Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan noen fortelle meg at jeg ikke skal legge for mye energi i dette.

Sønnen (19år) ferdig med vgs nå. Ikke søkt seg til høyere utdanning. Har aldri vært så motivert for skole egentlig. Kommet seg sånn haltende igjennom disse 3 åra. 
Som den ene gutten i en søskenflokk vil han altså ta hvileår. Han vil jobbe (har helgejobb).

Full av liv og sykt mange gode egenskaper.

Vi har aldri presset han, og han har sagt siden vg2 at han skal ha seg ett hvileår. Jeg er ikke så sikker på at han hadde kommet inn på noe høgskole heller med de karakterene.

MEN DET STRESSER MEG.

Jeg har selv over gjennomsnittet høy utdanning., og ønsker det samme for min sønn. Jeg har en idé om at det er ett MUST for å lykkes. (Ikke bli lykkelig) 

Jeg vil gjerne ta feil og trenger at noen forteller meg at dette går fint 😂😂

Er det håp for ungdom i dag uten utdanning. Han sier han skal begynne igjen da, men ja🙈

Anonymkode: ee17e...8bf

Jobbe på kiwi eller rema da, jobb er jobb! Spiller søren ingen rolle hva du gjør eller forventer! Bare han gjør noe! Ikke du som skal bestemme hans utdannelse!

Anonymkode: 1ece8...773

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle har godt av en pause innirmllom, men du må passe på at den ikke blir for lang og at han ikke bare driver dank. Ville satt noen krav hvertfall. I tillegg hjulpet med å finne ut neste steg. Nav har karriereveiledning og det har den vgs han gikk på også. 

Så ville jeg sjekket ut folkehøyskole. Usikker på om reglene er forandret, men før fikk man poeng for å gå der. Perfekt måte å få opp snitt på. 

Anonymkode: f4a98...a42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I Norge lever man kjempegode liv uten utdanning. Lønningene til lavtutdannede er veldig høye i dette landet.

Dette går nok helt fint, skal du se. Pust med magen. Du har alt for høye forventinger til ungene dine. Ikke alle bryr seg om utdanning, karriere, og status, og det er helt greit.

Anonymkode: fefdd...38f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (10 timer siden):

Alt for mange med mastergrad utfører McJobs idag med presentasjoner, rapportering, analyser, koordinering og verkøyutvikling. 
Mange av disse jobbene er allerede i ferd med å bli robotiserte.

En snekker eller elektriker vil aldri bli robotisert, kan jobbe over alt, starte eget firma, jobbe gratis på egen bolig og bygge EK og har en jobb som holder både hode og kropp i aktivitet.

Selvsakt kommer jobben til en snekker og elektriker til å bli robotisert. Hvorfor skulle ikke det skje?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange i lavstatusyrker som trives godt også. Vi har forskjellige prioriteringer. 

Anonymkode: 50d72...0d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
eliseflisa skrev (10 timer siden):

Takk for fint svar :) jeg håper ikke jeg viser han det, men det er absolutt mulig at jeg gjør. Jeg har jo forsøkt motivere han, men det er ikke noe krav i det i negativ forstand.

ingen presset meg jeg ung♥️

han har planer om å flytte i kollektiv med ett par kompiser. Han kan jobbe mer der han har helgejobb alt (har snakket med sjefen sin) 

Jeg tenker det er veldig smart med et år fri fra studier, om man ikke helt har en plan, og siden han skal flytte for seg selv - så må han jo automatisk jobbe mer også, for å klare seg, siden han ikke får studielån. Regner ikke med at dere skal sponse han når han flytter hjemmefra?

Plutselig kommer lysten på en utdannelse, eller så finner han sin egen vei. Dette går nok fint, og hvertfall med tanke på at han ikke skal bruke dette året til å sitte nede i kjelleren hos mor og far og game, uten å måtte jobbe.  Dere har jo en 19.åring som vil flytte og forsørger seg selv..

Anonymkode: cd244...41c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Send han til meg så skal jeg fortelle litt om ingen / lite utdannelse og det å jobbe i det offentlige som mange gjør.

På jobb:
- Praktisk arbeid detaljstyrt fra leder - Null påvirkning på egen arbeidsdag - Motivasjon, føle seg verdt noe.
- Ofte mer eksponert for stress, kjemikalier, bakterier, farlige stoffer (vaktmester, maler, renholder, rørlegger/kloakk, sveiser, helsearbeider, skoleassistent, gartner)
- Lengre arbeidsdag enn de med høyere utdanning - ubetalt matpause = på jobb 8 timer hver ENESTE dag.
- Du må knegå leder om du skal ha fri en dag - Ikke bare sette i egen kalender - begrenset frihet.
- Du får høre at din gruppe har for høyt sykefravær fra de som selv kan ta hjemmekontor om de er uggen. 
- Det er de på golvet som alltid rammes først og hardest av nedskjæringer og omorganiseringer.
- Dårlig lønn mot majoriteten, og verre blir det med årene da lønnstillegg hvert år er i prosent.

Lønn:
https://www.fagforbundet.no/globalassets/_lonn-og-avtaler/ks/tariffplakat-ks-2025.pdf
Se minstelønn på side 2.

- Fagbrev og full/16 års(!) ansiennitet er i dag 530.000 kr i årslønn. Nybegynnerlønna er på like under 400.000,- kr/år.
- Medianlønn i Norge (det de fleste tjener) er 650.000 (utbetalt 7000,- mer pr måned enn en erfaren fagarbeider)
- Gjennomsnittslønn er ca 700.000,- kr i året. Få som tjener veldig mye trekker opp gjennomsnittet.

Du sitter da igjen med dårlig råd, billigere bolig i et dårligere strøk, dårligere bil enn majoriteten, mindre mulighet til selvrealisering, og ferie. Du blir eksponert for ting som er negativt for helsa di, uslitt fortere, statistisk et mindre lykkelig og kortere liv.

Du får utbetalt mindre feriepenger enn omgangskretsen din, mindre på julelønna da det er halv skatt, du får mindre i pensjon.

Alt i alt du får et enklere og mye trolig mer slitsomt liv.

Endret av Tekumseh79
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Selvsakt kommer jobben til en snekker og elektriker til å bli robotisert. Hvorfor skulle ikke det skje?

Fordi det ikke er standardisert ute hos kunde der det ikke er prefab-produksjon.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Verden er i forandring. Høyere utdanning kommer ikke til å være en billett til høy inntekt slik det var tidligere. KI agenter er på vei til ta over enkle kontorjobber og ødelegge arbeidsmarkedet for nyutdannede. 

Det er derfor ikke en god ide å tvinge en umotivert person inn på høyre utdannelse. Han kommer mest sannsynlig til å ende opp som arbeidsledig og frustrert etter at studiene er ferdig.

Endret av Camlon
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde mitt barn valgt å ta friår fikk de funnet seg en jobb, helgejobb er ikke nok om de skal gå hjemme et år. 

Anonymkode: 14a99...9db

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare sett krav om at han jobber, så finner han ut av det etterhvert. Slaraffenliv uten krav er derimot ikke lurt...

Anonymkode: 993f7...84b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som trenger et år etter VGS for å tenke seg om. Men han bør jobbe fulltid, spare penger og ta sin del hjemme som en voksen. Faste dager til å lage middag, faste rom å vaske osv. Han bør settes krav til som en voksen.

Det han bør ha i tankene, er rett og slett hvilket liv han vil leve. Hvis han bryr seg lite om penger, bruker lite, ikke vil ha dyre vaner, enebolig og fin bil, så kan han klare seg på forholdsvis lav lønn. Hvis han har ønsker om sånt, så skjønner han vel at han må ha utdannelse og høy lønn. Ting kommer ikke av seg selv. Så du kan fint prate med ham om hvordan han ser for seg fremtiden. 

Mange er faktisk lykkelige med en butikkjobb noen år, ta fagbrev innen butikk, og etterhvert bli NK eller butikksjef. Bare for å ta et eksempel. Han må jo ikke nødvendigvis ta høyere utdannelse på universitet eller høyskole. Lavere utdannelse er også bra, bare han finner noe han trives med 🙂.

Det er helt vanlig at vi foreldre bekymrer oss litt, men stort sett ordner det seg. Her har en tatt bachelor rett etter vgs og Forsvaret, og gått rett inn i drømmejobben. Fikk sjefsstilling etter tre år. Den andre strøk i flere fag på vgs. Men har alltid vært utrolig flink til å jobbe. Tok noen kurs underveis. Kastet seg rundt som 30-åring og tok utdannelse innen økonomi og administrasjon på kveldstid. Stolt av begge to, og det var bortkastet tid å bekymre seg 😄

Anonymkode: 71f9a...f64

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har høyere utdanning, og det er bare tullball at man «lykkes» med det.

De færreste med høy utdanning har en voldsomt unik og spennende karriere med høy grad av samfunnsnytte.

De fleste har helt vanlige jobber (også som ledere). 

Han vil jobbe = topp stemning fra høyt utdanna mor herfra 🤷‍♀️ 

Samma for meg om det blir yrkesfag, jobbe etter vgs eller studere. 

Høres ut som han skjønner sine egne prreferanser greit. Han liker ikke teori og skolebenk. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høyere utdanning er ikke viktig. Mange har gode lykkelige liv uten. Og det er ikke slik som noen synes å tro at alle uten utdanninger dumme evneløse folk. De fleste har evner nok til å ta en utdanning om de vil, men mange velger det bort fordi man ikke ønsker det. Og det er helt greit. 

Men, og dette er litt viktig tror jeg: Hvis han har gått studiespes, er det nok ikke så lurt å gi seg der i dagens arbeidsmarked. Vi som vokste opp på 90 tallet kunne jo komme unna med allmennfag, droppe studier, og likevel ganske lett få en eller annen jobb. Selv gjorde jeg det og tok utdanning mye senere. I dagens samfunn er ikke det like lett. Så skal man ikke ta høyere utdanning, er det nok lurt å ta et fagbrev i istedenfor. Eller gå en fagskole av noe slag. 

Om man hverken har høyere utdanning eller fagbrev så er dagens arbeidsmarked unektelig litt tøft. 

Anonymkode: ef320...6fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan noen fortelle meg at jeg ikke skal legge for mye energi i dette.

Sønnen (19år) ferdig med vgs nå. Ikke søkt seg til høyere utdanning. Har aldri vært så motivert for skole egentlig. Kommet seg sånn haltende igjennom disse 3 åra. 
Som den ene gutten i en søskenflokk vil han altså ta hvileår. Han vil jobbe (har helgejobb).

Full av liv og sykt mange gode egenskaper.

Vi har aldri presset han, og han har sagt siden vg2 at han skal ha seg ett hvileår. Jeg er ikke så sikker på at han hadde kommet inn på noe høgskole heller med de karakterene.

MEN DET STRESSER MEG.

Jeg har selv over gjennomsnittet høy utdanning., og ønsker det samme for min sønn. Jeg har en idé om at det er ett MUST for å lykkes. (Ikke bli lykkelig) 

Jeg vil gjerne ta feil og trenger at noen forteller meg at dette går fint 😂😂

Er det håp for ungdom i dag uten utdanning. Han sier han skal begynne igjen da, men ja🙈

Anonymkode: ee17e...8bf

Hvileår greit men da skal han jobbe ikke hvile. Går an å jobbe seg opp til noe bra uten høyere utdanning. Det er vanskeligere nå men ikke umulig. Og kan jo hende han får det året å vokse på. At han finner ut hva han vil og kan begynne å studere senere. Bedre det enn at han bare søker på en utdannelse han egentlig ikke vil ha eller bare tar noen fag som han ikke har bruk for

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (13 minutter siden):

Jeg har høyere utdanning, og det er bare tullball at man «lykkes» med det.

De færreste med høy utdanning har en voldsomt unik og spennende karriere med høy grad av samfunnsnytte.

De fleste har helt vanlige jobber (også som ledere). 

Han vil jobbe = topp stemning fra høyt utdanna mor herfra 🤷‍♀️ 

Samma for meg om det blir yrkesfag, jobbe etter vgs eller studere. 

Høres ut som han skjønner sine egne prreferanser greit. Han liker ikke teori og skolebenk. 

Støtter denne! Fra mor med svært lange studier og sønn som er tømrer 😀

Anonymkode: 993f7...84b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fortsatt veldig få med høyere utdanning i Norge. Vi er priviligert nok til å få velge nivå på utdanning. For meg som er 1. generasjon med høyere utdanning , foreldre med knapt realskole og besteforeldre fra skrale kår så synes jeg det er å kaste bort et bra hode på yrkesfaglig utdanning. Nivået på de teoretiske fagene er så latterlig lav på yrkesfag at mine barn får slippe det. 

Synes ikke høyere utdanning er ambisiøst i det hele tatt, bare yrkesfag som fordummende når det gjelder teori og den antiteori er skremmende. Hadde støttet yrkesfag om den hadde gitt mer enn praksis. 

Anonymkode: 0d610...fc1

Men er du uenig i at mange drives av et ytre press på å fremstå som vellykket, og vellykkethet har fått likhetstegn med høy utdanning og feit jobb? Jeg er ganske sikker på at det er veldig mange som vil trives bedre i en jobb med mindre status, men lar seg drive videre av en forestilling om at vellykkethet og anseelsen fra omverdenen stiger i takt med utdannelsesnivå og stilling.

At de som har "et godt hode" og ønsker å bruke dette til noe annet enn å bli håndverker er jo selvsagt 100% positivt. Da drives man gjerne av et genuint ønske om å bruke sine egne evner på en måte som er tilfredsstillende for seg selv. 

Det jeg vil til livs er statusjaget. Og at ambisjoner automatisk representerer noe bra. Veldig mange drives av ambisjoner kun for å oppnå status og anseelse. Det er feil motivasjon for å ønske seg til topps. De beste lederne er de som drives av genuine interesser og ikke status, makt og penger. 

Anonymkode: 522de...4e7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Fordi det ikke er standardisert ute hos kunde der det ikke er prefab-produksjon.

Det blir ikke noe hinder for automatiseringen. Snart får vi roboter som ikke er spesialiserte, men som kan gjøre alle de samme fysiske jobbene vi gjør.

Det tar selvsagt lenger tid å automatisere arbeidet til en snekker enn til en en IT-fyr på kontor, men det kommer til slutt. Ingen tvil om det.

Skrevet (endret)

Som mor til 19åring, er 37år selv.. jeg husker godt denne tiden i livet.. press og stress.

Min eldste er temmelig skolelei.. han vil riktig nok ta høyere utdanning.  Men ikke nå.. han vil jobbe et år.. så har nok jeg influert😆 at han skal gå et år reiselinje på folkehøgskole året etter- og bedre karakterer i noen fag der. Så skal han gå videre utdanning. 

Som voksen med venner fra alle samfunnslag må jeg si det er mange veier til rom. Noen går rett på og fullfører. Noen begynner og slutter på flere ting føe dem finner rett.  Noen tar utdanning når de er 25, 30 eller 50år.. livet er en reise. Så lenge han gjøe noe og det beveger seg fremover mot noe hadde jeg ikke stressa. Ligger han i kjelleren og gamer i 1 år uten jobb el.. er det noe annet. Da hadde jeg satt noen krav om aktivitet.  Men på en ikke dømmende men nysgjerrig måte. Hvorfor er det sånn her, hvordan har du det, hva ønsker du? Kan jeg bistå med noe?

Kan jo legge til - som du ser.. at jeg fikk barn tidlig.  Har to til på 15 og 9år også. Så løpet mitt har ikke vært etter boka. Men i dag har jeg en mastergrad i statsvitenskap, samt en bachlorgrad i samfunnskunnskap.  Jeg har også fagbrev som barn og ungdomsarbeider 🙊🤣 jeg og mannen er fortsatt gift.  Vi har hus og god økonomi.  Mannen jobber fortsatt på kiwi men er i dag butikksjef. Han har bare vgd. Men selvfølgelig blitt kurset via arbeidsplass :)

Endret av I.I.Rasta
Tilleggs info
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men er du uenig i at mange drives av et ytre press på å fremstå som vellykket, og vellykkethet har fått likhetstegn med høy utdanning og feit jobb? Jeg er ganske sikker på at det er veldig mange som vil trives bedre i en jobb med mindre status, men lar seg drive videre av en forestilling om at vellykkethet og anseelsen fra omverdenen stiger i takt med utdannelsesnivå og stilling.

At de som har "et godt hode" og ønsker å bruke dette til noe annet enn å bli håndverker er jo selvsagt 100% positivt. Da drives man gjerne av et genuint ønske om å bruke sine egne evner på en måte som er tilfredsstillende for seg selv. 

Det jeg vil til livs er statusjaget. Og at ambisjoner automatisk representerer noe bra. Veldig mange drives av ambisjoner kun for å oppnå status og anseelse. Det er feil motivasjon for å ønske seg til topps. De beste lederne er de som drives av genuine interesser og ikke status, makt og penger. 

Anonymkode: 522de...4e7

Dette er noe å tenke på. 

Selv jobbet jeg som lastebilsjåfør i 10 år før jeg tok ingeniørutdanning. For folk flest fremstår man vel da som mer vellykket. Jeg trivdes helt ærlig bedre da enn i jobben jeg har nå. Men jeg trives jo med lønna jeg har nå og at folk ser på meg som en smart fyr som har fått til noe. 

Anonymkode: ef320...6fc

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...