AnonymBruker Skrevet 2. juni #1 Skrevet 2. juni Hei! Baby med kolikk her. Trenger å høre folks erfaringer, gjerne i detalj. Hvordan var det for dere og hva fungerte? Var det noe som kunne stanse gråten, om det så betød 10000 knebøy ila dagen? Hjelp meg Anonymkode: 0233c...560
AnonymBruker Skrevet 2. juni #2 Skrevet 2. juni Vi hadde babyen i bæresele!! Gikk og gikk rundt om i huset til kl 3 på natta. Da hadde han det bedre ❤️ kjøpte 3 forskjellige bæreseler brukt, så vi kunne variere belastningen. Mannen hadde sin favoritt og jeg fant min. Virkelig det beste tipset jeg har. Så sov vi når vi kunne og avlastet hverandre så godt vi kunne. Det var ikke lett. Håper dere har støtte i hverandre!! Anonymkode: b9968...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #3 Skrevet 2. juni Nødhjelpen var konstant bevegelse der hodet var over magen. Ellers var det kiropraktor med spedbarn som spesialitet. 2-3 behandlinger så var det borte. Mine to første hadde kolikk så da jeg forstod at andremann hadde det bestilte jeg time hos kiropraktor med en gang. Tok litt tid før første kom til kiropraktor for samboer var skeptisk. Anonymkode: 26b17...05f
AnonymBruker Skrevet 2. juni #4 Skrevet 2. juni Min hadde ikke kolikk men mye kveldsuro da.. Ofte når hun gråt og det ikke var fordi hun var sulten eller trøtt og ikke ble trøstet bare av å bli holdt så funket "kolikkgrepet" veldig bra. Så bar henne mye rundt sånn (baby på magen på armen min). Anonymkode: e227f...984
AnonymBruker Skrevet 2. juni #5 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei! Baby med kolikk her. Trenger å høre folks erfaringer, gjerne i detalj. Hvordan var det for dere og hva fungerte? Var det noe som kunne stanse gråten, om det så betød 10000 knebøy ila dagen? Hjelp meg Anonymkode: 0233c...560 Test for allergi: kumelk protein allergi? Som andre også sier: børesele er bedre enn vogn, fordi det hjelper til med å få avføring og luft ut. Bærte også mye med baby liggende på mage på underarm hvis du skjønner hva jeg mener? La babyen ligge i mageleie hvilende på underarmen din, og som du selv sier: knebøy og «sykling». Å «måle tempen» med litt babyolje kan også noen ganger være en siste nødløsning hvis babyen har begynt å «knipe igjen» når det kommer avføring. Snakk med helsesøster. Og til slutt: avlast hverandre og be om hjelp! En baby som gråter av smerte er en helt annen belastning enn enn baby som sutrer litt når den er trøtt eller sulten. Hilsen mamma til begge de to babyene ♥️ Anonymkode: 46c75...acf
AnonymBruker Skrevet 2. juni #6 Skrevet 2. juni Tusen takk for så mange gode svar. Når dere sier at noe hjalp, betyr det at de sluttet å gråte når dere gjorde det? Eller ble gråten bare litt mindre intens? Feks dere som bar og bar og bar og bar i bæresele eller dere som holdt i kolikkgrep. Anonymkode: 0233c...560
AnonymBruker Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni Her var kiropraktor redningen som var spesialist på spebarn. 3 behandling Anonymkode: 13535...b8c
AnonymBruker Skrevet 3. juni #8 Skrevet 3. juni Min baby er snart 3 mnd. Hun hadde skikkelig kolikk i starten. Skrek nesten hele tida og sov ikke. Vanskelig å amme. Ville ikke ligge i vogn eller kjøre bil. Bæresele hjelper veldig! Hun skal helst være i bevegelse hele tiden. Til å starte med satt vi med henne og humpet opp og ned. Hadde nok fungert bra med gyngestol eller yogaball. Men det har vi ikke plass til. Orker ikke styre med det. Vi kjøpte moonboon, og det har fungert veldig fint! Hun sover der på dagtid. Vil ikke sove der på kvelden. Da bærer vi henne i kolikkgrep eller sitter og humper og hopper med henne 🤣. Jeg har også begynt med melkefritt kosthold da de på helsestasjonen mente at det kunne være melkeproteinallergi. Det går mye bedre nå. Det er ikke konstant skriking lenger, kun på kveld. Men nå er hun myyyyyye i moonboon, og jeg har alltid med meg bæreselen om vi skal ut. Ikke alltid hin vil ligge i vogna. Den skal i så fall helst være i bevegelse hele tiden. Hun kan også skrike om hun kjeder seg. Trives i babygym eller kikke på uro, se på lamper. Pleier å ha kalesjen nede om vi er i butikken aå hun kan ligge og se på lampene i taket. Gjør det samme på trilletur ute om det ikke er for mye sol. Så hun kan se på trærne osv. Anonymkode: 3658b...b3b
AnonymBruker Skrevet 3. juni #10 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Min baby er snart 3 mnd. Hun hadde skikkelig kolikk i starten. Skrek nesten hele tida og sov ikke. Vanskelig å amme. Ville ikke ligge i vogn eller kjøre bil. Bæresele hjelper veldig! Hun skal helst være i bevegelse hele tiden. Til å starte med satt vi med henne og humpet opp og ned. Hadde nok fungert bra med gyngestol eller yogaball. Men det har vi ikke plass til. Orker ikke styre med det. Vi kjøpte moonboon, og det har fungert veldig fint! Hun sover der på dagtid. Vil ikke sove der på kvelden. Da bærer vi henne i kolikkgrep eller sitter og humper og hopper med henne 🤣. Jeg har også begynt med melkefritt kosthold da de på helsestasjonen mente at det kunne være melkeproteinallergi. Det går mye bedre nå. Det er ikke konstant skriking lenger, kun på kveld. Men nå er hun myyyyyye i moonboon, og jeg har alltid med meg bæreselen om vi skal ut. Ikke alltid hin vil ligge i vogna. Den skal i så fall helst være i bevegelse hele tiden. Hun kan også skrike om hun kjeder seg. Trives i babygym eller kikke på uro, se på lamper. Pleier å ha kalesjen nede om vi er i butikken aå hun kan ligge og se på lampene i taket. Gjør det samme på trilletur ute om det ikke er for mye sol. Så hun kan se på trærne osv. Anonymkode: 3658b...b3b Takk for svar! Gråt hun selv om dere humpet og hoppet med kolikkgrep? Når fikk hun det og når ga det aller verste seg? Anonymkode: 0233c...560
AnonymBruker Skrevet 3. juni #11 Skrevet 3. juni Kiropraktor og et enkelt kurs i massasje. To behandlinger, så var vi ferdig med det. Anonymkode: 3950b...223
AnonymBruker Skrevet 3. juni #12 Skrevet 3. juni Dere som sier kiropraktor: hvor lang tid mellom disse behandlingene? Hvor gammel var baby i det siste behandling var gjennomført og det ga seg? Anonymkode: 0233c...560
AnonymBruker Skrevet 3. juni #13 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som sier kiropraktor: hvor lang tid mellom disse behandlingene? Hvor gammel var baby i det siste behandling var gjennomført og det ga seg? Anonymkode: 0233c...560 Vi startet med en gang vi skjønte det komme. Kan vel ha vært 3 uker gammel, hvis jeg husker riktig. Gikk da med en ukes mellomrom. Anonymkode: 3950b...223
AnonymBruker Skrevet 3. juni #14 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min baby er snart 3 mnd. Hun hadde skikkelig kolikk i starten. Skrek nesten hele tida og sov ikke. Vanskelig å amme. Ville ikke ligge i vogn eller kjøre bil. Bæresele hjelper veldig! Hun skal helst være i bevegelse hele tiden. Til å starte med satt vi med henne og humpet opp og ned. Hadde nok fungert bra med gyngestol eller yogaball. Men det har vi ikke plass til. Orker ikke styre med det. Vi kjøpte moonboon, og det har fungert veldig fint! Hun sover der på dagtid. Vil ikke sove der på kvelden. Da bærer vi henne i kolikkgrep eller sitter og humper og hopper med henne 🤣. Jeg har også begynt med melkefritt kosthold da de på helsestasjonen mente at det kunne være melkeproteinallergi. Det går mye bedre nå. Det er ikke konstant skriking lenger, kun på kveld. Men nå er hun myyyyyye i moonboon, og jeg har alltid med meg bæreselen om vi skal ut. Ikke alltid hin vil ligge i vogna. Den skal i så fall helst være i bevegelse hele tiden. Hun kan også skrike om hun kjeder seg. Trives i babygym eller kikke på uro, se på lamper. Pleier å ha kalesjen nede om vi er i butikken aå hun kan ligge og se på lampene i taket. Gjør det samme på trilletur ute om det ikke er for mye sol. Så hun kan se på trærne osv. Anonymkode: 3658b...b3b Får jeg spørre hvorfor du ikke gikk til kiropraktor? Det er mye enklere enn alle tiltakene dine, selv om smerter kan ha ulik årsak. Anonymkode: 3950b...223
AnonymBruker Skrevet 3. juni #15 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar! Gråt hun selv om dere humpet og hoppet med kolikkgrep? Når fikk hun det og når ga det aller verste seg? Anonymkode: 0233c...560 Blir ganske rolig sålenge man ikke stopper bevegelsene. Så fort vi stopper så gråter hun. Hun var sånn fra dag 3. Gikk litt opp og ned i starten. Noen rolige dager, noen krevende. Tror det tok rundt en uke før det ble skriking hver dag. Rundt 2 mnd alder roet det seg litt. Hun er snart 3 nnd nå og det går litt opp og ned. Var 2 dager for litt siden hvor hun bare skrek og ikke ville sove. Mens de siste dagene har det vært roligere. Men det er hvertfall ikke skriking konstant hver dag lenger. Anonymkode: 3658b...b3b
AnonymBruker Skrevet 3. juni #16 Skrevet 3. juni Hjalp også med smokk forresten. Rok noen uker før hun tok smokk, da. Bibs med latex er de eneste hun tar. Anonymkode: 3658b...b3b
AnonymBruker Skrevet 3. juni #17 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Får jeg spørre hvorfor du ikke gikk til kiropraktor? Det er mye enklere enn alle tiltakene dine, selv om smerter kan ha ulik årsak. Anonymkode: 3950b...223 De mente det var mpa på helsestasjonen. Så det er det vi prøver å finne ut av nå. Det går jo bedre, så enten har tiltakene fungert eller så har bare kroppen hennes blitt mer moden. Slitt mye med magevondt. Anonymkode: 3658b...b3b
Morsan123 Skrevet 4. juni #18 Skrevet 4. juni Hei du! Ikke lest svarene her så vet ikke hva de andre har anbefalt. Men vår lille hadde ekstrem kolikk i 5 måneder. Skreik i 12-13 timer hver dag. Var helt grusomt. Det værste du kan høre er, det går over. Men det gjør faktisk det🤍 Vår lille er nå 9 mnd, og vi har et helt nytt liv. Egentlig dessverre ikke så mye som funker. Men vi har gått til fysioterapaut en gang i uken. Også forsøkt kiropraktor og osteopat men valgte å gå fast hos fysio. Men hvertfall bæring i kolikkgrepet, sørge for raping etter mat - ALLTID. Sykle med beina mye, vi presset også litt på magen/masserte. men en ting som hjalp var windy pysventil!!! SVERGER til den. Stoppet ikke skrikingen direkte, men fikk ut masse luft hver gang som gjorde at baby fikk det bedre. yogaball var å et MUST her i hus. Den har vi humpet MYE på. Da har vi holdt baby i kolikkgrepet, og humpet og humpet. For å gi meg selv en motivasjon, talte jeg til 100, og begynte på nytt. Igjen og igjen, til baby sovnet. yogaballen vi hadde var 75 cm. De andre ble tungt å sitte på i lengden. Så om det er to ting jeg vil anbefale på det sterkeste så er det pysventil og yogaball. Ønsker dere masse lykke til videre, og vit at det går over!!🤍🤍 selvom det ikke er det rådet man vil høre..
AnonymBruker Skrevet 4. juni #19 Skrevet 4. juni Hoppet på stor yogaball! Ellers har jeg lest et sted (husker ikke artikkelen) at i studier gjort på kolikk er responsraten som regel på rundt 30 % uavhengig av tiltak og også i kontrollgruppen. Så man kan trøste seg med at det går over, selv om det er forferdelig når det står på. Ring inn det dere har av besteforeldre/tanter/onkler/venner/andre som kan avlaste. Anonymkode: 9456f...3cc
AnonymBruker Skrevet 4. juni #20 Skrevet 4. juni Kiropraktor. Tre knekk tre ganger, fikk en ny baby. Det var det som hjalp på søsteren min og meg da vi var små og. Anonymkode: f5288...69a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå