Gå til innhold

"hva heter du til etternavn?"

Fremhevede innlegg

Skrevet
Menn har akkurat den samme valgfrieheten? Pleier du å finne det naturlig å spørre menn dette spørsmålet etter at de har giftet seg?

Jepp, spør gjerne begge parter hvodan de gjør det med navn. Har vært borti mange forskjellige varianter, også de hvor mannen har byttet navn.

Forøvrig enig med Evelina, har man valgfrihet må det gå an å velge tradisjonelt også uten å bli sett på som bakstrevesk og likestillings-fiendtlig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
så klart det dreier seg om likestilling.

ja, ikke sant!!

Kvinner har omsider like stor rett til å velge begge løsninger, uten å bli hakket på.

Takk og pris!

Problemet syns jeg blir når vi som velger tradisjonelt får på pukkelen av de som må ta den helt ut, for ikke å være solidariske.......

Jeg kan ikke skjønne at det er noe utbred problem siden det (desverre) er veldig vanlig fremdeles.

Det jeg bekjemper er (som sagt) HODNINGEN som ligger bak.. (så meg ser du nok aldri "pukke på valget ditt" i all fall.. :) )

Gjest Gjest
Skrevet
Jepp, spør gjerne begge parter hvodan de gjør det med navn. Har vært borti mange forskjellige varianter, også de hvor mannen har byttet navn.

Så bra!

Hadde alle hatt dine holdninger ville ikke denne tråden eksistert..

Forøvrig enig med Evelina, har man valgfrihet må det gå an å velge tradisjonelt også uten å bli sett på som bakstrevesk og likestillings-fiendtlig.

Jeg mener også at må få gjøre de valg de ønsker uten å få "refs" pga det :)

Det jeg vil til livs er hodningen om at det ene valget er "riktigere" enn det andre.. At det er forskjell på hva menn og kvinner "skal"/"bør" velge.

Det er ikke valget man tar som er "bakstrebersk og fiendtlig", det er holdningene man framviser.

Jeg skrev i åpningsinnlegget mitt at dere må gjerne velge mannes etternavn på barn eller som felles familieetternavn, men vær så snill å gjøre omgivelsene oppmerksome på at det ikke er "en selvfølge" og at ditt etternavn hadde vært et like godt og naturlig valg!

Det er DET jeg ber om!

Gjest Gjesta
Skrevet
At det finnes "verre ting å jobbe med" kan man si om det aller aller meste!!  Tåpelig "unnasluntringsargument"

Bare fordi jeg ikke er enig med deg og sier at jeg mener at det er en bagatell i forhold til andre fordommer her i verden, så er det "et unnasluntringsargument"?

Ja, ja.

Jeg syns bare ikke dette er noen "big deal" og i mine øyne har det ingenting med likestillingsdebatt å gjøre. Folk kan velge og gjør det - er det da noen vits i å jobbe med "folks holdninger"? De fleste driter vel i hva andre heter til etternavn, bortsett fra når det gjelder helt praktiske ting.

Enig med Hildesol, bare det at folk spør er jo et bevis på at folks valgfrihet står sterkt i dag.

At navn har med identitet å gjøre er jeg enig i - men folk HAR jo muligheten til å velge - derfor skjønner jeg ikke hvorfor du irriterer deg og hisser deg sånn opp, TS, likestillingen ER jo der - og folk kan velge hva de vil hete.

Så lenge det er en valgfrihet kommer jo folk til å måtte spørre om etternavn etter et giftemål - hvordan skal de ellers få greie på det? Sånt slapp man fint unna før da det var en selvfølge at et ektepar hadde samme etternavn. Grunnen til at folk spør kvinnene er jo at det faktisk er disse som er de som tradisjonelt har byttet navn. Det har ikke med holdninger å gjøre, det har med tradisjoner å gjøre.

Og uansett kommer folk til å måtte spørre om etternavn etter giftemål så lenge det er lov å bytte etternavn. Den dagen det IKKE er lov å ta mannens etternavn, da får vi slutt på disse "holdningene" det er snakk om her.

Skrevet
Menn har akkurat den samme valgfrieheten? Pleier du å finne det naturlig å spørre menn dette spørsmålet etter at de har giftet seg?

Ja, jeg finner det helt naturlig å spørre begge de nygifte om hva de har valgt i forhold til etternavn.

Det er tross alt blitt ganske vanlig å bytte til begge navn, eller lage seg en kombinasjon. Noen graver til og med opp et litt uvanlig gammelt familienavn, og tar det.

Det er da ikke bare hun tar eller hun tar ikke hans etternavn som er mulighetene her.

Gjest Gjest
Skrevet
Grunnen til at folk spør kvinnene er jo at det faktisk er disse som er de som tradisjonelt har byttet navn. Det har ikke med holdninger å gjøre, det har med tradisjoner å gjøre.

Hva folk gjorde i gamledager spiller ikke noen rolle dersom man har andre holdnigner i dag! Enester grunen til at "tradisjoner" betyr noe er at de lever i dagens HOLDNINGER!

Og uansett kommer folk til å måtte spørre om etternavn etter giftemål så lenge det er lov å bytte etternavn.

Som sagt så er det ikke å bli spurt som plager meg, men at det spør meg og ikke min mann!

Den dagen det IKKE er lov å ta mannens etternavn, da får vi slutt på disse "holdningene" det er snakk om her.

Eller, som jeg både håper og tror", den dagen da menn og kvinner har likeverd også mhp navn.

Da vil de i like stor grad spørre menn og kvinner om dette spørsmålet.. (om de da velger å spørre begge eller ingen er ikke det viktige for meg)

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, jeg finner det helt naturlig å spørre begge de nygifte om hva de har valgt i forhold til etternavn.

Så hyggelig!! Hadde det vært flere som deg i bygda her hadde jeg nok ikke vært så oppgitt i dag.. :)

Det er tross alt blitt ganske vanlig å bytte til begge navn, eller lage seg en kombinasjon. Noen graver til og med opp et litt uvanlig gammelt familienavn, og tar det.

Det eksisterer, ja.. Og mange er klar over dette. Men desverre ses dette mest på som en kuriositet i mangen miljøer. Det utgjør også forsvinnende lite på statistikken (knapt synlig)

Det er da ikke bare hun tar eller hun tar ikke hans etternavn som er mulighetene her.

Nei, det er det virkelig ikke! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Det jeg bekjemper er (som sagt) HODNINGEN som ligger bak.. (så meg ser du nok aldri "pukke på valget ditt" i all fall.. :) )

Ikke desto mindre er det sårt å bli kritisert for å jobbe mot likestillingen.

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke desto mindre er det sårt å bli kritisert for å jobbe mot likestillingen.

Det var dine ord, ikke mine.. ;)

Jeg har ikke kommentert deg på noe vis og har ikke sagt at du jobber mot likestilling.. Det var det vel du som gjorde når du skrev at du mener likestillingen har gått for langt?

Jeg forsøker å ha en prisipiell debatt om holdninger, jeg..

Og ønsker ikke en debatt som kritiserer enkeltpersoner og deres valg :klem:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg mente ikke at noen her hadde kritisert heller, jeg bare kommenterte at det kan være sårt å bli kritisert for å velge tradisjonellt, på samme vis som noen tydeligvis syns det er ille å bli spurt om valg av etternavn ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Oi! :overrasket: Trodde jenter som mente ting så sterkt var med i Ottar og sånn jeg... Og at de kanskje ikke giftet seg med menn... Men anyway:

Jeg ser ikke helt hva det er å hisse seg så gruelig mye opp for. Folk spør av gammel vane. Etterhvert som samfunnet utvikler seg så vil ikke folk spørre mer, nettopp fordi det allerede i dag er menn som tar sin kones etternavn/begge beholder hvert sitt. Men det vil vel ta noen år da...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg mente ikke at noen her hadde kritisert heller, jeg bare kommenterte at det kan være sårt å bli kritisert for å velge tradisjonellt, på samme vis som noen tydeligvis syns det er ille å bli spurt om valg av etternavn ;)

Det er ikke ille i seg selv å bli spurt om det med ettenavn.. Det jeg synes er ille er at jeg er den som blir spurt og ikke min mann.. særlig når vi står rett ved siden av hverandre..

Å bli kritisert for personlige valg tror jeg er sårt for alle.. Og det unner jeg ingen..

Det er derfor jeg forsøker å holde denne tråden over på det prisippielle og hva "folkementaliteten" er og burde være osv. Tråder om slike temaer som dette bør aldri bli for personlige.. for det ligger så mange følelser bak.. Jeg bærer i alle fall følelsene mine uten på når det gjelder sårheten over å bli forskjellsbehandlet som kvinne.. for det er noe av det mest fornedrende jeg vet!

Gjest Gjesta
Skrevet

Som sagt så er det ikke å bli spurt som plager meg, men at det spør meg og ikke min mann!

Det gjør de jo fordi det tradisjonelt er kvinnen som har tatt et valg ang. navn - selvom det kanskje ikke burde vært sånn i dine øyne, så er det ikke tradisjon for at mannen skifter navn foreløpig. Det er jo praktisk talt kvinnens likestillingsstatus som har endra seg mest, derfor mest naturlig å spørre dem, tenker jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Oi!  :overrasket:  Trodde jenter som mente ting så sterkt var med i Ottar og sånn jeg... Og at de kanskje ikke giftet seg med menn... Men anyway:

For en tåpelig kommentar!! Skam deg!

For det andre så mener du jo det samme;

Etterhvert som samfunnet utvikler seg så vil ikke folk spørre mer, nettopp fordi det allerede i dag er menn som tar sin kones etternavn/begge beholder hvert sitt. Men det vil vel ta noen år da...

Eneste forskjellen på deg og meg er at du venter på at "samfunnet uvikler seg", mens jeg er en av dem som får det til å skje ;)

Gjest Gjesta
Skrevet
Folk spør av gammel vane. Etterhvert som samfunnet utvikler seg så vil ikke folk spørre mer, nettopp fordi det allerede i dag er menn som tar sin kones etternavn/begge beholder hvert sitt. Men det vil vel ta noen år da...

Jeg tror at folk kommer til å spørre uansett jeg - så lenge det ikke er noen selvfølge at man enten har samme etternavn eller to ulike, så vil jo folk måtte spørre. Med mindre det blir slutt på navnebytting i det hele tatt da.

Men at det kanskje blir til at man spør menn like ofte som kvinner, det tror jeg nok kanskje. Men i mine øyne har det ingen betydning hvem som blir spurt, og jeg tror ikke det ligger anti-likestillings-holdninger bak et sånt spørsmål.

Gjest Gjest
Skrevet
Det gjør de jo fordi det tradisjonelt er kvinnen som har tatt et valg ang. navn -

Ja, det har vært sånn. Nå har begge samme valg.. (og de har de hatt noen tiår)

selvom det kanskje ikke burde vært sånn i dine øyne, så er det ikke tradisjon for at mannen skifter navn foreløpig.

Jeg har ikke noe mål om å gjøre det vanlig for menn å bytte etternavn!

Jeg ønsker at menn og kvinner skal se på hverandres etternavn på samme måte.. Med samme respekt! Ikke annse menns etternavn som "merverdig".

Skrevet
Det er ikke ille i seg selv å bli spurt om det med ettenavn.. Det jeg synes er ille er at jeg er den som blir spurt og ikke min mann.. særlig når vi står rett ved siden av hverandre..

Å bli kritisert for personlige valg tror jeg er sårt for alle.. Og det unner jeg ingen..

Det er derfor jeg forsøker å holde denne tråden over på det prisippielle og hva "folkementaliteten" er og burde være osv. Tråder om slike temaer som dette bør aldri bli for personlige.. for det ligger så mange følelser bak.. Jeg bærer i alle fall følelsene mine uten på når det gjelder sårheten over å bli forskjellsbehandlet som kvinne.. for det er noe av det mest fornedrende jeg vet!

Det debatten går i er vel at noen føler dette er "forskjellsbehandling" og andre tenker ikke på det slik.

Jeg for min del synes det er fint at vi har mer valgfrihet nå, men det betyr ikke at jeg føler meg forskjellsbehandlet eller mindre likeverdig som kvinne hvis noen spør meg om hva etternavnet mitt er og ikke min mann. Likevel forstår jeg at du TS kan mene det motsatte, og da kan du selvfølgelig si fra når du kommer opp i slike situasjoner.

Jeg har imidlertid en del andre holdninger på kvinnesaksområder på lista mi før jeg begynner å henge meg opp i om jeg blir spurt om etternavnet mitt på lik linje med mannen eller ikke.

Og et lite apropo: Dette temaet kan jo gå begge veier. Er det ikke forskjellbehandling ovenfor mennn at de ikke blir spurt? Det at kvinner blir spurt kan man jo se på som et tegn på at det er en bevissthet og anerkjennelse rundt det faktum at vi nå har rett til å velge. Menn har jo de samme navnerettighetene som oss, så kanskje de savner oppmerksomhet rundt sine rettigheter på samme måte?

Gjest Gjest
Skrevet
Men at det kanskje blir til at man spør menn like ofte som kvinner, det tror jeg nok kanskje.

Det vil det bli der som VI gjør det slik! Det er VI som er samfunnet og samfunnet blir slik vi gjør det til! Det er våre holdninger som utgjør forskjellen! Og ja, jeg håper virklig det etterhver blir reell likestilling.. ikke bare formell!

Men i mine øyne har det ingen betydning hvem som blir spurt, og jeg tror ikke det ligger anti-likestillings-holdninger bak et sånt spørsmål.

Selvfølgelig ligger det ikke "antilikestillingsholdninger" bak! Det er "bare" ubevisst ugjennomtenkte "tradisjonelle" holdninger!

Men det å ikke ha "ond vilje" er ikke nok for meg. Det å forholde seg passiv er nemlig det de fleste gjør, og da skjer det ikke noe. For å skape endring må vi ha mer enn passivitet, vi må ha vilje og bevisthet!

Og jeg vil ha endring! Ikke fordi dette er noe "stort alvorlig problem", men fordi dette er en av de mange millioner små "restbrikker" som må på plass for å rydde opp i jungelen av "tradisjonelle holdninger" som "uten å mene det" holder kvinner nede.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har imidlertid en del andre holdninger på kvinnesaksområder på lista mi før jeg begynner å henge meg opp i om jeg blir spurt om etternavnet mitt på lik linje med mannen eller ikke.

Jeg velger å bry meg om "alt på en gang", jeg.. Jeg synes livet er for kort til å bare bry seg om en ting i gangen!!

Selv om det er fælt med sultne barn i afrika, vil jeg også redusere fattigdommen i Norge!

Det er MANGE ting å bry seg om i verden. Og det er mange "holdninger på kvinnesaksområder" (som du kaller det), men hva er vitsen med å bestemme seg for å holde på noen av dem? Hvorfor ikke si "ut med dem alle"?

Det å begynne å "sortere på" alvorlighetsgraden på ulike gammeldagse holdninger senker bare farten og kraften i endringene.

Det må (og bør!) være mulig å si nei til alle kvinnesdominerende holdninger som finnes!!

Jeg er i alle fall i mot dem, alle som en!!

De av dere som bevist velger å holde på holdninger av denne typen bør kanskje tenke på hvofor i alle dager dere gjør det.

De av dere som ikke forsøker å holde på disse hodlningene er "på min side" ;)

Jeg forventer ikke at alle skal gå like aktivt ut mot alle holdnigner som jeg gjør, jeg ønsker bare at dere skal si at de er en negativ faktor, ikke en positiv en..

Gjest Gjesta
Skrevet
For en tåpelig kommentar!! Skam deg!

For det andre så mener du jo det samme;

Eneste forskjellen på deg og meg er at du venter på at "samfunnet uvikler seg", mens jeg er en av dem som får det til å skje ;)

Vel, jeg kan være ganske tåpelig ;)

Vel, jeg vil ikke si vi mener det samme, for jeg uttalte jo at jeg IKKE ser hvorfor man hisser seg opp, mens det gjør du.

For det andre; Jeg venter ikke på at samfunnet skal utvikle seg, jeg bare innser at det KAN være en ting som vil utvikle seg.

Forøvrig stemmer jeg FrP, vil legge ned kvinnedagen og er imot kvotering :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...