AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:08 #21 Skrevet tirsdag kl 07:08 Vi er 2 voksne og bruker 7000 i mnd på mat og husholdningsartikler i mnd. Anonymkode: 38331...736
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:10 #22 Skrevet tirsdag kl 07:10 Jeg bruker maks 3000 selv, men ser lett hvordan jeg kunne brukt det dobbelte. Folk mener for mye om hva andre bruker, egentlig, jeg kjenner folk som nærmest er vantro over at jeg bruker så lite. Jeg ser jo lett hvor de kunne spart inn, men er ikke min oppgave å gi opplæring eller blande meg i hva andre bruker. Anonymkode: ef6a3...da1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:20 #23 Skrevet tirsdag kl 07:20 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): TS: Her kan vi bli veldig mye bedre. Vi får som regel alltid en liten slump igjen av middagen. Ikke nok til at vi får et måltid av det, eller middag for én. Jeg kunne selvsagt tatt med til lunsj dagen etter, men der er jeg lat, altså! Føler ikke vi kaster så mye heller ellers, utenom den slumpen etter middag. Lunsjen min går jo heller ikke på matbudsjettet felles, men JEG kunne jo spart noen kroner på å slippe å kjøpe knekkebrød og pålegg.. Anonymkode: c223b...aca Man da tenker jeg det er helt innafor med deres budsjett altså. Man velger jo selv hva man prioriterer. Vi hadde gledelig brukt mer på mat om det faktisk ble spist, man å kjøpe for å kaste er unødvendig🙈 Om du koser deg med kjøpelunsj og har råd til det, hvorfor slutte? Er jo dine og deres penger det er snakk om. Anonymkode: feb53...04c 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:24 #24 Skrevet tirsdag kl 07:24 Vi bruker rundt 25 000. Da er take away (sjelden) utenom. Vi er to voksne og fire tenåringer, og stort sett alltid et par ekstra gjester til middag. Anonymkode: 3f354...a16 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:32 #25 Skrevet tirsdag kl 07:32 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi bruker rundt 25 000. Da er take away (sjelden) utenom. Vi er to voksne og fire tenåringer, og stort sett alltid et par ekstra gjester til middag. Anonymkode: 3f354...a16 Wow! Tallet ser så høyt ut, men samtidig bruker dere mindre per pers enn vi gjør, så det gir jo mening 😅 Anonymkode: c223b...aca 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:39 #26 Skrevet tirsdag kl 07:39 Vi er også to voksne og har liksom prøvd et budsjett på 9000 til mat og all dagligvare/ hygiene. Går over hver mnd, så vi bruker nok rundt det samme. Vi spiser sunt og det prioriteres, så jeg synes ikke vi kunne spart så mye i det daglige. Der vi kunne spart er at vi unner oss myke horn, frokostbrød eller steker rundstykker f.eks noen dager i helgene. Min søster med familie (4 stk) bruker mindre hver mnd. Men det de sparer på er færre ingredienser til alt. Vi spiser MYE grønnsaker, og en pose ruccola er til ett måltid f.eks, mens de legger noen blader på hver tallerken og står igjen med en halv pose til en annen middag. En stor paprika er max to middager, oftest en hos oss. Holder en uke hos dem. Jeg har mellom 3-8 grønnsaker i alle retter jeg lager, og det er ikke noe jeg kutter ned på for å spare. Skal man spise godt og noenlunde sunt nå, så er det det man må ut med i mnd Jeg handler stort når det er gode priser på kyllingfilet og karbonadedeig, fyller fryseren, bruker en del frosne grønnsaker, kjøper det butikken har tilbud på hver uke og bruker kuponger. Har et bevisst forhold til pengebruken, men går ikke aktivt inn for å spare mer for vi skal leve også 😅 Take away og alkohol kjøpes for andre penger, ikke fra den kontoen, men det er uansett veldig lite. Anonymkode: 9b223...3cc
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:45 #27 Skrevet tirsdag kl 07:45 Syns ikke 5 k pr person er mye. Vi ligger også rundt der, og syns ikke vi spiser spesielt dyrt. Kjøpte jordbær, to forskjellige salatslag, paprika, agurk, tomat, yoghurt, makrell i tomat, brokkoli, dressingmix og rømme ista, og det kom på nesten 500 kr. Har riktignok for en stund fremover, men blir litt overrasket over hvor lite man får for 500-1000 kr for tiden.. Anonymkode: 7a849...12f 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:45 #28 Skrevet tirsdag kl 07:45 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Man da tenker jeg det er helt innafor med deres budsjett altså. Man velger jo selv hva man prioriterer. Vi hadde gledelig brukt mer på mat om det faktisk ble spist, man å kjøpe for å kaste er unødvendig🙈 Om du koser deg med kjøpelunsj og har råd til det, hvorfor slutte? Er jo dine og deres penger det er snakk om. Anonymkode: feb53...04c Jo, du har et poeng. Jeg synes ikke vi bruker så mye felles, heller. Jeg ble litt sjokkert over at det skal være mulig å bruke mye mindre.. Vi har god råd, og sparer mye hver måned. Siden jeg er ganske opptatt av økonomi så ble jeg litt tatt på senga av at det skulle være sjokkerende mye vi bruker. Men det kan jo være fordi jeg vet at vi kunne brukt mye mer, og at jeg derfor føler at vi «begrenser oss». Kjæresten er mindre opptatt av å spare på sånt, så om jeg virkelig vil ha ned budsjettet faller planleggingen på meg, og det orker jeg ikke sitte med alene. Han er ikke noen sløsefant, så da har vi møttes litt på midten egentlig. Han er ikke gira på å spise linser og bønner til middag, men han kjøper first price pålegg liksom. Jeg kunne sikkert levd på havregrøt og eggerøre om jeg var alene og virkelig ville spare inn, men vi er to som skal trives og jeg har det veldig fint med ordningen vi har 😊 Anonymkode: c223b...aca
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:49 #29 Skrevet tirsdag kl 07:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): Venninna mi har en familie på 4, to voksne og to barn (en tenåring). Snakket løst med henne i går og matprisene ble nevnt. Jeg bor sammen med kjæresten, vi har ingen barn og vi setter 5000kr inn på felles konto hver måned. Dette går til alt vi handler på matbutikk felles og restaurant/take away i ny og ne. Lunsj til jobb kjøper vi selv da han blir trukket av lønna direkte. Venninna mi ble helt sjokkert over at vi kan bruke SÅ mye på mat hver måned. Vi lever ikke noe luksusliv.. Det går i ost/salami/leverpostei på skiva og melk, frukt og yoghurt, enkle middager som regel med kjøttdeig eller kylling og grønnsaker, også henter vi oss en pizza av og til når vi er ekstra late kanskje en-to ganger i måneden. Fikk inntrykk av at, de som en familie på 4, lever på langt mindre enn det vi gjør. Er det egentlig gjennomførbart? Vi har forsåvidt god råd og kunne helt sikkert planlagt mer på maten, samtidig som at jeg har prøvd det og føler vi ender opp på det samme eller mer hvis vi planlegger. Da blir det fort laget mer varierende middag f.eks. som koster litt mer både i penger og innsats. Vi er litt for late for det, og kommer oss langt med en pakke kjøttdeig og «det vi har i skapet». Anonymkode: c223b...aca 5000 er vårt budsjett for 4 (3 ettersom eldste er på skole i ukedagene, men budsjettet er den samme uansett). Anonymkode: 8cc4a...5ef
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:54 #30 Skrevet tirsdag kl 07:54 Fint å se en tråd der folk skjønner at ting koster nå. Det går lett 5000kr her også. Det prioriteres mye frukt og grønt, og gode råvarer, selv om det går mye i fryste grønnsaker og å handle etter sesong, og tilbud. Jeg har også tildeles spesialkost. Jeg kunne spart mer om jeg spiste mer enkel havregrøt, og droppet dyrere yoghurt og mindre bær osv, men jeg har råd til det, og prioriter det. Jeg prøver å unngå å kaste mat, både for lommeboken og miljøet, så jeg er bevisst der. Anonymkode: 8cb13...61d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:01 #31 Skrevet tirsdag kl 08:01 Det er ihvertfall mye mer enn hva vi bruker, og vi unner oss det vi har lyst på. Vi er 2 voksne (som begge trener mye) og 2 barn, og vi bruker ca 8 000 i måneden på mat og husholdningsvarer kjøpt på matbutikken. Altså i snitt 2 000 pr person. Så dere bruker jo over dobbelt så mye som oss pr person. Vi spiser mye frukt og grønt, fisk 2-3 ganger i uken, ellers går det i karbonadedeig/kyllingkjøttdeig og kyllingfilet. Vi spiser sunn og normal mat, lørdagsgodt, brus på lørdagskvelden osv. Vi spiser veldig sjelden ute (utenom ferier blir det kanskje 4-5 ganger i året) , og har takeaway kanskje 2-3 ganger i året. Anonymkode: 473b9...186
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:22 #32 Skrevet tirsdag kl 08:22 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er ihvertfall mye mer enn hva vi bruker, og vi unner oss det vi har lyst på. Vi er 2 voksne (som begge trener mye) og 2 barn, og vi bruker ca 8 000 i måneden på mat og husholdningsvarer kjøpt på matbutikken. Altså i snitt 2 000 pr person. Så dere bruker jo over dobbelt så mye som oss pr person. Vi spiser mye frukt og grønt, fisk 2-3 ganger i uken, ellers går det i karbonadedeig/kyllingkjøttdeig og kyllingfilet. Vi spiser sunn og normal mat, lørdagsgodt, brus på lørdagskvelden osv. Vi spiser veldig sjelden ute (utenom ferier blir det kanskje 4-5 ganger i året) , og har takeaway kanskje 2-3 ganger i året. Anonymkode: 473b9...186 TS: Oi! Det synes jeg er bra jobba! Vi bruker en del (sløsing) på brus, og siden nyttår har vi brukt litt mer på restaurant/takeaway fordi vi har reist litt og vært lite god på planleggingen der. Tror kanskje også vi spiser litt mye til middag. Det går fort en pakke kjøttdeig på oss to på en middag, der det kanskje fint kunne holdt til to middager hvis vi hadde fylt på mer grønnsaker og spist litt mindre porsjoner. Ellers går det fort to brød i uka med pålegg for kjæresten alene, i tillegg til yoghurt/cottage cheese/frukt. Føler selv jeg spiser mindre enn han, men samtidig veier vi like mye, så forholdsmessig spiser jeg nok mer… Anonymkode: c223b...aca
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:24 #33 Skrevet tirsdag kl 08:24 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): 5000 er vårt budsjett for 4 (3 ettersom eldste er på skole i ukedagene, men budsjettet er den samme uansett). Anonymkode: 8cc4a...5ef Hvordan får dere det til? Bruker dere mye tid på planlegging? Imponerende. Anonymkode: c223b...aca
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:31 #34 Skrevet tirsdag kl 08:31 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Vi er også to voksne og har liksom prøvd et budsjett på 9000 til mat og all dagligvare/ hygiene. Går over hver mnd, så vi bruker nok rundt det samme. Vi spiser sunt og det prioriteres, så jeg synes ikke vi kunne spart så mye i det daglige. Der vi kunne spart er at vi unner oss myke horn, frokostbrød eller steker rundstykker f.eks noen dager i helgene. Min søster med familie (4 stk) bruker mindre hver mnd. Men det de sparer på er færre ingredienser til alt. Vi spiser MYE grønnsaker, og en pose ruccola er til ett måltid f.eks, mens de legger noen blader på hver tallerken og står igjen med en halv pose til en annen middag. En stor paprika er max to middager, oftest en hos oss. Holder en uke hos dem. Jeg har mellom 3-8 grønnsaker i alle retter jeg lager, og det er ikke noe jeg kutter ned på for å spare. Skal man spise godt og noenlunde sunt nå, så er det det man må ut med i mnd Jeg handler stort når det er gode priser på kyllingfilet og karbonadedeig, fyller fryseren, bruker en del frosne grønnsaker, kjøper det butikken har tilbud på hver uke og bruker kuponger. Har et bevisst forhold til pengebruken, men går ikke aktivt inn for å spare mer for vi skal leve også 😅 Take away og alkohol kjøpes for andre penger, ikke fra den kontoen, men det er uansett veldig lite. Anonymkode: 9b223...3cc TS: Høres ut som at dere spiser mye sunnere enn oss i alle fall 🤭 Vi prøver, men kjæresten er ikke så gira på mye grønnsaker til middagen. Litt er det, men ikke halve tallerken. Han har (som meg) lagt på seg siden vi ble sammen, da. Vi spiser nok litt mye, og litt for lite grønt. Nå er han mer «på lag» om å spise litt mindre og sunnere. Litt omprioritering i matveien er nok lurt for oss, men tror vi kommer unna med samme beløp likevel 😊 Vi spiser også litt ekstra god frokost i helgene. Typ tar oss tid til å koke egg og smøre noen gode rundstykker. Det synes jeg er verdt prisen 😊 Anonymkode: c223b...aca
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:33 #35 Skrevet tirsdag kl 08:33 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er ihvertfall mye mer enn hva vi bruker, og vi unner oss det vi har lyst på. Vi er 2 voksne (som begge trener mye) og 2 barn, og vi bruker ca 8 000 i måneden på mat og husholdningsvarer kjøpt på matbutikken. Altså i snitt 2 000 pr person. Så dere bruker jo over dobbelt så mye som oss pr person. Vi spiser mye frukt og grønt, fisk 2-3 ganger i uken, ellers går det i karbonadedeig/kyllingkjøttdeig og kyllingfilet. Vi spiser sunn og normal mat, lørdagsgodt, brus på lørdagskvelden osv. Vi spiser veldig sjelden ute (utenom ferier blir det kanskje 4-5 ganger i året) , og har takeaway kanskje 2-3 ganger i året. Anonymkode: 473b9...186 Jeg kommenterte tidligere i tråden om at vi (familie på 5) bruker 10-11000.- per måned. Med tanke på at vi er en person mer i familien ligger vi omtrent likt med dette. En faktor som spiller inn er at ingen av oss er storspisere. En pakke kjøttdeig holder til hele familien, en pakke laks suppleres med to-tre fiskekaker. Vi spiser også sunn mat og mye frukt og grønnsaker. Bruker en del frosne grønnsaker i hverdagen, fordi det er enkelt og raskt. Dette er billig og garantert ingen svinn. Velger poteter fremfor ris. Brød fryses ned i skiver, slik at vi aldri kaster brød. Tar kun opp de skivene vi skal ha. Baker også noe brød selv. Fryser med rester og bruker opp det vi har i frysen. Anonymkode: 9e59c...6ea
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:50 #36 Skrevet tirsdag kl 09:50 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Syns ikke 5 k pr person er mye. Vi ligger også rundt der, og syns ikke vi spiser spesielt dyrt. Kjøpte jordbær, to forskjellige salatslag, paprika, agurk, tomat, yoghurt, makrell i tomat, brokkoli, dressingmix og rømme ista, og det kom på nesten 500 kr. Har riktignok for en stund fremover, men blir litt overrasket over hvor lite man får for 500-1000 kr for tiden.. Anonymkode: 7a849...12f Jeg er enslig, og får middag for en hel uke for 500-700 kr. Så føler jeg får mye. Anonymkode: 39b62...562
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:59 #37 Skrevet tirsdag kl 09:59 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei 5000 på mat for to voksne er på ingen måte et høyt budsjett. Anonymkode: 70853...743 Nei, 10 000. Det er 5000 per person. Anonymkode: 3164b...fd3 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:00 #38 Skrevet tirsdag kl 10:00 Jeg bor alene og bruker i overkant av 5.000 hver måned, så synes dere har et helt normalt forbruk. Anonymkode: 91870...baa 2
Tvist Skrevet tirsdag kl 10:02 #39 Skrevet tirsdag kl 10:02 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS: Her kan vi bli veldig mye bedre. Vi får som regel alltid en liten slump igjen av middagen. Ikke nok til at vi får et måltid av det, eller middag for én. Jeg kunne selvsagt tatt med til lunsj dagen etter, men der er jeg lat, altså! Føler ikke vi kaster så mye heller ellers, utenom den slumpen etter middag. Lunsjen min går jo heller ikke på matbudsjettet felles, men JEG kunne jo spart noen kroner på å slippe å kjøpe knekkebrød og pålegg.. Anonymkode: c223b...aca Eller spar opp slumpen til dere har to-tre stumper og så kan dere ha en dag med restemiddag. Legger alltid opp til restemiddag en til to ganger i uka. Ved behov kan man jo supplere med grønnsaker eller noen fiskekaker eller det som passer, samtidig som restene er det viktigste.
Seff Skrevet tirsdag kl 10:08 #40 Skrevet tirsdag kl 10:08 (endret) Nei, nå når maten har blitt så dyr, synes jeg ikke 5000 er mye for to personer i en måned. Se her, jeg vet ikke hvor gamle dere er, men jeg la inn 31-50 i Sifos referansebudsjett, og det er kjent for å være stramt. Her kom det opp 8820 i matutgifter for en kvinne og en mann. Referansebudsjettet – kalkulator - OsloMet Ok, jeg korrigerer meg selv, jeg ser dere setter inn 5000 hver, da er det kanskje litt i overkant, ja, uten at det er hysterisk mye. Endret tirsdag kl 10:10 av Seff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå