Gå til innhold

Er matbudsjett på 5000kr per person virkelig SÅ mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er 5. Bruker 8-10 000 på dagligvarer i måneden.

Anonymkode: bf945...99b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan får dere det til? Bruker dere mye tid på planlegging? Imponerende.

Anonymkode: c223b...aca

Tilbud, halv prisdisker, handler store kvanta fordi det er billig nå og ikke når vi trenger det og så går det i fryseren eller i skapet. I fjor da Rema kjørte tilbud på vaskemidler handlet vi begge kvoten i flere rema butikker og nå har vi vaskemidler for (antakeligvis) de neste 5 årene. Det var et knalltilbud og jeg visste at her måtte vi bare slå til. Vi hamstrer også sjampo, milo, lano 5L, zalo 5L når det er på tilbud fordi jeg vet at det blir brukt og det er bedre å kjøpe mange og oppbevare det fremfor å vente og se på at det går opp i pris. Bare se på dopapir som tidligere kostet 109 for en sekk, men nå er 169 for en sekk "kjempetilbud". 

Jeg bruker alt av grønnsaksskrell og rester samt bein til å lage kraft og så har vi suppe eller lapskaus med det jeg har som må brukes. Vi lager veldig mye mat fordi "dette er hva vi har, ikke det vi har lyst på". Barna merker ingen nød: vi spiser variert, sunt og det er alltid frukt og grønnsaker her hjemme. Halvveis frukt blir smoothies. Kutter opp frukten og fryseren det i porsjoner. Brød kjøpes til halv pris, deles opp og fryses. Løk og paprika kuttes også opp og fryses, særlig om det er tilbud. Kjøper etter tilbud, ikke etter behov. Takk og pris for fryseren. Store blokker ost rives selv og fryses. Av og til kan det være utfordrende å være kreativ, men det er utrolig hva du kan gjemme i tacokjøttdeig, pizzasaus eller i pytt i panne! Barna her spiser mye grønnsaker (tomat, blomkål, paprika, løk og hva annet jeg finner i kjøleskapet) i puréform blandet med feks tacokjøttdeigen eller oppi pizzasausen: stavmikser er min venn. Har vi noe toro (hamstret på tilbud, selvsagt) så har jeg alltid noe ekstra oppi. Linser er fantastisk å ha ferdigkokt i fryseren: knekker av en bit og har det oppi tacokjøttet eller gryteretten for mer metthet og næring. Sist hvitløk og løk var på tilbud hamstret vi, kuttet det opp og ned i fryseren med det.

Hamstrer mel når det er 10kr kg så baker jeg når jeg får ånden over meg. Bruker allslags yoghurt, melk, muslirester oppi rundstykker eller vafler. En gang gav de bort gresskar her etter halloween så vi tok dem med hjem. Bruker vannet i bakverk og gresskarpure i mat, kaker og kaffe (pumpkin spice latte). 

For noen virker dette som masete og tiltak, for meg er det en vane å holde utkikk etter "noe gøy" eller gode tilbud. Bruker tilbudspris og følger med, spesielt på kaffe, brus og luksusvarer. Chips/popkorn kjøpes på europris når det er 10 kr posen, ellers går det i billigste sort. 

Pga vår nøkternhet holder vi budsjettet nede i hverdagen noe som gjør at vi kan sløse andre steder i livet. Det er fullt mulig å stramme inn, til og med vi kunne kutte ned forbruket om vi hadde måttet (kuttet ut brus, godteri, is og Kaffe), men vi trenger ikke akkurat nå så da holder vi oss til budsjettet på 5000. Tidligere var vi nede i 4000, men da knep det noe hardt.

Jeg har en app jeg bruker som heter optius som holder oversikt, anbefaler den på det sterkeste! I 2025 (jan-mai) er vi 377kr over budsjettet, dvs vi har gått over med 75 kr hver mnd. Det skal vi greie å dra inn igjen, og om ikke så er vi uansett fornøyd med hvordan vi har klart oss. 

Anonymkode: 8cc4a...5ef

• Hjerte 2
Skrevet

For en voksen stor mann skal det godt gjøres å klare seg med 5000. Vi store menn spiser gjerne dobbelt så mye kalorier som kvinner, da koster det mer. Spesielt om det skal være i form av proteiner i stedet for karbohydrater.

Anonymkode: 503cb...1eb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tilbud, halv prisdisker, handler store kvanta fordi det er billig nå og ikke når vi trenger det og så går det i fryseren eller i skapet. I fjor da Rema kjørte tilbud på vaskemidler handlet vi begge kvoten i flere rema butikker og nå har vi vaskemidler for (antakeligvis) de neste 5 årene. Det var et knalltilbud og jeg visste at her måtte vi bare slå til. Vi hamstrer også sjampo, milo, lano 5L, zalo 5L når det er på tilbud fordi jeg vet at det blir brukt og det er bedre å kjøpe mange og oppbevare det fremfor å vente og se på at det går opp i pris. Bare se på dopapir som tidligere kostet 109 for en sekk, men nå er 169 for en sekk "kjempetilbud". 

Jeg bruker alt av grønnsaksskrell og rester samt bein til å lage kraft og så har vi suppe eller lapskaus med det jeg har som må brukes. Vi lager veldig mye mat fordi "dette er hva vi har, ikke det vi har lyst på". Barna merker ingen nød: vi spiser variert, sunt og det er alltid frukt og grønnsaker her hjemme. Halvveis frukt blir smoothies. Kutter opp frukten og fryseren det i porsjoner. Brød kjøpes til halv pris, deles opp og fryses. Løk og paprika kuttes også opp og fryses, særlig om det er tilbud. Kjøper etter tilbud, ikke etter behov. Takk og pris for fryseren. Store blokker ost rives selv og fryses. Av og til kan det være utfordrende å være kreativ, men det er utrolig hva du kan gjemme i tacokjøttdeig, pizzasaus eller i pytt i panne! Barna her spiser mye grønnsaker (tomat, blomkål, paprika, løk og hva annet jeg finner i kjøleskapet) i puréform blandet med feks tacokjøttdeigen eller oppi pizzasausen: stavmikser er min venn. Har vi noe toro (hamstret på tilbud, selvsagt) så har jeg alltid noe ekstra oppi. Linser er fantastisk å ha ferdigkokt i fryseren: knekker av en bit og har det oppi tacokjøttet eller gryteretten for mer metthet og næring. Sist hvitløk og løk var på tilbud hamstret vi, kuttet det opp og ned i fryseren med det.

Hamstrer mel når det er 10kr kg så baker jeg når jeg får ånden over meg. Bruker allslags yoghurt, melk, muslirester oppi rundstykker eller vafler. En gang gav de bort gresskar her etter halloween så vi tok dem med hjem. Bruker vannet i bakverk og gresskarpure i mat, kaker og kaffe (pumpkin spice latte). 

For noen virker dette som masete og tiltak, for meg er det en vane å holde utkikk etter "noe gøy" eller gode tilbud. Bruker tilbudspris og følger med, spesielt på kaffe, brus og luksusvarer. Chips/popkorn kjøpes på europris når det er 10 kr posen, ellers går det i billigste sort. 

Pga vår nøkternhet holder vi budsjettet nede i hverdagen noe som gjør at vi kan sløse andre steder i livet. Det er fullt mulig å stramme inn, til og med vi kunne kutte ned forbruket om vi hadde måttet (kuttet ut brus, godteri, is og Kaffe), men vi trenger ikke akkurat nå så da holder vi oss til budsjettet på 5000. Tidligere var vi nede i 4000, men da knep det noe hardt.

Jeg har en app jeg bruker som heter optius som holder oversikt, anbefaler den på det sterkeste! I 2025 (jan-mai) er vi 377kr over budsjettet, dvs vi har gått over med 75 kr hver mnd. Det skal vi greie å dra inn igjen, og om ikke så er vi uansett fornøyd med hvordan vi har klart oss. 

Dere er kjempeflinke 👏🏼💪🏻🤑 Det krever jo at dere har krefter og tid, men det går jo også litt sport i det, og det er artig å se at en får det til.

Jeg tror dette med å spise det en har, og ikke bare etter hva en har lyst på er lurt, og nesten helt vesentlig. Jeg skulle bort denne uken og har sist uke spist ned kjøleskapet. Salaten ble mindre og mindre variert, men fremdeles veldig god. Jeg supplerte ikke med mer oliven når jeg var tom for det, da ble det uten, og sånn var det med diverse. Jeg telte skiver med ost, og fordelt jevnt utover så jeg skulle ha, men litt mindre daglig for å strekke det. Det fungerer kjempebra. 😊 Restene av maten tok jeg også med meg. 
En kan fint spise godt uten at en alltid følger lysten. 

Jeg hadde ikke selv hatt krefter til det dere gjør nå, men gjorde mer av det før. Bakte brød og laget store porsjoner med mat. Frøs ned kokt brun ris, og bønner og linser. Nå går ikke det og da er også matbudsjettet mitt høyere. Jeg har også fått en strengere spesialkost, som krever litt mer. 

Jeg må likevel si, selv om jeg ikke kan gjøre alt dette selv, at jeg ble imponert, og måten du skriver dette på var også veldig fin. Du skriver hva dere gjør, og fungerer for dere, uten noe pekefinger eller at alle kan gjøre det 😊💛

Anonymkode: 8cb13...61d

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg bruker rundt 8000, bor alene med voksne barn som kommer innom til middag fra tid til annen.

Mye? Jeg synes ikke det, men det kommer jo an på øyet som ser. Jeg gjør absolutt ingenting for å spare på denne budsjettposten, det skal sies (og er vel også tydelig).

Men det trenger jeg ikke heller, og jeg koser meg med å slippe det.

Anonymkode: fcb0e...983

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva sier sifo at dere burde ligge på ifht alder, kjønn og antall personer?

Vi er to voksne og tre tenåringer, alle trener mye. Bruker ca 15.000 på matbutikken i mnd, det inkluderer øl/brus/godteri og Basic sjampo, håndsåpe og dopapir. Lager ofte ekstra middag som blir lunsjer dagen etter, og tenåringene baker mye. 15.000 er Mye penger, men ca 2000 under sifo budsjettet for oss fem (voksne). Besparelsen ligger nok i at jeg lager mye gryter/gratenger så vi bruker opp det vi kjøper, vi spiser mye grønnsaker I sesong og drøyer ut kjøtt med mer grønnsaker I feks bolognaise. 

Skrevet

Jeg har budsjett på ca 6000 til meg og et barn på 9.

Det inkluderer toalettpapir, husholdningsartikler, såpe osv.

Forloveden har 2 barn og bruker ca 15.000.

Han er opptatt av kvalitetsmat og handler ofte på Meny.

Jeg går etter billig storpakning med skinke etc 

Så når de er på besøk har han dyr skinke som han handler inn f.eks.

Nå skal vi flytte sammen så da har vi felles matkonto der jeg putter inn 6000 og han 15000.

Blir spennende miks av billig og dyrt i kjøleskapet fremover 😅

Anonymkode: 04ace...9ce

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Venninna mi har en familie på 4, to voksne og to barn (en tenåring). Snakket løst med henne i går og matprisene ble nevnt. Jeg bor sammen med kjæresten, vi har ingen barn og vi setter 5000kr inn på felles konto hver måned. Dette går til alt vi handler på matbutikk felles og restaurant/take away i ny og ne. Lunsj til jobb kjøper vi selv da han blir trukket av lønna direkte.

Venninna mi ble helt sjokkert over at vi kan bruke SÅ mye på mat hver måned. Vi lever ikke noe luksusliv.. Det går i ost/salami/leverpostei på skiva og melk, frukt og yoghurt, enkle middager som regel med kjøttdeig eller kylling og grønnsaker, også henter vi oss en pizza av og til når vi er ekstra late kanskje en-to ganger i måneden. 
Fikk inntrykk av at, de som en familie på 4, lever på langt mindre enn det vi gjør. Er det egentlig gjennomførbart?

Vi har forsåvidt god råd og kunne helt sikkert planlagt mer på maten, samtidig som at jeg har prøvd det og føler vi ender opp på det samme eller mer hvis vi planlegger. Da blir det fort laget mer varierende middag f.eks. som koster litt mer både i penger og innsats. Vi er litt for late for det, og kommer oss langt med en pakke kjøttdeig og «det vi har i skapet». 

En familie på 4, hvor barna er noen år, så går det ikke med 10.000 i mnd. Vi er 4 stk, to voksne og to tenåringer. Bruker ca 14.000 på mat i mnd. Å vi prøver å handle billig, men variert kosthold. 

Anonymkode: f0be7...214

Skrevet

Jeg måtte bevisst kjøpt dyrere varer for å komme over 2500 tror jeg. Har bare ingen dyre vaner. Kunne sikkert brukt dobbelt så mye som jeg gjør, men ser ingen grunn til det. Spiser mer enn godt nok, og bruker heller mer penger på hobbyer eller restaurantbesøk.

Anonymkode: b49dd...ba8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS:

Sykt imponerende, faktisk! Langt mer tid og innsats enn jeg kunne brukt på mat og matbudsjett. Enda er jeg over snittet interessert i økonomi og sparing 😊 All honnør 🙌🏻 

Vi har definitivt mye å gå på når det kommer til å planlegge å bruke opp det vi har. Vi mangler bare orken og nødvendigheten. Jeg kan holde på sånn i et par uker, så mister jeg motivasjonen og går tilbake i gamle vaner. 

• Hjerte 1
Skrevet
Summeer skrev (18 minutter siden):

Hva sier sifo at dere burde ligge på ifht alder, kjønn og antall personer?

Vi er to voksne og tre tenåringer, alle trener mye. Bruker ca 15.000 på matbutikken i mnd, det inkluderer øl/brus/godteri og Basic sjampo, håndsåpe og dopapir. Lager ofte ekstra middag som blir lunsjer dagen etter, og tenåringene baker mye. 15.000 er Mye penger, men ca 2000 under sifo budsjettet for oss fem (voksne). Besparelsen ligger nok i at jeg lager mye gryter/gratenger så vi bruker opp det vi kjøper, vi spiser mye grønnsaker I sesong og drøyer ut kjøtt med mer grønnsaker I feks bolognaise. 

SIFO sier 9320kr i mnd for oss to, med mat og andre dagligvarer. Vi har budsjett på 10.000kr. Så bruker vi nok litt mer med tanke på at jeg kjøper lunsj til jobb med «egne penger» siden han blir trukket i lønn for kantine. Også handler vi jo småting hver for oss. En sjokolade her, en energidrikk der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For en voksen stor mann skal det godt gjøres å klare seg med 5000. Vi store menn spiser gjerne dobbelt så mye kalorier som kvinner, da koster det mer. Spesielt om det skal være i form av proteiner i stedet for karbohydrater.

Anonymkode: 503cb...1eb

Jepp, det merkes faktisk. Jeg har en stor mann som trener masse, og spiser en del. Proteinrikt er viktig for han (og dermed viktig for oss) så der løper det nok litt ekstra kroner.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har budsjett på ca 6000 til meg og et barn på 9.

Det inkluderer toalettpapir, husholdningsartikler, såpe osv.

Forloveden har 2 barn og bruker ca 15.000.

Han er opptatt av kvalitetsmat og handler ofte på Meny.

Jeg går etter billig storpakning med skinke etc 

Så når de er på besøk har han dyr skinke som han handler inn f.eks.

Nå skal vi flytte sammen så da har vi felles matkonto der jeg putter inn 6000 og han 15000.

Blir spennende miks av billig og dyrt i kjøleskapet fremover 😅

Anonymkode: 04ace...9ce

Hos oss deler vi maten likt, selv om den ene (jeg) kanskje har dyrere preferanser på pålegg og brød etc. og han spiser mer kjøtt og proteinrikt. Vi har ikke barn, da. 
Du får følge med på sikt at han ikke «spiser seg inn» i deg og ditt barns andel av matbudsjettet 😅

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

TS:

Sykt imponerende, faktisk! Langt mer tid og innsats enn jeg kunne brukt på mat og matbudsjett. Enda er jeg over snittet interessert i økonomi og sparing 😊 All honnør 🙌🏻 

Vi har definitivt mye å gå på når det kommer til å planlegge å bruke opp det vi har. Vi mangler bare orken og nødvendigheten. Jeg kan holde på sånn i et par uker, så mister jeg motivasjonen og går tilbake i gamle vaner. 

Her er det litt morro, særlig når en er middagslei eller tom for ideer. "Hva skal vi ha til middag i dag? Nei vet ikke, vi sjekker halv prisboksen og ser". Både partner og jeg har øynene oppe for gode kupp og så er det bare moro å se hva vi kan lage med det. Det går litt sport I å ikke kaste noe og det er her de store verdiene ofte ligger. Begynn smått med noe enkelt: spar resteris i frysen en gang etter middag. Vips har du ferdigkokt ris til en annen middag eller stekt ris. Kutt opp løken som du ser ikke blir brukt tidsnok og så fryser du det. Løkskall og annet grønnsaksavfall kaster du i en glidelåspose og så lager du suppe av rubb og bit en gang når høsten/vinteren kommer. Fremtidige deg vil takke deg. Plutselig har vi 10L kyllingsuppe, kraft, lapskaus, ferdigporsjonert i fryseren og det er SÅ deilig når en ikke gidder å lage mat. Små endringer som du gjør ofte koster deg mindre i tid og energi, men vil nok lønne seg i det store løp OM du har lyst altså. Det kan bli så stort eller smått som du vil: en slapp paprika kuttet opp og fryst, en enslig pølse eller karbonade kuttet og fryst blir fin pizzatopping eller starten på pytt I panne. Bare gjør det som passer for dere, det viktigste er at maten er god og at dere er fornøyd.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi er to voksne. Legger fort igjen opp mot 3.000 i uka i matbutikker. Har gjerne  middagsgjest(er) en gang hver helg. Vi unner oss god og sunn mat. Nærmer oss 60, og har god råd. Jeg har diabetes, så bruker ikke penger på godteri, saltsnop, boller, kaker .... Kjøper mye grønnsaker, ren fisk, rent kjøtt, kylling... Mat har blitt dyrt.

Anonymkode: 15f84...11e

Det er veldig mye. Det er ca det vi bruker - to voksne, to tenåringsgutter og ett barn på åtte år. Men ja, mat har blitt veldig dyrt. Vi merker det godt når vi er så mange, at prisøkningen har vært høy. Vi har også god råd så vi slipper å kutte matbudsjettet fordi vi ikke har råd, men tenker jo på dem som ikke har det valget. 

Anonymkode: ff35c...c98

Annonse
Skrevet

Syns det høres veldig normalt ut. Vi er 2 voksne, 1 ungdom og 1 barn og ligger på rundt 18- 20.000 i mnd. 

Anonymkode: 4a2d5...af9

• Liker 1
Skrevet

Vi er et voksent ektepar og har fire middager fra Godt Levert i uka, spiser ute en gang i uka og lager noe enkelt et par ganger.

Og bruker nok 10-12 tusen i mat hver måned. 

Anonymkode: c1c9a...320

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Her er det litt morro, særlig når en er middagslei eller tom for ideer. "Hva skal vi ha til middag i dag? Nei vet ikke, vi sjekker halv prisboksen og ser". Både partner og jeg har øynene oppe for gode kupp og så er det bare moro å se hva vi kan lage med det. Det går litt sport I å ikke kaste noe og det er her de store verdiene ofte ligger. Begynn smått med noe enkelt: spar resteris i frysen en gang etter middag. Vips har du ferdigkokt ris til en annen middag eller stekt ris. Kutt opp løken som du ser ikke blir brukt tidsnok og så fryser du det. Løkskall og annet grønnsaksavfall kaster du i en glidelåspose og så lager du suppe av rubb og bit en gang når høsten/vinteren kommer. Fremtidige deg vil takke deg. Plutselig har vi 10L kyllingsuppe, kraft, lapskaus, ferdigporsjonert i fryseren og det er SÅ deilig når en ikke gidder å lage mat. Små endringer som du gjør ofte koster deg mindre i tid og energi, men vil nok lønne seg i det store løp OM du har lyst altså. Det kan bli så stort eller smått som du vil: en slapp paprika kuttet opp og fryst, en enslig pølse eller karbonade kuttet og fryst blir fin pizzatopping eller starten på pytt I panne. Bare gjør det som passer for dere, det viktigste er at maten er god og at dere er fornøyd.

Jeg synes også sånne ting er gøy, helt til jeg må tilpasse det noen andres preferanser (les: kjæresten). Han er utrolig støttende og henger seg gjerne med på sånne ting når jeg finner på at jeg har lyst, men han er ikke «i det» med samme engasjement som meg så da blir det min jobb å holde koken når det skranter på motivasjon og ork. Og da faller hele greia sammen. 
Han plukker opp der jeg slakker når det kommer til alt av husarbeid også, men han gjør det selvsagt på sin måte. Da er det veldig behagelig å slippe å være den som planlegger hva vi skal ha til middag, men heller bare leve med greit forbruk og kjøpte pannekaker og posesuppe til middag 🤭 jeg er litt bortskjemt, rett og slett.

Skrevet

To voksne, vi bruker ca. 10.000 - 11.000 pr. måned nå. Og da kjøper vi stort sett de billigste produktene (men disse har jo blitt dyre også!). Dette inkluderer tannkrem, vaskemiddel etc.

Vi unner oss en del frukt, ellers har vi "lite biff og dyr Champagne". 

Vi kan spare inn på kaffekapsler og Pepsi Max, men... 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Venninna mi har en familie på 4, to voksne og to barn (en tenåring). Snakket løst med henne i går og matprisene ble nevnt. Jeg bor sammen med kjæresten, vi har ingen barn og vi setter 5000kr inn på felles konto hver måned. Dette går til alt vi handler på matbutikk felles og restaurant/take away i ny og ne. Lunsj til jobb kjøper vi selv da han blir trukket av lønna direkte.

Venninna mi ble helt sjokkert over at vi kan bruke SÅ mye på mat hver måned. Vi lever ikke noe luksusliv.. Det går i ost/salami/leverpostei på skiva og melk, frukt og yoghurt, enkle middager som regel med kjøttdeig eller kylling og grønnsaker, også henter vi oss en pizza av og til når vi er ekstra late kanskje en-to ganger i måneden. 
Fikk inntrykk av at, de som en familie på 4, lever på langt mindre enn det vi gjør. Er det egentlig gjennomførbart?

Vi har forsåvidt god råd og kunne helt sikkert planlagt mer på maten, samtidig som at jeg har prøvd det og føler vi ender opp på det samme eller mer hvis vi planlegger. Da blir det fort laget mer varierende middag f.eks. som koster litt mer både i penger og innsats. Vi er litt for late for det, og kommer oss langt med en pakke kjøttdeig og «det vi har i skapet». 

Det er ikke fryktelig mye, men det er jo litt. Vi er to, og bruker det samme når vi kjøper vanlig «vi tar det vi føler for(vanlig) mat». Samtidig klarer vi oss på halve summen om vi planlegger middager på forhånd, kjøper inn f.eks. kylling på tilbud og vakumerer selv, leser kundeaviser, ser i datodisken og følger med på kilopriser.

Eksempler: (En ost koster f.eks. 140kr kg ish på normal pris, og kan koste ned i 80kr kg når den er på salg. Samtidig kan den jo lagres en stund. Leverpostei og makrell i tomat selges en sjelden gang på 10kr marked, og kan lagres lenge. Bliw, koster ca 25kr, men selges for 10kr støtt og stadig. Toalettrens ligger vell på 35kr og selges innimellom for 20kr på Europris. Og sånn er det egentlig med så godt som alt. Mange bekker små.. Tar litt mer plass, fungerer og som beredskapslager.

Når man bare er to, og har to lønninger så trenger man ikke nødvendigvis å leve like «strengt» økonomisk med tanke på matbudsjett - men når man blir 4-5 i husholdningen blir det for de fleste mer en nødvendighet å stålkontroll på matbudsjettet fordi utslagene av å «ta det som det kommer» blir større. Snakker av erfaring her😅.

Anonymkode: 699ea...0b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...