Gå til innhold

"hva heter du til etternavn?"

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Vel, jeg vil ikke si vi mener det samme, for jeg uttalte jo at jeg IKKE ser hvorfor man hisser seg opp, mens det gjør du.

Å? Jeg viste ikke en gang at det var noen som hisset seg opp, jeg.. :sjarmor:

Forøvrig stemmer jeg FrP, vil legge ned kvinnedagen og er imot kvotering :)

Me too! (bortsett fra det med FrP, da.. jeg stemmer Høyre, jeg..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg velger å bry meg om "alt på en gang", jeg.. Jeg synes livet er for kort til å bare bry seg om en ting i gangen!!

Selv om det er fælt med sultne barn i afrika, vil jeg også redusere fattigdommen i Norge!

Det er MANGE ting å bry seg om i verden. Og det er mange "holdninger på kvinnesaksområder" (som du kaller det), men hva er vitsen med å bestemme seg for å holde på noen av dem? Hvorfor ikke si "ut med dem alle"?

Det å begynne å "sortere på" alvorlighetsgraden på ulike gammeldagse holdninger senker bare farten og kraften i endringene.

Det må (og bør!) være mulig å si nei til alle kvinnesdominerende holdninger som finnes!!

Jeg er i alle fall i mot dem, alle som en!!

De av dere som bevist velger å holde på holdninger av denne typen bør kanskje tenke på hvofor i alle dager dere gjør det.

De av dere som ikke forsøker å holde på disse hodlningene er "på min side" ;)

Jeg forventer ikke at alle skal gå like aktivt ut mot alle holdnigner som jeg gjør, jeg ønsker bare at dere skal si at de er en negativ faktor, ikke en positiv en..

Jeg sa jo at jeg skjønner deg, men jeg må da få lov til å tilnærme meg likestillingsproblematikken på den måten jeg mener er mest virkningsfull på samme måte som du står fritt til å gjøre det.

Jeg er av den oppfatning at hvis man prøver å gjøre "alt på en gang" blir det ofte til at folk med én gang tenker at man er for ekstrem (á la Ottar som det er nevnt her over) og dermed ikke hører på noe av det. Det er bra at noen engasjerer seg for fullt i dette, men det er ikke mitt valg, uten at jeg er ignorant ovenfor likestilling av den grunn.

Det er ikke dermed sagt at jeg vil "holde på" alle de holdningene som jeg ikke går aktivt ut mot. Hvis jeg skulle engasjert meg like mye i alle holdninger som jeg er imot så kunne jeg ikke gjort noe annet.

"Din side" og "min side" blir litt meningsløst i denne sammenhengen synes jeg... Merkelig at man ikke kan ha ulike tilnærmingsmetoder uten å påstå at én er mer "riktig" enn en annen.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er av den oppfatning at hvis man prøver å gjøre "alt på en gang" blir det ofte til at folk med én gang tenker at man er for ekstrem (á la Ottar som det er nevnt her over) og dermed ikke hører på noe av det.

Det at noen kan finne på å oppfatte noen som "ekstrem" fordi de er negative til alle negative holdninger i stedet for å si "det er ikke så farlig".. til en rekke ting vi må leve med synes jeg IKKE er noe vi bør akseptere, men derimot bekjempe!

Kommentaren om "ottar" som ble nevnt bør i så måte være et skikkelig skrekkeeksempel. At man kan bli møtt med den type holdninger og kommentarer viser bare hvor stort behov det er for at noen gjør nettopp det jeg gjør her.

Vil du virkelig bruke den slags kommentare som et argument MOT å drive holdningsendring?? :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke dermed sagt at jeg vil "holde på" alle de holdningene som jeg ikke går aktivt ut mot. Hvis jeg skulle engasjert meg like mye i alle holdninger som jeg er imot så kunne jeg ikke gjort noe annet.

Det spørst bare på hva du mener med "å ga aktivt mot".

Jeg bruker kke noe tid på å ha de holdningene jeg har, jeg.. Det er faktisk uhyre lite tidkrevende å ha gjennomførte holdninger i forhold til å ha vinglete holdninger fulle av "det er ikke så farlig"-hull.

Alt jeg gjør er å svare for det jeg tror på når jeg blir spurt og legge for dagen mine holdninger i en hver sammenheng der det debateres.

Tar faktisk INGEN tid!

Det dreier seg bare om å bestemme seg for hva man tror på!

Tror du på at dette er en godt holdnign, så for all del..

Men tror du at dette er en av de mange holdningen vi ikke akkurat har noen glede av å ha rundt oss, så værs å snill å ta et standpunkt mot. Det er alt jeg ber om!

Ingen forventer noen tidskrevende, energikrevende osv "kamp" om dette temaet.

Det eneste jeg forventer er at dagens moderen kvinner skal tørre å si at de IKKE er mindreverdige på noe vis.. Ei heller mhp navnevalg!!

Skrevet (endret)

Ha ha, jeg skjønner hva trådstarter mener. Jeg var ikke forberedt på at alle syntes det var spennende å vite om jeg har skiftet navn da det for meg er helt revnende likegyldig hva folk heter. Folk sier ting som: NÅ er jeg spent, nå. HVA heter du til etternavn???

Alle blir litt skuffet når jeg sier at jeg ikke har rukket å skifte enda....Tenker å få gjort det snart, men er litt treig.

Endret av Caramba
Skrevet
Det at noen kan finne på å oppfatte noen som "ekstrem" fordi de er negative til alle negative holdninger i stedet for å si "det er ikke så farlig".. til en rekke ting vi må leve med synes jeg IKKE er noe vi bør akseptere, men derimot bekjempe!

Kommentaren om "ottar" som ble nevnt bør i så måte være et skikkelig skrekkeeksempel. At man kan bli møtt med den type holdninger og kommentarer viser bare hvor stort behov det er for at noen gjør nettopp det jeg gjør her.

Vil du virkelig bruke den slags kommentare som et argument MOT å drive holdningsendring??  :overrasket:

Hvem har sagt at jeg er imot å drive holdningsendring? :overrasket: Jeg sier bare at jeg engasjerer meg på andre måter enn å reagere når noen spør hva etternavnet mitt er.

Det spørst bare på hva du mener med "å ga aktivt mot".

Jeg bruker kke noe tid på å ha de holdningene jeg har, jeg.. Det er faktisk uhyre lite tidkrevende å ha gjennomførte holdninger i forhold til å ha vinglete holdninger fulle av "det er ikke så farlig"-hull.

Alt jeg gjør er å svare for det jeg tror på når jeg blir spurt og legge for dagen mine holdninger i en hver sammenheng der det debateres.

Tar faktisk INGEN tid!

Det dreier seg bare om å bestemme seg for hva man tror på!

Tror du på at dette er en godt holdnign, så for all del..

Men tror du at dette er en av de mange holdningen vi ikke akkurat har noen glede av å ha rundt oss, så værs å snill å ta et standpunkt mot. Det er alt jeg ber om!

Ingen forventer noen tidskrevende, energikrevende osv "kamp" om dette temaet.

Det eneste jeg forventer er at dagens moderen kvinner skal tørre å si at de IKKE er mindreverdige på noe vis.. Ei heller mhp navnevalg!!

Jeg har ikke vinglete holdninger i det hele tatt! Jeg vet godt hva jeg tror på, men jeg velger i hvilke situasjoner jeg mener det har noe for seg å diskutere dem.

Når noen spør meg om hva jeg heter til etternavn så synes ikke jeg det er rett tid og sted for en debatt om likestilling og rettigheter, og ikke føler jeg meg mindreverdig av at de spør heller.

Det er min mening, og den er like "riktig" for meg som din er for deg.

Skrevet

:ler: Egentlig ganske morsomt.

Spør man samboere også, når de har bodd sammen lenge nok til at de har lov til å ta hverandres etternavn?

Man har jo egentlig lov til å bytte etternavn (eller fornavn for den saks skyld) når som helst. Så selv om det er vanlig å bytte i forbindelse med giftemål, så er det jo unektelig et gasnke idiotisk spørsmål.

Hva med å spørre om det samme tilbake? Og når de ser rart på deg og sier at de ikke har forandret navn siden sist, så svarer du "Det kunne jo ikke jeg vite"? :ler:

Skrevet

Føler at jeg opplever det motsatte, folk blir litt overrasket når jeg sier at jeg har tenkt å bytte navn.

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

Jeg skal ta hans navn, synes det er kjempekoselig, jeg!

Synes jenter som er så opptatt av at sitt navn er like viktig som hans har misforstått dette med likestilling litt.

Ser på det å ta hans navn som en hyggelig markering av at vi er en liten familie :).

Å be han ta mitt navn bare for å markere at vi er likestilte synes jeg bare ville være patetisk.

Men så er jeg av den tradisjonelle typen, da .)

Gjest Gjest
Skrevet
Å be han ta mitt navn bare for å markere at vi er likestilte synes jeg bare ville være patetisk.

Klart det ville!! Har aldri hørt om noen som har gjort et slik valg ut i fra en slik argumentasjon.. Hele den tanken er riiimelig på siden av det vi snakker om her!

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet
Har aldri hørt om noen som har gjort et slik valg ut i fra en slik argumentasjon..

Det har jeg! :)

Gjest gjesta
Skrevet
så klart det dreier seg om likestilling. Kvinner har omsider like stor rett til å velge begge løsninger, uten å bli hakket på. Problemet syns jeg blir når vi som velger tradisjonelt får på pukkelen av de som må ta den helt ut, for ikke å være solidariske.......

:klappe:

Ja, ei venninne var sånn " hva?!?! skal du ike beholde ditt eget etternavn??"

Jeg bare ... Herregud! Jeg vil ha KUN hans etternavn. Det er mitt valg.

Men skal ikke klage på henne selv om hun vil ha sitt itillegg.

Jeg syns også det er greiest med et etternavn, når vi får unger.

Gjest regine
Skrevet

Synes jenter som er så opptatt av at sitt navn er like viktig som hans har misforstått dette med likestilling litt.

Ser på det å ta hans navn som en hyggelig markering av at vi er en liten familie :).

Det er helt ok at du syns det er "koselig" å ta hans navn, deg om det. Men å si at det er misforstått likestilling at hennes navn er like viktig som hans..... :overrasket::overrasket: for en holdning! Du signaliserer jo med det at mannen er viktigst, uansett. Høres ut som du mener det burde vært slik det var for en generasjon siden: hun MÅTTE ta hans navn :overrasket:

Dessuten lurer jeg alltid på de som MÅ ha samme navn "for å være en familie". Hvis man trenger ytre staffasje for å være en "familie" da har jeg ikke stor tro på den familien......

Tradisjon: det er faktisk ikke så veldig tradisjonelt å ta mannens navn.... Tror skikken har eksistert i knappe hundre år (hvis det er så lenge). Igjen - et helt håpløst argument.

Jeg har ikke ordentlige tall - men jeg har ikke tall på alle kvinner som etter skilsmissen enten har tatt tilbake sitt eget navn, eller kuttet ut "dobbeltnavnet" hun la seg til fordi hun "tar hans som etternavn og beholder sitt eget som mellomnavn". Men det er heller regelen enn unntaket.....

Trådstarter: jeg skjønner så godt hva du mener, og er såååå enig med deg ;)

Skrevet

I all verden. Det er da lov til å spørre? Helt normalt at noen lurer vel, det er da fortsatt mange som skifter navn når de gifter seg?

Gjest Gjest
Skrevet

Syns egentlig ikke det er rart at folk spør, nå når en har valgmuligheter.

Syns kanskje det er mere rart at så mange bytter, men det får være opp til hver enkelt.

Det er enkelte steder det kan bli opp til flere fru "nilsen" pga skilsmisser og nye giftemål, og det er jo litt latterlig..

Gjest *gjest*Anne*
Skrevet
Jeg går alltid utifra at ektefolk beholder sine respektive navn etter bryllupet. Derfor spør jeg aldri hva de heter etter bryllupet heller.

Hvis de bytter, forventer jeg å få høre det fra dem, det er da normal høflighet at man sier fra hvis man bytter navn, om man er mann eller kvinne...!

Signerer på denne jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Men til TS: Jeg går alltid utifra at ektefolk beholder sine respektive navn etter bryllupet. Derfor spør jeg aldri hva de heter etter bryllupet heller.

Hvis de bytter, forventer jeg å få høre det fra dem, det er da normal høflighet at man sier fra hvis man bytter navn, om man er mann eller kvinne...!

Jeg har aldri fått beskjed fra noen etter bryllupet at de har byttet navn. Det har jeg funnet ut ved å spørre, ofte en stund etter, for eksempel når jeg skal sende kort til dem. (Jepp, jeg er en av de som spør! :ironi: )

Gjest Donna
Skrevet

Har virkelig kvinner en sånn innstilling i 2006 ?

Gjest Gjesta
Skrevet
Har virkelig kvinner en sånn innstilling i 2006 ?

Sånne kommentarer var det jeg snakket om i mine tidligere innlegg i denne tråden.

Gjest Donna
Skrevet

Jeg har aldri kritisert noen for å skifte til mannens navn - det jeg stilte meg kritisk til var hennes holdning til andre kvinner:

Ser på det å ta hans navn som en hyggelig markering av at vi er en liten familie .

Jeg har heldigvis mange venninner hvor mannen har tatt hennes navn i tillegg til sitt ... å kalle dette patetisk er rett og slett patetisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...