AnonymBruker Skrevet 2. juni #1 Skrevet 2. juni Jeg vil ikle være den ekskluderende personen som setter unger mot hverandre. Men vi har ett barn som ødelegger hele miljøet i mitt barns klasse. Vi har merket en svært negativ utvikling i både arbeidsro og klassemiljø etter at dette barnet begynte for snart ett år siden. Barnet er flyttet fra en annen skole i kommunen. Mitt barn klager over uro og bråk i klasserommet, etter at dette barnet begynte. Det er også mye utagerende adferd, vedkommende hopper på andre barn drar dem i nakken, tar kvelertak og er veldig voldsom. Hen kaller det lekeslåssing, enkelte av guttene henger seg på, og ballen med uro og bråk ruller. Vi har tatt det videre med både kontaktlærer og skolens ledelse. Mitt barn har hatt individuell oppfølgingsplan pga mistrivsel i klasserommet pga uroen denne ungen har skapt. Men ingen av tiltakene hjelper og uroen bare forplanter seg videre. Det hjelper heller ikke at lærere er sykemeldt, i permisjon eller av andre grunner ikke på jobb. Mange av timene blir det satt inn ufaglærte ringevikarer som har friår etter vgs og da det er det virkelig ille. Hva gjør vi nå? Jeg vet ikke om å bytte skole er løsningen. Barnet har mange gode venner i klassen og nærmiljøet, men føler seg utrygg pga denne eleven. Anonymkode: 03257...74c 3 15
AnonymBruker Skrevet 2. juni #2 Skrevet 2. juni Viss ikke skolen følger opp på en god måte etter offisielle klage så er fylkesmannen neste steg. Viss ikke dette fungerer bytter dere skole. Anonymkode: 11df0...bb3 8 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #3 Skrevet 2. juni Og hvis du har en sånn unge, hvorfor lar du hen ødelegge for alle andre i klassen?! Hva er rettferdigheten i at ditt barn skal få lov til å forpeste skoledagen til en hel klasse? Hvorfor søker du ikke hjelp? Hvorfor lar du barnet ditt bli sånn?! Og dere skoleledere der ute, hvorfor i alle dager har dere ikke en assistent som forfølger dette barnet fra a til å?! Dette er ikke trygt for oss andre! Skriver dette i sinne og frustrasjon! Jeg synes det er ugreit at barn som egentlig ikke hører hjemme i vanlige klasserom skal få holde på slik! Ja til egne skoler/avdelinger for disse barna! Anonymkode: 03257...74c 17 9
AnonymBruker Skrevet 2. juni #4 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vil ikle være den ekskluderende personen som setter unger mot hverandre. Men vi har ett barn som ødelegger hele miljøet i mitt barns klasse. Vi har merket en svært negativ utvikling i både arbeidsro og klassemiljø etter at dette barnet begynte for snart ett år siden. Barnet er flyttet fra en annen skole i kommunen. Mitt barn klager over uro og bråk i klasserommet, etter at dette barnet begynte. Det er også mye utagerende adferd, vedkommende hopper på andre barn drar dem i nakken, tar kvelertak og er veldig voldsom. Hen kaller det lekeslåssing, enkelte av guttene henger seg på, og ballen med uro og bråk ruller. Vi har tatt det videre med både kontaktlærer og skolens ledelse. Mitt barn har hatt individuell oppfølgingsplan pga mistrivsel i klasserommet pga uroen denne ungen har skapt. Men ingen av tiltakene hjelper og uroen bare forplanter seg videre. Det hjelper heller ikke at lærere er sykemeldt, i permisjon eller av andre grunner ikke på jobb. Mange av timene blir det satt inn ufaglærte ringevikarer som har friår etter vgs og da det er det virkelig ille. Hva gjør vi nå? Jeg vet ikke om å bytte skole er løsningen. Barnet har mange gode venner i klassen og nærmiljøet, men føler seg utrygg pga denne eleven. Anonymkode: 03257...74c Elever med IOP får det fordi de har vedtak om det man på folkemunne kaller «spesialundervisning». Aldri hørt om noen som får IOP pga plagsomme medelever. Anonymkode: b4c07...2d9 6 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni #5 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Viss ikke skolen følger opp på en god måte etter offisielle klage så er fylkesmannen neste steg. Viss ikke dette fungerer bytter dere skole. Anonymkode: 11df0...bb3 Skolen har ikke ressurser til å følge opp. Sannheten er jo at denne ungen bruker opp lærere. Det ble ganske greit da alle de faste lærerne var på jobb, men så ble de sykemeldte/borte en etter en. Og det er nok ikke rart da mitt barn forteller at de virkelig får gjennomgå av dette barnet. Så nå har vi mange ulike vikarer som «holder fortet». Dette er ungdommer fra vgs som har friår, så du kan tenke deg hvordan de jobber. Og det er fullt kaos i klasserommet daglig. Anonymkode: 03257...74c 8 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni #6 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Elever med IOP får det fordi de har vedtak om det man på folkemunne kaller «spesialundervisning». Aldri hørt om noen som får IOP pga plagsomme medelever. Anonymkode: b4c07...2d9 Mitt barn har aktivitetsplan ikke IOP Anonymkode: 03257...74c 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni Fordi vi ikke lenger har spesialskoler i norge skal slike elever inn i vanlige klasserom. Vi fikk også en sånn elev et par år sist på barneskolen, eleven var flyttet over fra en annen skole i byen ikke pga flytting men fordi det hadde skjært jeg der. Eleven var voldelig og manglet grenser, endte opp med å nesten ikke være i klasserommet men å ha mye egenundervisning. være i skatehall osv. Anonymkode: a0be3...e06 15
AnonymBruker Skrevet 2. juni #8 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Elever med IOP får det fordi de har vedtak om det man på folkemunne kaller «spesialundervisning». Aldri hørt om noen som får IOP pga plagsomme medelever. Anonymkode: b4c07...2d9 Er forskjell på iop og aktivitets plan Aktivitetsplan er noe som blir satt igang eks pga mobbing osv Anonymkode: e7f79...884 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og hvis du har en sånn unge, hvorfor lar du hen ødelegge for alle andre i klassen?! Hva er rettferdigheten i at ditt barn skal få lov til å forpeste skoledagen til en hel klasse? Hvorfor søker du ikke hjelp? Hvorfor lar du barnet ditt bli sånn?! Og dere skoleledere der ute, hvorfor i alle dager har dere ikke en assistent som forfølger dette barnet fra a til å?! Dette er ikke trygt for oss andre! Skriver dette i sinne og frustrasjon! Jeg synes det er ugreit at barn som egentlig ikke hører hjemme i vanlige klasserom skal få holde på slik! Ja til egne skoler/avdelinger for disse barna! Anonymkode: 03257...74c Så barnet skal holdes hjemme frem til det får hjelp? Det kan være søkt om hjelp, utrening osv. Men sånt tar ofte veldig lang tid. Hvorfor skoleleder ikke har assistent på hele tiden? Manglende økonomi. Manglende tilgjengelige ansatte. Barnet hører til i vanlig klasserom. Det trenger hjelp ja. Men det trenger også ofte å få være en del av klassen. Anonymkode: b4c07...2d9 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni #10 Skrevet 2. juni I yngste sin klasse var det de samme to barna som skapte bråk og uro i klassen fra 1-7 klasse. Skolen klarte ikke gjøre noe med det- og det var en lettelse da de ble splittet opp i flere klasser på ungdomsskolen. Anonymkode: 83d1a...df1 3 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni #11 Skrevet 2. juni Så trist at barnet ditt går i en slik klasse. Dessverre er det svært vanskelig å gjøre noe med, spesielt hvis foreldrene til barnet ikke tar det på alvor (noe som ofte er tilfellet og dermed en stor del av problemet). Personlig ville jeg vurdert skolebytte, gjerne til en privatskole som ikke godtar alt mulig. Dessverre har disse elevene like mye rett til å være i samme klasserom som ditt barn. Du kan sikkert melde saken inn til statsforvalteren hvor du nok får medhold, men det vil jo dette barnet også få dersom skolen setter inn tiltak som faktisk hjelper. Tipper skolen må bryte loven da.. Assistenter til slike elever er ofte en fjern drøm. Mulig man kan få noen timer inn, men faktum er at det sjeldent er nok penger/ansatte til å sette inn i slike klasser. De som har vedtak må nemlig først og fremst få oppdekningen de skal ha. Jeg skulle ønske det fantes spesialskoler og klasser for slike elever. De trenger trygge rammer og tydelige grenser med tydelige konsekvenser. Dette finnes det lite rom for i vanlige klasser. Lærerne har lite "makt" i møte med denne type elever når alt kommer til alt. Anonymkode: 1059b...f6a 7 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni #12 Skrevet 2. juni Slike barn trenger lærere med en kompetanse de dessverre ikke har. Og barn med denne typen adferdsvansker opplever ofte utestengelse og mobbing fra de andre barna. Noe som øker problemene. Veldig mange skylder på foreldrene, noe som også bidrar til å forverre situasjonen. Det finnes ingen reelle alternativer. Systemet er som det er. Å komme inn til bup er en kamp. Eventuell diagnose kan ta år. Anonymkode: fe550...15b 7 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni #13 Skrevet 2. juni Det er jo assistenter hvis ungen er ille nok. En venn var assistent til en unge som rett og slett var farlig. Det var tre voksne på han, og ingen turte å sitte foran han. De sendte han ut i praktiske oppgaver, tur osv. Han fikk mer sløyd..og da skulle han lage seg en kniv..🙄 Spesialskoler, Spesialskoler ..og ingenting annet er løsningen. Anonymkode: 92f55...069 11 1 10
AnonymBruker Skrevet 2. juni #14 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spesialskoler, Spesialskoler ..og ingenting annet er løsningen. Spot on Anonymkode: 59cb5...ef9 10 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni #15 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Slike barn trenger lærere med en kompetanse de dessverre ikke har. Og barn med denne typen adferdsvansker opplever ofte utestengelse og mobbing fra de andre barna. Noe som øker problemene. Veldig mange skylder på foreldrene, noe som også bidrar til å forverre situasjonen. Det finnes ingen reelle alternativer. Systemet er som det er. Å komme inn til bup er en kamp. Eventuell diagnose kan ta år. Anonymkode: fe550...15b Det er akkurat det! Sånne barn trenger en kompetanse vanlige lærere ikke har. De trenger lærere med spesialkompetanse, kursing i hvordan håndtere vold og trusler, og ikke minst en helt annen skoledag. Dette barnet klarer ikke å holde roen og ødelegger for alle rundt seg. Det er ikke til å tro hvor mye dette barnet får lov til å ødelegge for andre, både elever og lærere. Hva er billigst for samfunnet, en assistent eller 3 sykemeldte lærere, utallige vikarer for å dekke opp for de lærerne som er sykemeldt. For å ikke snakke om ungene som lider i klasserommet. Anonymkode: 03257...74c 12
AnonymBruker Skrevet 2. juni #16 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er akkurat det! Sånne barn trenger en kompetanse vanlige lærere ikke har. De trenger lærere med spesialkompetanse, kursing i hvordan håndtere vold og trusler, og ikke minst en helt annen skoledag... Anonymkode: 03257...74c Ja, det er rart at kommunen gjerne tilbyr aggresjonsmestringskurs til ansatte i helse men ikke til ansatte i skolene. Anonymkode: 3eede...2bd 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #17 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er akkurat det! Sånne barn trenger en kompetanse vanlige lærere ikke har. De trenger lærere med spesialkompetanse, kursing i hvordan håndtere vold og trusler, og ikke minst en helt annen skoledag. Dette barnet klarer ikke å holde roen og ødelegger for alle rundt seg. Det er ikke til å tro hvor mye dette barnet får lov til å ødelegge for andre, både elever og lærere. Hva er billigst for samfunnet, en assistent eller 3 sykemeldte lærere, utallige vikarer for å dekke opp for de lærerne som er sykemeldt. For å ikke snakke om ungene som lider i klasserommet. Anonymkode: 03257...74c Jeg er så lei dette narrativet. Vi "vanlige lærere" vet kjempegodt hva som hjelper og hva eleven trenger. Vi har både kompetansen til å identifisere behovet og iverksette tiltak. Problemet er ressurser. Med 28 stk i en klasse der man er eneste voksen, og rundt en tredjedel har spesielle behov, får vi ikke tilrettelagt en dritt, i tillegg til at alle trigger hverandre og gjør alt verre. Klarer du å regulere den ene, kan jeg love deg at de ni andre er over alle hauger. Anonymkode: 0c5c4...024 21 7 16
AnonymBruker Skrevet 2. juni #18 Skrevet 2. juni Trist, men slik er det altså blitt. Når mitt barn fikk ny kontaktleder i 4 klasse, ble jeg informert om at mitt barn var en urokråke som skapte problemer klassen. I foregående år hadde jeg ikke fått en eneste tilbakemelding. Jeg fikk da sjansen til å gripe fatt i det, i samarbeid med lærer. Jeg tilbudte meg å komme og sitte bak i klasserommet for å holde styr på mitt barn. Det holdt med den trusselen og at lærer ringte meg ved noen anledninger, slik at jeg fikk snakket til barnet mitt. Mitt barn hadde ingen lærevansker og var alltid snill og grei hjemme. Det løste seg med mer intereressant lærestoff, samt viten om at jeg hele tiden var oppdatert på på hva som foregikk. Tok 3-4 mnd og alt var på rett kjøl og endte opp som en ressurs for hele klassen istedenfor å være en plageånd. Gikk ut med topp karakterer på ungdomsskolen. Dette er selvfølgelig ikke så vanlig, vil bare poengtere at disiplin og tydelige rammer er viktig. Dersom ingen setter grenser, så sklir det ut. Det finnes alltid en eller flere i en klasse som trenger å holdes i tøylene og desverre er mange foreldre som enten ikke har evne eller vilje til til å bidra. Og lærere er vel enten for tafatte eller mangler fullmakter til å ta grep. I vårt tilfelle byttet vi fra kvinnelig til en litt streng mannlig lærer som ikke dullet og drev med så mye (i mine øyne)pedagogisk tøv. Anonymkode: f67ff...cc3 14 3 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni #19 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Så barnet skal holdes hjemme frem til det får hjelp? Det kan være søkt om hjelp, utrening osv. Men sånt tar ofte veldig lang tid. Hvorfor skoleleder ikke har assistent på hele tiden? Manglende økonomi. Manglende tilgjengelige ansatte. Barnet hører til i vanlig klasserom. Det trenger hjelp ja. Men det trenger også ofte å få være en del av klassen. Anonymkode: b4c07...2d9 Nei, vet du hva. Her bør hensynet til flertallet kommet først. Om dette barnet skaper såpass mye uro for flere barn, så må det barnet bort fra denne klassen. Det trenger en annen oppfølging. Skolen har ikke kapasitet, så da må foreldrene på banen da. Hjemmeskole, spesialklasse, hva som helst. Et enkelt barn bør ikke kunne ødelegge såpass mye for andre. Jeg hadde blitt forbanna og krevd handling fra noen dersom min unge gikk i den klassen. Anonymkode: 0d47c...c2a 16 5
Pilleville Skrevet 2. juni #20 Skrevet 2. juni FrP vil jo spesialskoler og sette inn mer tiltak mot akkurat sånne tilfeller . Da må dere stemme FRP til høsten da. De fleste andre partiene vil jo bare sitte i ro i båten og håpe at problemene forsvinner av seg selv og synest så synd i de som ikkje klarer å oppføre seg. 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå