Gå til innhold

Jeg er svigerdatter fra helvette og trenger hjelp

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg frykter du overfører ditt enorme mat-kontrollbehov og spiseforstyrrelse over på ungene. Det beste er om de kan ha et naturlig forhold til mat. Svigerinnen min var ganske lik deg med de to eldste barna. Så fort de var i selskap kastet de seg over alt søtt som om de aldri hadde spist det før, og åt til de gråt av kvalme. 

Anonymkode: 22bff...c55

Regner med de andre barna spiste like mye, de er bare blitt så vant med det at kroppen har høyere tåleranse.

Viser bare hvor usunt det er. Man må venne barna til det litt og litt, som med alkohol. Jo mer du venner kroppen til det, jo mer kan du fråtse uten å kaste opp.

Anonymkode: 53d7c...050

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bestemor, og har nesten problemer med å tro på at det er så mange besteforeldre som stapper i barna sukker 😄. Leser ofte om det her. Syns det er så rart, siden min generasjon stort sett vokste opp med bittelitt lørdagsgodt, og kun brus til jul og bursdag. De vanene var så inngrodd i meg, at de har fulgt meg hele livet. Oppdro barna mine sånn også. Selvfølgelig hendte det at det ble stekt vafler, bakt boller eller en kake, men ikke ukentlig.

Jeg gir barnebarn frukt, bær og god mat. Pynter brødskiver med agurk og tomat, det syns de er stas. Koker egg, lager eggerøre osv. Vi fleiper med det, og kaller det lekre smørbrød. Brus har jeg aldri gitt. En og annen juicepakke og is kan det bli på sommeren.

Jeg vet ikke hva dere skal gjøre med besteforeldre som bare gir barna usunn mat. Kanskje de tror at det er ensbetydende med kos? Og veldig rart og trist at man ikke kan prate fornuftig om det. Hadde det vært mulig å prøve å lage en slags ukesplan når de er der? En dag med bollebaking, en dag med en is... Bare som et forsøk på å få litt kontroll 🙂

Anonymkode: a5baa...b6b

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er en almond mom og bestemor blir provosert over at du ikke tror hun vil gi barna mat på 8 timer.

Anonymkode: 0ea85...3ac

Så da straffer farmor barna med å faktisk ikke gi barna mat på 8 timer? 😳

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem sender med ungene matpakke når de skal tilbringe dagen sammen med besteforeldrene? Det er spesielt.

Anonymkode: 355f9...8d3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem sender med ungene matpakke når de skal tilbringe dagen sammen med besteforeldrene? Det er spesielt.

Anonymkode: 355f9...8d3

De som har besteforeldre med spiseforstyrrelser, som kun gir barna godteri, brus og boller i løpet av en 8 timers dag.

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Her er det svigermor som er trollet. Skjønner deg godt,  ts.

Anonymkode: 2ee52...c5a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så da straffer farmor barna med å faktisk ikke gi barna mat på 8 timer? 😳

Hun hadde jo kjøpt mat? Men ja, jeg tror bestemor statuerte et eksempel med sivil ulydighet 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en svigermor som gjør stikk motsatt av hva jeg sier og som i tillegg sier til barna at de skal holde edet hemmelig for mamma og pappa. Jeg har svært lite tålmodighet for folk som motarbeider meg, ikke respekterer meg og som gjør ting barna vet er galt og deretter insisterer på at BARNA skal holde det hemmelig.

Jeg har ingen spesielt unormale regler, jeg er mye mindre opptatt av mat enn deg ts, men ønsker at de skal få ordentlig mat før godteri (i godteri er is, snop, sjokolade, kaker). Svigermor kan i løpet av tre timer gi loff med syltetøy, saft med sukker (så mye de vil!), iste (med koffein🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️ eldste er 6 år), litt smågodt, en is, litt mer snop, enda en is. Og så er hun irritert fordi de blir så vanskelige å ha med å gjøre. Barna får heller ikke særlig mye glede av besøket og mulighet til samspill med besteforeldre når de blir stappa fulle av sukker. Barna mine blir veldig urokråker og mister helt evnen til å fokusere når de får for mye sukker (skal ikke så mye til). Noen ganger får de dette rett før de skal hjem igjen og vi har da barn som "klatrer i gardinene". 

Jeg skjønner frustrasjonen ts. Har dessverre ingen råd.

Anonymkode: 24050...195

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun hadde jo kjøpt mat? Men ja, jeg tror bestemor statuerte et eksempel med sivil ulydighet 

Hadde hun kjøpt mat om ts ikke sendte med mat? Men siden ts sendte med barna mat, så ga hun barna sukker og boller hele dagen istedenfor? Som en straff? 

Denne farmoren burde jo ikke få være med barn uten tilsyn. Hun er jo ikke vel bevart.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Både øl og snus ville en liten barnekropp kunne reagert ekstremt på. Nikotinet kunne gitt barnet nikotinsjokk og hjertetrøbbel, og øl kunne gitt leverskade og alkoholforgiftning.

Anonymkode: f6802...429

Dette er bare tull. Det er mange 6 åringer++ som både røyker og drikker i andre land uten at det gir hjertetrøbbel eller leverskade som du sier. Det er absolutt usunt over tid og kanskje noen færreste reagerer øyeblikkelig men det er svært sjeldent.

Anonymkode: 9d0a7...25e

• Liker 2
Skrevet

Svigers kommer på besøk / dere er på besøk fem ganger i året i følge deg TS, og det er snakk om EN dag kanskej de fem gangene - altså usunn mat fem av 365 dager, det er det ingen som dør av.. Barna får sunne matvaner fra dere og etterhvert lærer de at frmor ikke er så sunn.. Det er egentlig et konstruert problem.. Sinnet ditt går kanskje mer på alt det andre hun pusjet på dere, som for eksempel at du ikke føler deg respektert? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du nødvendigvis er for streng med svigermor her. Hun er jo respektløs som faktisk kaster maten du har sendt med. Barna burde jo fått velge selv, som en minste ting. Saft eller brus? Rosin eller smågodt? Du skjønner greia. 

Jeg ville blitt irritert om barna ikke hadde fått et eneste ordentlig måltid. Mine barn ville fått både forstoppelse, magevondt og muligens oppkast av å bare spise slikt du nevner en hel dag. Hva godt fører vel det med seg? Ingenting.

Neste gang kan du jo droppe matpakka, og se hva hun serverer da. Mulig hun gjør det på trass. Virker jo nesten sånn. Hadde hun ikke klart å gi maten et måltid eller to, ville jeg ikke latt henne ha barnet alene heller. Hun må jo sørge for MAT også. Boller og brus bør være ok når hun har barna, men ikke som eneste "måltid" hele dagen. Det trenger jo ikke være sunneste måltidet, men i hvert fall ordentlig magefyll. Fiskekaker med loff er til og med bedre enn boller! Sikkert ikke veldig bedre, men iblant bør det være innafor. Spiser hun ikke mat selv? Synes det virker så rart. 

Anonymkode: 8623e...7bf

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Regner med de andre barna spiste like mye, de er bare blitt så vant med det at kroppen har høyere tåleranse.

Viser bare hvor usunt det er. Man må venne barna til det litt og litt, som med alkohol. Jo mer du venner kroppen til det, jo mer kan du fråtse uten å kaste opp.

Jeg har et slikt hjem med "fri" tilgang til søtsaker - og nei, barna mine spiser IKKE like mye søtsaker på en dag som det de "sunne" barna som kommer på besøk, gjør. Ikke på langt nær. Mine tar 2-3 biter smågodt og er fornøyd, gjestene stapper innpå som om de aldri har sett godteri før dersom de får anledning. Og det er ikke alle gjester, men de barna som utpeker seg som "godtestøvsugere" er de som også har mødre som stadig snakker om slanking og vekt. Jeg tror ikke det er tilfeldig. 

(Jeg har 3 barn der 2 er normalvektige og 1 er undervektig. De får sunne og hjemmelagde måltider 4 ganger om dagen, drikker kun vann (brus liker ingen av oss) og de har fri tilgang til frukt og grønnsaker også - og tar ofte heller frukt enn godteri. Men ja, det står godteri og is og chips lett tilgjengelig i skapene.)

Anonymkode: 8a2ed...63c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mor er også hysterisk som ubedt sender med mat i stedet for å la bestemor ordne opp. Hadde det vært alvorlige allergier eller norgesferie det vært greit, men bare fordi hun skal kontrollere matinntaket de timene de er med bestemor er også sykt. 

Anonymkode: 7dd32...989

Det er ikke sykt. Du må roe deg ned. Det er sykt å be barna lyve for sin egen mor.

• Nyttig 5
Skrevet

Jeg hadde blitt rasende og nektet henne å passe barna.

dette er så overkjøring og overtramp, jeg hadde ikke godtatt det. Vi vet så mye om hva ernæring og ultraprossessert mat gjør med oss. Jeg hadde blitt rasende og skjønner deg godt. Og at hun faktisk kastet maten du har med. Ærlig talt. Syntes du viser ekstrem selvbeherskelse ieg! 

• Nyttig 2
Skrevet

Vanskelig situasjon du står i der. 

For det første, det å kaste bra mat på denne måten er bare jævla teit og definitivt ikke greit. 
For det andre, at samboeren sier at du må ta denne kampen fordi ''hun hører jo ikke på han uansett'', er utrolig svakt av samboeren din. 

Her tror jeg faktisk du bør ta deg en alvorsprat med samboeren din om ståa! 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (46 minutter siden):

Svigers kommer på besøk / dere er på besøk fem ganger i året i følge deg TS, og det er snakk om EN dag kanskej de fem gangene - altså usunn mat fem av 365 dager, det er det ingen som dør av.. Barna får sunne matvaner fra dere og etterhvert lærer de at frmor ikke er så sunn.. Det er egentlig et konstruert problem.. Sinnet ditt går kanskje mer på alt det andre hun pusjet på dere, som for eksempel at du ikke føler deg respektert? 

Nå skriver ts at de er hos svigers opp til en uke av gangen, 5-6 ganger i året. Ikke én dag/natt 5-6 ganger i året.

5-6 uker i året med usunn mat hos farmor. 5-6 uker i året hvor farmor nedsnakker sunn mat, kaster sunn mat og ber barna lyve for mor. 

Så må du plusse på de 5 ukene i året med helligdager, bursdager og spesielle anledninger. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kanskje en litt upopulær mening, men hvis man faktisk ser på effekten usunn mat har på kroppen, er det skremmende hvor chille folk er på hva barn får i seg. Hadde det vært like ok at bestemor hadde gitt dem en snus eller et glass med øl? De dør ikke av det heller, men det er absolutt ikke bra for en barnekropp (eller voksen for den saks skyld).

Jeg synes du har all rett til å være sint. Det er dine barn, deres hjem  og derfor deres regler som gjelder. 

Anonymkode: 756c4...1f5

Ikke sammenliknbart…. Herregud! Dette er en mor med stort kontrollbehov! 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hadde bare sagt det rett ut "nei, du kan ikke ha barna for du respekterer ikke det vi sier". Rinse and repeat. Ville ikke latt de være alene med barna til de respekterer dere. 

Anonymkode: 8119b...bf1

Alvorlig talt, dette er så overdreven reaksjon at det grenser til psykisk! TS og ditt svar, viser mennesker med enormt kontrollbehov, og ødelegger kanskje barnas naturlig syn på kosthold i fremtiden! Å styre svigerforeldre så sykt som dette, vel, har ikke ord! 

Anonymkode: 4846c...b8e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå skriver ts at de er hos svigers opp til en uke av gangen, 5-6 ganger i året. Ikke én dag/natt 5-6 ganger i året.

5-6 uker i året med usunn mat hos farmor. 5-6 uker i året hvor farmor nedsnakker sunn mat, kaster sunn mat og ber barna lyve for mor. 

Så må du plusse på de 5 ukene i året med helligdager, bursdager og spesielle anledninger. 

Sitat

Vi har ofte besøk av dem, kanskje 5-6 ganger i året hver.

les TS sitt innlegg igjen ;)

Anonymkode: e9d01...718

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sammenliknbart…. Herregud! Dette er en mor med stort kontrollbehov! 

Alvorlig talt, dette er så overdreven reaksjon at det grenser til psykisk! TS og ditt svar, viser mennesker med enormt kontrollbehov, og ødelegger kanskje barnas naturlig syn på kosthold i fremtiden! Å styre svigerforeldre så sykt som dette, vel, har ikke ord! 

Anonymkode: 4846c...b8e

Hva er naturlig syn på kosthold? 

Lære å gi kroppen den næringen den trenger, eller lære kroppen å kosespise for psykens skyld? 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...