Gå til innhold

Når ett barn forpester miljøet i klassen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne setning alene beviser at du ikke aner hva du snakker om. 

Jeg skjønner at du har hatt en kjip opplevelse. Og kanskje var det foreldre som ikke evnet å bry seg der. 

Men du skjønner at dette er et litt tynt grunnlag for å påstå at barns problemer alltid har voksne som årsak?

Anonymkode: 441b8...877

Nope. De voksne er et begrep som rommer mer enn bare foreldrene. Det er alle i ABUP, BV, PPT, skolen, også. At de er mer opptatte av å finne diagnoser og mindre opptatt av å finne hva barnet faktisk trenger gjør at mange faller i mellom sprekkene. Det finnes ikke onde eller slemme barn, men det finnes dem som ikke får det de trenger for å utvikle seg på en positiv måte.

Jeg vet mer om hva jeg snakker om enn dere tror, både som forelder og som fagarbeider ansatt i skolen. Det er VI som svikter barna, det fungerer ikke å presse alle inn i denne formløse A4 formen. One size fits none. Vi trenger skoler med spesialkunnskap som kan hjelpe barnet frem, ikke det opplegget vi har nå for det gavner ingen.

Anonymkode: 8a20d...5f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer dessverre ikke til å skje en dritt. Problembarn har førsterett i alt, også å være  tilstede i en klasse og ødelegge "alt". Dette er viktigere enn at de andre får et godt læringsmiljø og ikke blir sjikane. Tragisk, men det er realiteten. Problembarnets behov går foran de 29 andres. 🙄🤬

Anonymkode: 2c0f2...9b4

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes skolene skal bli mye strengere på dette, og sende disse barna på en annen skole for urokråker. Like barn leker beste, og det tror jeg på.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
frivis skrev (14 minutter siden):

Jeg synes skolene skal bli mye strengere på dette, og sende disse barna på en annen skole for urokråker. Like barn leker beste, og det tror jeg på.

Nei ikke skole for urokråker, men til skole med spesialkompetanse!

Anonymkode: 8a20d...5f8

AnonymBruker
Skrevet
frivis skrev (17 minutter siden):

Og måten du formulerer deg på får meg til å skjønne at du også bare ser dette fra utsiden, og egentlig ikke skjønner hva det handler om. 

For det første handler det ikke om  hvor "streng" skolen er. Disse barna trenger kanskje minst av alt at noen er strenge mot de. 

For det andre er det jo ikke opp til skolene å sende disse barna noe som helst sted. 

De disse barna trenger mest av alt er å slippe å bruke 6-7 timer av livet sitt hver eneste dag på å få en bekreftelse på at de ikke mesteren det livet og den skolegangen som er forventet av dem. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Spot on

Anonymkode: 59cb5...ef9

Jepp, i offentlig rom holdes voldsutøvere vekke, mens på skolen der barna er, skal de inviteres inn.

Anonymkode: b32d8...350

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så barnet skal holdes hjemme frem til det får hjelp? Det kan være søkt om hjelp, utrening osv. Men sånt tar ofte veldig lang tid. 

Hvorfor skoleleder ikke har assistent på hele tiden? Manglende økonomi. Manglende tilgjengelige ansatte. 

Barnet hører til i vanlig klasserom. Det trenger hjelp ja. Men det trenger også ofte å få være en del av klassen.

Anonymkode: b4c07...2d9

Men resten av klassen trenger ikke at det barnet er der og ødelegger skoledagen for de.

Anonymkode: 63149...dcd

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men resten av klassen trenger ikke at det barnet er der og ødelegger skoledagen for de.

Nei, men så er det dessverre sånn det er, at man ikke kan velge at barnet bare skal gå i klasse med velfungerende barn som passer inn i skolen. Vi kan ikke bare fjerne alle barna som ikke passer inn. Hva tenker du skal skje med dem? Skal de holde seg hjemme til de blir dysfunksjonelle voksne som skal ut i samfunnet? Spesialskoler hadde sikker være lurt i mange tilfeller, men når de ikke finnes er det liksom ikke så mange alternativ. 

Anonymkode: e7c87...256

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er disse ressursene dere snakker om? Det er ingen ressurser å ta av. Stiller du opp frivillig?

Anonymkode: ddaec...843

Nei, det er kanskje ikke ressurser. Men løsningen er likevel ikke å ha dette barnet i en normal klasse. Hold han hjemme da, om det er det som må til. 

Anonymkode: 0d47c...c2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sett de på låven, det gjorde de i gamle dager. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sett de på låven, det gjorde de i gamle dager. 

Husk bare på at disse grusomme drittungene dere snakker om er små barn da, som ofte gråter seg i søvn og sier til mamma at de vil dø hver kveld. Det var det bare min sønn, bråkmakeren, som gjorde. Datteren min, som utsettes for en slik bråkmaker nå, har aldri vært i nærheten av å være så deprimert og selvdestrukriv. For henne er det en daglig irritasjon, for han var det eksistensiell krise som ga selvhat og selvmordstanker.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sannsynligheten er høy for at foreldrene til dette barnet er langt mer fortvilet enn du er, og at familien overhodet ikke får hjelpen de behøver selv om de tigger om den.

Måten du skriver på her, tyder på begrenset empati og minimal forståelse for hvor elendig tilbudet til barn med særskilte behov er. 

Anonymkode: b386b...e2d

Vettu hva.. det er faktisk ikke alle foreldrene som bryr seg. De fleste ja, men alle? nope.. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle klasser har en klovn. Det hører med. Om ikke barnet ditt klarer å håndtere uro må du få hen utredet for autisme, få en diagnose og flytte barnet til spesialklasse med bedre oppfølging. 

Anonymkode: ba4ce...d4e

Det er forskjell på en "klovn" og en som ødelegger for en hel klasse. En "klovn" er som regel ikke slem med de andre.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som forelder til et sånt barn, vil jeg gjerne svare på denne.

Mitt barn går nå på videregående og har klart seg bra, så vi kom heldig ut av det på mange måter. Men barne- og ungdomsskolen var knallhard. De andre barna i klassen kom hjem og fortalte om et barn i klassen som lagde bråk, uro og forstyrret undervisningen. Mitt barn kom hjem og fortalte at skolen var så forferdelig at hen ville dø.. Og gjorde dessverre også et forsøk. Det gjør at jeg har begrense medfølelse for de som tross alt bare har fått en skoletime forstyrret. Det å oppleve en 10 åring gjøre et selvmordsførsk er nok en tøffere opplevelse. Men som sagt så har det gått bra, så vi lar akkurat det ligge.

Til det første: Det er vel ingen foreldre som lar barnet sitt få lov til å ødelegge for andre, og gir de lov til å forpeste et klassemiljø. Men det er jo ikke sånn at oppførselen til et barn som hater skolen dypt og intenst, styres av hva foreldrene gir lov til å ikke.

Der mistet du på en måte respekten med en gang. Selvsagt er det tøft å stå i at en 10åring forsøker å ta livet sitt, men det hjelper jo ikke alle de 25 andre elevene som går på skolen hver dag og skal lære pensumet. Om man har en elleve som hater skolen så inderlig at det ikke ønsker å leve lenger, da tenker jeg det er greit å la det barnet få slippe å være der. ( Jeg har selv en ungdom som har slitt mye med selv mordstanker og selvmordsforsøk - så jeg vet selv hvor tøft det er å stå i, men jeg har da fortsatt sympati for elever som opplever å bli plaget hver eneste dag på skolen allikevel ikke mitt barn som plager de andre). 

Det er i mange tilfeller ikke snakk om å få en skoletime forstyrret. Det er snakk om å bli terrorisert gjennom skoledagene - nesten hver eneste dag. Slag når man mist venter det, klyping, stygge ord, (OG selvsagt at han ødelegger undervisningen for alle andre, men det er bagatell i forhold til at man er konstant i kriseberedskap med tanke på uprovosert vold ..). 

Og jo. De foreldrene som lar barnet sitt ødelegge for andre, de finne faktisk. Noen klarer ikke å se at det er ens eget barn som er problemet, men som legger all skyld på alle andre, og at det er alle andre sin feil at barnet gjør som det gjør. 

Anonymkode: 7335c...a94

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Husk bare på at disse grusomme drittungene dere snakker om er små barn da, som ofte gråter seg i søvn og sier til mamma at de vil dø hver kveld. Det var det bare min sønn, bråkmakeren, som gjorde. Datteren min, som utsettes for en slik bråkmaker nå, har aldri vært i nærheten av å være så deprimert og selvdestrukriv. For henne er det en daglig irritasjon, for han var det eksistensiell krise som ga selvhat og selvmordstanker.

Jeg var svært sarkastisk med den kommentaren jeg skrev. Denne diskusjonen bærer preg av den "sett de bort, så løser alt seg"  Dette var mer et stikk til dem enn deg ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Og måten du formulerer deg på får meg til å skjønne at du også bare ser dette fra utsiden, og egentlig ikke skjønner hva det handler om. 

For det første handler det ikke om  hvor "streng" skolen er. Disse barna trenger kanskje minst av alt at noen er strenge mot de. 

For det andre er det jo ikke opp til skolene å sende disse barna noe som helst sted. 

De disse barna trenger mest av alt er å slippe å bruke 6-7 timer av livet sitt hver eneste dag på å få en bekreftelse på at de ikke mesteren det livet og den skolegangen som er forventet av dem. 

Det er jo nettopp derfor jeg mener det er best at dem bytter skole. Hvorfor holde dem på en skole dem ikke liker å være på? Det går ut over de som ikke har gjort en flue fortred. De barna som er rolige og respekterer arbeidsro, de fortjener ikke å ha urokråker rundt seg. Og ikke fortjener urokråkene å være på skoler de ikke fungerer på.

• Liker 3
Skrevet

om det er noen som får mulighet å forpeste, vil si at ressurs personalet ikke er tilgjengelig i systemet. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nektet barnet mitt å sitte på i bil med dette barnet iallefall. Høres ut som en film med dårlig slutt. 

Anonymkode: 9d6f6...8dd

AnonymBruker
Skrevet

Tull. Det de trenger er å bli satt grenser for. 

Færre problembarn på skolen før, fordi dårlig oppførsel rett og slett ikke ble tolerert og de verste tilfellene ble luket ut. Nå skal de forstås ihjel mens dårlig oppførsel får vedvare. Alle har det bedre med strengere disiplin i skolen. Disse problembarna bør få oppfølging, men ikke i et vanlig klasserom der all ekstra støy faktisk går ut over alle de andre. Det må for faen bli slutt på at mindretallet av elever skal få turen frem, støye, herje, bråke og lage bråk og dårlig miljø på bekostning av de andre.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tull. Det de trenger er å bli satt grenser for. 

Færre problembarn på skolen før, fordi dårlig oppførsel rett og slett ikke ble tolerert og de verste tilfellene ble luket ut. Nå skal de forstås ihjel mens dårlig oppførsel får vedvare. Alle har det bedre med strengere disiplin i skolen. Disse problembarna bør få oppfølging, men ikke i et vanlig klasserom der all ekstra støy faktisk går ut over alle de andre. Det må for faen bli slutt på at mindretallet av elever skal få turen frem, støye, herje, bråke og lage bråk og dårlig miljø på bekostning av de andre.

Det stemmer ikke. Var problembarn før også. 

Anonymkode: fe550...15b

AnonymBruker
Skrevet

Om foreldrene gir blaffen eller ikke spiller egentlig ingen rolle, dette barnet har åpenbart ikke noe i en vanlig klasse å gjøre. Man må få lobb til å kalle en spade for en spade når det er ett barn som skaper så mye trøbbel. 

TS, du har min fulle medfølelse. Her ble gutten min mobbet kraftig av en guttegjeng etter at det kom en ny gutt i klassen. Han fikk beskjed om å gå og dø og skyte seg selv fordi ingen ville være med noen så teite som han. Denne jævelungen kom fra et ressurssterkt hjem og fikk nesten hele klassen til å snu seg mot mitt barn. Politiet ble involvert, men ingenting hjalp. Til slutt sa jeg at nå kommer ikke sønnen min på skolen før dere har ordnet opp med nevnte gutt. DA først skjedde det noe og jævelungen ble tatt ut av klassen. Det roet seg heldigvis med de andre guttene, men sønnen min kom aldri inn i gjengen igjen. Nå er heldigvis tiendeklasse snart ferdig og jeg håper han får seg nye venner på vgs. 

Anonymkode: ab542...17e

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ungen min oppført seg drit på skolen så hadde jeg fysisk satt meg i klasserommet og passet på barnet om ingenting annent virket. Eller holdt ungen min hjemme. Diagnoser eller ei - nulltoleranse!

Anonymkode: 7947f...ee5

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...