaling på uføretrygd får slettet mye (evt alt). Du kan selv se inntektsgrensene på Lånekassen sine nettsider. Anonymkode: 19371...c71 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni #15 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 3.6.2025 den 10.14): Hei. jeg har fått innvilget 50% uføretrygd og ser at det er mulig å få søkt om å slette gjeld fra lånekassen. jeg har årslønn på i underkant av 700.000 og vil jo naturlig nok gå ned i lønn fra nå. Ser at det er en inntektsgrense på sletting av gjeld. Det jeg lurer på er om det kan være lurt å vente til neste år med å søke om sletting? Da er jo inntekten lavere. Og om man får avslag; kan man da søke igjen og igjen om man får lavere inntekt? Anonymkode: 8ec3b...0d2 Hvor mye vil du ha i inntekt med 50% ufør og 50% jobb? Både lønnsinntekt og trygd regnes med i grensen Anonymkode: 28068...1b0
AnonymBruker Skrevet 8. juni #16 Skrevet 8. juni Jeg fikk slettet hele lånet. Ble syk mot slutten av studietiden og fikk aldri brukt utdannelsen min. Hadde 350 000 i studielån og 270 000 i uføretrygd Anonymkode: 50038...716
AnonymBruker Skrevet 8. juni #17 Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan man få slettet gjelden dersom man tjener under 500.000 å ikke er ufør? Anonymkode: eced9...ef0 Nei, hvorfor skulle du det? Du har jo muligheten til å tjene mer penger. Du kan jo søke en bedre jobb. De som er uføretrygdet har jo ikke den muligheten, da hadde de ikke vært uføretygdet. Anonymkode: 667db...8cc 3
Evahesse Skrevet 11. august #18 Skrevet 11. august Ja, 700 000 kr er altfor høy inntekt for å få det innvilget, så ville ventet til neste eller neste år. Ikke meningen å hijacke tråden din, men jeg har et spørsmål som kanskje flere av dere har. Jeg har ALDRI hørt om at jeg kunne få slettet gjeld ved UFØR. Jeg trodde ihvertfall at man måtte være 50 % ufør. Så ser jeg plutselig at det også kan være 40 % hvis du fikk det innvilget da du var i AAP eller noe. NAV har klart å gi meg 45 % ufør, ha ha, jeg lurer på hva de 5 % - måtte de ta de!? (Jeg har også hørt at man kan kjøpe honnør på buss og trikk og masse fordeler hvis du har 50 % ufør!) Men tilbake til spørsmålet mitt. Søren asså! Jeg fikk innvilget ufør i 2018 tror jeg - eller tidligere til og med. Hvis man kan få slettet gjeld - kan man da få tilbakebetalt? Jeg har jo da betalt ned gjeld i flere år fordi jeg ikke visste om det. Og jeg er ganske sikker jeg hadde vært under grensen for inntekt, ettersom jeg er kunstner. Så jeg har enten gått i AAP i perioder, og kunststipend fra Kulturrådet. Har ikke NAV NOE plikt whatsoever til å gi folk som blir uføre - riktig og viktig informasjon om hvilke muligheter man har? Eller må man fader meg finne ut ALT selv!! ugh
AnonymBruker Skrevet 11. august #19 Skrevet 11. august Evahesse skrev (7 minutter siden): Ja, 700 000 kr er altfor høy inntekt for å få det innvilget, så ville ventet til neste eller neste år. Ikke meningen å hijacke tråden din, men jeg har et spørsmål som kanskje flere av dere har. Jeg har ALDRI hørt om at jeg kunne få slettet gjeld ved UFØR. Jeg trodde ihvertfall at man måtte være 50 % ufør. Så ser jeg plutselig at det også kan være 40 % hvis du fikk det innvilget da du var i AAP eller noe. NAV har klart å gi meg 45 % ufør, ha ha, jeg lurer på hva de 5 % - måtte de ta de!? (Jeg har også hørt at man kan kjøpe honnør på buss og trikk og masse fordeler hvis du har 50 % ufør!) Men tilbake til spørsmålet mitt. Søren asså! Jeg fikk innvilget ufør i 2018 tror jeg - eller tidligere til og med. Hvis man kan få slettet gjeld - kan man da få tilbakebetalt? Jeg har jo da betalt ned gjeld i flere år fordi jeg ikke visste om det. Og jeg er ganske sikker jeg hadde vært under grensen for inntekt, ettersom jeg er kunstner. Så jeg har enten gått i AAP i perioder, og kunststipend fra Kulturrådet. Har ikke NAV NOE plikt whatsoever til å gi folk som blir uføre - riktig og viktig informasjon om hvilke muligheter man har? Eller må man fader meg finne ut ALT selv!! ugh Jeg skjønner ikke helt hva situasjonen din er, du skriver om både ufør, AAP og kunststipend fra Kulturrådet. Men er du faktisk uføretrygdet? I så fall kan du få slettet hele eller deler av studielånet ja, avhengig av inntekt. Og nei, NAV har ikke noen plikt til å drive voksenopplæring. Anonymkode: 8a099...0df 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #20 Skrevet 11. august Evahesse skrev (14 minutter siden): Har ikke NAV NOE plikt whatsoever til å gi folk som blir uføre - riktig og viktig informasjon om hvilke muligheter man har? Eller må man fader meg finne ut ALT selv!! ugh For et scenario hvis NAV skulle ha opplyst over 374k uføre. De hadde ikke gjort noe annet da. Men man må nesten forvente at samfunnsborgere klarer å søke rundt på Internett i dag, i den digitale verden vi lever i. All informasjon er offentlig, og ligger lett tilgjengelig. Det gjelder også uføretrygdets muligheter i arbeidslivet. Anonymkode: 782e7...7bd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå