AnonymBruker Skrevet 3. juni #1 Skrevet 3. juni Sånnen vår er 2 år og 4 måneder. Han har som regel vært grei om morgenen og vi har hatt gode rutiner på tannpuss og påkledning før barnehagen. Men den siste tiden har han slått seg helt vrang hver morgen. Han våkner sur, nekter å kle av seg pysjen og krangler på alt. Vil bare i sofaen for å se på TV. Far skal levere på vei til jobb, så vi har ikke all verdens tid. Etter mye godsnakking og forsøk på å overbevise han må vi til slutt tvinge han, og da griner han til så voldsomt, av og til til han brekker seg 😩 Jeg synes det er så trist at dagen hans skal starte så dårlig alle hverdager. I helgene går det fint - da har vi jo god tid og kan drøye påkledning. Han fikk en lillebror for to måneder siden, kan dette være en reaksjon? Han har holdt på slik i en måned nå og jeg føler bare det blir verre. Har noen opplevd det samme og har noen tips til oss? Anonymkode: e98bf...a93 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni Helt normalt for toåringer - kanskje spesielt de som nettopp har fått småsøsken. Jeg vil rett og slett anbefale å droppe godsnakking og forsøk på å overbevise. Én beskjed (nå skal vi gå på badet, vil du gå selv eller skal jeg bære deg), så gjennomføre. Gi gjerne du-eller-jeg-valg der det passer gjennom morgenstellet. En gjennomsnittlig toåring vil protestere noen dager, og så akseptere rutinen og morgenene vil igjen bli hyggelige. Anonymkode: 0d6d1...2b2 6
Gjest babbo Skrevet 3. juni #3 Skrevet 3. juni Mitt barn et like gammelt og de siste ukene har han forandret seg, til det verre 😩 sur, hører ikke etter, tester grenser, alt er feil osv.
AnonymBruker Skrevet 3. juni #4 Skrevet 3. juni Om han våkner sur - har han fått nok søvn? Anonymkode: 4243e...13c 1
Hactar Skrevet 3. juni #5 Skrevet 3. juni Normalt, både for alder og som nybakt storebror. Vil anbefale å helt avskaffe skjerm/TV som alternativ om morgenen. Om morgenen er det mange gjøremål en toåring ikke ser vitsen med på kort tid, og ingen overganger er vanskeligere enn overgangen fra skjerm til noe kjedelig. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #6 Skrevet 3. juni Det er helt normalt, og så har han attpåtil fått et søsken nylig, og det kan absolutt spille inn. Jeg kan komme med et par tanker, men vet ikke om de passer for deg/dere. Gi det tid, og inkluder mye i hverdagen til babyen, alt fra mat, søvn og stell. La også baby være med på hans rutiner og lek, om dere kan klare å få det til. På den måten vil relasjonen gå "toveis", hvor de begge er delaktige med hverandre på et vis. Du kan også prøve å si at han kan vise baby hvordan man tar på sokker og lignende, og kanskje ta sokker på babys føtter også. Forstår det kan være vanskelig med en så fersk en, men inkludering er så viktig. Tv-en må av på morgenen. Eventuelt legg bort fjernkontrollen helt for en periode. Finn frem klær dagen før, la ham være delaktig og få velge. Legg dem slik at han kan kle seg selv, om han ønsker. Forberedelser til alt, men små barn har ikke tidsperspektiv, og vet ikke hva "5 minutter" er. Da er det enklere med "når du våkner, så...", "når du har spist, så...". Eventuelt at dere kan telle om dere skal noe om veldig kort tid. "vi teller til 20, og så tar vi på skoa. 1, 2, 3..." Eller dere kunne synge en sang/sette på en sang, og når den var ferdig så gjør dere det dere skal. Dette funka i hvert fall godt på mine barn, faktisk til de ble ganske store, men jeg tilføyde tid etter hvert. "Sangen varer 3 minutter. Vi synger/hører den ferdig, og så tar vi på skoa og drar". Nedtelling, opptelling osv. Men det er unødvendig tidlig å introdusere det nå. Endre rutiner, f.eks stå opp tidligere for å ha bedre tid. Alternativt begynne legging tidligere, eller begge deler. Så får han mer søvn. Kan det hende baby vekker ham på natta, eller i hvert fall forstyrrer slik at søvnen blir dårligere? Det er selvfølgelig viktig at dere er konsekvente og tydelige, men ta dere også tid til å lytte og se hans behov. Noen ganger er det lurt å ta et skritt ut av situasjonen, ta et overblikk over hva som egentlig foregår. Anonymkode: 57f3e...fd1 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #7 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånnen vår er 2 år og 4 måneder. Han har som regel vært grei om morgenen og vi har hatt gode rutiner på tannpuss og påkledning før barnehagen. Men den siste tiden har han slått seg helt vrang hver morgen. Han våkner sur, nekter å kle av seg pysjen og krangler på alt. Vil bare i sofaen for å se på TV. Far skal levere på vei til jobb, så vi har ikke all verdens tid. Etter mye godsnakking og forsøk på å overbevise han må vi til slutt tvinge han, og da griner han til så voldsomt, av og til til han brekker seg 😩 Jeg synes det er så trist at dagen hans skal starte så dårlig alle hverdager. I helgene går det fint - da har vi jo god tid og kan drøye påkledning. Han fikk en lillebror for to måneder siden, kan dette være en reaksjon? Han har holdt på slik i en måned nå og jeg føler bare det blir verre. Har noen opplevd det samme og har noen tips til oss? Anonymkode: e98bf...a93 Ganske normalt selvsagt, men får han nok søvn da? Mine barn sover ikke nok sommetid uten at vi er VELDIG strenge med innetid, leggetid osv, og de trenger mer aktivitet og utslitthet for å klare å sovne enn i vinterhalvåret. Det som virkelig gjør livet uhåndterbart for de små er for lite søvn. Så jeg ville sett på om han bør sove mer... først og fremst. Men "trass" og også reaksjon på forandring i familien er jo normalt i seg selv. Men det kan jo eskalere x1000 med for lite søvn i tillegg. Anonymkode: 7b130...83a
solsolsol Skrevet 3. juni #8 Skrevet 3. juni Jeg husker selv at det er tøft med toåring og baby, men den "godsnakk og overbevisningen", det tror jeg det er ekstremt lurt å droppe. I tillegg anbefaler jeg at du leser en bok, feks Jesper Juul , han har mange konkrete tips til måter å ordlegge seg på uten å true eller lokke eller noe sånt. Og ja, absolutt lurt å droppe skjerm før barnehage (eller bare droppe det helt for en toåring). For mine funket det best å ha veldig tett program på morgenen, stå opp, kle på, spise frokost, pusse, kle på seg og dra. Evt om dere uansett er i permisjon, kan ikke toåringen også få være hjemme? Da er det litt mer slakk, men jeg ville sagt i fra om det (nå skal du ha fri fra barnehagen i fire uker, da kan du selv velge når du vil kle på deg).
Sandie Skrevet 3. juni #9 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånnen vår er 2 år og 4 måneder. Han har som regel vært grei om morgenen og vi har hatt gode rutiner på tannpuss og påkledning før barnehagen. Men den siste tiden har han slått seg helt vrang hver morgen. Han våkner sur, nekter å kle av seg pysjen og krangler på alt. Vil bare i sofaen for å se på TV. Far skal levere på vei til jobb, så vi har ikke all verdens tid. Etter mye godsnakking og forsøk på å overbevise han må vi til slutt tvinge han, og da griner han til så voldsomt, av og til til han brekker seg 😩 Jeg synes det er så trist at dagen hans skal starte så dårlig alle hverdager. I helgene går det fint - da har vi jo god tid og kan drøye påkledning. Han fikk en lillebror for to måneder siden, kan dette være en reaksjon? Han har holdt på slik i en måned nå og jeg føler bare det blir verre. Har noen opplevd det samme og har noen tips til oss? Anonymkode: e98bf...a93 Høres veldig normalt ut spør du meg. Barn kan slå seg vrang når de får søsken og begynne å føle på sjalusi, at de ikke får like mye oppmerksomhet som før osv..Det kan resultere i oppførsel slik du beskriver. Det som har hjulpet her er å bruke litt ekstra tid alene med eldstemann, prøve å ha fokus på fordelene med å være «stor gutt» og at ingen kan ta hans plass ❤️
Goodtimes Skrevet 3. juni #10 Skrevet 3. juni Barn reagerer forskjellig på ulike store ting som skjer i livet, som f. eks å få en lillebror. Det kan være at barnet ønsker mer oppmerksomhet. Det er helt normalt og jeg ville ikke stresset nevneverdig med det (annet enn at det tar litt lengre tid om morgenen) Dette går fint ❤️
AnonymBruker Skrevet 3. juni #11 Skrevet 3. juni Å forsøke å forte oss om morningen er alltid problematisk her også. Så forsøker å ha god tid og om vi ikke har god tid så forsøker jeg å ikke la barnet forstå det 😄 Min får ofte se litt på TV da så pusser jeg tenna og kler på mens hun sitter i ro. Litt latskap fra min side men noen ganger om vi har dårlig tid så må jeg ta noen lettvinte løsninger. (Har ikke ipad og ser generelt lite TV ellers). Også får hun alltid mat før vi ordner oss. Kanskje barnet ditt er sulten når han våkner og derfor litt sur? Om du er i permisjon kanskje dere kan prøve nå frem til ferien at du og baby følger ham i barnehagen? Så kan dere ta litt roligere morning og så dra i barnehagen? Eller er det langt unna og man må kjøre bil? Her funker det også best at 1 forelder står opp og ordner barnet og så drar heller enn at begge voksne deltar og bytter på. Vekker dere barnet? Hvis dere må vekke ville jeg forsøkt å legge før så han får nok søvn. Anonymkode: 011c8...54b
AnonymBruker Skrevet 3. juni #12 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Sånnen vår er 2 år og 4 måneder. Han har som regel vært grei om morgenen og vi har hatt gode rutiner på tannpuss og påkledning før barnehagen. Men den siste tiden har han slått seg helt vrang hver morgen. Han våkner sur, nekter å kle av seg pysjen og krangler på alt. Vil bare i sofaen for å se på TV. Far skal levere på vei til jobb, så vi har ikke all verdens tid. Etter mye godsnakking og forsøk på å overbevise han må vi til slutt tvinge han, og da griner han til så voldsomt, av og til til han brekker seg 😩 Jeg synes det er så trist at dagen hans skal starte så dårlig alle hverdager. I helgene går det fint - da har vi jo god tid og kan drøye påkledning. Han fikk en lillebror for to måneder siden, kan dette være en reaksjon? Han har holdt på slik i en måned nå og jeg føler bare det blir verre. Har noen opplevd det samme og har noen tips til oss? Anonymkode: e98bf...a93 Hvorfor overtale? Dere må LEKE han dit. Dette er helt normalt, det er hans måte å opponere på. Høres normalt ut selv uten lillebror. Men aldri i livet at dere skal tvinge. Dere må lære dere andre teknikker. Han griner og er sur og vil ikke på morgenen fordi han vet at DU og babyen skal være hjemme sammen. Hvorfor får ikke han være hjemme? Hvorfor tar dere ikke en rolig morgen og så leverer du senere? Anonymkode: 7b38c...a65
AnonymBruker Skrevet 3. juni #13 Skrevet 3. juni Tenker det er en stor overgang for han og det er mye som skjer nå. Anbefaler som flere andre her at du og baby leverer i barnehagen. Hvorfor stresse unødvendig når det ikke er behov for deg? Når han starter på skolen og aktiviteter blir det nok stress for å rekke ting, utnytt tiden nå når dere kan ta det helt med ro 😊 Om baby sover lenge er det jo en kjempefin mulighet for deg og storebror med alenetid: spis en god frokost, kos og lek, god tid til stell ++ Anonymkode: e8e26...eee
AnonymBruker Skrevet 4. juni #14 Skrevet 4. juni solsolsol skrev (20 timer siden): Jeg husker selv at det er tøft med toåring og baby, men den "godsnakk og overbevisningen", det tror jeg det er ekstremt lurt å droppe. I tillegg anbefaler jeg at du leser en bok, feks Jesper Juul , han har mange konkrete tips til måter å ordlegge seg på uten å true eller lokke eller noe sånt. Og ja, absolutt lurt å droppe skjerm før barnehage (eller bare droppe det helt for en toåring). For mine funket det best å ha veldig tett program på morgenen, stå opp, kle på, spise frokost, pusse, kle på seg og dra. Evt om dere uansett er i permisjon, kan ikke toåringen også få være hjemme? Da er det litt mer slakk, men jeg ville sagt i fra om det (nå skal du ha fri fra barnehagen i fire uker, da kan du selv velge når du vil kle på deg). Enig i dette. Vi var i samme situasjon og da leverte jeg og lillebror i barnehagen etter at storebror hadde våknet av seg selv og vi hadde hatt en rolig og fin frokost sammen. Anonymkode: fbe02...8a8
AnonymBruker Skrevet 4. juni #15 Skrevet 4. juni Min erfaring med alderen der er at det som virker en dag ikke virker neste. Må bare komme seg gjennom det. Var beintøft med baby og 3-åring her. Anonymkode: cfdb7...3f5
AnonymBruker Skrevet 4. juni #16 Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor overtale? Dere må LEKE han dit. Dette er helt normalt, det er hans måte å opponere på. Høres normalt ut selv uten lillebror. Men aldri i livet at dere skal tvinge. Dere må lære dere andre teknikker. Han griner og er sur og vil ikke på morgenen fordi han vet at DU og babyen skal være hjemme sammen. Hvorfor får ikke han være hjemme? Hvorfor tar dere ikke en rolig morgen og så leverer du senere? Anonymkode: 7b38c...a65 Du svarer veldig aggressivt til TS som bare ber om råd. Alle vi som har vært gjennom det samme som TS vet at det er en tøff periode, men at den heldigvis går over. Anonymkode: cfdb7...3f5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå