Gå til innhold

Jeg er svigerdatter fra helvette og trenger hjelp

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

les TS sitt innlegg igjen ;)

Anonymkode: e9d01...718

Det har jeg gjort.

Vi har ofte besøk av dem, kanskje 5-6 ganger i året hver. Og da gjerne en uke i slengen...

Anonymkode: 53d7c...050

AnonymBruker
Skrevet

Slapp litt av med maten ts, barna dine dør ikke av å spise is og boller en dag. 

Og så ville jeg kuttet ned på besøket, det høres ikke ut som at du trives med det.

Anonymkode: 0cbbf...cd1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og så ville jeg kuttet ned på besøket, det høres ikke ut som at du trives med det.

Skrev ts at barna kommer til å dø?

Veldig til dramatiske konklusjoner på enkelte her. 

Barna dine døøøør ikke av godteri, men de får alvorlige spiseforstyrrelser om de ikke får godteri.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal hun slappe av litt med maten? 

Leste du ikke hva TS skrev? Svigermora kasta maten som ble sendt med barna. Hun KASTA den. Det er høyt fokus på matsvinn etc i dag. Hva lærer svigermora til barna her da? At det er ok å kaste mat som er sunn... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Goodtimes skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal hun slappe av litt med maten? 

Leste du ikke hva TS skrev? Svigermora kasta maten som ble sendt med barna. Hun KASTA den. Det er høyt fokus på matsvinn etc i dag. Hva lærer svigermora til barna her da? At det er ok å kaste mat som er sunn... 

Farmor passer på at barnebarna ikke utvikler spiseforstyrrelser må vite. Hun lærer dem å kose/trøstespise. Hun lærer dem å lyve om hva de spiser. Kosespise i smug mens dumme mamma ikke ser. Hun lærer dem å kaste sunn mat. 

Mor er hysterisk mens farmor er....

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nå skriver ts at de er hos svigers opp til en uke av gangen, 5-6 ganger i året. Ikke én dag/natt 5-6 ganger i året.

5-6 uker i året med usunn mat hos farmor. 5-6 uker i året hvor farmor nedsnakker sunn mat, kaster sunn mat og ber barna lyve for mor. 

Så må du plusse på de 5 ukene i året med helligdager, bursdager og spesielle anledninger. 

nå fremstår du jo like dramatisk som TS, og du leser feil..
TS sier de har besøk av svigers hjemme hos seg og at under besøket er det EN DAG der svigers tar med barna og en gang svigermor har gjort dette. OG så må vi ikke glemme at alle de andre måltidene når svigers er på besøk er det TS som styrer.. 

Jeg tror fortsatt ikke barna tar skade av en dag, eller fem pr år - men jeg tror TS reagerer fordi HUN ikke føler seg respektert av svigermor, på samme måte som mannen ikke føler at moren lytter. DET er slik jeg ser det et mye større problem hvis de ikke klarer la det ligge for det er tross alt bare 5 av 52 uker det er snakk om.. 
Det er fint å ha greier man kjemper for men noen kamper er rett og slett ikke verdt å ta for husfreden, så får TS og mannen ta et valg - hva er viktigst, å ta denne kampen og kanskje miste relasjonen til foreldre/svigerforeldre/besteforeldre eller la være og slå seg til ro med at alle de andre dagene er viktigere.. 

Endret av Carrot
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er seriøst kun på kg at ts blir angrepet for å ville gi barna sine sunn mat, og anklaget for å gi ungene sine spiseforstyrrelser. Tror dere spiseforstyrrelser kommer av å spise hovedsakelig sunn mat? Ts skriver jo svart på hvitt at ungene får usunn mat også, så hvor tar dere det fra at hun bidrar til å gi barna sine spiseforstyrrelser? Det er overhode ikke rart at dagens barn er såpass overvektige som de er, når det er synd i unger som ikke får spise massevis av godterier. 

Boller, brus og chips har absolutt ingen nytteverdi, annet enn å trigge belønningssystemet i hjernen og bidra til ujevnt blodsukker. Nei, det er ikke farlig å gi ungene dette en sjelden gang, men det ser ikke ut som ungene til ts ikke får dette av henne heller. Når svigermor kaster helt fin mat og gir ungene kun dritt i 8 timer, er det noe galt med henne, ikke ts! 

Anonymkode: a84b9...274

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har selv svigerforeldre fra helvete. Det eneste som gjelder er GRENSER. Her har vi avlyst besøk av dem feks fordi de ikke respekterer oss. De får ikke passe barna alene. Det er kun grenser og konsekvenser (feks ikke møtes så ofte) som fungerer. Men den dårlige oppførselen endrer seg aldri, men vi greier å begrense den med færre besøk og mindre kontakt 👍🏻

Anonymkode: ce5dd...76e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hos de, deres regler. Hos dere, deres regler. 

AnonymBruker
Skrevet
Lalala123 skrev (1 minutt siden):

Hos de, deres regler. Hos dere, deres regler. 

Deres barn, deres regler.

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er hysterisk som sender med barna spesialkost på en alene-dag med bestemor. Slapp av, ellers risikerer du at barna dine utvikler et like anstrengt forhold til mat som det du selv hadde før i tiden!

Anonymkode: b6831...268

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er seriøst kun på kg at ts blir angrepet for å ville gi barna sine sunn mat, og anklaget for å gi ungene sine spiseforstyrrelser. Tror dere spiseforstyrrelser kommer av å spise hovedsakelig sunn mat? Ts skriver jo svart på hvitt at ungene får usunn mat også, så hvor tar dere det fra at hun bidrar til å gi barna sine spiseforstyrrelser? Det er overhode ikke rart at dagens barn er såpass overvektige som de er, når det er synd i unger som ikke får spise massevis av godterier. 
Anonymkode: a84b9...274

Hvis du leser forskning, så vet du godt selv at overopptatthet av sunn mat, kropp og vekt er risikofaktorer for å utvikle spiseforstyrrelser. Mange unge higer etter å kun spise sunn mat, og at de skal være så tynn som mulig. Når TS fokuserer på at det meste skal være sunt, legger også hun til rette for spiseforstyrrelser 😉

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spiseforstyrrelser/risiko-og-sarbarhetsfaktorer-ved-spiseforstyrrelser

Anonymkode: d46ec...d1d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Deres barn, deres regler.

Da er det ikke rart at det blir trøbbel tenker nå jeg :) I en perfekt verden så hadde det vært flott, men la nå ungene få kose seg hos besteforeldrene sine. Regner med de ikke er så ofte hos de? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du leser forskning, så vet du godt selv at overopptatthet av sunn mat, kropp og vekt er risikofaktorer for å utvikle spiseforstyrrelser. Mange unge higer etter å kun spise sunn mat, og at de skal være så tynn som mulig. Når TS fokuserer på at det meste skal være sunt, legger også hun til rette for spiseforstyrrelser 😉

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spiseforstyrrelser/risiko-og-sarbarhetsfaktorer-ved-spiseforstyrrelser

Spiseforstyrrelser er alt for komplekst til at vi kan sitte på nett og spekulere i om folk vi ikke kjenner utsetter barna for risiko. Ut fra info i tråden, kan vi like godt si at svigermor utsetter barna for risiko for overspisingslidelse fordi hun kun fôrer de på søtt og sier at de skal holde det hemmelig for mor at de spiser dette. Det vet vi ikke, men vi kan likegodt si det.

Helsenorge anbefaler at søte saker begrenses: "Det er anbefalt å begrense inntaket av godteri, sjokolade, snacks, chips, kjeks, is, søte pålegg, desserter og bakevarer som kaker og boller. I et variert og sunt kosthold er det rom for disse matvarene av og til, og i små mengder."

Å spise og drikke kun boller og søtsaker; brus, is, boller, stor godtepose, over en 8-timersperiode (fri flyt) kan ikke sies å være av og til og i små mengder. 

Med forbehold om at barna til ts husker riktig, og at de ikke fikk brødskiver eller middag før sukkerutskeielsen. 

Anonymkode: fd977...875

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ingen som helst mening om kostholdet her, men det som hadde fått meg til å reagere og si rett ut at svigermor ikke får alenetid med barna før hun lærer seg å lytte, er det at hun faktisk kastet mat, og så ba barna om å ikke si noe til meg i etterkant!

Det er så langt over en hver sosial norm at jeg aldri hadde akseptert det. Man kan mene akkurat hva man vil om kosthold, men da tar man det opp som en voksen. Man kan si: "Jeg vet du er opptatt av mat, men i dag har jeg veldig lyst til å skjemme bort meg selv og barna med dette, går det bra?" Man kaster ikke mat foran barna og ber dem lyve om det. Punktum.

Anonymkode: 5704b...59f

Helt enig, den kastingen av fullt spiselig mat sammen med et krav om hemmelighold og således sette barna i en vanskelig situasjon; er helt uholdbart! Hun ville fått beskjed om at det ikke er innafor i det hele tatt, og at hun kan være med barna sammen med meg eller far.

Anonymkode: 65c13...0e1

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Overvekt er også arvelig. Barn som får et usunt kosthold og barn som er overvektige har større sjanse for å ta med seg disse dårlige vanene inn i voksenlivet.

At ts ikke ønsker dette for sine barn er jon kjempebra! Ts har snudd om på sitt liv og ønsker en bedre start for egne barn. 

Gode vaner starter tidlig. Ingen mennesker har behov for godteri, alkohol, sigaretter e.l. Det er 100% et tillært psykisk behov. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Både min og mannens foreldre bor langt unna (øst og vest). Vi har ofte besøk av dem, kanskje 5-6 ganger i året hver. Og da gjerne en uke i slengen (spreke pensjonister).

Har vært slik siden eldste ble født for snart 5 år siden, men nå begynner jeg å bli så sliten av dette kjøret fra besteforeldre konstant.

Men problemet er vel at jeg føler svigermor overkjører meg konstant når dem er her- eller vi er der. Og det blir bare verre og verre om vi tar opp ting. Nå kjenner jeg det begynner å vokse et sinne i meg mot henne- og vet selv at dette ikke er bra!!

For det første har jeg tidligere slitt med spiseforstyrrelse, overvekt og depresjon. Jeg fikk helt fantastisk hjelp hvor jeg fikk MYE kunnskap om ernæring og hva dette kunne gjøre for kropp og helse. Dette endra livet mitt totalt, og det endte med at jeg tok utdanning innen ernæring. Dette har kanskje, på godt og vondt, gjort at jeg er opptatt av dette og ønsker gi barna sunn, næringsrik og variert mat. Ungene får godteri, kjeks, kake, sjokolade osv. Men vi lager alt selv og tilpasser produktene. Og er vi i selskap eller andre ting, får dem såklart spise det som serveres.

men svigermor sliter med å akseptere dette og synes forferdelig synd på ungene som ikke får spise «ordentlig mat». Jo eldre ungene har blitt, jo mer driter hun i oss foreldrene og jo mer frie tøyler tar hun seg. I helga var en på besøk og ville ha barna en dag alene. Vi smurte med matpakke, la med kjeks og «godis» (ungene elsker rosiner, mørk sjokolade, nøtter pg fruktk). Sendte også med både kjeks og drikke for å kose seg.

men da de kommer hjem kan eldste fortelle at bestemor kasta maten og barna fikk beskjed om å IKKE si noe og at de bare hadde spist is, bolle, fått «så mye brus de ville» og en stor pose smågodt. Jada, jeg vinkla det inn på at det var fint at de fikk være en dag med besteforeldre og så heldige vi var som hadde dem på besøk i helga.

spurte videre svigermor om dette var sant, og svaret var ja. Spurte om ungene hadde fått noe ordentlig mat ila dagen, og jada! De hadde fått bolle, brus, godteri, is og hadde ikke lyst på mat. og dette er hva de har fått servert mellom 10 og 18!! 

Og hendelser som dette dukker stadig opp, og jeg blir så sykt forbanna. De må gjerne kose seg, men sliter med å akseptere at barna ikke får tilbud om ordentlig mat! Mat som metter og gir stabilt blodsukker. 

Jeg er så sint at jeg klarer snart ikke se svigermor mer! Mannen har prøvd å snakke med henne, for han synes også hun er veldig ekstrem og alltid prøver flytte grensene våre (uansett hva det gjelder. Mat, leker, utstyr osv). Han mener nå at jeg må ta denne kampen med henne, for hun lytter ikke til han!

Asså hjelp! Jeg trenger hjelp til å roe meg mot henne. Tror det er følelsen av alltid å bli overkjørt, ikke nødvendigvis at ungene alltid får 5 nye leker (selv om huset flyter og ting blir gitt bort uten å være lekt med) eller bare boller og brus. 

jeg trenger råd eller teknikk. Klarer ikke råd om å «overse for freden».da smeller det for meg.

Anonymkode: 93a29...f41

Begge to har feil her.

Med mindre svigers ber om matpakke ikke pakk en

Når matpakke først var laget burde barna først spist den før de poppet ungene full på næringsfattig mat og drikke.

Du bør be din mann ta en prat med de 

• Liker 4
Gjest MissHannigan
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

70% av den voksne befolkningen i Norge er overvektige. Prosenten er stigende.

Hvilken spiseforstyrrelse er man redd for å gi barna?

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker man kontroll på hva barna spiser til en hver tid så man man selv være tilstedet til en hver tid sammen med barna. 

Jeg hadde aldri orket å være barnevakt hvis foreldrene hele tiden skulle diktere hva vi skal spise og gjøre.

Anonymkode: d0a7e...516

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Boller, brus og chips har absolutt ingen nytteverdi

helt enig ! trist å se at besteforeldre i Norge serverer sånn dritt til barnebarn. Jeg fikk mye godt hos bestemødrene når jeg var liten men det var i hvertfall verdt kaloriene ! Hjemmelaget is, terter, krem, kaker.. og vanlige god mat også. Alt var hjemmelaget. Hvem som helst kan kjøpe brus og chips.. for noen triste minnelser å ha fra barndom.. :(

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...