Gå til innhold

Spise sunt i hverdagen, null stress. Hvorfor så vanskelig på helg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er dine beste tips for å klare å gjøre de gode, sunne valgene også på helg?

I ukedagene med faste rutiner er det ingen problem å faste lenge nok, spise rent og sunt, gå litt sulten om jeg må, drikke kun vann og te/sort kaffe, osv.

Hvorfor er det så håpløst på helg? Middagen på fredag blir gjerne senere. Kanskje ett par glass vin. 
Lørdag er det gjerne litt godis og snacks om kvelden, i tillegg til ekstra god mat og drikke. 
Søndag kan variere, men blir ofte noe salt snacks.

Jeg ser det jo selv, alkohol er ikke bra, og hadde jeg kunnet unngå sukker og salt så hadde det gått. Men da har jeg liksom klart meg så fint i mange dager og har så lyst på litt av hvert av de tre.. 

Hvordan løser dere dette? 

Eksempel. Jeg veide 73 kg på det laveste forrige uke. På søndag veide jeg 75,5, i går 74,8 og i dag 73,9. Kanskje jeg faktisk gikk opp noe i vekt også, fordi det ble for mye usunt og søtt. Jeg gikk hvertfall ikke ned. 
og det er greia, jeg er på vei ned i vekt.

Anonymkode: 2fa11...4f8

AnonymBruker
Skrevet

Du belønner deg med mat og drikke. Hva med å belønner deg med noe som ikke er usunt? Feks en ny kjole eller en tur på teater. Jeg håndterer helgene på lik måte som alle andre dager. Bare fordi det er helg så er det ikke noe spesielt. Lørdag eller onsdag- bare to dager i uka. Jeg kan selfølgelig gå ut på restaurant og ha det ekstra trivelig med mannen, men det blir en del av generelle kostholdet mitt og planlegges inn så det passer. Vi går ikke på restaurant fordi vi har vært flinke eller kun fordi det er helg og det "er lov å kose seg". Godteri og snacks og alkohol er ikke verdt kaloriene for meg. Så blir lite av det. Blir et par biter smågodt når mensen kommer. 

Anonymkode: a4058...9d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du belønner deg med mat og drikke. Hva med å belønner deg med noe som ikke er usunt? Feks en ny kjole eller en tur på teater. Jeg håndterer helgene på lik måte som alle andre dager. Bare fordi det er helg så er det ikke noe spesielt. Lørdag eller onsdag- bare to dager i uka. Jeg kan selfølgelig gå ut på restaurant og ha det ekstra trivelig med mannen, men det blir en del av generelle kostholdet mitt og planlegges inn så det passer. Vi går ikke på restaurant fordi vi har vært flinke eller kun fordi det er helg og det "er lov å kose seg". Godteri og snacks og alkohol er ikke verdt kaloriene for meg. Så blir lite av det. Blir et par biter smågodt når mensen kommer. 

Må legge til at før jeg begynte å gå ned I vekt så spiste jeg snacks og godteri hver dag og i store mengder. Jeg elsker chips og kunne levd på kun det hvis det var sunt. 🤣🤣 så jeg har jo "ofret" noe for å få en ny livsstil og vektnedgang. 

• Liker 1
Skrevet

Hva er de som er så spesielt med helg egentlig?

Jeg tenker at vi dessverre har fått en feilprogrammering et eller annet sted langs veien. Og dersom man leser litt historie så viser det seg at lørdagsgodt er et ganske særnorsk fenomen med en mørk historie. Som i stor grad er glemt.

Men nok om det.

Jeg har omprogrammert hjernen min en del i det siste. Og det virker som om dette faktisk sitter.

Først og fremst har jeg innført regelmessig faste som en del av hverdagen. Jeg spiser normalt mellom 11:30 og 19:30 (ca 8 timer), og kan da spise det jeg har lyst på så lenge det er fornuftige mengder. Enten det er en saftig burger fra McDonalds eller en sug fra Big Bite. Eller halvtørt knekkebrød med brunost. Og så faster jeg mellom 19:30 og 11:30 (16 timer). Mange har sikkert lest om dette og det er mye hypet innhold om det som heter intermittent fasting 16/8. Og det er sånn sett heller ikke en ny ting. Men etter å ha prøvd det over en lang periode så har det faktisk en suksess hos meg. På flere områder. Men dette gjør at jeg får et relativt avslappet forhold til hva jeg spiser, så lenge jeg ikke overspiser og holder meg til ca de tidene over. Er det noe ekstra godt til lunsj eller middag så skader det absolutt ingen om jeg nyter en ekstra bit, eller en kjeks fra fatet på et jobbmøte. Men ikke før 11:30 eller etter 19:30. Omtrent.

I helgene er det egentlig ikke noe spesielt, sånn egentlig. Men jeg har fri på jobb og ungene er hjemme fra skolen. Så pga dette dropper jeg fasteregimet fordi vi ofte vil ha en koselig felles frokost om morgenen (før 11) og sein felles middag. Så lenge jeg da er ekstra obs på porsjonsstørrelser så har dette og gitt meg et ganske avslappet forhold til hva jeg spiser i helgen.

Og om jeg tar meg en sjokolade eller skål med chips på en tirsdag eller lørdag utgjør egentlig for meg ingen krise eller forskjell, så lenge det på tirsdager er mellom spisetidene og i helgen ikke er overdrevent.

Som et eksempel fra helgen nå så målte jeg vekta i går morges til å være 1 kilo opp fra fredags morgen. I dag ned 1,6 kilo fra fredags morgen.

Poenget med dette for meg er å normalisere både tilgang til søtsaker og "usunn" mat. Samme for ungene. Det står fortsatt ei skål med snop fremme fra lørdag fordi ingen av oss ser på det som noe ekstraordinært lenger. Ja vi spiste nok mer av den på lørdag enn ellers, men det er ikke glefse det i seg så det fort er tomt. Slik jeg er vant med fra tidligere og min barndom. Jeg tok meg til og med en cola-vingummi fra den i går rett etter middag. Helt uproblematisk.

Alkohol har jeg og et avslappet forhold til - men jeg har og lest en del om effekten av alkohol på kroppen og forbrenningen. Så dersom jeg skal kose meg med øl, vin eller whiskey, som jeg gjerne gjør, så passer jeg på at matinntaket er litt mindre og at jeg drikker alkoholen innafor spisevinduet eller i helgen.

Jeg leser og hører ofte at mange gir råd om å ha en spisedag hvor en kan spise hva som helst. Jeg synes det er et dårlig generelt råd. Det fungerer kanskje for noen, men jeg tror det fungerer mest for de som ikke har et spiseproblem fra før eller unormalt forhold til godteri og usunn mat. Jeg tror mer på normalisering og godta at en liker de tingene, og heller akseptere at det er godt, og det er usunt, og gjøre nødvendige tilpassinger så en kan nyte normale mengder.

Og samtidig huske at vi er bare mennesker. Det som betyr noe for helsa og vekta får er det vi gjør over tid i hverdagene, ikke de få utskeielsene en får over seg :)

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg koser meg litt ekstra på helg, men da i små mengder. Før kunne jeg stappe i meg alt for mye taco til jeg lå rett ut på sofaen med mageknipe nesten. Så toppet jeg det med en stor plate sjokolade , kanskje øl eller vin og en stor skål med sørlandschips. Nå spiser jeg meg passelig mett av taco, velger mest grønnsaker.  Senere på kvelden kan jeg ta meg noen ruter mørk sjokolade eller et glass hvitvin. Har gått ned 15 kg. 

Anonymkode: ed2ff...caa

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (På 3.6.2025 den 9.41):

Hva er de som er så spesielt med helg egentlig?

Jeg tenker at vi dessverre har fått en feilprogrammering et eller annet sted langs veien. Og dersom man leser litt historie så viser det seg at lørdagsgodt er et ganske særnorsk fenomen med en mørk historie. Som i stor grad er glemt.

Faktisk er det et særsvensk fenomen som bredte seg til resten av Norden. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-heter-det-lordagsgodis

Men til det TS lurer på. Det du opplever er noe alle vi som har slanket oss mange kilo opplever. Enten i løpet av vektnedgangen eller etterpå. Vi lener oss på midlertidighet. Vi tror at vi slanker oss på en fornuftig måte hvor vi unner oss litt av og til, men hjernen roper hele tiden om å gi oss den dopaminen den har blitt vant med i form av salt, søt og fet mat. Det er utrolig lett å være "flink" 5 dager i uken så lenge hjernen er innstilt på at på den 6.dagen så blir det ubegrenset kos. 

Det eneste som funket for meg (jeg har gått ned 30 kg og holdt meg der i mange år) var å erstatte mat"rusen" med noe annet. Trening fungerer ypperlig fordi det utskiller dopamin som hjernen liker. Men det er noe man må motivere seg for som ikke er like umiddelbart tilgjengelig som maten. Ellers - jeg fikk en ny hobby da jeg slanket meg som er strikking 😄 Da er jeg opptatt med hendene og de rytmiske bevegelsene med pinnene gir en slangs meditasjon. Ellers lese bøker, se en serie, gå ut på ting som stimulerer hjernen (jeg er glad i bokklubber) være med venner.....

Alt som gjør deg positivt stimulert som ikke er mat. 

Men jeg nyter fremdeles god mat. Jeg elsker mat. Men jeg misbruker det ikke lenger. Å dytte innpå billig snacks er ikke matglede. 

Anonymkode: faecb...2cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men må "ekstra god" være veldig usunn? Vi liker at det er skille mellom helg og hverdag, og velger at mat vi gleder oss til skal være en del av det. 

Jeg lager flank steak fajitas med hjemmelaget salsa og guacemole i dag. I morgen skal vi ha flatbird kylling med sommergrønnsaker og en rømmedressing. Og hel side av ørret med sitron og urter, og småpoteter og brokkolini, på søndag. Synes ikke litt rødvin gjør noe akkurat i helgen. Dropper snop og snacks. 

Har også planer for lunsj/brunsj begge dager. 

Anonymkode: 6c4c3...0b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...