Gå til innhold

Jeg er svigerdatter fra helvette og trenger hjelp

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Svigers var på besøk hos oss. De skulle ut, men visste ikke hvor. Visste ikke om de skulle i skogen, til byen eller barnehage å leke. Derfor sendte jeg med mat. Og jeg spurte først, og fikk til svar «det kan du sikkert gjøre». 

De har også bekreftet at det barna fortalte var sant, mens svigermor sto å lo og synes det var sååå gøy at yngste hadde spist smågodt til det nesten spydde og var kjempekvalm. Jeg klarer ikke forstå at dette er gøy eller noe å le av?

Selv opplevde jeg lignende som barn. Faren min ga oss bare brus, godteri, is og vi fikk spise så mye Nugatti vi ville og fri tilgang på saft og alt. Null kontroll. 

Husker alltid hvor sårende det var som barn, når alle alltid kommenterte hvor jævlige barn vi var og hvor feite vi var. Da jeg ble eldre og fikk mer ansvar selv, slet jeg med å finne «riktig» mat. Jeg visste ikke - og kunne ikke. Og da utvikla spiseforstyrrelsen seg. Jeg visste omtrent ikke at man kunne lage mat fra bunnen. Trodde alt måtte kjøpes og at jeg måtte telle kalorier på baksiden av pakningene.

Som jeg skriver: barna får! Tror egentlig vi har ganske greit forhold. Barna får kjeks, is, kake osv. MEN de får være med på kjøkkenet og lage dette selv! De får smake på råvarer, de får lage og de får spise. De får både fett og sukker. 
vi er derimot opptatt av at barna får ordentlig og næringsrik mat som metter også. Ikke bare godteri og kake. Og de lærer seg og lage det- samtidig som vi får mye kvalitetstid sammen.

Igjen: vi har mye besøk! I fjor talte jeg rundt 100 dager med besøk totalt ( overnattinger hos oss). Og når vi i tillegg skal besøke familie, blir det mer. 

Svigermor er generelt veldig glad i godteri og søtsaker. Hun er ganske overvektig. Hun tømmer fort en pose potetgull i løpet av en kveld ++. Har tenkt på at det kanskje kan være en trigger for henne å komme til oss også. De spiser bare hel og halvfabrikata. Jeg synes derfor det kan være vanskelig å snakke med henne om dette, for jeg vil ikke si noe som ødelegger henne. Det er vanskelig balansegang! 

Ts

Anonymkode: 93a29...f41

Kan det være at du er veldig redd for at barna skal utvikle samme problem som deg, med tanke på din barndom? Det tror i alle fall ikke jeg at de vil gjøre, nettopp fordi du lærer de at maten de putter i kroppen er vesentlig for helsen. Det er hverdagsmaten du gir de som vil være avgjørende for deres syn på kosthold senere og selv om svigermor ikke evner å forstå hva som er bra kosthold og de negative effektene denne dårlige maten gir, så tror jeg du gjør deg selv en tjeneste ved å slippe litt taket på dette sinnet. Du tjener ingenting på det og barna blir ikke ødelagt av en dårlig mat en dag i blant.

Men, det kan være lurt å ta en skikkelig prat med svigermor og rett og slett si at du ikke syns det er morsomt at barna har spist til de ble dårlig. Spør henne; «hvorfor syns du det er morsomt at barna hadde det vondt? Vil du ikke at de skal ha det bra?» Så lar du det spørsmålet hvile litt i luften før du påpeker at vi vet mer om kosthold i dag enn før og at du kun forsøker å gi barna best mulig forutsetninger for et bra liv og at du håper at hun også ønsker det samme for sine barnebarn.

Når hun er på overnatting hos dere så forstår jeg ikke helt hvordan barna kan få så mye dårlig mat? Dere foreldre er jo der og lager maten vel?

Anonymkode: f6802...429

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det største problemet her er at du uten å tenke over det overfører ditt problematiske forhold til mat til ungene dine. Du er på god vei til å bli en almond mom. Barn tåler fint å spise usunt en dag med farmor. I steden for å tvinge dem til å ta med matpakke kunne du oppfordret til at f.eks kafebesøket også inneholdt et rundtstykke, en omelett eller noe annet mer mettende. Hva gjør du når barnet ditt begynner på skolen og skal i 20 bursdager i året med hot dog, peppes og torokake? Skal du nekte han å delta? Tvinge han til å spise matpakke fra deg? Hva med når han skal være med kompiser hjem etter skolen? Eller når det er cup og overnatting med fotballen? Eller klassefest, 17.mai, juleavslutning? Det er ikke det vi spiser innimellom som gjør oss feit og syk, det er det daglige kostholdet. La barna kose seg med farmor, så kjører du sunnhet i hverdagen, og ikke minst må du passe på ikke overføre dine problemer til barna dine, for det er du på god vei til nå.

Anonymkode: ac131...5d9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det største problemet her er at du uten å tenke over det overfører ditt problematiske forhold til mat til ungene dine. Du er på god vei til å bli en almond mom. Barn tåler fint å spise usunt en dag med farmor. I steden for å tvinge dem til å ta med matpakke kunne du oppfordret til at f.eks kafebesøket også inneholdt et rundtstykke, en omelett eller noe annet mer mettende. Hva gjør du når barnet ditt begynner på skolen og skal i 20 bursdager i året med hot dog, peppes og torokake? Skal du nekte han å delta? Tvinge han til å spise matpakke fra deg? Hva med når han skal være med kompiser hjem etter skolen? Eller når det er cup og overnatting med fotballen? Eller klassefest, 17.mai, juleavslutning? Det er ikke det vi spiser innimellom som gjør oss feit og syk, det er det daglige kostholdet. La barna kose seg med farmor, så kjører du sunnhet i hverdagen, og ikke minst må du passe på ikke overføre dine problemer til barna dine, for det er du på god vei til nå.

Det er jo ikke kos når de blir kvalme da... 

Jeg har skolebarn, og det er mange anledninger med sukker som du sier. Men det er langt fra normalen at en bursdag varer i 8 timer. Barna har jo spist noe vanlig mat først, før de får kake og brus på fotballturnering eller i bursdag. Spiser man kun søtsaker en hel dag, så blir man jo veldig slapp og kvalm og uggen.

Nrk super har noen programmer (newton, flip clip) der programlederen spiser kun is f.eks hele dagen. For å vise hva som skjer med formen. Voksne tåler det ikke så bra. Jeg ville i hvert fall ikke utsatt barnehagebarn for dette. 

Anonymkode: fd977...875

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ler du om barn blir syke og spyr av ting de har spist? I så fall er det noe galt med deg. 

Det er verken omsorg eller kjærlighet i det. For en oppvekst du må ha hatt om du tror det. 

Anonymkode: 7f683...415

Men nå ble jo ikke barnet sykt eller spydde, så hva er poenget ditt? 

Anonymkode: 7dd32...989

Skrevet

Jeg hadde tenkt som deg.

Hadde nok redusert besøk av dem, både i antall ganger og lengde. 2dager av gangen holder.

Hadde sagt ifra at det ikke er greit at hun ikke forholder seg til hvordan dere liker å ha det mht mat og barna.

koselig å ha besteforeldre på besøk, men vi setter pris på deres forståelse og hensyn til mat og rutiner hos oss.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Imponerende hvordan du klarer å gjøre hjemmelagde rundstykker til et moralsk overtak. Barna får kake, sier du – men bare etter et pedagogisk ritual med råvarer og livsmestring? Det høres mer ut som et ernæringsprosjekt med barndom på si.

At svigermor lo av litt smågodt virker mer menneskelig enn ditt behov for total kontroll forklart som ‘omsorg’. Kanskje problemet ikke er søtsaker – men at du ikke tåler at andre viser kjærlighet på en annen måte enn deg.

Hvis du virkelig hadde det greit med mat og grenser, hadde du ikke trengt å skrive et helt innlegg for å forsvare dem...

Anonymkode: 6fbda...87f

Altså som mor og bestemor har jeg alltid latt barna delta på kjøkkenet, det har aldri vært "som et ernæringsprosjekt" men som en koselig ting å gjøre sammen samtidig som ungene lærer hva mat er, består av, lages osv - jeg har voksne barn som nå gjør det samme med sine unger og syns det er mye mer normal oppførsel enn å le av at ungene spiser deg dårlig på smågodt, det ville aldri falle meg inn som mor eller bestemor å fore barn med så mye snop at de ble dårlig, det er skremmende at noen syns det er ok oppførsel. 

Til syvende og sist handler hele TS sin problemstilling om manglende respekt fra svigers, ikke om TS sitt "kontrollbehov"
- det er greit å slippe opp litt den ene gangen ungene skal ut med besteforeldrene, som jeg skrev tidligere, det er ikke så mange dagene osv - men det med respekt er noe man godt kan ta tak i tenker jeg fordi en manglende respekt for foreldrene vil bli oppfattet av barna, og det er slik jeg ser det et mye større problem. 

Det er ikke alt jeg er enig i som min svigerdatter ønsker osv men jeg følger hennes ønsker fordi jeg respekterer henne og de ønskene hun har for seg og sine, og det koster meg så innmari lite energi og burde være en selvfølge for alle voksne mennesker tenker jeg.

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Blir bare usaklig dette, og vil antageligvis bli slettet pga brukerdebatt noe som ikke er lov. Men poenget var at du er så kontrollerende hvorfor ikke bare ha et helt normalt sunt og variert kosthold, hvor variert også er alt som er usunt fra tid til annen. Det at akkurat din 3åring ikke skal spise potetgull for så være. Det er helheten jeg legger meg opp i. Godteri og kake er på ingen måte farlig så lenge man begrenser det, dere skal liksom fokusere debatten så ekstremt mye på sunn mat, hjemmelaget mat og ALT annet er totalt feil liksom, hvorfor være så kontrollerende på det? Så ekstremt opptatt av at det skal være så politisk korrekt i matveien og hvis ikke så blandes det umiddelbart inn overvekt og problemer for barnet? Det er det jeg reagerte på, men igjen blir bare usaklig i debatten her..

Hvor er det du leser at barnet aldri får kake? Det fikk det senest i dag, fordi det var en GRUNN til deltm, og det var ikke at 1/26 barna i gruppa hadde bursdag, så da må alle få potetgull på en hverdag  Du TROR folk er ekstreme fordi du i stedet for å lese det det står setter deg i automatisk forsvarsposisjon.

Endret av katties
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ts på god vei til å overføre problemene fordi hun blir sint og føler seg overkjørt? Har du lest HI? Dette handler om at svigermor gjør totalt motsatt av hva foreldrene ønsker. Ts skriver tydelig at barna får spise det de ønsker når de er på besøk hos andre mens det er svigermors oppførsel når hun er på besøk, som kan være en uke av gangen hun reagerer på. Hvorfor er det så fælt å lære barna sine opp i å spise sundt? Virker som det provoserer så mange, hva er egentlig greia med det? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Relax

Anonymkode: a0cdf...704

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg tenker jeg bare du må ta en chillpill og roe litt ned. De dør ikke av litt usunt kosthold innimellom. Og jeg nekter å tro at besteforeldrene serverer de kun godteri, boller og brus ei uke i strekk. 

Jeg er enig i at det er ekstremt og sært å kaste matpakka du hadde sendt med. Men jeg hadde aldri funnet på å diktere hva de skulle spise når ungene var med besteforeldrene jeg da..

Anonymkode: c59af...16d

👏

Anonymkode: 6c8b0...381

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg tenker jeg bare du må ta en chillpill og roe litt ned. De dør ikke av litt usunt kosthold innimellom. Og jeg nekter å tro at besteforeldrene serverer de kun godteri, boller og brus ei uke i strekk. 

Jeg er enig i at det er ekstremt og sært å kaste matpakka du hadde sendt med. Men jeg hadde aldri funnet på å diktere hva de skulle spise når ungene var med besteforeldrene jeg da..

Anonymkode: c59af...16d

Og slike som deg er grunnen til at flere og flere barn sliter med både overvekt og diabetes. Du forstår rett og slett ikke alvoret i hva slik mat gjør med kroppen. Og her var det heller ikke snakk om litt, men store mengder og hele dagen.

Slike som deg er problemet. 

Anonymkode: 5f82a...f1f

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og slike som deg er grunnen til at flere og flere barn sliter med både overvekt og diabetes. Du forstår rett og slett ikke alvoret i hva slik mat gjør med kroppen. Og her var det heller ikke snakk om litt, men store mengder og hele dagen.

Nydelig hersketeknikk. Forstår dere virkelig ikke forskjellen mellom å ha et normalt variert sunt kosthold i hverdagen. Muligheter for kos og litt "usunn" mat som er på utsiden av det normale varierte i hverdagen. Man blir på ingen måte overvektig eller får diabetes på grunn av dette? Hallo? Dere setter så voldsomme kontrollmekanismer på dere selv og barna. HVIS barna blir overvektig av dette så feiler det i DERES foreldrerolle som IKKE klarer å begrense eller fungere som en god trygg mamma pappa for barnet ditt, ikke det at barnet får et lite kakestykke i en bursdag. Er helt målløs.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nydelig hersketeknikk. Forstår dere virkelig ikke forskjellen mellom å ha et normalt variert sunt kosthold i hverdagen. Muligheter for kos og litt "usunn" mat som er på utsiden av det normale varierte i hverdagen. Man blir på ingen måte overvektig eller får diabetes på grunn av dette? Hallo? Dere setter så voldsomme kontrollmekanismer på dere selv og barna. HVIS barna blir overvektig av dette så feiler det i DERES foreldrerolle som IKKE klarer å begrense eller fungere som en god trygg mamma pappa for barnet ditt, ikke det at barnet får et lite kakestykke i en bursdag. Er helt målløs.

Litt. Du sier litt. «Litt» er ikke utelukkende søppelmat i 8 timer. «Litt» er en bolle og fem smågodt på lørdagen.  Ingen er uenig i at «litt» går fint. Men definisjonen av «litt» er på ville veier. 

Så mye brus man vil ha, boller og en svær pose smågodt og ingen skikkelig mat er ikke «litt». Da lurer jeg i så fall veldig på hva du mener «mye» er hvis dette er «litt»

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er seriøst kun på kg at ts blir angrepet for å ville gi barna sine sunn mat, og anklaget for å gi ungene sine spiseforstyrrelser. Tror dere spiseforstyrrelser kommer av å spise hovedsakelig sunn mat? Ts skriver jo svart på hvitt at ungene får usunn mat også, så hvor tar dere det fra at hun bidrar til å gi barna sine spiseforstyrrelser? Det er overhode ikke rart at dagens barn er såpass overvektige som de er, når det er synd i unger som ikke får spise massevis av godterier. 

Boller, brus og chips har absolutt ingen nytteverdi, annet enn å trigge belønningssystemet i hjernen og bidra til ujevnt blodsukker. Nei, det er ikke farlig å gi ungene dette en sjelden gang, men det ser ikke ut som ungene til ts ikke får dette av henne heller. Når svigermor kaster helt fin mat og gir ungene kun dritt i 8 timer, er det noe galt med henne, ikke ts! 

Anonymkode: a84b9...274

Det er rett og slett mindreverdighetskomplekser fra folk som ikke klarer/vil eller evner å sette seg inn i hva som er bra for et barn i vekst. Mye bedre å kalle foreldre som bryr seg for hysteriske enn å innse at de selv rett ut skader barna sine med søppelmat mens de gjemmer seg bak «av og til». Som om besøk av bestemor er den eneste anledningen som fører til søtsaker.

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ts har da ikke skrevet at barnet ikke kan få ett kakestykke, tvert imot! Nydelige hersketeknikker fra deg også her. Så ts tar feil både med å begrense inntaket av sunn mat mens hun også ikke vil fungere som en trygg mamma og være skyld i overvekt hos barnet om hun ikke setter grenser. Dette handler ikke alene om mat, det handler om at svigermor ikke respekterer grensene til TS! Enten har du ikke lest HI eller så har du bygd en diger stråmann med hjelp av flere på denne tråden som henger seg opp i maten og av en eller annen grunn klarer å klikke fordi noen vil at barna skal spise sundt.

Anonymkode: f7e5d...97f

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hadde bare sagt det rett ut "nei, du kan ikke ha barna for du respekterer ikke det vi sier". Rinse and repeat. Ville ikke latt de være alene med barna til de respekterer dere. 

Anonymkode: 8119b...bf1

Slik gjør vi det. Har sagt til både mine foreldre og svigers, respekterer deres ikke reglene så får dere ikke være alene med barna. 

Anonymkode: 02153...69b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sett noen andre i tråden kommentere dette, men jeg la merke til at svigermor ikke bare overså den medsendte maten og kjøpte kaker og godteri istedenfor, men hun KASTET den maten mor trolig har brukt mye tid og sannsynligvis også en del penger på å lage. Mat som antagelig kunne vært spist senere eller blitt brukt i en annen rett.

Da er det ikke lenger bare en bestemor som ville spandere litt og gi barna en dag uten matrestriksjoner. Da er det trass og utfordring av grenser. 

Anonymkode: 6f74e...0a7

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt. Du sier litt. «Litt» er ikke utelukkende søppelmat i 8 timer. «Litt» er en bolle og fem smågodt på lørdagen.  Ingen er uenig i at «litt» går fint. Men definisjonen av «litt» er på ville veier. 

Så mye brus man vil ha, boller og en svær pose smågodt og ingen skikkelig mat er ikke «litt». Da lurer jeg i så fall veldig på hva du mener «mye» er hvis dette er «litt»

Hvor står det svær pose??

AnonymBruker
Skrevet

Det er rett og slett mindreverdighetskomplekser fra folk som ikke klarer/vil eller evner å sette seg inn i hva som er bra for et barn i vekst. Mye bedre å kalle foreldre som bryr seg for hysteriske enn å innse at de selv rett ut skader barna sine med søppelmat mens de gjemmer seg bak «av og til». Som om besøk av bestemor er den eneste anledningen som fører til søtsaker.

🤦🏻‍♀️ herregud 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slike som deg er problemet 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...