Gå til innhold

Jeg er svigerdatter fra helvette og trenger hjelp

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Regner med de andre barna spiste like mye, de er bare blitt så vant med det at kroppen har høyere tåleranse.

Viser bare hvor usunt det er. Man må venne barna til det litt og litt, som med alkohol. Jo mer du venner kroppen til det, jo mer kan du fråtse uten å kaste opp.

Anonymkode: 53d7c...050

Nei, mine barn spiste kanskje et kakestykke, men de er ikke så veldig glad i kaker. Jeg har faktisk aldri sett lignende med andre sine barn heller. De spiste mye mer enn meg, og jeg er glad i det søte.

Anonymkode: 22bff...c55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvis man lager potetgull selv da? 

Anonymkode: 7f683...415

Mye bedre enn UP-potetgull, men det blir ikke "sunt" bare fordi det er hjemmelaget - man kan fint spise seg både usunn og feit på hjemmelaget mat også. Er litt som å spørre om det er sunt å spise kake hvis man lager det selv: er det mye hvitt mel, sukker, mettet fett, mye salt, er det frittert, forkullet, så bør inntaket antakeligvis begrenses.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (7 minutter siden):

Mye bedre enn UP-potetgull, men det blir ikke "sunt" bare fordi det er hjemmelaget - man kan fint spise seg både usunn og feit på hjemmelaget mat også. Er litt som å spørre om det er sunt å spise kake hvis man lager det selv: er det mye hvitt mel, sukker, mettet fett, mye salt, er det frittert, forkullet, så bør inntaket antakeligvis begrenses.

Tydeligvis så var jo en liten neve med potetgull forbudt? Min 8 åring hjemme synes potetgull er godt, og han får en liten neve til lørdagsgodt.

Det er ENORMT forskjell på å la de smake i begrensede mengder i kontrollerte former og det å gi ungen en hel potetgull pose og si værsågod bare spis. Det virker som om dere tror man ikke klarer å sette grenser eller begrense for barna hvis man gir de noe usunt som ikke er hjemmelaget? Dere drar det så voldsomt ut av proporsjoner at hjelps.

Anonymkode: 6fbda...87f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er svigermor selv overvektig?

Anonymkode: c9034...1ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kanskje en litt upopulær mening, men hvis man faktisk ser på effekten usunn mat har på kroppen, er det skremmende hvor chille folk er på hva barn får i seg. Hadde det vært like ok at bestemor hadde gitt dem en snus eller et glass med øl? De dør ikke av det heller, men det er absolutt ikke bra for en barnekropp (eller voksen for den saks skyld).

Jeg synes du har all rett til å være sint. Det er dine barn, deres hjem  og derfor deres regler som gjelder. 

Anonymkode: 756c4...1f5

Oi, du har virkelig lite peiling om du ikke tror at en liten barnekropp ville reagert sterkt på snus og øl. Det er ikke sammenlignbart engang med bolle og is. 

Jeg dikterer ikke hva besteforeldre skal servere barna når de passer dem. Da er jeg takknemlig for all hjelp, og unner besteforeldrene og barnebarn å kose seg sammen. Jeg vet hva slags verdier de har, og hvordan oppveksten til både meg og mannen har vært, så jeg stoler 100% på dem og deres vurderinger rundt barna. Jeg hadde blitt provosert om mine barn eller svigerbarn ikke viste meg samme tilliten, når den tid kommer.

Anonymkode: 3557a...dcb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer de annenhver måned? 

Anonymkode: 1b997...da6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er svigermor selv overvektig?

Anonymkode: c9034...1ef

Ja, hun er ganske overvektig.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kommer de annenhver måned? 

Anonymkode: 1b997...da6

Så og si! Er helt krise om de ikke har sett oss på 10 uker.

Ts

Anonymkode: 93a29...f41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (1 time siden):

Kaste sunn mat som ungwne liker for å så gi dem drittmat? Og så be ungene skjule ting fra foreldrene??? Mangel på et snev av respekt og være et drittmenneske kaller jeg det! 

Helt enig!

Har tre barnebarn som alle spiser plantebasert, kunne da ikke falle meg inn å kaste matpakke deres og gi dem kjøtt i stedet for.

Og uansett, det handler om respekt for andre. Er det noen jeg har respekt for, så er det de som oppdrar barnebarna mine. 

Mitt eget kjøtt og blod, selvsagt gjør jeg det foreldrene ønsker, jeg turer da ikke fram som ei møkkakjerring som skal ta styringa. 

Dessuten er det virkelig ikke synd på ungene hvis de ikke får is og boller en dag. 

Anonymkode: c2449...eb2

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om vår farmor var så uviten, så hadde jeg også sendt med barna mat. 

Heldigvis har vi besteforeldre på begge sider som bryr seg om at barna får i seg ordentlig næring.

Anonymkode: 53d7c...050

Men her møter de jo besteforeldre sjeldent. Det spiller da liten rolle at maten er mindre bra de få gangene de møtes. Det er hverdagskostholdet som teller…

Anonymkode: 7dd32...989

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er bestemor, og har nesten problemer med å tro på at det er så mange besteforeldre som stapper i barna sukker 😄. Leser ofte om det her. Syns det er så rart, siden min generasjon stort sett vokste opp med bittelitt lørdagsgodt, og kun brus til jul og bursdag. De vanene var så inngrodd i meg, at de har fulgt meg hele livet. Oppdro barna mine sånn også. Selvfølgelig hendte det at det ble stekt vafler, bakt boller eller en kake, men ikke ukentlig.

Jeg gir barnebarn frukt, bær og god mat. Pynter brødskiver med agurk og tomat, det syns de er stas. Koker egg, lager eggerøre osv. Vi fleiper med det, og kaller det lekre smørbrød. Brus har jeg aldri gitt. En og annen juicepakke og is kan det bli på sommeren.

Jeg vet ikke hva dere skal gjøre med besteforeldre som bare gir barna usunn mat. Kanskje de tror at det er ensbetydende med kos? Og veldig rart og trist at man ikke kan prate fornuftig om det. Hadde det vært mulig å prøve å lage en slags ukesplan når de er der? En dag med bollebaking, en dag med en is... Bare som et forsøk på å få litt kontroll 🙂

Anonymkode: a5baa...b6b

Ja, si det. Mine svigers er sånn, vokst opp nøkternt, oppdro egne barn sundt, men som besteforeldre er fret fri flyt med sukker. Ser det igjen og igjen…

Anonymkode: 7dd32...989

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tydeligvis så var jo en liten neve med potetgull forbudt? Min 8 åring hjemme synes potetgull er godt, og han får en liten neve til lørdagsgodt.

Det er ENORMT forskjell på å la de smake i begrensede mengder i kontrollerte former og det å gi ungen en hel potetgull pose og si værsågod bare spis. Det virker som om dere tror man ikke klarer å sette grenser eller begrense for barna hvis man gir de noe usunt som ikke er hjemmelaget? Dere drar det så voldsomt ut av proporsjoner at hjelps.

Hva er det du snakker om? Hvordan er det å begrense når man forer barn med junkfood fra kl 10-18?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (8 minutter siden):

Hva er det du snakker om? Hvordan er det å begrense når man forer barn med junkfood fra kl 10-18?

Hva snakker du om? Jeg svarer på det du skrev jeg, skrev ikke dette til TS, men til deg. Men typisk hersketeknikker og unngå å svare på det man blir spurt om når man blir konfrontert.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva snakker du om? Jeg svarer på det du skrev jeg, skrev ikke dette til TS, men til deg. Men typisk hersketeknikker og unngå å svare på det man blir spurt om når man blir konfrontert.

Hvor er det du fant i MITT innlegg at MINE barn er store nok til å spise potetgull? De får spise potetgull i BARNEHAGEN. Nei, jeg synes ikke 3-åringer skal få potetgull. Hvor er det du fant at jeg kun gir dem sunn mat og aldri lar de smake på noe som helst usunt? Du svarer på egenoppdiktede ting.

Endret av katties
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Både min og mannens foreldre bor langt unna (øst og vest). Vi har ofte besøk av dem, kanskje 5-6 ganger i året hver. Og da gjerne en uke i slengen (spreke pensjonister).

Har vært slik siden eldste ble født for snart 5 år siden, men nå begynner jeg å bli så sliten av dette kjøret fra besteforeldre konstant.

Men problemet er vel at jeg føler svigermor overkjører meg konstant når dem er her- eller vi er der. Og det blir bare verre og verre om vi tar opp ting. Nå kjenner jeg det begynner å vokse et sinne i meg mot henne- og vet selv at dette ikke er bra!!

For det første har jeg tidligere slitt med spiseforstyrrelse, overvekt og depresjon. Jeg fikk helt fantastisk hjelp hvor jeg fikk MYE kunnskap om ernæring og hva dette kunne gjøre for kropp og helse. Dette endra livet mitt totalt, og det endte med at jeg tok utdanning innen ernæring. Dette har kanskje, på godt og vondt, gjort at jeg er opptatt av dette og ønsker gi barna sunn, næringsrik og variert mat. Ungene får godteri, kjeks, kake, sjokolade osv. Men vi lager alt selv og tilpasser produktene. Og er vi i selskap eller andre ting, får dem såklart spise det som serveres.

men svigermor sliter med å akseptere dette og synes forferdelig synd på ungene som ikke får spise «ordentlig mat». Jo eldre ungene har blitt, jo mer driter hun i oss foreldrene og jo mer frie tøyler tar hun seg. I helga var en på besøk og ville ha barna en dag alene. Vi smurte med matpakke, la med kjeks og «godis» (ungene elsker rosiner, mørk sjokolade, nøtter pg fruktk). Sendte også med både kjeks og drikke for å kose seg.

men da de kommer hjem kan eldste fortelle at bestemor kasta maten og barna fikk beskjed om å IKKE si noe og at de bare hadde spist is, bolle, fått «så mye brus de ville» og en stor pose smågodt. Jada, jeg vinkla det inn på at det var fint at de fikk være en dag med besteforeldre og så heldige vi var som hadde dem på besøk i helga.

spurte videre svigermor om dette var sant, og svaret var ja. Spurte om ungene hadde fått noe ordentlig mat ila dagen, og jada! De hadde fått bolle, brus, godteri, is og hadde ikke lyst på mat. og dette er hva de har fått servert mellom 10 og 18!! 

Og hendelser som dette dukker stadig opp, og jeg blir så sykt forbanna. De må gjerne kose seg, men sliter med å akseptere at barna ikke får tilbud om ordentlig mat! Mat som metter og gir stabilt blodsukker. 

Jeg er så sint at jeg klarer snart ikke se svigermor mer! Mannen har prøvd å snakke med henne, for han synes også hun er veldig ekstrem og alltid prøver flytte grensene våre (uansett hva det gjelder. Mat, leker, utstyr osv). Han mener nå at jeg må ta denne kampen med henne, for hun lytter ikke til han!

Asså hjelp! Jeg trenger hjelp til å roe meg mot henne. Tror det er følelsen av alltid å bli overkjørt, ikke nødvendigvis at ungene alltid får 5 nye leker (selv om huset flyter og ting blir gitt bort uten å være lekt med) eller bare boller og brus. 

jeg trenger råd eller teknikk. Klarer ikke råd om å «overse for freden».da smeller det for meg.

Bare si klart ifra : skal du ha noe med ungene å gjøre , så har du med å respektere reglene vi setter og måten vi oppdrar våre unger på. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi barna en sunn og god frokost før de drar på alene-dag med bestemor, og gi beng i om det vanker en bolle, is eller brus sammen med henne. Jeg synes som sagt du virker hysterisk, ts, og har for sterkt kontrollbehov. En mellomting er ofte bra, og dette er jo ikke noe som skjer fire dager i uka, liksom. Ro deg ned!

Anonymkode: b6831...268

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (12 minutter siden):

Hvor er det du fant i MITT innlegg at MINE barn er store nok til å spise potetgull? De får spise potetgull i BARNEHAGEN. Nei, jeg synes ikke 3-åringer skal få potetgull. Hvor er det du fant at jeg kun gir dem sunn mat og aldri lar de smake på noe som helst usunt? Du svarer på egenoppdiktede ting.

Blir bare usaklig dette, og vil antageligvis bli slettet pga brukerdebatt noe som ikke er lov. Men poenget var at du er så kontrollerende hvorfor ikke bare ha et helt normalt sunt og variert kosthold, hvor variert også er alt som er usunt fra tid til annen. Det at akkurat din 3åring ikke skal spise potetgull for så være. Det er helheten jeg legger meg opp i. Godteri og kake er på ingen måte farlig så lenge man begrenser det, dere skal liksom fokusere debatten så ekstremt mye på sunn mat, hjemmelaget mat og ALT annet er totalt feil liksom, hvorfor være så kontrollerende på det? Så ekstremt opptatt av at det skal være så politisk korrekt i matveien og hvis ikke så blandes det umiddelbart inn overvekt og problemer for barnet? Det er det jeg reagerte på, men igjen blir bare usaklig i debatten her..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Både min og mannens foreldre bor langt unna (øst og vest). Vi har ofte besøk av dem, kanskje 5-6 ganger i året hver. Og da gjerne en uke i slengen (spreke pensjonister).

Har vært slik siden eldste ble født for snart 5 år siden, men nå begynner jeg å bli så sliten av dette kjøret fra besteforeldre konstant.

Men problemet er vel at jeg føler svigermor overkjører meg konstant når dem er her- eller vi er der. Og det blir bare verre og verre om vi tar opp ting. Nå kjenner jeg det begynner å vokse et sinne i meg mot henne- og vet selv at dette ikke er bra!!

For det første har jeg tidligere slitt med spiseforstyrrelse, overvekt og depresjon. Jeg fikk helt fantastisk hjelp hvor jeg fikk MYE kunnskap om ernæring og hva dette kunne gjøre for kropp og helse. Dette endra livet mitt totalt, og det endte med at jeg tok utdanning innen ernæring. Dette har kanskje, på godt og vondt, gjort at jeg er opptatt av dette og ønsker gi barna sunn, næringsrik og variert mat. Ungene får godteri, kjeks, kake, sjokolade osv. Men vi lager alt selv og tilpasser produktene. Og er vi i selskap eller andre ting, får dem såklart spise det som serveres.

men svigermor sliter med å akseptere dette og synes forferdelig synd på ungene som ikke får spise «ordentlig mat». Jo eldre ungene har blitt, jo mer driter hun i oss foreldrene og jo mer frie tøyler tar hun seg. I helga var en på besøk og ville ha barna en dag alene. Vi smurte med matpakke, la med kjeks og «godis» (ungene elsker rosiner, mørk sjokolade, nøtter pg fruktk). Sendte også med både kjeks og drikke for å kose seg.

men da de kommer hjem kan eldste fortelle at bestemor kasta maten og barna fikk beskjed om å IKKE si noe og at de bare hadde spist is, bolle, fått «så mye brus de ville» og en stor pose smågodt. Jada, jeg vinkla det inn på at det var fint at de fikk være en dag med besteforeldre og så heldige vi var som hadde dem på besøk i helga.

spurte videre svigermor om dette var sant, og svaret var ja. Spurte om ungene hadde fått noe ordentlig mat ila dagen, og jada! De hadde fått bolle, brus, godteri, is og hadde ikke lyst på mat. og dette er hva de har fått servert mellom 10 og 18!! 

Og hendelser som dette dukker stadig opp, og jeg blir så sykt forbanna. De må gjerne kose seg, men sliter med å akseptere at barna ikke får tilbud om ordentlig mat! Mat som metter og gir stabilt blodsukker. 

Jeg er så sint at jeg klarer snart ikke se svigermor mer! Mannen har prøvd å snakke med henne, for han synes også hun er veldig ekstrem og alltid prøver flytte grensene våre (uansett hva det gjelder. Mat, leker, utstyr osv). Han mener nå at jeg må ta denne kampen med henne, for hun lytter ikke til han!

Asså hjelp! Jeg trenger hjelp til å roe meg mot henne. Tror det er følelsen av alltid å bli overkjørt, ikke nødvendigvis at ungene alltid får 5 nye leker (selv om huset flyter og ting blir gitt bort uten å være lekt med) eller bare boller og brus. 

jeg trenger råd eller teknikk. Klarer ikke råd om å «overse for freden».da smeller det for meg.

Først og fremst, så må du få med deg mannen din på ditt lag, slik at han kan ta dialogen med sine foreldre, og du kan være trygg på at han formidler det dere er enige om. 

Barna er åpenbart 5 år og nedover. Og dere har tydeligvis forsøkt å legge til rette så godt dere kan for at barnebarna skal få et nært forhold til besteforeldrene selv om de ikke bor nære. 
Utfordringen er kanskje at dere har vært for ettergivende og vært for lite tydelige på grensene. 

Joda, jeg kan forstå at svigers kanskje ser på deg som "hysterisk" angående kosthold. Men i min verden spiller det liten rolle, så lenge det du driver med ikke er skadelig for barna. 
Uavhengig av hva de mener og ikke mener, så er det dere som er foreldrene. Og det er derfor dere som bestemmer på vegne av deres barn. 
Det spiller altså liten eller ingen rolle hva besteforeldrene VIL og IKKE VIL. De har kun tilgang på barna fordi dere gir dem tilgang. 
Og det er dette "godet" dere må bruke for å regulere besteforeldrenes oppførsel og sette de rammene dere ønsker. 

Ja, det kan være at dere mister besteforeldre som vil være barnevakter. Men vil dere egentlig ha barnevakter som ikke respekterer deres grenser? 

Hadde vi snakket om skolebarn, så tenker jeg det ikke hadde vært krise med noen timer med is, brus, godteri, boller og sånt. 
Men vi snakker altså om barnehagebarn. Som får så mye sukker og usunne ting at de blir kvalme og ikke orker mat. 
Og at disse besteforeldrene er "relativt ofte" på besøk. 

Jeg ville faktisk satt grenser. 
Fortalt at de ikke får være alene med barna. De får bare være sammen med dem når dere er der. 
At de ikke får se barna så ofte eller lenge som før, fordi dere ikke har tid og overskudd til å fotfølge dem hele tiden. (Og de altså ikke får være alene med barna.) 
Dette kan endres, dersom de faktisk viser respekt for deres rammer, og kan følge dem. 
Er de uenige, får de be dere forklare, og ta en evt. uenighet med dere. Men overfor barna, så skal dere fremstå som enige. 

Som foreldre er deres ansvar å ivareta barnets beste. 
Det betyr også å beskytte dem mot besteforeldre som utsetter dem for unødvendige og potensielt "ekle" eller  "skadelige" ting, bare fordi de selv synes det er morsomt selv. 
Det er jo tydelig at besteforeldrene har glemt hvilke regler som gjelder for SMÅ barn, og at de ikke trenger brus og søtsaker ennå. 
Den tid kommer senere. 
Det er forskjell på en 3 åring og en 13 åring. 13 åringen tåler enormt mye mer sukker enn 3 åringen. Og 13 åringen kan også lettere si ifra før denne blir kvalm. 

Har selv satt grenser for både svigers og egne foreldre. 
De fikk valget. Mulighet til å gi barnebarna godteri hver gang de så dem, eller tid med barnebarna hver uke. 
Det betydde ikke at de ALDRI fikk gi godteri. Det betydde bare at det ble forbeholdt merkedager og festdager. Ellers var det normalt, sunt kosthold som gjaldt. Både for store og små. 
Og ungene ble omtrent like lykkelige av frukt på den tiden, så det var jo alltids mulig å gi. 
Det endte med at besteforeldrene ble en del av barnas hverdag, og hadde massevis av tid med dem. 

De var litt fornærmet i starten. "For det var deres privilegium som besteforeldre å skjemme bort barnebarna." Men så ble vi altså enige om at de kunne skjemme dem bort med tid, oppmerksomhet og opplevelser, og at det kanskje var viktigere for både dem og barna, enn akkurat dette med mat og godteri. 
Og hadde det å kosemat og godteri vært det viktigste for dem, så kunne de jo fått være "de besteforeldrene". Men de ville ikke sett barnebarna ukentlig, men mer noen ganger i året. 

Sett ned foten, TS, og gi dem valget mellom å respektere dere, eller miste mye av tilgangen på barna. 

Anonymkode: 1c643...398

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta avstand fra henne. Hun får ikke lenger komme på besøk. Og dere går ikke på besøk til henne. Du skal ikke være i et usunt/giftig "forhold" med din svigermor. Bare kutt henne ut. Og jævlig feigt av din mann å dytte dette over på deg, det er hans mor. Men når ingen av dere når frem så KUTT HENNE UT. Du sitter med all makten her. Å kjenne dere/få besøke dere er ikke en livsrett. Jeg vet for jeg kuttet min egen  mor ut og livet er mitt er bedre. Hun har forresten null respekt for deg. Og at hun ba barna lyge er så motbydelig. 🤮🤮🤮

Anonymkode: 6110c...730

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det var ikke greit at svigermor kastet maten du sendte med. Det var heller ikke greit at du sendte med mat med mindre svigermor etterspurte det selv. Når du sender med mat uten at det er allergier eller lignende, så sier du egentlig at du ikke stoler på at svigermor kan ivareta barnas basalbehov i løpet av 8 timer. Det er ganske sterk kritikk å rette mot din svigermor. Det er heller ingen krise at barna i løpet av 8 timer, en dag, får servert mindre næringsrik mat. Barna følte seg mette, og var fornøyd. På samme måte som at sunn mat 20% av tiden ikke gjør deg sunn, så gjør heller ikke usunn mat 20% av tiden deg usunn. 

Du må roe ned kontrollbehovet ditt, ellers så er dette bare en ny spiseforstyrrelse.

Anonymkode: f6802...429

Dette er tull. Hvis jeg hadde passet ungene dine så hadde jeg satt pris på en nistepakke med. Jeg vet nå søren ikke hva for vaner folk har med ungene sine. Og jeg har null ønske om å kontrollere hva andre unger får å spise, det bestemmer foreldrene. Og å bli så lett krenket at man tar det som personlig kritikk at noen har smurt ferdig nistepakke til minstemann, det bør du jobbe med. Ikke ts sin feil. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er tull. Hvis jeg hadde passet ungene dine så hadde jeg satt pris på en nistepakke med. Jeg vet nå søren ikke hva for vaner folk har med ungene sine. Og jeg har null ønske om å kontrollere hva andre unger får å spise, det bestemmer foreldrene. Og å bli så lett krenket at man tar det som personlig kritikk at noen har smurt ferdig nistepakke til minstemann, det bør du jobbe med. Ikke ts sin feil. 

Enig.
Veldig mange barn i barnehagealder er jo også skikkelig sære på hva de spiser og ikke. 
Istedenfor at jeg skulle gjette meg frem til hva de vil spise og ikke, så hadde jeg gjerne tatt imot en matpakke med noe foreldrene visste de ville like. 

Anonymkode: 1c643...398

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...