Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #81 Skrevet 21. mars 2006 Hadde det värt det som TS viste til hadde aldri denne diskusjonen kommet opp ← Men hvordan vet TS hva de som spør mener? Om de bare spør "hva heter du til etternavn nå?" Kan det like godt være at de lurer på om hun har byttet etternavn eller ikke. Jeg hadde aldri kommet på at jeg skulle spørre om etternavn engang. Tar det som en selvfølge at begge beholder sitt eget, og dersom noen gjør noe annet, regner jeg med at de opplyser oss om det. Kjenner alvorlig talt ikke mange som har byttet navn da de giftet seg. Ikke i min generasjon i allefall ← Som jeg har skrevet før, så har jeg aldri blitt fortalt at noen har byttet navn før jeg har spurt selv. I min vennekrets er det noen som har tatt mannens etternavn, noen har tatt det i tillegg til sitt, noen har beholdt sitt navn og andre igjen har funnet gamle slektsnavn som de begge har tatt. Og ettersom ingen opplyser meg om det på egen hånd, så må jeg spørre. (Men, også skrevet før, det er gjerne i forbindelse med noe praktisk, som hvis jeg skal sende kort.)
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #82 Skrevet 22. mars 2006 Jeg forstår godt hva trådstarter mener, selv om jeg ikke blir irritert av at folk spør meg hva jeg nå heter til etternavn. Pga hans foreldre heter vi nå det samme som før vi giftet oss; ingen har skiftet navn. Dette fordi de påstod at "vi måtte jo tenke på dem".... Jeg ville at mannen min skulle ta mitt navn hvis jeg tok hans, så vi begge hadde helt likt etternavn. Dette syntes han først var rart fordi de fleste par fortsatt kun har mannens navn, eller iallefall så tar ikke mannen kvinnens navn. Men etterhvert syntes han at det ville bli fint Da hans foreldre spurte oss om dette, så ble det haraball!! De sa at han hadde jo ingenting med mitt etternavn å gjøre; da kom heldigvis min mann meg til forsvar og sa at jeg hadde jo ikke noe mer men hans etternavn å gjøre. Det godtok de jo forsåvidt. Men kom med nye motfall. Siden mitt ettenavn ville komme før hans, så ville det høres ut som han hadde hett "xxx" til etternavn og ikke "YYY" og det var jo helt forferdelig! Jeg forklarte at jeg ikke hadde lyst til å gjøre det på den gamle måten, at vi faktisk nå lever i det 21. århundret og jeg synes det bør gå litt framover; ting MÅ ikke alltid gjøres som det er blit gjort før. Men det forstod de ikke i det hele tatt. Så ville de at jeg skulle begynne å ramse opp folk jeg kjente som hadde gjort det samme. Hvor mange kjenner jeg som har giftet seg da? Et vennepar som skilte seg igjen... Jeg bryr meg ikke om hva andre gjør, jeg ville gjøre det mannen min og jeg hadde lyst til (ja, han hadde jo lyst han også, hvis noen lurer på det;)) Men det var ikke godt nok, vi måtte tenke på dem... Så kun for å bevare husfreden, så heter vi nå det samme som før vi giftet oss. Vi har jo bestemt at barna skal hete det som vi egentlig har lyst til å hete også, og det er så fint at alle heter det samme synes jeg. Da blir vi ordentlig familie, hører sammen, man kan si: "familien xxxyyy" Jeg var så sint at jeg holdt på å eksplodere når de stod der og påstod hardnakket at mitt etternavn ikke var bra nok og at vi måtte gjøre som "alle" de andre. Har noen opplevd noe lignende? Kan forresten også nevne at min mann ble så oppgitt etterhvert at han sa: " nå driter jeg faktisk i hva jeg heter til etternavn!!" Og det gjør han faktisk ikke.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #83 Skrevet 22. mars 2006 Men hvordan vet TS hva de som spør mener? Om de bare spør "hva heter du til etternavn nå?" Kan det like godt være at de lurer på om hun har byttet etternavn eller ikke. Det er akkurat de de lurer på.. Og det er der som er problemet!! Folk gjør stadig vekk ulike endringer i livet sitt, både mhp navn, adresse og andre ting. Og dette er det de som selv bør opplyse sine omgivelser om. Har ikke en person sagt i fra til sine omgivelser om at h*n har ny adresse, så ville jeg anta at h*n fremdeles bor på den adressen jeg vet om fra før. Det samme gleder navn. Det at de spør om dette er ut i fra en forventning om at navn skal endres når man gifter seg.. og da spesielt kvinners. Det er nettopp denne forventingen jeg vil til livs! Folk gjør sine egene valg og det kan like gjerne være det ene som det andre! De aller fleste som gifter seg beholder faktisk sitt "gamle navn" (langt bortimot 99% av menn og over 1/3 av kvinnene..)
Susan Sto Helit Skrevet 22. mars 2006 #84 Skrevet 22. mars 2006 Jeg var så sint at jeg holdt på å eksplodere når de stod der og påstod hardnakket at mitt etternavn ikke var bra nok og at vi måtte gjøre som "alle" de andre. ← Uff, dette høres ut som en vond situasjon! Jeg forstår ikke hvorfor hans foreldre skulle henge seg opp i dette hvis du og han var enige om at dette var det dere ønsket? Dette er da en helt vanlig måte å gjøre dette på! Jeg har ennå ikke bestemt meg for hva jeg gjør med etternavn, men mest sannsynlig beholder jeg mitt eget navn til vi skal ha barn, og finner på en kombinasjon da. Har ikke sagt noe om dette til hverken hans eller mine foreldre, for det har de tross alt ikke noe med.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 22. mars 2006 #85 Skrevet 22. mars 2006 Det er akkurat de de lurer på.. Og det er der som er problemet!! Folk gjør stadig vekk ulike endringer i livet sitt, både mhp navn, adresse og andre ting. Og dette er det de som selv bør opplyse sine omgivelser om. Har ikke en person sagt i fra til sine omgivelser om at h*n har ny adresse, så ville jeg anta at h*n fremdeles bor på den adressen jeg vet om fra før. Det samme gleder navn. Det at de spør om dette er ut i fra en forventning om at navn skal endres når man gifter seg.. og da spesielt kvinners. Det er nettopp denne forventingen jeg vil til livs! Folk gjør sine egene valg og det kan like gjerne være det ene som det andre! De aller fleste som gifter seg beholder faktisk sitt "gamle navn" (langt bortimot 99% av menn og over 1/3 av kvinnene..) ← Takk
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #87 Skrevet 22. mars 2006 Og dette er det de som selv bør opplyse sine omgivelser om. ← Ja, det bør de. Men av erfaring vet jeg at mange ikke gjør det. Det er derfor jeg spør i allefall. (Vet i allefall om 4 par som har endret etternavn som jeg har funnet ut ved å spørre, IKKE ved å bli gitt beskjed.)
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #88 Skrevet 22. mars 2006 Ja, det bør de. Men av erfaring vet jeg at mange ikke gjør det. Det er derfor jeg spør i allefall. (Vet i allefall om 4 par som har endret etternavn som jeg har funnet ut ved å spørre, IKKE ved å bli gitt beskjed.) ← En person som ikke opplyser sine omgivelser om en endring må forvente å bli behandlet (i dette tilfellet; tilsnakket og omtalt) som om endringen ikke har foregått. Man kan ikke forevente at omgivelsene skal være verken synske eller selv innhente denne typen opplysninger. Derfor ser jeg ingen grunn til at du skal begynne å sprørre folk dette spørsmålet bare pga noen i din omgangskrets sin merkelige oppførsel. Dersom noen du kjenner blir gravid uten å forteller det ville du da begynne å spørre alle omkring deg om de er gravide? Eller om noen flyttet uten å fortelle deg om det, ville du da begynne å spørre alle omkring deg om de har flyttet i det siste? Nei, denne typen informasjon må folk selv sørge for å spre rundt. Og vi andre må forvente å bli informert, ikke løpe rundt å sprørre folk denne typen spørsmål..
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #89 Skrevet 22. mars 2006 En person som ikke opplyser sine omgivelser om en endring må forvente å bli behandlet (i dette tilfellet; tilsnakket og omtalt) som om endringen ikke har foregått. Man kan ikke forevente at omgivelsene skal være verken synske eller selv innhente denne typen opplysninger. Derfor ser jeg ingen grunn til at du skal begynne å sprørre folk dette spørsmålet bare pga noen i din omgangskrets sin merkelige oppførsel. Dersom noen du kjenner blir gravid uten å forteller det ville du da begynne å spørre alle omkring deg om de er gravide? Eller om noen flyttet uten å fortelle deg om det, ville du da begynne å spørre alle omkring deg om de har flyttet i det siste? Nei, denne typen informasjon må folk selv sørge for å spre rundt. Og vi andre må forvente å bli informert, ikke løpe rundt å sprørre folk denne typen spørsmål.. ← Beklager, men jeg synes fortsatt at det ikke er så rart å spørre om navn ettersom det fortsatt er en del som gjør endringer i forhold til navn når de gifter seg. (Men jeg spør faktisk paret hva de gjør.)
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 22. mars 2006 #90 Skrevet 22. mars 2006 Beklager, men jeg synes fortsatt at det ikke er så rart å spørre om navn ettersom det fortsatt er en del som gjør endringer i forhold til navn når de gifter seg. (Men jeg spør faktisk paret hva de gjør.) ← Smört på flesk. Ja, da er det ikke noe problem da om du spör paret
Gjest Louisa Skrevet 22. mars 2006 #91 Skrevet 22. mars 2006 En person som ikke opplyser sine omgivelser om en endring må forvente å bli behandlet (i dette tilfellet; tilsnakket og omtalt) som om endringen ikke har foregått. Man kan ikke forevente at omgivelsene skal være verken synske eller selv innhente denne typen opplysninger. Derfor ser jeg ingen grunn til at du skal begynne å sprørre folk dette spørsmålet bare pga noen i din omgangskrets sin merkelige oppførsel. Dersom noen du kjenner blir gravid uten å forteller det ville du da begynne å spørre alle omkring deg om de er gravide? Eller om noen flyttet uten å fortelle deg om det, ville du da begynne å spørre alle omkring deg om de har flyttet i det siste? Nei, denne typen informasjon må folk selv sørge for å spre rundt. Og vi andre må forvente å bli informert, ikke løpe rundt å sprørre folk denne typen spørsmål.. ← Jeg er helt enig med deg!
Gjest Louisa Skrevet 22. mars 2006 #92 Skrevet 22. mars 2006 Ja, det bør de. Men av erfaring vet jeg at mange ikke gjør det. Det er derfor jeg spør i allefall. (Vet i allefall om 4 par som har endret etternavn som jeg har funnet ut ved å spørre, IKKE ved å bli gitt beskjed.) ← Ja, men de som ikke gjør det må bare ta konsekvensene. Og hvis de så blir sure og lurer på hvorfor, sier du bare at ingen har informert deg om endring.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #93 Skrevet 22. mars 2006 Smört på flesk. Ja, da er det ikke noe problem da om du spör paret ← Men det er jo nettopp dette med "å spørre paret om hvilket etternavn de har" som trådstarter vil til livs! Les innleggene!
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 22. mars 2006 #94 Skrevet 22. mars 2006 Men det er jo nettopp dette med "å spørre paret om hvilket etternavn de har" som trådstarter vil til livs! Les innleggene! ← da må jeg si det samme til deg. les innleggene igjen du
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #95 Skrevet 22. mars 2006 da må jeg si det samme til deg. les innleggene igjen du ← Kommenterte det bare fordi du lenger oppe er enig i at det er teit å spørre om etternavn, for så å plutselig si at det ikke er noe problem å spørre...
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 22. mars 2006 #96 Skrevet 22. mars 2006 Poenget er HVEM du spör. igjen - les innleggene og få med deg sammenhengen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå