Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, som tittelen tilsier, så lurer jeg på om du har lært deg et fremmedspråk, utenfor skolen? 

Hvordan gjorde du det? Hvilket språk var det? Implementerte du det inn i hverdagen din? Hvorfor ville du lære deg språket? 

Jeg prøver å lære meg spansk på egen hånd, bruker et kurs som er tilgjengelig på lydbok, i tillegg til at jeg bruker Duolingo. Jeg forsøker også å lytte iherdig når samboeren min snakker spansk med venner og familie, så jeg får sjekket hvor mye jeg faktisk forstår. Snart må jeg begynne å innføre det inn i hverdagen, og kommunisere med samboeren min 🤓 

Hvor lang tid tok det før du følte at du kunne konversere? 

Anonymkode: 26ddf...229

AnonymBruker
Skrevet

Har lært meg flere språk på egen hånd. Da jeg bodde utenlands lærte jeg språket og snakket god dagligtale på ca. 5 måneder. Nå lærer jeg et nytt språk, bor i Norge, og har vel holdt på i 2 år. Forstår ganske mye, men fremdeles vanskelig å sette sammen setninger og bruke språket i dagligtale. Bruker Drops som app, hører mye podcast og sanger på språket. 

Anonymkode: bc43f...8ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, som tittelen tilsier, så lurer jeg på om du har lært deg et fremmedspråk, utenfor skolen? 

Hvordan gjorde du det? Hvilket språk var det? Implementerte du det inn i hverdagen din? Hvorfor ville du lære deg språket? 

Jeg prøver å lære meg spansk på egen hånd, bruker et kurs som er tilgjengelig på lydbok, i tillegg til at jeg bruker Duolingo. Jeg forsøker også å lytte iherdig når samboeren min snakker spansk med venner og familie, så jeg får sjekket hvor mye jeg faktisk forstår. Snart må jeg begynne å innføre det inn i hverdagen, og kommunisere med samboeren min 🤓 

Alt dette avhenger av interesse og ikke minst praktisk bruk. Lære seg et språk uten at man praktiserer det jevnlig over tid er vanskelig. I teorien er en ting, i praksis en helt annen ting og mye lettere. Om jeg skulle lært meg spansk fordi jeg skulle til Spania i løpet av ferien ? Bare tull !  Men om jeg lærte meg spansk fordi jeg skulle bo i Spania i 2 år eller mer ? Mye lettere ! Da fikk man praktisert språket i hverdagen, og ekstremt mye lettere å lære seg det av å feile og prøve.  Bare engelsk er faktisk vanskelig om man ikke praktiserer språket daglig ! Jeg slet selv med akkurat det, så levde jeg i et land der engelsk var dagligspråket og det satt som en kule etter noen måneder. Jo hadde det på skolen og alt det der, men noe helt annet når man praktiserte det daglig. 

AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (16 minutter siden):

Alt dette avhenger av interesse og ikke minst praktisk bruk. Lære seg et språk uten at man praktiserer det jevnlig over tid er vanskelig. I teorien er en ting, i praksis en helt annen ting og mye lettere. Om jeg skulle lært meg spansk fordi jeg skulle til Spania i løpet av ferien ? Bare tull !  Men om jeg lærte meg spansk fordi jeg skulle bo i Spania i 2 år eller mer ? Mye lettere ! Da fikk man praktisert språket i hverdagen, og ekstremt mye lettere å lære seg det av å feile og prøve.  Bare engelsk er faktisk vanskelig om man ikke praktiserer språket daglig ! Jeg slet selv med akkurat det, så levde jeg i et land der engelsk var dagligspråket og det satt som en kule etter noen måneder. Jo hadde det på skolen og alt det der, men noe helt annet når man praktiserte det daglig. 

Det har du rett i, jeg har en enorm fordel som kan praktisere spansk i hverdagen, så jeg må bare hoppe ut i det, og gi blaffen i at jeg sier feil. På sikt er jo tanken at jeg skal bli med samboeren min til hans hjemland i Sør-Amerika, og der snakker de ikke engelsk i det hele tatt, så jeg vil være avhengig av å snakke nok spansk så jeg klarer å kommunisere med hans familie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har lært meg flere språk på egen hånd. Da jeg bodde utenlands lærte jeg språket og snakket god dagligtale på ca. 5 måneder. Nå lærer jeg et nytt språk, bor i Norge, og har vel holdt på i 2 år. Forstår ganske mye, men fremdeles vanskelig å sette sammen setninger og bruke språket i dagligtale. Bruker Drops som app, hører mye podcast og sanger på språket. 

Anonymkode: bc43f...8ef

Det er absolutt en fordel når man bor i landet hvor språket snakkes, konstant eksponering er veldig positivt. Drops har jeg aldri hørt om, jeg skal sjekke den ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Tipset mitt er å se filmer på spansk, lese bøker på spansk, høre podkast på spansk, musikk på spansk, se på spansk TV. Til mer input, til bedre. Snakk spansk med kjæresten, og driv i tillegg med "shadowing". 

For eksempel slik:

Anonymkode: 17959...ed5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har lært meg et visst nivå av finsk og spansk. Forstår også noe av oppbygningen av Thai, men det er utopi å tro at jeg kan lære meg det :D 

Finsk har jeg lært av å omgås finske (inngifte) familiemedlemmer, nå kan jeg forstå hva en samtale dreier seg om eller hva som blir sagt til meg, men jeg er ikke trygg på å snakke språket. Heldigvis kan de fleste finner svensk eller engelsk. 

Spansk har jeg lært av Duolingo og av interesse. Klarer å forstå mer enn jeg klarer å snakke, men gjør meg forstått i enkle samtaler. Tror jeg har et godt språkøre men nøkkelen for meg er å lytte og snappe opp litt ord her og der. 

Anonymkode: 4bb21...de7

AnonymBruker
Skrevet

Ja, lærte meg islandsk på egen hånd fordi det var gøy. Møtte den islandske presidenten i fjor og fikk snakket islandsk med ham, noe som var skikkelig moro. Har studert flere andre språk på egen hånd også, nå lærer jeg fransk, færøysk og japansk.

Anonymkode: e8e8c...5bb

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (På 3.6.2025 den 10.03):

Tipset mitt er å se filmer på spansk, lese bøker på spansk, høre podkast på spansk, musikk på spansk, se på spansk TV. Til mer input, til bedre. Snakk spansk med kjæresten, og driv i tillegg med "shadowing". 

For eksempel slik

Anonymkode: 17959...ed5

En lærer på barneskolen gav oss det «geniale» tipset at om du tenker på engelsk så snakker du bedre engelsk.

Det funker fjell. Men - altså - jeg tenker på engelsk. Det er et elendig tips til et barn. For en voksen som tenker bli noenlunde flytende og/eller utvandre? Solid tips. Men vær klar over at din indre monolog kan forbli engelsk. Eller spansk. Eller hva du nå enn lærer deg. 

Anonymkode: d1fd0...302

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 20.34):

Ja jeg har lært fransk hovedsaklig gjennom å snakke med familie og venner. Det tok kanskje et halvt år før jeg kunne føre korte samtaler. Jobber ikke intenst med noe språkkurs, så fremgangen kunne sikkert vært raskere. Har også brukt Duolingo, sett filmer, hørt på musikk og radio. Rett og slett inkorporert det i hverdagen. Noe som var nyttig for meg var å skrive noen setninger hver dag, øve på uttale og forsøke å lese hele bøker. Jeg skaffet samme bok i to eksemplarer; en på fransk og en på engelsk. 

Anonymkode: 5808e...1b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

lærte meg spansk. begynte å lese spansk-bøker fra VG1 og 2, tror faren min hadde dem liggende. tok også et par fag på Blindern, typ litteratur, språk og kultur. så tok jeg 3 måneder på språkskole (ikke studier eller noe, det var en privat språkskole, tror jeg) i Spania. etter det var jeg noenlunde god i spansk, kunne snakke endel, men følte meg ikke veldig stødig og turte ikke å snakke med spansktalende venner, foretrakk engelsk eller norsk.

så fikk jeg latin-amerikansk kjæreste som ikke snakker veldig bra verken norsk eller engelsk, og nå snakker jeg det temmelig flytende. så det er virkelig nøkkelen. skjønner det er vanskelig å kaste seg uti det når samboeren din faktisk snakker norsk, evt engelsk. men det er eneste måten, og det er veldig gøy! har også vært flere ganger å besøkt familien hans i hjemlandet, og det er selvfølgelig noe HELT annet når du kan språket, de fleste kan ikke et ord engelsk. folk er uansett hyggelige, men du blir selvsagt inkludert på en helt annen måte når du kan kommunisere med folk

Anonymkode: 0f8b9...1a0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...