Gå til innhold

"hva heter du til etternavn?"

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Selv i dag.. snart 1 1/2 år etter at vi giftet oss blir jeg stadig spurt av folk hva jeg heter til etternavn!!

Jeg begynner å bli drtittlei!!!

Min man har ALDRI blitt stilt dette spørsmålet...

Hver gang jeg møter dette gufset fra fortiden.. denne anntagelsen om at kjønn ikke er likeverdige mhp sitt etternavn, navn på barn osv blir jeg illsint--

Derfor ber jeg en instedig bønn til dere alle om å være med å bekjempe disse ekle fordommenen mot kvinner og menn!!!

Dette betyr ikke at dere ikke kan velge mannens etternavn som navn på barn eller som felles familieetternavn, men vær så snill å ikkje si at det er "selvfølgelig" og gjør verden oppmerksom på at det like gjerne kunne vært ditt etternavn dere hadde valgt!!

Det synes jeg dere skylder både tidliger generasjoner som har kjempet vekk så mange andre fordommer og fremtidens generasjoner som (forhåpentligvis) vil ha færre (men desverre sikkert mange nok) slike fordommer å bekjempe!

Jeg ber dere ikke om å velge ett alternativ forann det andre, for valgfriheten er det jeg kjemper for.

Men valgfrihet betyr noe mer enn offisielle rettigheter, det betyr også frihet fra fordommer og forventninger som ligger i samfunnets uoffisielle normer.. Det er der den viktigste kampen for likeverd ligger i dag!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Om noen spør meg om mitt etternavn så svarer jeg på det, enkelt og greit. Folk spør jo for å få vite om jeg har beholdt mitt gamle eller om jeg har tatt mannen sitt. Syns ikke det er så rart i det hele tatt jeg da. At de ikke spør mannen min om det samme syns jeg også er helt naturlig, siden det fortsatt er sjelden at mannen skifter navn - SELVOM kvinnen beholder sitt eget.

Jeg mener man har verre "fordommer" å jobbe med her i verden enn akkurat denne.

Skrevet

Eh... nå skjønner jeg ikke helt hva du er så sint for... Er det ikke fordi det er valgfrihet, fordi det ikke lenger er en selvfølge at kvinnen skifter etternavn, at folk trenger å spørre? Hadde de bare gått ut fra at du hadde skiftet, kunne jeg kanskje skjønt at det var en grunn til å bli irritert...

Gjest Gjest
Skrevet

At det finnes "verre ting å jobbe med" kan man si om det aller aller meste!! Tåpelig "unnasluntringsargument"

Gjest Gjest_Lilja_*
Skrevet

Enig!!!

Er så lei av at folk spør meg hvorfor jeg ikke skal skifte navn.. Herremann, jeg har da et navn! Min identitet er knyttet til min historie og da er såklart navnet mitt en del av det. Syns det er utrolig at dette fortsatt henger igjen.. Ved å ta mannens navn symboliserer man jo et skifte i "eierskap".. og ingen "eier" meg!!!

De som argumenterer med at det er fint å ha et felles navn viser at det er skapt en ny familie har jeg ingen sympati med- da burde man jo hatt et helt nytt navn da!!

Har sagt til min kommende mann at den eneste måten jeg ville være villig til å ta hans navn på er hvis han tar mitt slik at vi har begge, begge to..

Uansett om jeg hadde hett Larsen til etternavn og skulle gifte meg med en Bache-Wiig hadde jeg ikke skifta!

Altfor mange som ikke skjønner at for å forandre et samfunn må man endre de holdningene som er "lurt" inn i hverdagen over så lang tid at vi tror de er sannheter.

En kvinnes verdi skal ikke vurderes etter om hun er gift eller ikke!!! Det er ikke så lenge siden vi ble tiltalt med fru /frøken, mens en mann var "herr" uansett. Akkurat som sivilstand skulle være avgjørende for kvinner og ikke for menn..

Nei- hold på den identiteten dere har og skap heller en felles enn å overta en annens...

Gjest Gjest
Skrevet
Hadde de bare gått ut fra at du hadde skiftet, kunne jeg kanskje skjønt at det var en grunn til å bli irritert...

da hadde jeg hatt grunn til å bli irritert? Det er altså det nivået du mener jeg burde være fornøyd med..

Men jeg ønsker meg likeverd ikke bare i lovverket og muligheten men også i folks bevisthet!

Jeg ønsker meg en verden der jeg som kvinne ikke møter slike spørsmål i større grad enn menn..

Akkurat som at jeg ønsker meg en verden der det å ha barn ikke blir annsett som en større ulempe for en kvinnelig potensiell annsatt enn for en mannnlig.

Disse tingene går på HOLDNINGENE som finnes der ute og det er VÅR jobb å gjøre noe med dem!

(for de av oss som ikke helst vil være mindreverdige, da..)

Skrevet

Enig med Kverula og Hildesol.

Jeg hadde ikke tatt meg nær av det om noen spurte meg hva jeg het til etternavn nei, og kommer ikke til å gjøre noen big deal ut av det. Folk mener jo ikke noe vondt med det, og da ser jeg ikke poenget med å gjøre noe mer utav det enn å svare dem på spørsmålet.

Gjest Gjest
Skrevet
Folk mener jo ikke noe vondt med det, og da ser jeg ikke poenget med å gjøre noe mer utav det enn å svare dem på spørsmålet.

Nei, folk mener ikke noe vondt med det.. For de tror faktisk at det er "kvinnelig" å oppgi sitt etternavn og "mannlig" å videreføre etternavn.

Det å få en "sønn til å videreføre slektsnavnet" ligger forsatt i folks bevisthet og ER faktisk noe av grunnen til at enkelte faktisk vedsetter nyfødte barn ulikt pga kjønn.

Det er den type tankegang som får kinesiske par til drepe nyfødte pikebarn bla.

Og dere synes ikke det er noe å bry seg om?? :overrasket:

Skrevet
Disse tingene går på HOLDNINGENE som finnes der ute og det er VÅR jobb å gjøre noe med dem!

Det jeg prøvde å si var at grunnen til at folk spør, er nettopp det at holdningene har forandret seg. Før ville ingen spurt, de ville bare tatt det for gitt at du hadde tatt mannens navn. Nå er ikke det en selvfølge lenger, derfor velger folk å spørre for å få vite hva du har valgt.

Gjest Gjest
Skrevet
Det jeg prøvde å si var at grunnen til at folk spør, er nettopp det at holdningene har forandret seg. Før ville ingen spurt, de ville bare tatt det for gitt at du hadde tatt mannens navn. Nå er ikke det en selvfølge lenger, derfor velger folk å spørre for å få vite hva du har valgt.

Jeg vet at holdningene har forandret seg.. Det "før" da det var en selvfølge er flere tiår siden og jeg etterlyser en NY holdningsforandring!

Å komme VIDERE, ikke bare hvile på tidligere generasjoners framgang. See?

Skrevet
da hadde jeg hatt grunn til å bli irritert? Det er altså det nivået du mener jeg burde være fornøyd med..

Men jeg ønsker meg likeverd ikke bare i lovverket og muligheten men også i folks bevisthet!

Jeg ønsker meg en verden der jeg som kvinne ikke møter slike spørsmål i større grad enn menn..

Akkurat som at jeg ønsker meg en verden der det å ha barn ikke blir annsett som en større ulempe for en kvinnelig potensiell annsatt enn for en mannnlig.

(for de av oss som ikke helst vil være mindreverdige, da..)

Synes ikke dette med å bli spurt om etternavnet er det helt store problemet. Men her tar du opp ett av de største likestillingsspørsmålene jeg vet om.

Dette med å bli sett på som en arbeidssøker som mest sannsynlig snart skal ut i lang permisjon. (Kun fordi man er kvinne og i riktig aldersgruppe.)

Kan ikke menn begynne å ta ut litt ordentlig pappaperm de også, så det ikke er noe forskjell her?

Og, ja, det betyr at en del kvinner må gi fra seg en bit av "deres" permisjon. (Den biten som fritt kan deles mellom mor og far).

Gjest Pjusk
Skrevet
Det er den type tankegang som får kinesiske par til drepe nyfødte pikebarn bla.

Og dere synes ikke det er noe å bry seg om??  :overrasket:

Jeg klarer ikke helt å følge argumentasjonslogikken din.

Hvis jeg skulle gifte meg, ville jeg nok beholdt mitt etternavn, da det er mest naturlig for meg.

Men om andre tar sin manns etternavn føler jeg ikke akkurat det som "et gufs fra fortiden" osv.

Gjest Gjest
Skrevet
Synes ikke dette med å bli spurt om etternavnet er det helt store problemet. Men her tar du opp ett av de største likestillingsspørsmålene jeg vet om.

I det praktiske live er jo selvfølgelig det med forskjellige holdninger til menn og kvinner mhp det å ha barn (problemer med sykt barn, henting i barnehage osv blir sett på som et "kvinneproblem") et større problem enn holdninger til navn.

Men slik jeg ser det så kommer begge disse holdningene fra samme "holdningssett", samme tankegang.

Det er denne tankegangen jeg ønsker til livs, og det var derfor jeg tok opp den ene biten av det (den som var relevant for forumet) her på bryllupsforumet.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg syns det var søtt å bli spurt om hva jeg het til etternavn etter bryllupet jeg :) *håpløs romantiker, som syns likestillingen har gått for langt* :hjerter_rundt:

Gjest Gjest
Skrevet
Men om andre tar sin manns etternavn føler jeg ikke akkurat det som "et gufs fra fortiden" osv.

Det er ikke valget de tar som er problemet. Problemet er dersom de ser det som en "selvfølge" å gjøre dette valget fordi de er kvinner.

Formelt er det ingen forskjell på menn og kvinner når det gjelder navn.

De forskjellene som finnes mellom menn og kvinner kan på ingen måte knyttes til navn.

Det eneste som gjør at det er enorm forskjell på menn og kvinner på dette området er HOLDNINGER!

Skrevet
See?

Nei, egentlig ikke... Du sier du vil ha valgfrihet -det har vi, og da synes jeg faktisk det er naturlig at folk spør for å få vite hva du har valgt.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg syns det var søtt å bli spurt om hva jeg het til etternavn etter bryllupet jeg :)  *håpløs romantiker, som syns likestillingen har gått for langt*  :hjerter_rundt:

Ah!! Endelig en som ser og innrømmer at dette handler om likestilling!

Takk for hjelpen Evelina ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, egentlig ikke... Du sier du vil ha valgfrihet -det har vi, og da synes jeg faktisk det er naturlig at folk spør for å få vite hva du har valgt.

Menn har akkurat den samme valgfrieheten? Pleier du å finne det naturlig å spørre menn dette spørsmålet etter at de har giftet seg?

Gjest Gjesta
Skrevet

så klart det dreier seg om likestilling. Kvinner har omsider like stor rett til å velge begge løsninger, uten å bli hakket på. Problemet syns jeg blir når vi som velger tradisjonelt får på pukkelen av de som må ta den helt ut, for ikke å være solidariske.......

Skrevet

Enig i denne. Selve problemstillingen din motbeviser seg selv synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...