Gå til innhold

Jeg er svigerdatter fra helvette og trenger hjelp

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Drøyt hvor lite respekt hun har!

Mine får også kake, kjeks, is, sjokolade, pannekaker etc men hjemmelaget uten korn, sukker og melk. Spør barnet om å få sjokolade en hverdag så får han et par biter, må ikke være helg. Lager det meste selv fra grunn. Har en toåring som elsker mørk sjokolade, oliven, nøtter, bær, frukt, parmesan, gulost, spekemat, tørrfisk, hvorfor introduserte godis uten næring når han digger snop med næring? Han har fra han var baby fått hjemmelaget mat, har aldri kjøpt mat fra babyhyllen hvor grøt og smoothie bare smaker søtt og middagsglassene er mos med lik smak og lik konsistens hver gang. 

Klart han heller vil ha godtesnop med sukker om det introduseres, er jo som rus😂 Jeg ser bare ikke vitsen.

Er så merkelig hvordan de fleste kaller foreldre som gidder gi barna et godt grunnlag for sunnere matvalg for hysteriske. Man skulle heller gitt de applaus for at de gidder!

Mine foreldre og svigers får ikke ha barna alene om ikke de respekterer oss. Jeg er så rigid at om jeg hører barnet har fått en bolle på cafe, så kan de faktisk ikke ha barnet alene.

Eneste unntaket er bursdager. 

Føler med frustrasjonen din. Mannen min klarer ikke si i fra til sine, er jeg som må være den vanskelige og sære. Men det er verdt det hvis barna når de er eldre tar bedre matvalg. Jeg tror det har mye å si for helsa i det lange løp 

Endret av Eilis
Ville legge til noe
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Eilis skrev (11 minutter siden):

Jeg er så rigid at om jeg hører barnet har fått en bolle på cafe, så kan de faktisk ikke ha barnet alene.

Motsier du deg selv? Du vil ikke oppfattes som hysterisk sier du? 🤷‍♀️

Anonymkode: 6fbda...87f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

La oss legge vekk temaet mat siden noen da mener at ts er hysterisk. Hva om alle her heller tenker at 100 ganger i året så tråkker bestemor over moren grenser med barna. For det er jo saken her, uavhengig av hva slags grenser det er. 

Man skjønner jo at det ikke er greit. Da mister mor tillit til bestemor, hvorfor skal bestemor få holde på slik? 

Anonymkode: 7f683...415

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor provoserer det så enormt når noen fokuserer på sunne matvaner og setter grenser for barna sine?

Nei, jeg mener ikke at AB er hysterisk. Dette handler om mer enn en bolle, men om at man ikke etterlater barnet sitt med noen som ikke respekterer foreldrenes regler!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns TS gjør en god jobb med å fokusere på sunn og hjemmelaget mat, og hvor utskeielser som boller og is er noe som hører til spesielle anledninger. Det er noe alvorlig galt med samfunnet vårt når man ikke kan kose seg uten en eller annen form godis. Er det ikke koselig å ha besøk av besteforeldre som har tid til å lese uendelig mange bøker, spille spill og generelt tilbringe tid med dem? 

Jeg er selv over gjennomsnittet glad i søtsaker, og syns det er vanskelig å begrense meg selv. Men jeg kan i det minste gi mine barn sunne vaner, ved å begrense mengde og hyppighet av søtsaker og usunn mat. Klart, er det sol og varmt ute, så lar jeg ofte barna få en is selv om det er hverdag. Men da først etter middag/måltid, og som en erstatning for måltid. Og mine barn er like glad i bær som i sjokolade, så hvorfor ikke kjøpe en kurv med jordbær i stedet for en sjokoladeplate, hvis man først skal kose seg? 

Det må være en balanse, og det virker som TS har funnet en fin balanse. Som hun selv skriver, så lar hun barna spise kaker og is i besøk hos andre, men prioritere sunnere alternativ (som barna tydeligvis liker!) hjemme. Svigermor er frekk som ikke respekterer dette, og syns at det er mannen til TS som må sette foten ned. 

Selv har jeg heldigvis forståelsesfulle svigerforeldre, som i utgangspunktet respekterer at vi prøver å begrense søtsaker hjemme, men de er nok også vant til at søtsaker = kos, og har en helt annen måte å tenke på hva som er ordentlig mat på. Så de kan fint servere boller/vafler til lunsj, og tenke at de har vært flinke, for de har jo ikke gitt sjokolade og godteri. Jeg merker at mannen min har noen av de samme holdningene, at en bolle på kafe fint kan fungere som lunsj, men jeg er vokst opp med at man spiser først ordentlig mat, og boller er en form for dessert. 

Dere som syns TS er hysterisk, hvor går egentlig grensen for hva som er sunt/usunt for dere? Er det virkelig en form for spiseforstyrrelse å følge helsemyndighetenes kostholdsråd? 

Anonymkode: b17e5...6af

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Slakker jeg på en ting så blir det fri flyt. Hvorfor skal han få en bolle? Fordi vi voksne mener det er kos at lille gutten får en stor bolle? Gi han heller en smoothie. 

Å kalle noen for hysteriske er hersketeknikk, drit i å prøve få meg til å føle det er galt å være opptatt av mitt barns helse. At du tar lett på det får være opp til deg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg syns TS gjør en god jobb med å fokusere på sunn og hjemmelaget mat, og hvor utskeielser som boller og is er noe som hører til spesielle anledninger. Det er noe alvorlig galt med samfunnet vårt når man ikke kan kose seg uten en eller annen form godis. Er det ikke koselig å ha besøk av besteforeldre som har tid til å lese uendelig mange bøker, spille spill og generelt tilbringe tid med dem? 

Anonymkode: b17e5...6af

De som er mest opptatt av å gi usunne ting til barnebarna sine og mest hardnakket forsvarer det, er etter min erfaring besteforeldre som ikke har overskudd ellers ressurser eller interesse av å få en god forbindelse til barna på andre måter, slik du skisserer over. De «kjøper» seg hengivenhet med godteri, fordi de ikke helt klarer å arrangere aktiviteter med dem.

Jeg vokste opp med besteforeldre (på den ene siden), som var slik. Vi fikk se på tv og fikk en skål med chips. Våre foreldre var strenge på både mat og tv, så det var klart det var deilig i visse faser av barndommen, men i det store og hele fikk jeg lite ut av disse besøkene og fikk aldri noen nær relasjon til mine besteforeldre.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2025 den 0.08):

Både min og mannens foreldre bor langt unna (øst og vest). Vi har ofte besøk av dem, kanskje 5-6 ganger i året hver. Og da gjerne en uke i slengen (spreke pensjonister).

Har vært slik siden eldste ble født for snart 5 år siden, men nå begynner jeg å bli så sliten av dette kjøret fra besteforeldre konstant.

Men problemet er vel at jeg føler svigermor overkjører meg konstant når dem er her- eller vi er der. Og det blir bare verre og verre om vi tar opp ting. Nå kjenner jeg det begynner å vokse et sinne i meg mot henne- og vet selv at dette ikke er bra!!

For det første har jeg tidligere slitt med spiseforstyrrelse, overvekt og depresjon. Jeg fikk helt fantastisk hjelp hvor jeg fikk MYE kunnskap om ernæring og hva dette kunne gjøre for kropp og helse. Dette endra livet mitt totalt, og det endte med at jeg tok utdanning innen ernæring. Dette har kanskje, på godt og vondt, gjort at jeg er opptatt av dette og ønsker gi barna sunn, næringsrik og variert mat. Ungene får godteri, kjeks, kake, sjokolade osv. Men vi lager alt selv og tilpasser produktene. Og er vi i selskap eller andre ting, får dem såklart spise det som serveres.

men svigermor sliter med å akseptere dette og synes forferdelig synd på ungene som ikke får spise «ordentlig mat». Jo eldre ungene har blitt, jo mer driter hun i oss foreldrene og jo mer frie tøyler tar hun seg. I helga var en på besøk og ville ha barna en dag alene. Vi smurte med matpakke, la med kjeks og «godis» (ungene elsker rosiner, mørk sjokolade, nøtter pg fruktk). Sendte også med både kjeks og drikke for å kose seg.

men da de kommer hjem kan eldste fortelle at bestemor kasta maten og barna fikk beskjed om å IKKE si noe og at de bare hadde spist is, bolle, fått «så mye brus de ville» og en stor pose smågodt. Jada, jeg vinkla det inn på at det var fint at de fikk være en dag med besteforeldre og så heldige vi var som hadde dem på besøk i helga.

spurte videre svigermor om dette var sant, og svaret var ja. Spurte om ungene hadde fått noe ordentlig mat ila dagen, og jada! De hadde fått bolle, brus, godteri, is og hadde ikke lyst på mat. og dette er hva de har fått servert mellom 10 og 18!! 

Og hendelser som dette dukker stadig opp, og jeg blir så sykt forbanna. De må gjerne kose seg, men sliter med å akseptere at barna ikke får tilbud om ordentlig mat! Mat som metter og gir stabilt blodsukker. 

Jeg er så sint at jeg klarer snart ikke se svigermor mer! Mannen har prøvd å snakke med henne, for han synes også hun er veldig ekstrem og alltid prøver flytte grensene våre (uansett hva det gjelder. Mat, leker, utstyr osv). Han mener nå at jeg må ta denne kampen med henne, for hun lytter ikke til han!

Asså hjelp! Jeg trenger hjelp til å roe meg mot henne. Tror det er følelsen av alltid å bli overkjørt, ikke nødvendigvis at ungene alltid får 5 nye leker (selv om huset flyter og ting blir gitt bort uten å være lekt med) eller bare boller og brus. 

jeg trenger råd eller teknikk. Klarer ikke råd om å «overse for freden».da smeller det for meg.

Anonymkode: 93a29...f41

Kommer 100% an på hvor ofte det er slik.

Snakker vi 5 dager i året at besteforeldre gir de usunn mat, så må du roe hundre ganger ned.

Skjer det totalt 15 dager i året, så må du fortsatt roe ned, selv om jeg da skjønner problemet ditt.

Snakker vi 30-50 dager i året, så er det helt greit å si i fra. 

Anonymkode: 107ed...529

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kommer 100% an på hvor ofte det er slik.

Snakker vi 5 dager i året at besteforeldre gir de usunn mat, så må du roe hundre ganger ned.

Skjer det totalt 15 dager i året, så må du fortsatt roe ned, selv om jeg da skjønner problemet ditt.

Snakker vi 30-50 dager i året, så er det helt greit å si i fra. 

Så det er greit at bestemor nedsnakker mor til barna 5 ganger i året, men når det nærmer seg 30-50 da begynner det å bli et problem?

Anonymkode: 53d7c...050

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så det er greit at bestemor nedsnakker mor til barna 5 ganger i året, men når det nærmer seg 30-50 da begynner det å bli et problem?

slutt å vri ting for å få det til å passe ditt bilde - AB svarte i forhold til mat, det tror jeg alle skjønte - ikke i forhold til respekten og måten svigermor snakker på.. Men joda, 5 dager pr år kan man ignorere dårlig oppførsel for husfredens skyld.. 

Anonymkode: e9d01...718

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

slutt å vri ting for å få det til å passe ditt bilde - AB svarte i forhold til mat, det tror jeg alle skjønte - ikke i forhold til respekten og måten svigermor snakker på.. Men joda, 5 dager pr år kan man ignorere dårlig oppførsel for husfredens skyld.. 

Man må jo kunne forvente at de som svarer på innlegg faktisk svarer på hele innlegget og ikke plukker ut det som passer sitt narrativ. Eventuelt så markerer men den delen man svarer på.

Anonymkode: e2a42...5db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vrir ikke på noenting. Farmor har ingen respekt for sin sønn eller svigerdatter som foreldre. Farmor, med vilje, nedsnakker mor og godter seg over at hun har gitt barna bare sukker og luft en hel dag. Hun kaster god mat foran barna og gir dem godteri i stedet. Hun forteller barna at de skal holde dette hemmelig for foreldrene. Hun syns det er morsomt at barna føler seg dårlige på slutten av dagen.

Farmor er psyk, mens KG brukere leser kun "barn+sunn mat" og da er mor hysterisk. Les hva ts skriver. Hadde vi byttet ut mat med leker eller klær, så hadde svarene blitt ganske anderledes. 

Farmor kaster en flott leker mor og far har kjøpt, og propper heller barnas soverom fullt med plastikk TEMU leker. Haha! Så morsomt.

Farmor kaster en genser mor har striket og bytter den ut med en plastikkgenser til 50 kroner fra H&M. Så ler hun når barnet sier den klør. Haha! Må ikke være så hysterisk. Det er bare 5 ganger i året.

• Nyttig 6
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (2 timer siden):

De som er mest opptatt av å gi usunne ting til barnebarna sine og mest hardnakket forsvarer det, er etter min erfaring besteforeldre som ikke har overskudd ellers ressurser eller interesse av å få en god forbindelse til barna på andre måter, slik du skisserer over. De «kjøper» seg hengivenhet med godteri, fordi de ikke helt klarer å arrangere aktiviteter med dem.

Jeg vokste opp med besteforeldre (på den ene siden), som var slik. Vi fikk se på tv og fikk en skål med chips. Våre foreldre var strenge på både mat og tv, så det var klart det var deilig i visse faser av barndommen, men i det store og hele fikk jeg lite ut av disse besøkene og fikk aldri noen nær relasjon til mine besteforeldre.

Samme opplever jeg. De som ikke vil sette seg ned og lese, tegne, bli med en tur ut eller annet barna synes er morsomt er også de som heller har lyst til å kjøpe seg inn med godteri og TV.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har vi lest to forskjellige ting. Jeg oppfatter det som en bestemor, som ser det som et ''bestemor-privilegium'' å kunne velge maten til sine barnebarn når de var alene i lag. Det synes jeg er greit om det skjer noen få ganger i året, men derimot et problem om det skjer ofte. Det konkrete eksempelet er snakk om en dag - en hendelse. Som sagt, jeg ser ikke det store problemet om det er noe som skjer svært sjeldent. 

For øvrig tror jeg på sunn fornuft også gjelder når det gjelder kosthold. Å gå bananas for en dag på is og boller er for meg en solid dose overdrivelse. Å gå bananas om det skjer ofte, to forskjellige ting, hvor det siste er sunn fornuft. Å lage sjokolade, kjeks og annet godteri er sikkert bra det, men ser heller ikke noe problem i å spise kjøpte produkter så lenge det er i moderate mengder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da har vi lest to forskjellige ting. Jeg oppfatter det som en bestemor, som ser det som et ''bestemor-privilegium'' å kunne velge maten til sine barnebarn når de var alene i lag. Det synes jeg er greit om det skjer noen få ganger i året, men derimot et problem om det skjer ofte. Det konkrete eksempelet er snakk om en dag - en hendelse. Som sagt, jeg ser ikke det store problemet om det er noe som skjer svært sjeldent. 

For øvrig tror jeg på sunn fornuft også gjelder når det gjelder kosthold. Å gå bananas for en dag på is og boller er for meg en solid dose overdrivelse. Å gå bananas om det skjer ofte, to forskjellige ting, hvor det siste er sunn fornuft. Å lage sjokolade, kjeks og annet godteri er sikkert bra det, men ser heller ikke noe problem i å spise kjøpte produkter så lenge det er i moderate mengder. 

Nei, det konkrete eksempelet det er snakk om, er det TS beskriver som den mest ekstreme av mange påfølgende hendelser, der hovedproblemet er at svigerforeldrene, og da mest svigermor, viser TS, sin sønn, og barnebarna, at hun ikke har noen respekt for TS og hennes valg for egne barn. 

TS er tydelig på at dette gjentar seg, ofte, har foregått over lang tid, og er noe som vil fortsette ofte, om svigers får fortsette å bestemme. 

Svigers er altså på besøk en uke av gangen, mange ganger i året. Og synes det er helt greit å gi barn på 5 år og nedover godteri og brus. De KREVER å få ha barna alene, selv om TS ikke er komfortabel med det. 

Det handler altså ikke om at barna får godteri og brus EN gang. 
Det handler om at Svigermor mener hun har rett til å servere barna hva hun vil, og gjøre hva hun vil, uten å måtte lytte til hva TS og mannen mener er sunt for barna. 
Samtidig som Svigermor altså forventer å få bo hos TS og mannen mange uker hvert år, og forventer at TS og mannen skal la henne få bestemme over barna deler av tiden hun er der. 

Mitt råd til TS er at Svigers ikke får ha kontakt med dem eller barna før de viser respekt for TS og mannen som foreldre. 
Og det har egentlig ingenting med om barn får kake, godteri og brus å gjøre. 
Barn tåler mye, men det bør ikke være greit å lære barn at det er OK å ikke respektere foreldrene deres hjemme i eget hjem. 

Anonymkode: 1c643...398

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2025 den 8.35):

Heia kasting av sunn mat! Heia å lære barn at sunn mat er dum mat, og godteri er det eneste man kan ha for å kunne kose seg! Heia kosespising! Heia trøstespising! Heia spiseforstyrrelser!

Heia gode fanilierelasjoner, heia og gi og ta, heia for kulturkrasj og kommunikasjon på tvers av generasjoner, heia for besteforeldre som bryr seg og vil være tilstede i dine barns liv, heia forskjellige prioriteringer, heia det å få alt til å gå opp med alle menneskene ungene dine er glade i og som er glade i dem, heia knekte kjepphester og til helvete med perfeksjonismen av og til. 

Anonymkode: e0256...05a

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes svigermoren din er respektløs ovenfor deg og mannen din. Ja, besteforeldre må få skjemme barnebarna bort litt, men de skal også respektere grensene til foreldrene! Både du og mannen din bør snakke med henne for å få henne til å forstå at hun skal faktisk respektere deres grenser. Hvis hun fortsetter å overkjøre dere, så vil det til slutt bli et større problem i fremtiden.

Man kan spise ordentlig mat først og så kose seg med f eks en bolle, en is eller en brus etterpå. Men man skal ikke bytte ut ordentlig mat med det istedenfor. Og ordentlig mat er IKKE boller, brus, is, godteri m.m.

Jeg ser ærlig talt ikke noe problem med at du lagde matpakke til barna. Svigermor kunne gitt barna matpakken først og så kos etterpå. Men enkelte svigermødre vil jo bare lage trøbbel og bryr seg ikke om hva mor og far sier. 

Dere (begge to) må sette dere ned med svigermor og forklare med store bokstaver at dere har grenser og regler. Og hun har ingen rett til å overkjøre dere.  

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har ikke sett noen andre i tråden kommentere dette, men jeg la merke til at svigermor ikke bare overså den medsendte maten og kjøpte kaker og godteri istedenfor, men hun KASTET den maten mor trolig har brukt mye tid og sannsynligvis også en del penger på å lage. Mat som antagelig kunne vært spist senere eller blitt brukt i en annen rett.

Da er det ikke lenger bare en bestemor som ville spandere litt og gi barna en dag uten matrestriksjoner. Da er det trass og utfordring av grenser. 

Anonymkode: 6f74e...0a7

Ikke bare det, men hun ber barnehagebarn om å lyve til mor om det. Skal det virkelig være en besteforelders privilegium å lære barna hemmelighold?

Noe det viktigste jeg håper å lære barna mine, er at de alltid kan komme til meg, uansett hva galt de måtte ha gjort eller ha blitt utsatt for.

Ingen får lære barna mine at de skal ha hemmeligheter sammen med andre voksne, som vi foreldre ikke kan vite om. Heller ikke en bestemor som ikke ser lenger enn til en maktkamp om godteri.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...