Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kan noen fortelle meg at jeg ikke skal legge for mye energi i dette.

Sønnen (19år) ferdig med vgs nå. Ikke søkt seg til høyere utdanning. Har aldri vært så motivert for skole egentlig. Kommet seg sånn haltende igjennom disse 3 åra. 
Som den ene gutten i en søskenflokk vil han altså ta hvileår. Han vil jobbe (har helgejobb).

Full av liv og sykt mange gode egenskaper.

Vi har aldri presset han, og han har sagt siden vg2 at han skal ha seg ett hvileår. Jeg er ikke så sikker på at han hadde kommet inn på noe høgskole heller med de karakterene.

MEN DET STRESSER MEG.

Jeg har selv over gjennomsnittet høy utdanning., og ønsker det samme for min sønn. Jeg har en idé om at det er ett MUST for å lykkes. (Ikke bli lykkelig) 

Jeg vil gjerne ta feil og trenger at noen forteller meg at dette går fint 😂😂

Er det håp for ungdom i dag uten utdanning. Han sier han skal begynne igjen da, men ja🙈

Anonymkode: ee17e...8bf

Vet om flere som tok et friår, jobbet og begynte på utdannelse året etter, det gikk kjempefint

Anonymkode: d6bf0...952

AnonymBruker
Skrevet

Hva handlet doktorgraden din om?

Anonymkode: 14667...171

• Liker 1
Skrevet

Folkehøgskole, kan vaaaarmt anbefale folkehøyskole 🤩 beste investeringer dere kan gi han og et supert "hvile-år" 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Av en eller annen grunn kom jeg plutselig til å tenke på denne utdanningen etter å ha skrevet det over her til deg, Ts.

https://www.ntnu.no/studier/353mn

Denne linja har kanskje verdens beste utdanning innen dette, men den beste simulatoren som finnes pr. i dag. Jeg vet flere gutter/unge menn som har gått eller går på denne eller andre maritime linjer i Ålesund, og det stortrives, selv et par av dem som egentlig ikke trivdes på videregående.

Det er mye teori, men samtidig mye praktisk også.

Anonymkode: 3c4c9...83f

Tusen takk for informasjonen♥️♥️ skal jeg foreslå …… sånn etterhvert 😂

Skrevet

Jeg har og en lang utdanning og har hele livet angret på at jeg ikke tok et år på folkehøgskole først.

Skrevet

Jeg fullførte ikke skolen og hadde flere friår. Endte opp med å ta VGS i 20-åra og så gå videre og ta høyere utdannelse ☺️ med litt flere referanser, retning/motivasjon og litt mer erfaring så var det så mye enklere å gjøre det bra! 💛 

i Norge har vi uendelig med muligheter helt til pensjonistalder! Det er så mye rom for å røve og feile og ikke prøve også ombestemme seg. Ungdommen finner nok sin vei 🥰

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva handlet doktorgraden din om?

Du overdrev vel med vilje nå, men jeg har ikke noe mer enn en mastergrad 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har en idé om at det er ett MUST for å lykkes. (Ikke bli lykkelig) 

Vel. Du tar feil og det kommer til å gå fint.

Anonymkode: ef425...cd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BeeKind skrev (2 minutter siden):

Jeg fullførte ikke skolen og hadde flere friår. Endte opp med å ta VGS i 20-åra og så gå videre og ta høyere utdannelse ☺️ med litt flere referanser, retning/motivasjon og litt mer erfaring så var det så mye enklere å gjøre det bra! 💛 

i Norge har vi uendelig med muligheter helt til pensjonistalder! Det er så mye rom for å røve og feile og ikke prøve også ombestemme seg. Ungdommen finner nok sin vei 🥰

Takk ♥️♥️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel. Du tar feil og det kommer til å gå fint.

Anonymkode: ef425...cd9

Takk♥️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
BeeKind skrev (2 minutter siden):

Takk ♥️♥️

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har aldri presset han, og han har sagt siden vg2 at han skal ha seg ett hvileår. Jeg er ikke så sikker på at han hadde kommet inn på noe høgskole heller med de karakterene.

MEN DET STRESSER MEG.

Jeg har selv over gjennomsnittet høy utdanning., og ønsker det samme for min sønn. Jeg har en idé om at det er ett MUST for å lykkes. (Ikke bli lykkelig) 

Er det håp for ungdom i dag uten utdanning. Han sier han skal begynne igjen da, men ja🙈

Alt for mange med mastergrad utfører McJobs idag med presentasjoner, rapportering, analyser, koordinering og verkøyutvikling. 
Mange av disse jobbene er allerede i ferd med å bli robotiserte.

En snekker eller elektriker vil aldri bli robotisert, kan jobbe over alt, starte eget firma, jobbe gratis på egen bolig og bygge EK og har en jobb som holder både hode og kropp i aktivitet.

Endret av Snok1
  • Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Min ungdom begynner straks på 2. friåret etter vgs, og jobber mye i to butikker. Stortrives med å jobbe!

Men heldigvis har h*n lært noe viktig: at alt er veldig dyrt, OG at butikklønn (laveste tariff) ikke er mye å rutte med etter trukket skatt. H*n ser hva leiepriser er på bolig, bensin osv.

Beste konsekvens av dette er at h*n nå forstår at det er lurt å ta mer utdanning enn studiespesialisering 😅👊👍 Hva det blir av studier, vet h*n ingenting om enda. 

Skjønner følelsene dine, men husk at livet også kan tas som det faller seg og at vi er så heldige at vi faktisk kan ta oss friheter til å utsette skole, velge feil skole, prøve og teste. Det går nok bra, skal du se ❤️

Anonymkode: 7f9df...302

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forresten mange friår selv, før jeg i tyveårene tok fagskole og fikk interessant jobb. Så kom høyere utdanning i 30-årene. 

Livslang læring 😃

Anonymkode: 7f9df...302

• Liker 1
Skrevet

Vil også legge til at da jeg studerte var vi mange som var eldre på studiet mitt! Og vi ble inkludert både sosialt og ellers! 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du overdrev vel med vilje nå, men jeg har ikke noe mer enn en mastergrad 

Nei regnet bare med det. Alle har jo master nå 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig med friår på folkehøgskole eller i jobb før man finner ut hva man vil studere, så jeg ser absolutt ikke problemet. 

Det er verre hvis han ikke ønsker å ta høyere utdanning på sikt heller, for da skulle han jo gått yrkesfag fra start. Mye lettere å gå der og så ta påbygg, enn omvendt. 

Anonymkode: 83ff9...706

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo overhodet ikke et must med høyere utdanning. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor en elev som er skolelei ikke valgte yrkesfag? 

Han kan fortsatt gå yrkesfag, men får vel neppe ta det på ungdomsrett og så har han vel de fleste fellesfagene og trenger kun å ta programfagene. Så komme tidlig ut i arbeidslivet i lære. Generell studiekompetanse kunne han også fått på denne måten. 

Alle trenger ikke å være akademikere, vi må ha folk som tåler å stå i fysiske jobber også,hvis ikke går vi ikke rundt til slutt. 

Anonymkode: f305b...50d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er på tide å justere ned glorifiseringen av lange utdannelser og prestisjen det legges i dette. Vi kan ikke ha et samfunn som er så topptungt at alle skal sitte i det øverste sjiktet og sole seg. Når 90% drives av usunn ærgjerrighet i stedet for genuine interesser, så blir man heller ikke særlig lykkelig i det lange løp og ikke er det sunt for samfunnet heller. 

Vi trenger flere praktikere og folk som trives med en kombinasjon av manuelt og mentalt arbeid. Norge må gå rundt på alle plan. Da må vi slutte å sette opp "ambisiøs" på sjekklista for gode egenskaper. Hver gang jeg hører "ambisiøs" så klarer jeg ikke se for meg noe annet enn en usikker sjel som trenger bekreftelse fra andre for å føle at man er verdt noe. 

Anonymkode: 522de...4e7

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg synes det er på tide å justere ned glorifiseringen av lange utdannelser og prestisjen det legges i dette. Vi kan ikke ha et samfunn som er så topptungt at alle skal sitte i det øverste sjiktet og sole seg. Når 90% drives av usunn ærgjerrighet i stedet for genuine interesser, så blir man heller ikke særlig lykkelig i det lange løp og ikke er det sunt for samfunnet heller. 

Vi trenger flere praktikere og folk som trives med en kombinasjon av manuelt og mentalt arbeid. Norge må gå rundt på alle plan. Da må vi slutte å sette opp "ambisiøs" på sjekklista for gode egenskaper. Hver gang jeg hører "ambisiøs" så klarer jeg ikke se for meg noe annet enn en usikker sjel som trenger bekreftelse fra andre for å føle at man er verdt noe. 

Anonymkode: 522de...4e7

Fortsatt veldig få med høyere utdanning i Norge. Vi er priviligert nok til å få velge nivå på utdanning. For meg som er 1. generasjon med høyere utdanning , foreldre med knapt realskole og besteforeldre fra skrale kår så synes jeg det er å kaste bort et bra hode på yrkesfaglig utdanning. Nivået på de teoretiske fagene er så latterlig lav på yrkesfag at mine barn får slippe det. 

Synes ikke høyere utdanning er ambisiøst i det hele tatt, bare yrkesfag som fordummende når det gjelder teori og den antiteori er skremmende. Hadde støttet yrkesfag om den hadde gitt mer enn praksis. 

Anonymkode: 0d610...fc1

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...