AnonymBruker Skrevet 3. juni #1 Skrevet 3. juni Venninna mi har en familie på 4, to voksne og to barn (en tenåring). Snakket løst med henne i går og matprisene ble nevnt. Jeg bor sammen med kjæresten, vi har ingen barn og vi setter 5000kr inn på felles konto hver måned. Dette går til alt vi handler på matbutikk felles og restaurant/take away i ny og ne. Lunsj til jobb kjøper vi selv da han blir trukket av lønna direkte. Venninna mi ble helt sjokkert over at vi kan bruke SÅ mye på mat hver måned. Vi lever ikke noe luksusliv.. Det går i ost/salami/leverpostei på skiva og melk, frukt og yoghurt, enkle middager som regel med kjøttdeig eller kylling og grønnsaker, også henter vi oss en pizza av og til når vi er ekstra late kanskje en-to ganger i måneden. Fikk inntrykk av at, de som en familie på 4, lever på langt mindre enn det vi gjør. Er det egentlig gjennomførbart? Vi har forsåvidt god råd og kunne helt sikkert planlagt mer på maten, samtidig som at jeg har prøvd det og føler vi ender opp på det samme eller mer hvis vi planlegger. Da blir det fort laget mer varierende middag f.eks. som koster litt mer både i penger og innsats. Vi er litt for late for det, og kommer oss langt med en pakke kjøttdeig og «det vi har i skapet». Anonymkode: c223b...aca 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni Hvor langt er et tau? Jeg klarte fint å leve på langt mindre enn det da jeg og mannen sparte til egenkapital. Lagde mye gryn- linse- og bønnebasert mat. Kjøpte ikke pålegg slik du gjør, men rimelige stykningsdeler på salg, som jeg lagde lunsjkjøtt og slikt av. Nå har vi det romslig, og mat er en prioritet. Jeg stopper gjerne innom delikatessebutikk på vei hjem fredag, og handler god mat. Inn mot forrige helg kjøpte jeg sjøkreps for 1000 kroner - til en lunsj for to. Kjøper kun kvernet kjøtt av kalv (ikke kjøttdeig fra matbutikk), og gode stykningsdeler fra Rekoring. Tror vinbudsjettet vårt alene er på over 2000 i måneden. Planlegger imidlertid fortsatt, er med i kundeklubber, bruker kredittkort med kick back, og så videre. Ser ikke vitsen med å kaste penger rett ut vinduet når man bare kan ha en viss struktur på handleturene. Anonymkode: 0785f...8e5 2 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni #3 Skrevet 3. juni Vi er to voksne. Legger fort igjen opp mot 3.000 i uka i matbutikker. Har gjerne middagsgjest(er) en gang hver helg. Vi unner oss god og sunn mat. Nærmer oss 60, og har god råd. Jeg har diabetes, så bruker ikke penger på godteri, saltsnop, boller, kaker .... Kjøper mye grønnsaker, ren fisk, rent kjøtt, kylling... Mat har blitt dyrt. Anonymkode: 15f84...11e 3 1 2
mereo Skrevet 3. juni #4 Skrevet 3. juni Tjah, litt vil jeg si, men så er alt blitt dyrer. Tror vi lå på 5000 til sammen når vi ikke hadde barn, men det er en del år siden. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #5 Skrevet 3. juni Vi brukte ca 5000 pr person vi også, men da kastet vi mye. Da vi bestmte oss for at vi faktisk må spise det vi kjøper brukte vi betydelig mindre på mat. Anonymkode: feb53...04c 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #6 Skrevet 3. juni Her er det meg, og 2 tenåringer. Vi ligger på ca 4000 pr person. Men sånn som jul, påske, nå er det 2 bursdager i juni, da er vi oppe i 5000 kr pr person. Anonymkode: 1619c...433 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #7 Skrevet 3. juni Vi bruker 12-13 tusen i måneden på mat. Er to voksne og et barn under 5 år. Anonymkode: 80d5c...335 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #8 Skrevet 3. juni Nei 5000 på mat for to voksne er på ingen måte et høyt budsjett. Anonymkode: 70853...743 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #9 Skrevet 3. juni Syns det høres mye ut. Vi er familie på 5. Bruker vanligvis 10-11000.- per måned i mat (mer i høytider). Handler stort ca annenhver uke og fyller på med div utenom. Har matkonto og full oversikt. Betaler matpenger i barnehage og mannens lunsj utenom. Kjøper ikke alkohol, men sjokolade og annen snacks Anonymkode: 9e59c...6ea 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #10 Skrevet 3. juni Jeg bor med en tenåring. Vi lever veldig sunt og det går derfor lite penger på brus/godteri. Setter av 4000 pr person, men går alltid over, så tenker 5000 pr person er det vi også ligger på. Prøver alltid å handle det jeg kan fra billigkroken. Og er bevisst. men går heller ikke på kompromiss med sunnhet.. Anonymkode: 63f0f...30c 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni #11 Skrevet 3. juni Vi kan bruke alt fra 500 til 2500 kr i uka på mat. Vi er 2 voksne, 1 ungdom og 2 små...der den ene fremdeles bare drikker morsmelk. Vi er storspisere alle sammen, aktive på fritiden og har aktive og tunge yrker. Handler mye på tilbud, og fyller gjerne skapet med basisvarer og hermetikk. Opptatt av sunn , god og mettende mat. Og lager gjerne mat med det vi har fra før i skap og fryser. Vi er opptatt av å spise opp maten vår, og fryse ned det som blir til overs. Hvor mye man bruker på mat kommer jo ann på antall personer, hvor mye de spiser, om det trengs spesiell kost, om de handler på tilbud og tar vare på maten de har og fryser ned etc... Anonymkode: 132e0...cf6
AnonymBruker Skrevet 3. juni #12 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kjøpte ikke pålegg slik du gjør, men rimelige stykningsdeler på salg, som jeg lagde lunsjkjøtt og slikt av. Anonymkode: 0785f...8e5 Her kom et ord jeg aldri har hørt før. Hva er lunsjkjøtt? Anonymkode: 87070...bae 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #13 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vi brukte ca 5000 pr person vi også, men da kastet vi mye. Da vi bestmte oss for at vi faktisk må spise det vi kjøper brukte vi betydelig mindre på mat. Anonymkode: feb53...04c TS: Her kan vi bli veldig mye bedre. Vi får som regel alltid en liten slump igjen av middagen. Ikke nok til at vi får et måltid av det, eller middag for én. Jeg kunne selvsagt tatt med til lunsj dagen etter, men der er jeg lat, altså! Føler ikke vi kaster så mye heller ellers, utenom den slumpen etter middag. Lunsjen min går jo heller ikke på matbudsjettet felles, men JEG kunne jo spart noen kroner på å slippe å kjøpe knekkebrød og pålegg.. Anonymkode: c223b...aca
AnonymBruker Skrevet 3. juni #14 Skrevet 3. juni 1 voksen og 1 barn midten av barneskolen(100%) Vi ligger på rundt 5-6000 +/- i mnd, For dette så spiser vi variert og sunt, uten om litt snacks på Lørdagen så spiser/drikker vi aldri godteri/brus o.l. Men ukeshandle og prøve å lage forskjellige retter av samme ingredientsene og slik, så vi kaster bortimot ingen mat. Anonymkode: c35c6...11e
AnonymBruker Skrevet 3. juni #15 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Nei 5000 på mat for to voksne er på ingen måte et høyt budsjett. Anonymkode: 70853...743 Vi setter inn 5000kr hver, så blir 10.000kr for måneden. Anonymkode: c223b...aca 1
Perfume Skrevet 3. juni #17 Skrevet 3. juni Bruker også 5000 per pers, vi er to voksne hvor barna har flyttet ut. Vi lever ikke i luksus og spiser ikke middag daglig, men vi har det fint med den prisen. Ikke alkohol eller tobakk.. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni #18 Skrevet 3. juni 5000 når det inkluderer hygieneartikler, vaskemidler take away etc. er ikke så mye. Anonymkode: cf17d...380 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni #19 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg bor med en tenåring. Vi lever veldig sunt og det går derfor lite penger på brus/godteri. Setter av 4000 pr person, men går alltid over, så tenker 5000 pr person er det vi også ligger på. Prøver alltid å handle det jeg kan fra billigkroken. Og er bevisst. men går heller ikke på kompromiss med sunnhet.. Anonymkode: 63f0f...30c Vi bruker en del penger på brus. Kanskje rundt 7-800kr. Kjøper hele brett med brus og har stående i kjøleskapet. Snop går det lite av fra felles, annet enn en pose med noe godt til helga. Handler et par ganger i uka, men er alltid så kjedelig at det kun kjøpes det vi faktisk trenger/har planlagt. Kunne nok vært flinkere å sjekke billigkroken, men her er det som regel plukka ut når vi er ferdige på jobb. Anonymkode: c223b...aca
AnonymBruker Skrevet 3. juni #20 Skrevet 3. juni Jeg bruker 3-3500 alene, og jeg kaster for mye mat (prøver bli flinkere der) og jeg føler at jeg unner meg ganske mye. Men, jeg har også fokus på å sjekke tilbud (følg med på kiloprisen! Ikke la deg lure av liksomtilbud!) Jeg bestiller 1 menyleveringer ca hver 3 uke, og supplerer med frukt og grønt fra Kiwi underveis. Hvis jeg ser gode tilbud i andre butikker handler jeg det der. Anonymkode: 66eca...480
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå