Gå til innhold

"hva heter du til etternavn?"

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har heldigvis mange venninner hvor mannen har tatt hennes navn i tillegg til sitt ...

Hvorfor sier du heldigvis??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå synes jeg dere er flisespikkere her!

Idag er det valgfrihet her i Norge når det gjelder navneskifte. Både før og etter ekteskap. Jeg synes det viktigste som har kommet frem i denne debatten er at alle bør respekteres for de valg de tar, uavhengig av om de bytter eller ikke bytter etternavn etter giftemål.

Man er ikke noe mer eller mindre likestillt uansett hvilket navn man velger å ha.

Så lenge man gjør et bevisst valg, så er det ikke opp til de rundt en å kritisere dette valget.

Skrevet
Selv i dag.. snart 1 1/2 år etter at vi giftet oss blir jeg stadig spurt av folk hva jeg heter til etternavn!!

Jeg begynner å bli drtittlei!!!

Min man har ALDRI blitt stilt dette spørsmålet...

Hver gang jeg møter dette gufset fra fortiden.. denne anntagelsen om at kjønn ikke er likeverdige mhp sitt etternavn, navn på barn osv blir jeg illsint--

Derfor ber jeg en instedig bønn til dere alle om å være med å bekjempe disse ekle fordommenen mot kvinner og menn!!!

Dette betyr ikke at dere ikke kan velge mannens etternavn som navn på barn eller som felles familieetternavn, men vær så snill å ikkje si at det er "selvfølgelig" og gjør verden oppmerksom på at det like gjerne kunne vært ditt etternavn dere hadde valgt!!

Det synes jeg dere skylder både tidliger generasjoner som har kjempet vekk så mange andre fordommer og fremtidens generasjoner som (forhåpentligvis) vil ha færre (men desverre sikkert mange nok) slike fordommer å bekjempe!

Jeg ber dere ikke om å velge ett alternativ forann det andre, for valgfriheten er det jeg kjemper for.

Men valgfrihet betyr noe mer enn offisielle rettigheter, det betyr også frihet fra fordommer og forventninger som ligger i samfunnets uoffisielle normer.. Det er der den viktigste kampen for likeverd ligger i dag!

Haha! Nei dette er virkelig IKKE noe jeg synes det er verdt å irritere seg over! Da finnes det langt viktigere saker å bruke energi og irratsjon på ;)

Synes forresten det er koselig, jeg, å ha fått min manns etternavn, og det plager meg ikke om noen spør.

Gjest Gjest
Skrevet
Haha! Nei dette er virkelig IKKE noe jeg synes det er verdt å irritere seg over! Da finnes det langt viktigere saker å bruke energi og irratsjon på ;)

Så du velger logisk ut hvilke saker du irriterer deg over du altså? (hos meg skjer det bare automatisk..)

Og du bryr deg bare om virkelig viktige saker også? (jeg bryr meg om mye og mangt samtidig som jeg også bryr meg om de store spørsmålene.. multitasking ser du.. ;) )

Skrevet

Ser ikke at dette er noe å hisse seg opp over.

Noen bytter etternavn, andre ikke.

Eneste måten å finne ut hvilket navn man skal bruke, er å spørre.

Hadde man gått ut ifra det ene også var det det andre, hadde det blitt feil også.

Gjest Gjest
Skrevet

Denne tråden har sporet fullstendig av..

Selv om trådstarter var helt nøytral til folks valg begynte en gjeng å sutre om "å ikke måtte bli utsatt for div pga de velger "tradisjonelt".."

Og plutselig handlet tråden mer om "de stakars navnebyttende jentene" som møter folk som synes det er rart at de bytter.

Jeg mener trådstarter var feig som gikk ut som "nøytral" og jeg mener at jenter som gjør valg som holder likestillingen tilbake fortjener pes.. Masse pes!

Denne tråden har altså fullstendig feil fokus. Som om det skulle være synd på dem som "velger tradisjonelt" (som faktisk ikke er tradisjonelt.. bare missforstått)! Deres valg påvirker samfunnsnormene og holder likestillingen tilbake. Noe som igjen går utover oss som ønsker likestilling..

Og så skulle det liksom være dem det er "synd på"? Takke meg til!!

Gjest Gjest
Skrevet

De av mine venninner som er meget romantisk anlagt, de som har hatt tradisjonelle bryllup, de som tar "kvinnejobben" i heimen,-de har også tatt mannens etternavn. Og for de var det en selvfølge.

Vi andre som har giftet oss i utlandet og som ikke er opptatt av kvinnerollen kontra mannsrollen,-vi har ikke skiftet.

Jeg har mange grunner for ikke å skifte etternavn. Det viktigste er at det er MITT navn. Min mann synes det er litt sårt at jeg ikke ville ta hans navn, men det kan jeg desverre ikke gjøre noe med. Han hadde aldri skiftet navn selv.

Barna våre har forskjellige etternavn siden vi har mine-dine-og-våre barn. Men noen komplikasjoner av den grunn har vi aldri opplevd. Det blir slik som på island hvor etternavnet på alle i familien er forskjellig.

Folk må gjøre som de vil, men jeg kjenner jeg blir oppgitt når noen begrunner sitt navneskifte med at "det er kvinnfolkene som etter tradisjonen skal gjøre det."

Har du et stygt etternavn og mannen et fint,-skift.

Men å sette samme etternavn i forbindelse med det å være "en ekte familie" er rent tøv.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet (endret)
Om noen spør meg om mitt etternavn så svarer jeg på det, enkelt og greit. Folk spør jo for å få vite om jeg har beholdt mitt gamle eller om jeg har tatt mannen sitt. Syns ikke det er så rart i det hele tatt jeg da. At de ikke spør mannen min om det samme syns jeg også er helt naturlig, siden det fortsatt er sjelden at mannen skifter navn - SELVOM kvinnen beholder sitt eget.

Jeg mener man har verre "fordommer" å jobbe med her i verden enn akkurat denne.

Det er vel rart at det er en "selvfölge" at kvinnen skal ta mannens! Likestilling som er viktig å sloss for er den som ligger "skjult" i de mest naturlige deler av vår kultur.

Nei, det finns ingenting som kan unnskylde det for at det; "finns värre.."

Bare svar meg på HVORFOR du skal ta hans!

Endret av ¤Humlen¤
Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Denne tråden har sporet fullstendig av..

Selv om trådstarter var helt nøytral til folks valg begynte en gjeng å sutre om "å ikke måtte bli utsatt for div pga de velger "tradisjonelt".."

Og plutselig handlet tråden mer om "de stakars navnebyttende jentene" som møter folk som synes det er rart at de bytter.

Jeg mener trådstarter var feig som gikk ut som "nøytral" og jeg mener at jenter som gjør valg som holder likestillingen tilbake fortjener pes.. Masse pes!

Denne tråden har altså fullstendig feil fokus. Som om det skulle være synd på dem som "velger tradisjonelt" (som faktisk ikke er tradisjonelt.. bare missforstått)! Deres valg påvirker samfunnsnormene og holder likestillingen tilbake. Noe som igjen går utover oss som ønsker likestilling..

Og så skulle det liksom være dem det er "synd på"? Takke meg til!!

:):klappe:

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er problemet? Skal folk ikke få vite hva du heter til etternavn? Enten må du opplyse folk om navnet ditt, eller så må det være greit å spørre deg. Å spørre om det er rett og slett interess og praktisk å vite, og har ingenting med likestilling å gjøre. Om folk velger å skifte navn eller ikke har noe med likestilling og holdninger å gjøre, men å spørre om navnet har det ikke.

Jeg tar min manns navn fordi han har et vakkert navn, og han har barn med samme navn, og jeg vil gjerne at vi som familie har det samme navnet. I tillegg har jeg bare et fornavn og et etternavn, og jeg syns det er pent med 3 navn. Min mann har allerede 3 navn, og å ha fire navn er upraktisk, og å kutte ut et navn føles kansje mer som å "miste" noe av seg selv enn å legge til et navn. Jeg beholder mitt eget navn og min egen identitet likevel.. dessuten forandrer jo litt av identiteten seg når man gifter seg, jeg mener ikke det er negativt. Det hadde det heller ikke vært om mannen min tok mitt navn, som selvsagt også er et alternativ om han ønsker det.

Det er mange grunner for at folk velger som de gjør. Det er lov å spørre. Du trenger jo ikke å forklare noe om du ikke vil.. bare fortelle navnet.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet (endret)
Hva er problemet? Skal folk ikke få vite hva du heter til etternavn? Enten må du opplyse folk om navnet ditt, eller så må det være greit å spørre deg. Å spørre om det er rett og slett interess og praktisk å vite, og har ingenting med likestilling å gjøre. Om folk velger å skifte navn eller ikke har noe med likestilling og holdninger å gjøre, men å spørre om navnet har det ikke.

Jeg tar min manns navn fordi han har et vakkert navn, og han har barn med samme navn, og jeg vil gjerne at vi som familie har det samme navnet. I tillegg har jeg bare et fornavn og et etternavn, og jeg syns det er pent med 3 navn. Min mann har allerede 3 navn, og å ha fire navn er upraktisk, og å kutte ut et navn føles kansje mer som å "miste" noe av seg selv enn å legge til et navn. Jeg beholder mitt eget navn og min egen identitet likevel.. dessuten forandrer jo litt av identiteten seg når man gifter seg, jeg mener ikke det er negativt. Det hadde det heller ikke vært om mannen min tok mitt navn, som selvsagt også er et alternativ om han ønsker det.

Det er mange grunner for at folk velger som de gjør. Det er lov å spørre. Du trenger jo ikke å forklare noe om du ikke vil.. bare fortelle navnet.

problemet er bare det at de ikke spör hennes mann :)

Endret av ¤Humlen¤
Gjest Gjest
Skrevet
problemet er bare det at de ikke spör hennes mann :)

I og med at det fortsatt er få menn som bytter etternavn, men mange kvinner som gjør det så er det vel mest naturlig å spørre bruden?

(Nei, jeg tror faktisk ikke at det forandrer seg ved at man spør mennene også.)

Skrevet
I og med at det fortsatt er få menn som bytter etternavn, men mange kvinner som gjør det så er det vel mest naturlig å spørre bruden?

(Nei, jeg tror faktisk ikke at det forandrer seg ved at man spør mennene også.)

Hva med å spørre begge når de faktisk står der sammen? Hun irriterte seg vel mest over at spørsmålet var rettet kun til henne, når det like gjerne kunne rettes til dem begge.

"Hva har dere gjort med etternavn?" f.eks?

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

det er jo det hun stusser over? HVorfor!

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)
Jeg skal ta hans navn, synes det er kjempekoselig, jeg!

Synes jenter som er så opptatt av at sitt navn er like viktig som hans har misforstått dette med likestilling litt.

Ser på det å ta hans navn som en hyggelig markering av at vi er en liten familie :).

Å be han ta mitt navn bare for å markere at vi er likestilte synes jeg bare ville være patetisk.

Men så er jeg av den tradisjonelle typen, da .)

Jeg syns også det er koselig at man markerer at man er en familie ved å hete det samme.

Men jeg skjønner ikke for mitt bare liv hvorfor det er en selvfølge at kvinnen tar mannens navn? Sier ikke at det er galt at hun gjør det, men jeg ser ikke automatikken. Og jeg kjenner jeg blir provosert når du hevder at det å være opptatt av å beholde navnet sitt er missforstått likestilling! For meg har dette intet med likestilling å gjøre, men mer med det at navn er utrolig personlig og identitetsskapende for mange av oss. Kjenner mange eldre damer som forteller at de brukte laaang tid på å bli "venn" med sitt nye navn og at de følte at de mistet noe av sin egen identitet. Denne følelsen blir sikkert forsterket av at det ikke var frivillig for dem å skifte navn, men allikevel.

Hvorfor i himmelens navn er det så utenkelig for deg, Snart Fru, at mannen din skulle bytte navn? Hvorfor er dette noe som ikke engang kan overveies?

Jeg håper ingen skifter navn uten å tenke seg nøye om, og jeg håper ikke det går automatikk i at kvinnen tar mannens navn lenger. Om hun velger å gjøre så er det kjempefint, men man kan godt være av den tradisjonelle typen selv om man gjør bevisste valg!

Til TS: Siden det å gifte seg ofte innebærer navnebytte for en eller fler av aktørene, er det vel ikke så rart om folk spør? Det at de ikke tar det som en selvfølge at du nå heter din manns navn er vel heller et godt tegn, syns du ikke? De fleste av oss syns det har sammenheng med normal folkeskikk å bruke riktig navn på folk. Det er nok derfor de spør deg. For å ikke gjøre feil.

Endret av Kosemose
Skrevet
Til TS: Siden det å gifte seg ofte innebærer navnebytte for en eller fler av aktørene, er det vel ikke så rart om folk spør? Det at de ikke tar det som en selvfølge at du nå heter din manns navn er vel heller et godt tegn, syns du ikke? De fleste av oss syns det har sammenheng med normal folkeskikk å bruke riktig navn på folk. Det er nok derfor de spør deg. For å ikke gjøre feil.

:Nikke::Nikke::Nikke:

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Ja, siden dette er ett fenomenalt eksempel på at likestillingen ikke ligger under huden på de aller aller fleste. Dette har da MYE med kvinnesyn å gjöre - forstår ikke de som ikke ser det!

Man kan bare begynne med seg selv :-) Hva med da og ikke bare anta neste gang man lurer på hvem som har byttet navn... Det er nok ikke det at TS ikke VET hvorfor de spör henne :ler: jeg tror hun vet hvorfor. Men hun stiller bare ett spörsmål om hvorfor vi ikke er mer bevisste på dette! Og hvorfor kvinner ikke kan kjempe mere for den hverdagslige likestillingen. man kan ikke begynne med å forandre HELE verden

Gjest Gjest
Skrevet
Hva med da og ikke bare anta neste gang man lurer på hvem som har byttet navn...

Når jeg spør en kvinne om hva hun heter til etternavn etter et bryllup er det mest for å finne ut om hun har byttet etternavn eller ikke. Ikke hvem som har byttet. (Og om det er mannen som har byttet regner jeg med at jeg får vite det. )

Står paret sammen så spør jeg begge, for eksempel "Hva har dere gjort med etternavn?"

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Når jeg spør en kvinne om hva hun heter til etternavn etter et bryllup er det mest for å finne ut om hun har byttet etternavn eller ikke. Ikke hvem som har byttet. (Og om det er mannen som har byttet regner jeg med at jeg får vite det. )

Står paret sammen så spør jeg begge, for eksempel "Hva har dere gjort med etternavn?"

Hadde det värt det som TS viste til hadde aldri denne diskusjonen kommet opp ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde aldri kommet på at jeg skulle spørre om etternavn engang.

Tar det som en selvfølge at begge beholder sitt eget, og dersom noen gjør noe annet, regner jeg med at de opplyser oss om det.

Kjenner alvorlig talt ikke mange som har byttet navn da de giftet seg. Ikke i min generasjon i allefall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...