AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:00 #41 Skrevet fredag kl 17:00 tussi84 skrev (På 2.6.2025 den 23.13): Hvor mye prater barnet ditt? Ikke for å skremme deg, men vår gutt på 4,5 år går også fortsatt med bleie. Belønningsystem virker ikke, han forstår ikke sammenhengen. Han klarer heller ikke å si fra før han gjør noe i bleie, men sier av og til æsj etter at han har bæsjet. Do/,potte trening er interessen kort og sporadisk, uansett hvor mye vi motiverer han. Sier vi at nå må du gå på do så er stort sett svaret Nei. Han har slitt med det sosiale og det språklige siden han ble født. Han prater lite, og har vel et språk som tilsvarer et barn på 2 år-2,5 år. Kan si korte setninger, men som er feil formulert og som kun de nærmeste forstår. Feks: (navnet sitt), baby, mamma, pappa gå tut Tut (vi skal gå til toget) Han har hatt ppt timer i bhg i 2 år nå, og framgangen går tregere enn forventet. Han ble derfor henvist til bup, og konklusjonen ble barneauteisme. Ved barneauteisme er de gjerne forsinket med språk, sliter med det sosiale, er sene med å bli tørre, og en del har søvn vansker også. De kan også være trege i utviklingen på andre områder. Min frykt er er at vår ikke slutter før skolestart, og at han kommer til å bli mobbet om han fortsatt bruker bleier da. Nå sier jeg ikke at deres barn har auteisme, men siden det er problemer både med det sosiale og det språklige så Bør du ha tanken i bakhodet evt . Jeg tenkte det samme. Vi slet veldig med bleieslutt hos vår yngste, han ble ikke tørr før han var over fire år. Vi prøvde flere ganger uten hell. Var treig med språk (ikke like treig som du beskriver her), vansker med sosialt samspill. Fikk Aspergerdiagnose da han var sju. Jeg ville absolutt hatt autisme eller annen nevrodivergens i bakhodet når det er vansker på flere plan, særlig språklig og sosialt, og så vansker med pottetrening også. I ettertid skjønner vi jo hvorfor det var så mye vanskeligere enn med storebrødrene… Men da han vel ble tørr, ble han helt tørr (minimalt med uhell nesten fra starten av), både dag og natt. Anonymkode: a84cd...c09
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:50 #42 Skrevet fredag kl 18:50 AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 20.16): Han nærmer seg 4½ år og det er rette tiden å slutte med bleie og de i barnehagen mener også at vi skulle slutte rundt sommerstid med bleie, men hun sier også at siden han enda bæsjer i bleien uten å si ifra før han bæsjer så blir det et problem i barnehagen og den skjønner jeg... Men sommeren går fort og han får mye sår i rumpa av å bæsje i bleien og han syns det er lettere å tisse der også selv om han kan gå på potta for å tisse for det gjør vi flere gang ila dagen, men de trener ikke på det i bhg og går kun på potta når de skal skifte bleie... Så det er dårlig med trening i barnehagen og de begynte ikke før i år med det. Nå er det sånn at jeg jobber delvis bare så vurderer å få ordnet fri i noen dager utenom helgen for å trene på det, men hvor lang tid trenger man sånn ca? Vet absolutt ikke hvordan vi skal gjøre det med bæsjinga og ønsker å få dette til før vi skal på ferie senere i sommer. Det med bleieslutt om natta stresser jeg ikke like mye med, men mest om dagen og det. Gjerne kom med tips. Eneste jeg vet er at det er lurt å ha potta i alle rom man bruker de første dagene. Anonymkode: 7a3e0...65b Du fjerner bare bleien. Så enkelt er det egentlig. Når han er så stor vil han merke fravær av bleien og automatikken med å gå på do i bleien forsvinner. La han gjerne gå i bare truse hjemme de første dagene slik at det er enkelt for han å dra den ned raskt for å gå på potta når han kjenner behovet. Innfør klistremerkeordning som belønning, og gå hyppig på do med han. Merkelig at ikke bhg legger mer til rette. I vår bhg var alle i kullet bleiefri når de kom tilbake etter sommerferien det året de fylte 3 år. Anonymkode: 53271...b91
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:14 #43 Skrevet fredag kl 19:14 Bleieslutt må prioriteres og planlegges. Vi la det til sommerferien, hvor vi satte av noen dager til bleieslutt. Da tok vi av ham bleie og bukser og lot ham gå uten, inne og utendørs, mens vi fulgte med. Den første dagen tisset han konsekvent på gulvet. Vi tørket opp og sa «oisann, neste gang kan du prøve å tisse i potta». Dag to gikk det meste i potta og dag tre gikk alt i potta. Lenge hadde vi med reisepotte i bilen, som ble brukt ved noen få anledninger. Vi brukte bleie på natta en stund også, men det tok ikke lang tid før vi droppet den også. Han var 3,5 da vi sluttet med bleie. Anonymkode: 69d36...637
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:18 #44 Skrevet fredag kl 19:18 Herregud, dropp ferien da og vær hjemme og tren. Når hadde du egentlig tenkt å begynne å trene på dette? Eller håpa du innerst inne at barnehagen skulle ta ansvar? Anonymkode: a0244...1b1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:45 #45 Skrevet fredag kl 19:45 AnonymBruker skrev (På 2.6.2025 den 23.29): Har dessverre ikke mer rett på fri, men jobber 2 skift i uken så kan prøve å få det til med å starte på en fredag før neste skift som eventuelt blir tirsdag. I ferien blir det vanskelig siden vi skal gjøre mye aktiviteter som vi ikke får gjort her i byen og samtidig skal vi til min far som klikker i vinkel om noe uhell skjer....😅 -TS Anonymkode: 7a3e0...65b Så du tenker at det er vanskelig for dere i ferien fordi dere har aktiviteter? Tror du ikke de har aktiviteter i barnehagen? Dere er to voksne og ett barn. De er 1 ansatt på 6 barn på det beste , som regel 1 voksen på 8-10 barn. Det er deres jobb å slutte med bleie, ikke barnehagen sin. Noe må dere som foreldre kunne ta ansvar for selv! Dere må enten kutte ned på aktiviteter, gjøre det selv om dere har aktiviteter, eller ta det i forkant Anonymkode: 8953d...ccd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå