AnonymBruker Skrevet 3. juni #1 Skrevet 3. juni Læreplanene er nasjonale. Så da er det vel naturlig at lærere over hele landet har en egen kanal der de kan møtes og utveksle undervisningsopplegg med hverandre eller? Det er sikkert nødvendig med individuelle tilpasninger, men ryggraden i undervisningsopplegget burde være det samme. Så utveksling og samarbeid mellom lærere gjør at man ikke trenger p finne opp hjulet hver gang. Dette skjer sikkert på den enkelte skole allerede. Men med dagens teknologi så er det vel like naturlig for en lærer i Oslo å samarbeide og utveksle undervinsningsopplegg med en lærer i Finnmark som en lærer i Lillestrøm. Avstand er jo ikke en faktor lenger. Anonymkode: 115b5...cb9
Virrevirrevapp Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni Mange nasjonale kanaler, ja. Men folk velger jo selv hva de vil dele. Noen selger også undervisningsopplegg.
AnonymBruker Skrevet 3. juni #3 Skrevet 3. juni Du har lest læreplanmålene, eller? De er jo så vide og romslige at de kan romme nær sakt hva som helst. Det skal være rom for lokale tilpassinger. Lærer har metodefrihet og kan innlære emnene på ulik måte. I tillegg er det lokale tilpassinger i forhold til når i løpet måles skal nås, så lenge man holder seg innenfor de ytre rammene. Årsplanene vil derfor være svært ulike, spesielt i de høyre trinnene. Går man opp til ungdomsskole eller videregående, er flere av eksamenene lokal gitt. Jeg skriver eksamen til egne elever og legger lista etter det jeg vet de kan. Fullstendig meningsløst, mener jeg. Men det er nå en gang sånn det har blitt. Eksamen fra skole til skole varierer stort, etter hvordan man tolker læreplanen og rammeverket. Jeg deler gjerne, men kun med de som gidder å dele tilbake. Jeg eier mine opplegg. Anonymkode: 5b214...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #4 Skrevet 3. juni Ja, det finnes masse fora som man kan dele og få undervisningsopplegg i. Men det er begrenset med overføringsverdi. Enkelte undervisningsopplegg bør jo passe inn i den lokale læreplanen, altså fagplanen til den skolen man jobber i, og dessuten ble det i LK20 innført tverrfaglige temaer som åpner for mer samarbeid på tvers av fag og faglærere, som da igjen må tilpasses lokalt. I tillegg er det naturlig at man i noen fag, som f.eks. norsk jobber med mange av de samme målene hvert år, men tilspisser vanskelighetsgrad, så hvorvidt et norskopplegg for 9. klasse passer til min 9. klasse kommer an på hvordan vi arbeidet med de samme målene i 8. klasse. Anonymkode: 9d66a...d88
AnonymBruker Skrevet 3. juni #5 Skrevet 3. juni Jeg jobber på vgs. Hvis jeg har laget et opplegg og det fungerer godt i klassen min, hender det jeg deler med de andre på samme trinn Og der jeg jobbet før, var det enkelt team der én fikk ansvar for å lage opplegg for en periode, og så delte man med alle andre tilsvarende klasse. Det finne med dette er at man kanskje legger en ekstra innsats i det, og det er gøy å diskutere og være kreativ sammen med de andre. Anonymkode: be2a3...116
SPOCA Skrevet 3. juni #6 Skrevet 3. juni Jeg deler gjerne med mine kolleger der jeg jobber. Det finnes også f.eks facebookgrupper der man deler opplegg. Ellers er det opp til hver enkelt kommune og noen ganger skole hvor man velger å ha undervisningsopplegg. F.eks har jeg dem i en blanding av Sharepoint, Showbie, Onenote og Teams. Det er altså ulike plattformer for forskjellig bruk. Målene er såpass vide at det er jo veldig opp til en selv hvordan man jobber med temaene.
AnonymBruker Skrevet 3. juni #7 Skrevet 3. juni Vi deler veldig mye på Teams med lærerkretsen Anonymkode: 28926...05c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå