Gå til innhold

Når ett barn forpester miljøet i klassen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt barn har aktivitetsplan ikke IOP

Anonymkode: 03257...74c

Men du skriver iop i hi, så ikke lett for oss å forstå

Anonymkode: 3038d...f17

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett barn som går i en klasse med en sånn unge, også har jeg ett barn som har vært en sånn unge. Så jeg vet at det er skikkelig vanskelig uansett hvilken side du står på. Det er skikkelig kjipt å oppleve at ungen min bli plaget nå av en gutt som ikke mestrer sosialt samspill i det hele tatt, og det var minst like hardt da det andre barnet mitt var den som utagerte og skapte bråk. Det kan jeg si: han hadde det ikke bra, og det var en nedadgående spiral av dårlig selvfølelse og selvhat. Her løste skolen det med flere ressurser inn i klassen, og nå er det ingen problemer lenger. 

Anonymkode: e7c87...256

• Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer. Dette høres ut som en helt vanlig klasse, dessverre. Du bør bytte skole hvis du vil slippe unna. 

Anonymkode: 8ea91...111

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er lærer. Dette høres ut som en helt vanlig klasse, dessverre. Du bør bytte skole hvis du vil slippe unna. 

Jeg er kongen. Det er tydelig at du ikke er lærer, legg deg.

Anonymkode: ddaec...843

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er sant. Har du ikke fulgt med i media i det siste? Det er masse uro, mobbing og vold i skolen om dagen. Der jeg jobber nå og andre steder jeg har jobbet har det vært/ er det mye problemer med atferd. Alle skal være i det samme klasserommet,koste hva det koste vil. På min jobb har lærere blitt sykemeldt pga utfordrende klasser. Det er nye utskifting av kontaktlærere og vikarbruk. Og foreldre som aldri tror på at deres barn kan gjøre noe galt. Og tror de på det så klarer eller gidder de ikke å gjøre noe med det og skolen sitter igjen med ansvaret. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Trist, men slik er det altså blitt. Når mitt barn fikk ny kontaktleder i 4 klasse, ble jeg informert om at mitt barn var en urokråke som skapte problemer klassen. I foregående år hadde jeg ikke fått en eneste tilbakemelding. Jeg fikk da sjansen til å gripe fatt i det, i samarbeid med lærer.  

Jeg tilbudte meg å komme og sitte bak i klasserommet for å holde styr på mitt barn. Det holdt med den trusselen og at lærer ringte meg ved noen anledninger, slik at jeg fikk snakket til barnet mitt. 

Mitt barn hadde ingen lærevansker og var alltid snill og grei hjemme. Det løste seg med mer intereressant lærestoff, samt viten om at jeg hele tiden var oppdatert på på hva som foregikk. Tok 3-4 mnd og alt var på rett kjøl og endte opp som en ressurs for hele klassen istedenfor å være en plageånd. Gikk ut med topp karakterer på ungdomsskolen.

Dette er selvfølgelig ikke så vanlig, vil bare poengtere at disiplin og tydelige rammer er viktig. Dersom ingen setter grenser, så sklir det ut. Det finnes alltid en eller flere i en klasse som trenger å holdes i tøylene og desverre er mange foreldre som enten ikke har evne eller vilje til til å bidra. Og lærere er vel enten for tafatte eller mangler fullmakter til å ta grep. I vårt tilfelle byttet vi fra kvinnelig til en litt streng mannlig lærer som ikke dullet og drev med så mye (i mine øyne)pedagogisk tøv.

Anonymkode: f67ff...cc3

Dette er akkurat hva vi gjorde da min sønn var i ferd med å bli ‘klassens klovn’ og urokråke. Tett dialog med lærer, og beskjed om at jeg kom til å være med på skolen om han ikke oppførte seg. Og det mente jeg. 

Det tok noen uker, så var vi på rett spor. Og der har vi vært siden.

Veldig enig med deg om at mye hadde vært bedre med tydelige foreldre.

Anonymkode: e5f10...725

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi vi ikke lenger har spesialskoler i norge skal slike elever inn i vanlige klasserom. Vi fikk også en sånn elev et par år sist på barneskolen, eleven var flyttet over fra en annen skole i byen ikke pga flytting men fordi det hadde skjært jeg der. Eleven var voldelig og manglet grenser, endte opp med å nesten ikke være i klasserommet men å ha mye egenundervisning. være i skatehall osv.

Anonymkode: a0be3...e06

Vi og fikk en slik i klassen, det endte opp med at hele skolen ble gjennomsyret av mobbekreften som spredde seg ut fra han og hans to medhjelpere. Varte helt opp til ungdomsskolen og endte med at han voldtok to jenter (men slapp unna pga kriminelle lavalder).

Dette er, eller kan bli, et reelt problem.

Anonymkode: 8a20d...5f8

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Så barnet skal holdes hjemme frem til det får hjelp? Det kan være søkt om hjelp, utrening osv. Men sånt tar ofte veldig lang tid. 

Hvorfor skoleleder ikke har assistent på hele tiden? Manglende økonomi. Manglende tilgjengelige ansatte. 

Barnet hører til i vanlig klasserom. Det trenger hjelp ja. Men det trenger også ofte å få være en del av klassen.

Anonymkode: b4c07...2d9

Nei, et barn som tar kvelertak hører ikke til i et klasserom. Det er fare for alvorlig skade på medelever og lærere. Det ville være en tragedie for alle parter. 

Anonymkode: dcad7...1dc

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men du skriver iop i hi, så ikke lett for oss å forstå

Anonymkode: 3038d...f17

Hun skrev individuell oppfølgningsplan. Ikke individuell opplæringsplan. Det er en individuell opplæringsplan som er IOP. Individuell oppfølgningsplan er en aktivitetsplan. 

Anonymkode: 11ae3...e53

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk en slik elev inn i klassen i 6.klasse.. 

Han har absolutt ingen diagnoser, men har foreldre som ikke evner å se at det faktisk er han som er slem mot andre. 
Denne gutten har ALDRI måtte ta ansvar for egne handlinger, og alt som skjer er alltid alle andre sin skyld. 

Vi har meldt i fra til alt som kan meldes i fra til.

Nå er det heldigvis noen uker igjen, før ungdomsskole og nye klasser.

Anonymkode: 7335c...a94

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så barnet skal holdes hjemme frem til det får hjelp? Det kan være søkt om hjelp, utrening osv. Men sånt tar ofte veldig lang tid. 

Hvorfor skoleleder ikke har assistent på hele tiden? Manglende økonomi. Manglende tilgjengelige ansatte. 

Barnet hører til i vanlig klasserom. Det trenger hjelp ja. Men det trenger også ofte å få være en del av klassen.

Anonymkode: b4c07...2d9

Et rungende JA! Her må man ta hensyn til de 27 andre elevene i klassen som også har rettigheter. De har rett til å lære i et skolemiljø som ikke er farlig og utrygt, så selvsagt burde denne ene som ikke kan oppføre seg holdes unna når han ødelegger for et stort flertall. 

Jeg håper og tror noe er i endring her.

Anonymkode: 4bdca...ca7

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei dette narrativet. 

Vi "vanlige lærere" vet kjempegodt hva som hjelper og hva eleven trenger. Vi har både kompetansen til å identifisere behovet og iverksette tiltak. Problemet er ressurser. Med 28 stk i en klasse der man er eneste voksen, og rundt en tredjedel har spesielle behov, får vi ikke tilrettelagt en dritt, i tillegg til at alle trigger hverandre og gjør alt verre. Klarer du å regulere den ene, kan jeg love deg at de ni andre er over alle hauger. 

Anonymkode: 0c5c4...024

Nei, mulig du har - eller tror du har - kompetansen, men de fleste lærere har IKKE den kompetansen. Og det skal vi ikke forvente at de har, heller, utfra det utdanningen gir av kompetanse. 

Vi ser himmelvid forskjell på lærere. Noen få har kompetansen til å håndtere slike elever og lede et klasserom, men de aller fleste har faktisk ikke det. Det er de som ikke har kompetanse som skriker etter mest ressurser. 

Løsningen er ikke mer ressurser (penger og folk), men riktig kompetanse til riktig elever. Men den kompetansen er svært vanskelig å finne, når man allerede sliter med å finne helt vanlige lærere. 

Anonymkode: fd15a...acc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er lærer så vet du vel det at hun like gjerne kan få barnet sitt inn i en ny ræva klasse.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, mulig du har - eller tror du har - kompetansen, men de fleste lærere har IKKE den kompetansen. Og det skal vi ikke forvente at de har, heller, utfra det utdanningen gir av kompetanse. 

Vi ser himmelvid forskjell på lærere. Noen få har kompetansen til å håndtere slike elever og lede et klasserom, men de aller fleste har faktisk ikke det. Det er de som ikke har kompetanse som skriker etter mest ressurser. 

Løsningen er ikke mer ressurser (penger og folk), men riktig kompetanse til riktig elever. Men den kompetansen er svært vanskelig å finne, når man allerede sliter med å finne helt vanlige lærere. 

Det er derfor det er så synd at man ikke har den kompetansen samlet lenger på spesialavdelinger og skoler. Når alle barn skal inn i samme A4 skolen så forsvinner mye av den kompetansen man før hadde samlet et sted.

Anonymkode: 989e4...308

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, et barn som tar kvelertak hører ikke til i et klasserom. Det er fare for alvorlig skade på medelever og lærere. Det ville være en tragedie for alle parter. 

Anonymkode: dcad7...1dc

Helt enig. 

Anonymkode: d2782...d60

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Et rungende JA! Her må man ta hensyn til de 27 andre elevene i klassen som også har rettigheter. De har rett til å lære i et skolemiljø som ikke er farlig og utrygt, så selvsagt burde denne ene som ikke kan oppføre seg holdes unna når han ødelegger for et stort flertall. 

Burde vært en million 👍 på denne. 

Vi har en slik bråkmaker selv som skaper frykt og uro. Foreldrene gir blaffen. Men før eller siden kommer den dagen når barna er store nok og selv kan velge hvem de ønsker å henge med, hvem de ønsker å invitere til bursdag. Da får pipa en annen lyd. 

Det barnet blir fysisk stoppet i døren hos flere med mindre hn blir fotfulgt av foreldrene. Slår, sparker, knuser ting. Når man ber barnet om å slutte så blir man spyttet i ansiktet eller slått. Foreldrene unnskylder med at det er bare et barn. 

Jeg har direkte snakket til barnet slik at den hører på meg. Men den er heller ikke velkommen hos oss når jeg ikke er hjemme. Driter foreldrene i barnets oppførsel så driter vi i å inkludere barnet. 

Anonymkode: c26c7...210

• Liker 10
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det handler om mye mer også. Rammene rundt bl.a. Og jo, noen ganger trenger man hjelp i form av ressurser.

Jeg var kontaktlærer noen år. En ganske urolig klasse. Men jeg fikk snudd det. Jeg jobbet knallhardt med klassemiljøet. Jeg leste forskning og gjorde det som var bevist at funket. Bl.a faste rutiner og tydelige forventninger. Relasjoner. Kontakt hjem.  Men jeg trengte også noe hjelp til å håndtere de mest utfordrende elevene.

Nå er jeg faglærer og underviser i flere klasser. Mange av klassene oppfører seg pent med kontaktlærer,men ikke med meg og andre faglærere og vikarer. Jeg har prøvd absolutt alt, men det funker ikke. De har ikke respekt for meg. Og jeg som følte så mestring den gangen jeg var kontaktlærer. Samtidig vil jeg ikke være kontaktlærer igjen på grunn av alle møtene med foreldre, ppt, bv, mobbesaker, konfliktløsning, rapportskriving, telefoner hjem osv. Det hadde vært bedre med noe ekstra ressurser hvertfall til å starte med i slike klasser. Og jeg har også kjempeflinke kolleger som vet hva de driver med som også har krevende elever. Det er jo typisk de som får ta over krevende klasser.

Noe som også blir litt glemt oppi denne diskusjonen om skole og ressurser er lærerne. Vi trenger avlastning i noen situasjoner. Når du dag etter dag i flere år må håndtere de samme krevende elevene helt alene i tillegg til alt annet så blir man veldig sliten. 

En gang på jobb fikk jeg tilsnakk av leder fordi jeg ikke hadde ordnet opp i en konflikt mellom to elever. To elever som ALLTID krangler og egentlig burde lært for lenge siden hvordan man oppfører seg mot andre. Jeg var høygravid og hadde akkurat hatt undervisning i en bråkete klasse. Jeg var lei og sliten og hadde vondt i hodet, og hadde rett og slett ikke energi til å håndtere en elevkonflikt. Jeg sa til elevene at de fikk høre med kontaktlærer som de skulle ha etter friminuttet og holde seg unna hverandre frem til det. Dette var uansett en konflikt som hadde pågått en stund og som kontaktlærer hadde oversikt over. Men konflikten eskalerte i friminuttet og det ble bare verre. Kontaktlærer ble nok heller ikke så glad.... Her burde det vært et bedre system på plass. 

Men jeg er litt lei den der at vi lærere liksom bare skal slippe alt vi har i hendene med en gang det dukker opp noe og bare ta det. Som om vi alltid har tid og krefter til det. Jeg kan ikke gå en hel dag og bare ordne opp i konflikter og samtidig prøve å undervise. Jeg blir sliten, irritabel og føler ikke jeg får gjort jobben jeg søkte på. I enkelte klasser orker jeg ikke lage noe ordentlig opplegg, fordi jeg vet det bare går tid til konfliktløsning eller håndtering av atferd uansett. Det hadde da vært bedre om jeg fikk hjelp til dette. Akkurat nå skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg måtte gå lærerutdanning for å gjennomføre denne jobben. Den brukes jo ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jobber som miljøterapeut i skolen og kvardagen er slik ho over seier.

Anonymkode: 7e711...257

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre kan ikke bare holde barnet hjemme fra skolen. Da får de som foreldre bråk med skolen. Barnet må være alene hjemme, og det er ingen som passer på barnet. Det hadde ikke dere som foreldre ønsket for deres barn heller. Foreldrene kan ikke true med å være på skolen hvis de ikke kan gjennomføre det. Dessuten har jeg hatt et barn med sterk angst, jeg fikk ikke lov til å være med på skolen (i klasserommet). Da får neppe disse foreldrene det heller. 

Ikke skyld på foreldrene. De ønsker med ganske stor sannsynlighet at barnet får hjelp! Det er skolesystemet som er råttent. Altfor mange barn kastes under bussen og deretter blir de selv holdt personlig ansvarlig når de blir voksne og ikke fungerer i arbeidslivet. Hvorfor ser ikke folk sammenhengen? Vi må ha mye, mye mer ressurser i skolen. Man kan ikke bare stadig øke antall barn i klassene og gjøre skolen mer teoretisk uten å tilføre flere voksne og andre gode strategier. 

Anonymkode: 9d33c...011

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kva er i endring?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg vil ikle være den ekskluderende personen som setter unger mot hverandre. Men vi har ett barn som ødelegger hele miljøet i mitt barns klasse. Vi har merket en svært negativ utvikling i både arbeidsro og klassemiljø etter at dette barnet begynte for snart ett år siden. Barnet er flyttet fra en annen skole i kommunen. Mitt barn klager over uro og bråk i klasserommet, etter at dette barnet begynte. Det er også mye utagerende adferd, vedkommende hopper på andre barn drar dem i nakken, tar kvelertak og er veldig voldsom. Hen kaller det lekeslåssing, enkelte av guttene henger seg på, og ballen med uro og bråk ruller.

Vi har tatt det videre med både kontaktlærer og skolens ledelse. Mitt barn har hatt individuell oppfølgingsplan pga mistrivsel i klasserommet pga uroen denne ungen har skapt. Men ingen av tiltakene hjelper og uroen bare forplanter seg videre. Det hjelper heller ikke at lærere er sykemeldt, i permisjon eller av andre grunner ikke på jobb. Mange av timene blir det satt inn ufaglærte ringevikarer som har friår etter vgs og da det er det virkelig ille. 

Hva gjør vi nå? Jeg vet ikke om å bytte skole er løsningen. Barnet har mange gode venner i klassen og nærmiljøet, men føler seg utrygg pga denne eleven. 

Anonymkode: 03257...74c

Dette er som å høre om skolemiljøet til barnet vårt da hen gikk på barneskolen. Enda opp med skolevegring i 3 år… stå på ditt for ditt barns del!!!! ❤️

Anonymkode: 3ef93...30b

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...