Gå til innhold

Jeg er svigerdatter fra helvette og trenger hjelp

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både min og mannens foreldre bor langt unna (øst og vest). Vi har ofte besøk av dem, kanskje 5-6 ganger i året hver. Og da gjerne en uke i slengen (spreke pensjonister).

Har vært slik siden eldste ble født for snart 5 år siden, men nå begynner jeg å bli så sliten av dette kjøret fra besteforeldre konstant.

Men problemet er vel at jeg føler svigermor overkjører meg konstant når dem er her- eller vi er der. Og det blir bare verre og verre om vi tar opp ting. Nå kjenner jeg det begynner å vokse et sinne i meg mot henne- og vet selv at dette ikke er bra!!

For det første har jeg tidligere slitt med spiseforstyrrelse, overvekt og depresjon. Jeg fikk helt fantastisk hjelp hvor jeg fikk MYE kunnskap om ernæring og hva dette kunne gjøre for kropp og helse. Dette endra livet mitt totalt, og det endte med at jeg tok utdanning innen ernæring. Dette har kanskje, på godt og vondt, gjort at jeg er opptatt av dette og ønsker gi barna sunn, næringsrik og variert mat. Ungene får godteri, kjeks, kake, sjokolade osv. Men vi lager alt selv og tilpasser produktene. Og er vi i selskap eller andre ting, får dem såklart spise det som serveres.

men svigermor sliter med å akseptere dette og synes forferdelig synd på ungene som ikke får spise «ordentlig mat». Jo eldre ungene har blitt, jo mer driter hun i oss foreldrene og jo mer frie tøyler tar hun seg. I helga var en på besøk og ville ha barna en dag alene. Vi smurte med matpakke, la med kjeks og «godis» (ungene elsker rosiner, mørk sjokolade, nøtter pg fruktk). Sendte også med både kjeks og drikke for å kose seg.

men da de kommer hjem kan eldste fortelle at bestemor kasta maten og barna fikk beskjed om å IKKE si noe og at de bare hadde spist is, bolle, fått «så mye brus de ville» og en stor pose smågodt. Jada, jeg vinkla det inn på at det var fint at de fikk være en dag med besteforeldre og så heldige vi var som hadde dem på besøk i helga.

spurte videre svigermor om dette var sant, og svaret var ja. Spurte om ungene hadde fått noe ordentlig mat ila dagen, og jada! De hadde fått bolle, brus, godteri, is og hadde ikke lyst på mat. og dette er hva de har fått servert mellom 10 og 18!! 

Og hendelser som dette dukker stadig opp, og jeg blir så sykt forbanna. De må gjerne kose seg, men sliter med å akseptere at barna ikke får tilbud om ordentlig mat! Mat som metter og gir stabilt blodsukker. 

Jeg er så sint at jeg klarer snart ikke se svigermor mer! Mannen har prøvd å snakke med henne, for han synes også hun er veldig ekstrem og alltid prøver flytte grensene våre (uansett hva det gjelder. Mat, leker, utstyr osv). Han mener nå at jeg må ta denne kampen med henne, for hun lytter ikke til han!

Asså hjelp! Jeg trenger hjelp til å roe meg mot henne. Tror det er følelsen av alltid å bli overkjørt, ikke nødvendigvis at ungene alltid får 5 nye leker (selv om huset flyter og ting blir gitt bort uten å være lekt med) eller bare boller og brus. 

jeg trenger råd eller teknikk. Klarer ikke råd om å «overse for freden».da smeller det for meg.

Anonymkode: 93a29...f41

• Liker 5
  • Hjerte 18
AnonymBruker
Skrevet

Forstår begge sider her.

Dårlig gjort å kaste maten, men samtidig må det være helt greit å ikke ha kontroll over hva som blir servert hos svigermor. 

Anonymkode: d46ec...d1d

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun fortsetter å dytte på grensen fordi dere ikke opprettholder grensene. 

Et barn som oppfører seg grenseløst er på AKTIV LETING etter grenser. Derfor fortsetter og fortsetter denne oppførselen. Det er helt vanlig oppførsel når man ikke har fått se tydelige grenser. 

Jeg tolker det som at det er det svigermor gjør også. Hun leter og leter etter grensene og ser ingen konsekvenser for av å tråkke på de påståtte grensene. Er de grenser i det hele tatt hvis de ikke har konsekvenser?

Når man skal sette grenser for andre er det elemtært at grensene ikke krever noe av den du setter de for. Altså kan du ikke kontrollere andres oppførsel, kun din egen. Eks. du liker ikke å høre sladring om sjefen fra kollegaene dine. Du ber de stoppe, men de fortsetter selvsagt. Da er løsningen å sette seg sammen med de som ikke sladrer og unngå å bli alene med sladrerne. Løsningen er IKKE å fortsette å si fra, når du allerede har sett at det ikke fungerer. 

Så jeg ville bare ikke latt de være alene med barnebarna og være tydelig på hvorfor (hvis de spør). Hvis de begynner en diskusjon og du ikke vil være med på den så ber du de gå hjem/legger på røret/drar hjem fra der dere har møtt de.

Anonymkode: e2a42...5db

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje en litt upopulær mening, men hvis man faktisk ser på effekten usunn mat har på kroppen, er det skremmende hvor chille folk er på hva barn får i seg. Hadde det vært like ok at bestemor hadde gitt dem en snus eller et glass med øl? De dør ikke av det heller, men det er absolutt ikke bra for en barnekropp (eller voksen for den saks skyld).

Jeg synes du har all rett til å være sint. Det er dine barn, deres hjem  og derfor deres regler som gjelder. 

Anonymkode: 756c4...1f5

• Liker 30
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare sagt det rett ut "nei, du kan ikke ha barna for du respekterer ikke det vi sier". Rinse and repeat. Ville ikke latt de være alene med barna til de respekterer dere. 

Anonymkode: 8119b...bf1

• Liker 15
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje en litt upopulær mening, men hvis man faktisk ser på effekten usunn mat har på kroppen, er det skremmende hvor chille folk er på hva barn får i seg. Hadde det vært like ok at bestemor hadde gitt dem en snus eller et glass med øl? De dør ikke av det heller, men det er absolutt ikke bra for en barnekropp (eller voksen for den saks skyld).

Jeg synes du har all rett til å være sint. Det er dine barn, deres hjem  og derfor deres regler som gjelder. 

Anonymkode: 756c4...1f5

Både øl og snus ville en liten barnekropp kunne reagert ekstremt på. Nikotinet kunne gitt barnet nikotinsjokk og hjertetrøbbel, og øl kunne gitt leverskade og alkoholforgiftning. Det er ikke sammenlignbart med å gi boller og brus.

Jeg er helt enig i at usunne matvarer skal gis sjeldent, men det er på ingen måte krise noen få ganger i året.

Anonymkode: f6802...429

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tror jeg hadde sørget for å gi barna mine ekstra god varmmat rett før de er hos en slik bestemor, gitt snacks-boksene til ungene med beskjed om at bestemor ikke har noe med dette å gjøre og ellers tatt konfrontasjon med henne.

En dag uten særlig bra mat går helt fint. Men jeg sender altså ikke barna mine på tur uten at jeg vet at de har god ernæring - og sørget for det selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du og mannen må stå sammen når dere tar opp dette med svigermor/-foreldrene. 

Ikke ta det opp med henne/dem hver for dere, dere må gjøre det sammen. For bare da viser dere at dere to står 100 % sammen om dette, at dere er helt enige om grensene, og da vil dere også stå langt sterkere mot henne og for å få henne til å forstå alvoret. 

Og så må dere også stå sammen i hvor grensene går og hva som skjer hvis hun/de ikke respekterer disse grensene. 

Jeg hadde ikke tatt inn personer i mitt hjem som fortsatte å vise at hun ikke respekterte meg og/eller mannen og de grensene vi har satt for vår familie. 

Hun må få vite hvilke regler som gjelder, og konsekvensene av å ikke følge dem. Jeg hadde bedt henne/dem reise hjem når hun gjorde dette siste, for med det viser hun ikke bare at hun ikke respekterer deg og sin sønn, men at hun også forsøker å gjøre deres barn delaktig i hennes intrigemaking. Det er helt uakseptabelt. Svigermor oppfører seg her som en voksen bølle.

Anonymkode: a6d20...2c8

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at her er det ikke nødvendigvis maten eller lekene i seg selv som er problemet (som du selv skriver), men følelsen det gir av å bli overkjørt gang på gang og ikke respektert. Dette er heller ikke noe som går begge veier i mine øyne, for det er til syvende og sist foreldrene som har hovedansvaret for barna sine og dermed også skal ha mest å si når det kommer til regler, grenser og preferanser om hvordan ting skal gjøres. Joda, man trenger kanskje ikke legge så mange føringer på hvordan ting gjøres de få timene/dagene barna er sammen med besteforeldre, men hvor går grensa?

Jeg har selv en svigermor som ligner din. Hun stiller opp for oss, er snill og omsorgsfull, men hun har også en lei tendens til å overkjøre meg. Det gjelder alt fra bruk av solkrem til påkledning og kosthold. Selv når vi er sammen har hun et stort behov for å overstyre meg. Hun mener jeg er for nøye og at jeg overdriver, og på lang sikt er det ikke bare skadelig for relasjonen vår, men også for min selvfølelse. Det er tungt å hele tiden føle seg «vanskelig», og jeg blir rett og slett skikkelig sliten og lei av å hele tiden måtte «krangle» om ting som til syvende og sist er mitt (og pappaens) ansvar. Om barna blir syke fordi de er for dårlig kledd, så er det jo ikke hun som må være hjemme fra jobb. Om barna blir solbrent, er det jo ikke hun som må være oppe om natta med gråtende barn som har vondt og må smøres… Så jeg synes foreldre bør få siste ordet i sånne situasjoner. 

Anonymkode: 33b5c...fa5

• Liker 9
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Både min og mannens foreldre bor langt unna (øst og vest). Vi har ofte besøk av dem, kanskje 5-6 ganger i året hver. Og da gjerne en uke i slengen (spreke pensjonister).

Har vært slik siden eldste ble født for snart 5 år siden, men nå begynner jeg å bli så sliten av dette kjøret fra besteforeldre konstant.

Men problemet er vel at jeg føler svigermor overkjører meg konstant når dem er her- eller vi er der. Og det blir bare verre og verre om vi tar opp ting. Nå kjenner jeg det begynner å vokse et sinne i meg mot henne- og vet selv at dette ikke er bra!!

For det første har jeg tidligere slitt med spiseforstyrrelse, overvekt og depresjon. Jeg fikk helt fantastisk hjelp hvor jeg fikk MYE kunnskap om ernæring og hva dette kunne gjøre for kropp og helse. Dette endra livet mitt totalt, og det endte med at jeg tok utdanning innen ernæring. Dette har kanskje, på godt og vondt, gjort at jeg er opptatt av dette og ønsker gi barna sunn, næringsrik og variert mat. Ungene får godteri, kjeks, kake, sjokolade osv. Men vi lager alt selv og tilpasser produktene. Og er vi i selskap eller andre ting, får dem såklart spise det som serveres.

men svigermor sliter med å akseptere dette og synes forferdelig synd på ungene som ikke får spise «ordentlig mat». Jo eldre ungene har blitt, jo mer driter hun i oss foreldrene og jo mer frie tøyler tar hun seg. I helga var en på besøk og ville ha barna en dag alene. Vi smurte med matpakke, la med kjeks og «godis» (ungene elsker rosiner, mørk sjokolade, nøtter pg fruktk). Sendte også med både kjeks og drikke for å kose seg.

men da de kommer hjem kan eldste fortelle at bestemor kasta maten og barna fikk beskjed om å IKKE si noe og at de bare hadde spist is, bolle, fått «så mye brus de ville» og en stor pose smågodt. Jada, jeg vinkla det inn på at det var fint at de fikk være en dag med besteforeldre og så heldige vi var som hadde dem på besøk i helga.

spurte videre svigermor om dette var sant, og svaret var ja. Spurte om ungene hadde fått noe ordentlig mat ila dagen, og jada! De hadde fått bolle, brus, godteri, is og hadde ikke lyst på mat. og dette er hva de har fått servert mellom 10 og 18!! 

Og hendelser som dette dukker stadig opp, og jeg blir så sykt forbanna. De må gjerne kose seg, men sliter med å akseptere at barna ikke får tilbud om ordentlig mat! Mat som metter og gir stabilt blodsukker. 

Jeg er så sint at jeg klarer snart ikke se svigermor mer! Mannen har prøvd å snakke med henne, for han synes også hun er veldig ekstrem og alltid prøver flytte grensene våre (uansett hva det gjelder. Mat, leker, utstyr osv). Han mener nå at jeg må ta denne kampen med henne, for hun lytter ikke til han!

Asså hjelp! Jeg trenger hjelp til å roe meg mot henne. Tror det er følelsen av alltid å bli overkjørt, ikke nødvendigvis at ungene alltid får 5 nye leker (selv om huset flyter og ting blir gitt bort uten å være lekt med) eller bare boller og brus. 

jeg trenger råd eller teknikk. Klarer ikke råd om å «overse for freden».da smeller det for meg.

Når det gjelder besøksmengden fra både dine foreldre og svigers i tillegg til at dere sikkert er på besøk hos dem også, så synes jeg den høres voldsom ut og i alle fall når du opplever besøkene som invaderende. Når det gjelder maten, så er det fint at du har fått bukt med overspisinglidelsen din og fått mer kunnskap om ernæring, men som noen andre her nevner så er jeg redd det kan ha bikket litt over i ortorektisk retning at alt skal være sunt, at sukker er gift osv. Jeg er enig i at hverdagskostholdet skal være sammensatt og sunt og ikke bestå av boller og brus, men det virker veldig kontrollerende å sende med matpakke for å forhindre at barna skal få i seg noe sukker, prosessert mat, når de er sammen med andre. Så lenge de har et sunt hverdagskosthold, har det ikke noe å si om de får kose seg litt når besteforeldrene er på besøk, men kanskje dere burde kutte litt ned på besøksmengden/lengden? 

Anonymkode: 58ac4...a95

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er en viss sjanse for at du skaper spiseforstyrrelser hos barna selv om du blir helt hysterisk av slikt. Selvfølgelig burde svigermor ta hensyn, men det er hva ungene spiser normalt som betyr mest, ikke hva de spiser av og til. Du aksepterer jo at når de er i selskap spiser de det som serveres. 

Anonymkode: 690b8...11a

• Liker 8
  • Nyttig 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Skift svigermor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor er kjip. Men husk også at du har hatt et anstrengt forhold til mat før. Det kan Kansje være lurt å senke skuldrene litt? De er hos svigermor hva, en gang i mnd? 

Anonymkode: 95009...b0b

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

8 timer kun med slik "mat"  er jo ikke greit  i det hele tatt. 

Jeg ville sagt nei til at hun kan ha barna hvis hun ikke sørger for å gi de skikkelig mat før alt sukkeret. 

Samtidig så er det ekstremt å sende med matpakke. Da er det ikke rart hun blir trassig. Min smurte med en 6 år gammal faktor 10 før jeg sendte med en ny faktor 30. Da sluttet hun å smøre. 

Anonymkode: fd977...875

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er en viss sjanse for at du skaper spiseforstyrrelser hos barna selv om du blir helt hysterisk av slikt. Selvfølgelig burde svigermor ta hensyn, men det er hva ungene spiser normalt som betyr mest, ikke hva de spiser av og til. Du aksepterer jo at når de er i selskap spiser de det som serveres. 

Kommer litt an på hvor ofte de er hos svigermor ja. Jeg har inntrykk av at det er ofte, men det er jo ikke sikkert. 

Anonymkode: fd977...875

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er vel heller farmor som gjør sunn mat til dum mat og usunn mat til GOD kosemat. 

Hvorfor er folk så hysterisk redde for sunn og næringsrik mat? Hvorfor skal man få spiseforstyrrelser av å gi kroppen akkurat det den trenger? Kroppen trenger ikke kosemat. Det er tillært at man trenger usunn mat/godteri. Ingen har behov for det. Det er kun psykisk.

Anonymkode: 53d7c...050

• Liker 8
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Bravo mor! Jeg støtter deg 100% og mener du tar kloke valg for barna dine. 

Jeg tenker dette handler mye om uvitenhet. Svigermor er av en generasjon der kostholdet ikke hadde så mange giftstoffer og så mye sukker som det har i dag. Dermed vet hun ikke bedre, og ser på dere som rigide. 
Kanskje hun trenger opplæring og kunnskap? 

Her må du og din mann stå sammen og være en felles front. 
Og så ville jeg forsøkt å holde besøkene på et minimum.. 5-6 ganger i året fra begge sider er MYE!! 

Anonymkode: a33c3...cb0

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg skjønte ikke behovet ditt for å sende med mat. Svigermor har jo mat hun også. 

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...