Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen fortelle meg at jeg ikke skal legge for mye energi i dette.

Sønnen (19år) ferdig med vgs nå. Ikke søkt seg til høyere utdanning. Har aldri vært så motivert for skole egentlig. Kommet seg sånn haltende igjennom disse 3 åra. 
Som den ene gutten i en søskenflokk vil han altså ta hvileår. Han vil jobbe (har helgejobb).

Full av liv og sykt mange gode egenskaper.

Vi har aldri presset han, og han har sagt siden vg2 at han skal ha seg ett hvileår. Jeg er ikke så sikker på at han hadde kommet inn på noe høgskole heller med de karakterene.

MEN DET STRESSER MEG.

Jeg har selv over gjennomsnittet høy utdanning., og ønsker det samme for min sønn. Jeg har en idé om at det er ett MUST for å lykkes. (Ikke bli lykkelig) 

Jeg vil gjerne ta feil og trenger at noen forteller meg at dette går fint 😂😂

Er det håp for ungdom i dag uten utdanning. Han sier han skal begynne igjen da, men ja🙈

Anonymkode: ee17e...8bf

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er mange som starter egen business og lykkes med det. Men man må ha egenkapital, i så henseende er det ikke dumt å jobbe et år. Så er det ofte ganske vanskelig å få seg jobb etter en bachelor (kommer selvsagt an på hvilken), oh da ender man opp med studielån og ikke noen særlig lønn. Da er det like greit med f.eks butikklønn og 0 studielån.

Anonymkode: c6865...04d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er mange som starter egen business og lykkes med det. Men man må ha egenkapital, i så henseende er det ikke dumt å jobbe et år. Så er det ofte ganske vanskelig å få seg jobb etter en bachelor (kommer selvsagt an på hvilken), oh da ender man opp med studielån og ikke noen særlig lønn. Da er det like greit med f.eks butikklønn og 0 studielån.

Ja det med studielån er jo ett godt argument ♥️ selv betaler jeg over 2000 i mnd på 20 året

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La han jobbe et år og finne ut av tingene selv. Mitt største ønske er å ha en ungdom som faktisk fullfører vgs, kan ha en helgejobb og som er full av liv. Min som er nesten like gammel er fortsatt på VG1 og jeg prøver så godt jeg kan å holde hodet kaldt. Ikke fordi han ikke vil eller er lat, men fordi skole er vanskelig. 

Min far la seg i alt for mye når jeg var ferdig med VGS og det førte til at jeg tok helt feil valg. Han stresset meg så jeg ikke tenkte klart. 

selvom han ikke ønsker å gå rett på skole så betyr jo ikke det at han aldri kommer til å gjøre det. 

Så, ta deg en STOR spiseskje skjerpings og vær litt støttende istede. 

Anonymkode: eddb9...088

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La han jobbe et år og finne ut av tingene selv. Mitt største ønske er å ha en ungdom som faktisk fullfører vgs, kan ha en helgejobb og som er full av liv. Min som er nesten like gammel er fortsatt på VG1 og jeg prøver så godt jeg kan å holde hodet kaldt. Ikke fordi han ikke vil eller er lat, men fordi skole er vanskelig. 

Min far la seg i alt for mye når jeg var ferdig med VGS og det førte til at jeg tok helt feil valg. Han stresset meg så jeg ikke tenkte klart. 

selvom han ikke ønsker å gå rett på skole så betyr jo ikke det at han aldri kommer til å gjøre det. 

Helt enig. Min mor presset meg for mye, og jeg endte opp med å ta en utdanning bare for å gjøre henne fornøyd. Gjør noe helt annet i dag som ikke krever utdanning, og jeg stortrives endelig på jobb!!

Anonymkode: 665bd...67c

• Liker 9
  • Hjerte 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg støtter han i valget. Har alltid gjort det. Jeg sitter med disse følelsene selv ♥️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts sier at de aldri har presset. Så jeg tolker det som om hun selv er stresset uten at det formidles til ungdommen og ber om betryggende kommentarer for seg selv. Må være lov :)

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du stiller krav til at han jobber. Helg jobb er ikke nok. Høyere utdanning er ikke synonymt med stor suksess i arbeidslivet. Men mange jobber krever det så kommer ann på hva han ønsker i livet. 

Det er mange som foretrekker fagskole hvor mye av undervisningen er nere praktisk og arbeidsnær. Mange gode fagskoler nå med høy kvalitet på undervisningen og muligheter for de som er villige til å jobbe. Kanskje dette kan være et alternativ når den tiden kommer. Vær litt i forkant å se og kom med forslag. Viss gutten har slitt 3 år nå så er det sannsynligvis ikke rett på Blindern (uio) som er beste løsningen for han. 

Men push på og still krav tif at han tar mer enn en helgjobb og driver dank på gutterommet.

Anonymkode: e1b3e...89f

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva skal han bruke ukedagene til, og hvordan har han tenkt å livnære seg på å bare jobbe i helgene? Et friår ser jeg ikke problemet med, men det bør jo brukes til noe nyttig, eller i det minste meningsfylt. 

Man kam fint ha et godt liv uten høyere utdanning, men da er det innmari dumt å gå studieforberedende på videregående - det ligger litt i navnet at det, i motsetning til yrkesfag, ikke er en fullført utdanning.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Presset dine foreldre deg til å ta den utdanningen du tok, Ts? 

Jeg er høyt utdannet selv, men i din sønns tilfelle ville jeg ha støttet et pauseår med jobbing før han bestemte seg for hva han studerer videre. Men, jeg hadde satt noen betingelser. Skal han bo hjemme skal en viss prosent av lønnen spares hver måned og han må bidra til både husarbeid og betale for egen mat, telefon og ev. bilutgifter.

Videre ville jeg ha forsøkt å hjelpe ham til å finne ut hva han liker å gjøre, hva han synes er interessant, hva han tror han kan trives med å jobbe med i mange år fremover. 

Så lenge han fyller "pausen" fra skole/studier med nok jobb (han bør jobbe fullt et slikt år!), så er det på ingen måte bortkastet.

Kanskje han egentlig heller burde ta et fagbrev? Med et fagbrev vil han ha mange muligheter videre, enten det er å jobbe for andre, etterhvert skape egen bedrift, eller han kan også studere videre senere innen samme felt eller felt som passer til det han da gjør. Er han fornøyd med å være lønnet arbeidstaker med noe han trives med å gjøre, så bør ikke du, ts, være den som står i veien for hans livstrivsel. 

Du synes veldig fokusert på å "lykkes", som i status. Og ditt fokus på det er nok ganske egoistisk, det er det du ønsker han skal oppnå. Men det som er "å lykkes" for deg, det kan være noe helt annet for ham. 

Vokt deg vel for å spre de holdningene du viser i hovedinnlegget, for slike holdninger skinner ofte gjennom til ungdommene. Og det gjør at det også er en helt reell fare for at han til neste år vil velge å gjøre noe som han vet du forventer/ønsker at han skal gjøre. Du trenger ikke si det direkte i ord en gang, det er nok med tonefall når han f.eks. nevner å gjøre noe annet. 

Skal man "lykkes" så må man gjøre noe man trives med å gjøre, ha en driv for det man driver med. Om han ikke trives med høyere studier, så vil han trolig heller ikke trives i deretter relevant jobb han da ev. får etter slike studier. Og da risikerer du at han har kastet bort flere år med mistrivsel i et studie som kanskje var din drøm, men som vil sette ham tilbake og koste ham dyrt i kanskje tiår av hans liv.

Og du, du bør snakke med noen om dette, gjerne fagfolk, for du virker nesten unormalt opphengt i at sønnen din skal gå i dine spor. Det er ikke normalt å bli så stresset som du tydeligvis nå er over dette, og når du stresser så mye med dette da vil du ubevisst og indirekte fortelle ham hva du vil han skal gjøre. Det kan bli en av dine største feil!

Anonymkode: 3c4c9...83f

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts sier at de aldri har presset. Så jeg tolker det som om hun selv er stresset uten at det formidles til ungdommen og ber om betryggende kommentarer for seg selv. Må være lov :)

Det er korrekt ♥️ jeg har aldri presset han mer enn det som er forventet av oss foreldre. Støtte, gode råd og veiledning. 
det er som du skriver MINE behov her , haha 

Skrevet

Høyere utdanning er ikke viktig. Jeg har det selv, men tenker noen ganger at jeg kunne hatt det bedre med en lavere utdanning og lavere betalt jobb.

Det som er viktig er at han finner seg en jobb han liker og kan leve av/med.

Men at det stilles krav om at det enten skal jobbes eller studeres opp mot 100% synes jeg er rimelig 😊 (med mindre han har en veldig god grunn til å ikke gjøre det).

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset er kravet utdanning eller full jobb. Begrepet friår er misvisende og burde ikke brukes. Vi har to barn som har tatt yrkesfag og to som tok studiespes og høyere utdanning.  De har ut fra mitt synspunkt samme mulighet til å lykkes i livet og finne jobb de trives i. Ingen bør ta utdannelse for å tilfredsstille som foreldres ambisjoner.

Anonymkode: d8acb...ecc

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er høyt utdannet selv, men i din sønns tilfelle ville jeg ha støttet et pauseår med jobbing før han bestemte seg for hva han studerer videre. Men, jeg hadde satt noen betingelser. Skal han bo hjemme skal en viss prosent av lønnen spares hver måned og han må bidra til både husarbeid og betale for egen mat, telefon og ev. bilutgifter.

Videre ville jeg ha forsøkt å hjelpe ham til å finne ut hva han liker å gjøre, hva han synes er interessant, hva han tror han kan trives med å jobbe med i mange år fremover. 

Så lenge han fyller "pausen" fra skole/studier med nok jobb (han bør jobbe fullt et slikt år!), så er det på ingen måte bortkastet.

Kanskje han egentlig heller burde ta et fagbrev? Med et fagbrev vil han ha mange muligheter videre, enten det er å jobbe for andre, etterhvert skape egen bedrift, eller han kan også studere videre senere innen samme felt eller felt som passer til det han da gjør. Er han fornøyd med å være lønnet arbeidstaker med noe han trives med å gjøre, så bør ikke du, ts, være den som står i veien for hans livstrivsel. 

Du synes veldig fokusert på å "lykkes", som i status. Og ditt fokus på det er nok ganske egoistisk, det er det du ønsker han skal oppnå. Men det som er "å lykkes" for deg, det kan være noe helt annet for ham. 

Vokt deg vel for å spre de holdningene du viser i hovedinnlegget, for slike holdninger skinner ofte gjennom til ungdommene. Og det gjør at det også er en helt reell fare for at han til neste år vil velge å gjøre noe som han vet du forventer/ønsker at han skal gjøre. Du trenger ikke si det direkte i ord en gang, det er nok med tonefall når han f.eks. nevner å gjøre noe annet. 

Skal man "lykkes" så må man gjøre noe man trives med å gjøre, ha en driv for det man driver med. Om han ikke trives med høyere studier, så vil han trolig heller ikke trives i deretter relevant jobb han da ev. får etter slike studier. Og da risikerer du at han har kastet bort flere år med mistrivsel i et studie som kanskje var din drøm, men som vil sette ham tilbake og koste ham dyrt i kanskje tiår av hans liv.

Og du, du bør snakke med noen om dette, gjerne fagfolk, for du virker nesten unormalt opphengt i at sønnen din skal gå i dine spor. Det er ikke normalt å bli så stresset som du tydeligvis nå er over dette, og når du stresser så mye med dette da vil du ubevisst og indirekte fortelle ham hva du vil han skal gjøre. Det kan bli en av dine største feil!

Av en eller annen grunn kom jeg plutselig til å tenke på denne utdanningen etter å ha skrevet det over her til deg, Ts.

https://www.ntnu.no/studier/353mn

Denne linja har kanskje verdens beste utdanning innen dette, men den beste simulatoren som finnes pr. i dag. Jeg vet flere gutter/unge menn som har gått eller går på denne eller andre maritime linjer i Ålesund, og det stortrives, selv et par av dem som egentlig ikke trivdes på videregående.

Det er mye teori, men samtidig mye praktisk også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for fint svar :) jeg håper ikke jeg viser han det, men det er absolutt mulig at jeg gjør. Jeg har jo forsøkt motivere han, men det er ikke noe krav i det i negativ forstand.

ingen presset meg jeg ung♥️

han har planer om å flytte i kollektiv med ett par kompiser. Han kan jobbe mer der han har helgejobb alt (har snakket med sjefen sin) 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Annonse
Skrevet

Tenker det er helt ok med å vente med studier om han ikke vet hva han vil. Men da må han jobbe. mange ungdommer blir mye mer motivert når de opplever hvor slitsomt og monotone jobber de får uten noe som helt utdanning.

Du skal selvsagt ikke presse ham, noe jeg ikke tror du gjør. Men det å realitetsorientere ungdommen er nok lurt. kanskje er det et fagbrev som er tingen for ham, kanskje han vet mer om hva han vil når han får landet litt.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (9 minutter siden):

Hva skal han bruke ukedagene til, og hvordan har han tenkt å livnære seg på å bare jobbe i helgene? Et friår ser jeg ikke problemet med, men det bør jo brukes til noe nyttig, eller i det minste meningsfylt. 

Man kam fint ha et godt liv uten høyere utdanning, men da er det innmari dumt å gå studieforberedende på videregående - det ligger litt i navnet at det, i motsetning til yrkesfag, ikke er en fullført utdanning.

Vet, og det er nettopp det som er så dumt 🙈 da må han vel gå vgs på nytt om han nå ville byttet til yrkesfag? Han er ikke spesielt skoleflink (mulig pga motivasjon) 

AnonymBruker
Skrevet

La han jobbe 1 år, men da ikke bare helg, da må han jobbe uke. Evnt se om er et yrkesfag vil gå og ta fagbrev.

Begge mine har gått yrkesfag.  Eldste går opp til fagprøven nå til høsten. Og har nå nærmere 45.000 kr i mnd, og da har han ikke fagbrev enda.

Yngste starter nå i lære og der den ska ut har begynner lønn på ca 600.000

Anonymkode: 34f8d...5c3

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet, og det er nettopp det som er så dumt 🙈 da må han vel gå vgs på nytt om han nå ville byttet til yrkesfag? Han er ikke spesielt skoleflink (mulig pga motivasjon) 

Han skal jobbe der han jobber. Får mulighet til det 🤩 også skal han flytte med kamerater sier han. I kollektiv… jabbadabaduuuu 

AnonymBruker
Skrevet

Kan ta 0-4 løp. Har jo bestått i almenfag regner jeg med..da er han i bedrift 4 dager i uka og 1 dag for teorien i det yrket han vil ta fagbrev i

Anonymkode: 34f8d...5c3

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...