Gå til innhold

Jeg er svigerdatter fra helvette og trenger hjelp

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Både min og mannens foreldre bor langt unna (øst og vest). Vi har ofte besøk av dem, kanskje 5-6 ganger i året hver. Og da gjerne en uke i slengen (spreke pensjonister).

Har vært slik siden eldste ble født for snart 5 år siden, men nå begynner jeg å bli så sliten av dette kjøret fra besteforeldre konstant.

Men problemet er vel at jeg føler svigermor overkjører meg konstant når dem er her- eller vi er der. Og det blir bare verre og verre om vi tar opp ting. Nå kjenner jeg det begynner å vokse et sinne i meg mot henne- og vet selv at dette ikke er bra!!

For det første har jeg tidligere slitt med spiseforstyrrelse, overvekt og depresjon. Jeg fikk helt fantastisk hjelp hvor jeg fikk MYE kunnskap om ernæring og hva dette kunne gjøre for kropp og helse. Dette endra livet mitt totalt, og det endte med at jeg tok utdanning innen ernæring. Dette har kanskje, på godt og vondt, gjort at jeg er opptatt av dette og ønsker gi barna sunn, næringsrik og variert mat. Ungene får godteri, kjeks, kake, sjokolade osv. Men vi lager alt selv og tilpasser produktene. Og er vi i selskap eller andre ting, får dem såklart spise det som serveres.

men svigermor sliter med å akseptere dette og synes forferdelig synd på ungene som ikke får spise «ordentlig mat». Jo eldre ungene har blitt, jo mer driter hun i oss foreldrene og jo mer frie tøyler tar hun seg. I helga var en på besøk og ville ha barna en dag alene. Vi smurte med matpakke, la med kjeks og «godis» (ungene elsker rosiner, mørk sjokolade, nøtter pg fruktk). Sendte også med både kjeks og drikke for å kose seg.

men da de kommer hjem kan eldste fortelle at bestemor kasta maten og barna fikk beskjed om å IKKE si noe og at de bare hadde spist is, bolle, fått «så mye brus de ville» og en stor pose smågodt. Jada, jeg vinkla det inn på at det var fint at de fikk være en dag med besteforeldre og så heldige vi var som hadde dem på besøk i helga.

spurte videre svigermor om dette var sant, og svaret var ja. Spurte om ungene hadde fått noe ordentlig mat ila dagen, og jada! De hadde fått bolle, brus, godteri, is og hadde ikke lyst på mat. og dette er hva de har fått servert mellom 10 og 18!! 

Og hendelser som dette dukker stadig opp, og jeg blir så sykt forbanna. De må gjerne kose seg, men sliter med å akseptere at barna ikke får tilbud om ordentlig mat! Mat som metter og gir stabilt blodsukker. 

Jeg er så sint at jeg klarer snart ikke se svigermor mer! Mannen har prøvd å snakke med henne, for han synes også hun er veldig ekstrem og alltid prøver flytte grensene våre (uansett hva det gjelder. Mat, leker, utstyr osv). Han mener nå at jeg må ta denne kampen med henne, for hun lytter ikke til han!

Asså hjelp! Jeg trenger hjelp til å roe meg mot henne. Tror det er følelsen av alltid å bli overkjørt, ikke nødvendigvis at ungene alltid får 5 nye leker (selv om huset flyter og ting blir gitt bort uten å være lekt med) eller bare boller og brus. 

jeg trenger råd eller teknikk. Klarer ikke råd om å «overse for freden».da smeller det for meg.

Anonymkode: 93a29...f41

Jeg heier på svigermor jeg! Du virker helt  gal! 

Anonymkode: e0256...05a

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde bodd rett ved siden av svigermor og hun var sammen med barna hele tiden, ville det vært ugreit, men barna dine kan da fint spise noe sundt 5-6 ganger i året? 

Dette er en kamp jeg ikke ville tatt, og er det noen som skal ta den er det ikke deg, men mannen din. Man må hamle opp med egne foreldre. 

Anonymkode: 7dd32...989

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg heier på svigermor jeg! Du virker helt  gal! 

Anonymkode: e0256...05a

Heia kasting av sunn mat! Heia å lære barn at sunn mat er dum mat, og godteri er det eneste man kan ha for å kunne kose seg! Heia kosespising! Heia trøstespising! Heia spiseforstyrrelser!

Anonymkode: 53d7c...050

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du hadde bodd rett ved siden av svigermor og hun var sammen med barna hele tiden, ville det vært ugreit, men barna dine kan da fint spise noe sundt 5-6 ganger i året? 

Dette er en kamp jeg ikke ville tatt, og er det noen som skal ta den er det ikke deg, men mannen din. Man må hamle opp med egne foreldre. 

5-6 uker i året mener du vel? Pluss høytider, bursdager og andre spesielle anledninger.

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke tilfeldig at dette er tanker man ofte føler ovenfor svigermor. Hvis en egens mor tar seg til rette, så er det mindre vanskelig å snakke med henne, man er tryggere med egne foreldre, de vet hva du har slitt med og det er greiere å sette grenser osv. Det å ha hans foreldre i huset som tar seg til rette, og skal bestemme og styre, det føles jo mye vanskeligere ut. 

Jeg tror du må heve blikket. Se at svigerforeldre gjør dette fordi de vil ha et godt forhold til barna. Og det er jo flott! Det er kanskje ikke alt som er like enkelt for dem heller med å være på besøk. De vil jo være noe godt i livet deres. Så prøv å husk at intensjon deres for å komme er god! De ønsker å bidra med å skape en trygg og god barndom for dine barn. Når dine barn er store, så kan de føle seg tryggere og elsket av flere gjennom barndommen. De  kan være noen av de heldigste som har hatt besteforeldre som er friske og raske, så hadde mye å tilby. Etterhvert blir det gjerne reiser osv..

Så prøv å husk at besteforeldre er en fantastisk ressurs...og ikke heng deg opp i bagateller. Så må du ta den tiden de er der til å fokusere litt på deg selv, hvis det blir litt mye. Møt en venninne, ta massasje, tren...gjør noe for deg selv når du faktisk har folk i huset til å ta barna. 

Anonymkode: ff918...0cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i følelsene dine, fordi jeg ofte blir overkjørt av svigermor på mange ulike småting selv. Frem til ungen var ca 2 var jeg også veldig opptatt av maten (vokst opp overvektig, alltid slitt med mat og selvbilde). Så har jeg sluppet litt mer opp på maten, og det har vært ganske befriende for min del. Så her er mine tanker om situasjonen:

Jeg synes 5-6 ganger i året ikke er spesielt mye (jeg reiser til mine foreldre en helg i mnd + har svigers som nærmeste naboer 🫣😂). Så at det er en dag eller tre ila året hvor svigermor har eneansvar og det kun går i boller og brus, gjør ingen stor skade på lang sikt. Men! Måten hun trosser deg på, er ødeleggende. Jeg ville tatt en prat (sammen med din mann på laget) om at dere kan finne en balanse sammen, feks la barna spise noe ordentlig mat halve dagen og så kjør på med hva enn hu vil resten - men først og fremst fortell hvorfor dette med mat er viktig for deg, og at det også i bunn og grunn handler om å stadig bli overkjørt, og at det er ødeleggende for relasjonen. Du ordlegger deg veldig godt og reflektert i innlegget, så vil tro du kan få det til å bli en konstruktiv samtale!

Anonymkode: f5dda...80d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes personen som skaper problemene er din tøffel av en ektemann, ts. Snakk om en tafatt dott som ikke gidder å ta kampen, og heller ønsker å spolere kjemien mellom deg og moren sin.

Anonymkode: 45b33...cfb

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke tilfeldig at dette er tanker man ofte føler ovenfor svigermor. Hvis en egens mor tar seg til rette, så er det mindre vanskelig å snakke med henne, man er tryggere med egne foreldre, de vet hva du har slitt med og det er greiere å sette grenser osv. Det å ha hans foreldre i huset som tar seg til rette, og skal bestemme og styre, det føles jo mye vanskeligere ut. 

Jeg tror du må heve blikket. Se at svigerforeldre gjør dette fordi de vil ha et godt forhold til barna. Og det er jo flott! Det er kanskje ikke alt som er like enkelt for dem heller med å være på besøk. De vil jo være noe godt i livet deres. Så prøv å husk at intensjon deres for å komme er god! De ønsker å bidra med å skape en trygg og god barndom for dine barn. Når dine barn er store, så kan de føle seg tryggere og elsket av flere gjennom barndommen. De  kan være noen av de heldigste som har hatt besteforeldre som er friske og raske, så hadde mye å tilby. Etterhvert blir det gjerne reiser osv..

Så prøv å husk at besteforeldre er en fantastisk ressurs...og ikke heng deg opp i bagateller. Så må du ta den tiden de er der til å fokusere litt på deg selv, hvis det blir litt mye. Møt en venninne, ta massasje, tren...gjør noe for deg selv når du faktisk har folk i huset til å ta barna. 

Anonymkode: ff918...0cb

Og underernære små barn på tomme kalorier og sukker er misforstått kjærlighet. 

Å nedsnakke mor ved å kaste sunn mat hun har laget, for så å fortelle barna at de skal holde det hemmelig for mor, er ikke bagateller. Det er psykt. 

Farmor framstår helt hysterisk. 

• Liker 8
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde kanskje begge parter hatt godt av møtes mer på midten. Litt ekstremt fra begge sider. Uansett er det mannen din sin jobb å ta denne kampen. Snakker han for døve ører må han sette inn tiltak. Korte ned på tiden de er alene sammen, alltid være med selv for å kontrollere eller nekte dem å være alene med barna. 

Anonymkode: 21f14...cef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

5-6 uker i året mener du vel? Pluss høytider, bursdager og andre spesielle anledninger.

Usunt, mente jeg. Året. Skrev jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og underernære små barn på tomme kalorier og sukker er misforstått kjærlighet. 

Å nedsnakke mor ved å kaste sunn mat hun har laget, for så å fortelle barna at de skal holde det hemmelig for mor, er ikke bagateller. Det er psykt. 

Farmor framstår helt hysterisk. 

Mor er også hysterisk som ubedt sender med mat i stedet for å la bestemor ordne opp. Hadde det vært alvorlige allergier eller norgesferie det vært greit, men bare fordi hun skal kontrollere matinntaket de timene de er med bestemor er også sykt. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du er sær som sender med barna matpakke når de skal besøke besteforeldre. Du sier jo indirekte at de ikke er bra nok ved å gjøre det og jeg skjønner at svigermor blir såret.

Samtidig synes jeg det er sært av din svigermor å kaste maten for å statuere et eksempel.

Det er ikke hva som spises mellom jul og nyttår som velter lasset, om dere har et bra kosthold til hverdags tåler barna fint utskeielser 5-6 ganger i året med besteforeldre.

Anonymkode: 75410...c77

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Man kaster ikke mat! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

To steile fronter som møtes. Dere er begge ekstreme.

Kanskje på tide å snakke med samboeren? Eller la meg gjette, han vil ikke ta del i konflikten deres?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen som helst mening om kostholdet her, men det som hadde fått meg til å reagere og si rett ut at svigermor ikke får alenetid med barna før hun lærer seg å lytte, er det at hun faktisk kastet mat, og så ba barna om å ikke si noe til meg i etterkant!

Det er så langt over en hver sosial norm at jeg aldri hadde akseptert det. Man kan mene akkurat hva man vil om kosthold, men da tar man det opp som en voksen. Man kan si: "Jeg vet du er opptatt av mat, men i dag har jeg veldig lyst til å skjemme bort meg selv og barna med dette, går det bra?" Man kaster ikke mat foran barna og ber dem lyve om det. Punktum.

Anonymkode: 5704b...59f

• Liker 4
  • Nyttig 7
Annonse
Skrevet

Morsomt at besteforeldre er fritatt "Nei betyr nei" regelen. 

Det er foreldrene som bestemmer fram til barnet er 18 år og myndig, bestemor har ingen rett til å sitte og lage seg egne regler.

Flaut å lese om alle disse besteforeldrene det skal sys puter under armene på, for stakkars; de må jo få lov å gi barna litt snooop? Helt vanvittig. Ta et nei for et nei!

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg frykter du overfører ditt enorme mat-kontrollbehov og spiseforstyrrelse over på ungene. Det beste er om de kan ha et naturlig forhold til mat. Svigerinnen min var ganske lik deg med de to eldste barna. Så fort de var i selskap kastet de seg over alt søtt som om de aldri hadde spist det før, og åt til de gråt av kvalme. 

Anonymkode: 22bff...c55

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Barna mine har også av eget initiativ tatt med seg en skive de holdt på med i matboks, da de plutselig skulle til besteforeldre (jeg måtte plutselig på jobb etc) og da ble den faktisk kastet i søpla, det sa de mens jeg leverte, for de kunne bare lage ny og bedre. Helt sprøtt.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mor er også hysterisk som ubedt sender med mat i stedet for å la bestemor ordne opp. Hadde det vært alvorlige allergier eller norgesferie det vært greit, men bare fordi hun skal kontrollere matinntaket de timene de er med bestemor er også sykt. 

Om vår farmor var så uviten, så hadde jeg også sendt med barna mat. 

Heldigvis har vi besteforeldre på begge sider som bryr seg om at barna får i seg ordentlig næring.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er en almond mom og bestemor blir provosert over at du ikke tror hun vil gi barna mat på 8 timer.

Anonymkode: 0ea85...3ac

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...