AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #1 Skrevet 3. juni 2025 Jeg følger Treningsfrue og her om dagen kom det på facebook at hun er i overgangsalder. Var hos lege og blodprøven viste overgangsalder, moren hennes kom i overgangsalder når hun var 45. Jeg har lest mye om overgangsalder både her og andre steder og de fleste sier at blodprøve viser ikke. Hvordan viste det hos henne? Det er mulig da. Jeg har hatt det vanskelig i det siste, deppa, nedstemthet, uro, klump i magen. Har vært hos lege og tatt blodprøver og alt var normalt, kun lav på jern så tar jern nå. Tok også hormonprøver, østrogen var høy og legen sier at jeg ikke er der enda, hun sa at hun kan sende henvisning til gynekolog men det er ikke nødvendig sier hun. Hun sier at jeg er dyp depresjon, grunnet min livsstil. Jeg har stengt meg helt inne i huset, sluttet å være sosial og dette har pågått i snart litt over en måned. Jeg holder snart ikke ut dette. Det er ikke hver dag jeg sliter, det letter litt en dag eller to, så kommer det igjen. Mister vanvittig mye hår og har skikkelig lav selvtillit, føler meg stygg. Finner ikke noe ro, og huset gjør meg ikke bedre. Hjemmet har vært mitt ro sted og er nå blitt mørkt sted. Har bestilt meg time hos min private gynekolog for å finne ro og se om hva han sier. Anonymkode: ed4cb...98d
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #2 Skrevet 3. juni 2025 Det kan vise enten hvis hun var på et perfekt tidspunkt i syklus, eller hvis hun faktisk er ferdig med perimenopause og mensen og dermed er ferdig med variasjonene i hormoner. For alle som fortsatt har syklus vil blodprøver variere for mye og ikke være til hjelp. Anonymkode: 8255d...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #3 Skrevet 3. juni 2025 det viser når man tar de og så tar de igjen og sammenligner og ser endringer i verdiene i allefall, det var det legen gjorde hos meg.. Anonymkode: bfdc2...600 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #4 Skrevet 3. juni 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan vise enten hvis hun var på et perfekt tidspunkt i syklus, eller hvis hun faktisk er ferdig med perimenopause og mensen og dermed er ferdig med variasjonene i hormoner. For alle som fortsatt har syklus vil blodprøver variere for mye og ikke være til hjelp. Anonymkode: 8255d...fa1 Legen min tok hormonprøver sammen med andre blodprøver. Tror jeg tok prøven når jeg hadde eggløsning. Ts Anonymkode: ed4cb...98d
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #5 Skrevet 3. juni 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Legen min tok hormonprøver sammen med andre blodprøver. Tror jeg tok prøven når jeg hadde eggløsning. Ts Anonymkode: ed4cb...98d Da viser ikke den svarene du vil ha, men gynekolog kan se det på ultralyd. Anonymkode: 8255d...fa1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #6 Skrevet 3. juni 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg følger Treningsfrue og her om dagen kom det på facebook at hun er i overgangsalder. Var hos lege og blodprøven viste overgangsalder, moren hennes kom i overgangsalder når hun var 45. Jeg har lest mye om overgangsalder både her og andre steder og de fleste sier at blodprøve viser ikke. Hvordan viste det hos henne? Det er mulig da. Jeg har hatt det vanskelig i det siste, deppa, nedstemthet, uro, klump i magen. Har vært hos lege og tatt blodprøver og alt var normalt, kun lav på jern så tar jern nå. Tok også hormonprøver, østrogen var høy og legen sier at jeg ikke er der enda, hun sa at hun kan sende henvisning til gynekolog men det er ikke nødvendig sier hun. Hun sier at jeg er dyp depresjon, grunnet min livsstil. Jeg har stengt meg helt inne i huset, sluttet å være sosial og dette har pågått i snart litt over en måned. Jeg holder snart ikke ut dette. Det er ikke hver dag jeg sliter, det letter litt en dag eller to, så kommer det igjen. Mister vanvittig mye hår og har skikkelig lav selvtillit, føler meg stygg. Finner ikke noe ro, og huset gjør meg ikke bedre. Hjemmet har vært mitt ro sted og er nå blitt mørkt sted. Har bestilt meg time hos min private gynekolog for å finne ro og se om hva han sier. Anonymkode: ed4cb...98d Alder og symptomer, hos meg kunne man også se det hos gyn. etter hvert De ser at slimhinnen kanskje er tørr, de kan visst se det på utfold og ikke minst eggstokkene og eggsekker. Mine eggstokker har krympet litt men blodprøver er normale. Med unntak av v den som viser svikt i ovariene, den var litt forhøyet mener jeg. Jeg har gått jevnlig til gyn pga problemer og perimenopuse -så man ser fysiske endringer uten at de treffer på mangler akkurat da på blodprøver. I perimenopause så svinger det veldig så skal litt til å treffe når du har mangel i blodet. Anonymkode: 7ee02...ccd
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #7 Skrevet 3. juni 2025 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Da viser ikke den svarene du vil ha, men gynekolog kan se det på ultralyd. Anonymkode: 8255d...fa1 Var hos gynekolog i fjor, tok ultralyd og alt var fint og masse egg igjen, kunne ikke se kvalitet da men.. Ts Anonymkode: ed4cb...98d
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #8 Skrevet 3. juni 2025 Det syntes på blodprøve hos meg da jeg var 52, uten at jeg hadde noen symptomer på overgangsalder. Det sto da «klimakterielle verdier» på hormonstatus. Har fremdeles ikke symptomer på overgangsalder, og månedlige blødninger. Så ja, det kan synes på blodprøver. Anonymkode: 6a9a2...5c2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #9 Skrevet 3. juni 2025 Østrogen svinger mye, så en bør vel treffe rette dagen/tidspunkt om det skal vise på blodprøver. Overgangsalder går mer på symptom enn prøvesvar, omtrent som med stoffskifte. Var innlegget sponset? Det er så stor variasjon på hvordan vi kvinner blir møtt av lege når det kommer til overgangsalder at det burde vært slått alarm!! Privatklinikker er ofte de som kan hjelpe, men hva er det som gjør til at fastleger har så lite kunnskap om kvinnehelse? Blir de automatisk smartere når de begynner å jobbe på en privatklinikk? Anonymkode: 2c935...056 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #10 Skrevet 3. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det syntes på blodprøve hos meg da jeg var 52, uten at jeg hadde noen symptomer på overgangsalder. Det sto da «klimakterielle verdier» på hormonstatus. Har fremdeles ikke symptomer på overgangsalder, og månedlige blødninger. Så ja, det kan synes på blodprøver. Anonymkode: 6a9a2...5c2 Det vises på blodprøver når man er ferdig med overgangsalderen, når det er tomt for egg og livmoren har skrumpet inn. Før den tid har vi perimenopausen hvor alt svinger og det er i denne perioden mange kvinner sliter med symptomer. Noen her heldige og får ingen symptomer. Anonymkode: dfc0f...bbe
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #11 Skrevet 3. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var hos gynekolog i fjor, tok ultralyd og alt var fint og masse egg igjen, kunne ikke se kvalitet da men.. Ts Anonymkode: ed4cb...98d jeg hadde også masse egg og fin UL selv om både fastlege og gyn var enige om at OG var langt fremtredt. Nå 5 år etter derimot er også UL tydelig på OG slik blodprøvene og symptomene indikerte den gang.. Anonymkode: bfdc2...600
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #12 Skrevet 3. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg hadde også masse egg og fin UL selv om både fastlege og gyn var enige om at OG var langt fremtredt. Nå 5 år etter derimot er også UL tydelig på OG slik blodprøvene og symptomene indikerte den gang.. Anonymkode: bfdc2...600 Kunne du forklart bedre for jeg skjønte ikke mye av det du skrev, sorry. Anonymkode: ed4cb...98d
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2025 #13 Skrevet 3. juni 2025 Det vises på blodprøve, men verdiene er relative. Noen har høye og andre har lave. Noen endrer seg raskt og andre sakte. Sett i sammenheng med andre symptomer kan man fastslå overgangsalder, eller påbegynnende sådan.. Strengt tatt starter det jo hos alle en gang i slutten av 30-årene Anonymkode: f3e44...d4b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå