AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:16 #1 Skrevet mandag kl 18:16 Han nærmer seg 4½ år og det er rette tiden å slutte med bleie og de i barnehagen mener også at vi skulle slutte rundt sommerstid med bleie, men hun sier også at siden han enda bæsjer i bleien uten å si ifra før han bæsjer så blir det et problem i barnehagen og den skjønner jeg... Men sommeren går fort og han får mye sår i rumpa av å bæsje i bleien og han syns det er lettere å tisse der også selv om han kan gå på potta for å tisse for det gjør vi flere gang ila dagen, men de trener ikke på det i bhg og går kun på potta når de skal skifte bleie... Så det er dårlig med trening i barnehagen og de begynte ikke før i år med det. Nå er det sånn at jeg jobber delvis bare så vurderer å få ordnet fri i noen dager utenom helgen for å trene på det, men hvor lang tid trenger man sånn ca? Vet absolutt ikke hvordan vi skal gjøre det med bæsjinga og ønsker å få dette til før vi skal på ferie senere i sommer. Det med bleieslutt om natta stresser jeg ikke like mye med, men mest om dagen og det. Gjerne kom med tips. Eneste jeg vet er at det er lurt å ha potta i alle rom man bruker de første dagene. Anonymkode: 7a3e0...65b 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:30 #2 Skrevet mandag kl 18:30 Vi satte en dato og forholdt oss til den. Hos oss var det 4 årsdagen, da skulle vi av med bleie på dagtid. Dagen før bursdagen ba han om det selv, klart seg veldig bra med det. Anonymkode: 0a4d1...712 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:30 #3 Skrevet mandag kl 18:30 Oi, du har ventet litt vel lenge med dette. Og ja, du kan ikke drive bleieslutt mens ungen er i barnehagen for det funker ikke. Barnehagen har ikke noe ansvar der, så du kan ikke komme med at "de begynte ikke før i år". Du skriver som om dem i barnehagen har et delansvar for dette. Det har de på ingen måte slik jeg oppfatter det i ungen min sin barnehage. Ja, de følger på do, men du må selv stå for pottetreningen. Du bør sette av i alle fall 4 dager, men når du har ventet så lenge kan du jo likegodt vente til sommerferien. Da er du jo selv sammen med barnet. Du må nesten bare ta av bleien og så jobbe med å se etter tegn på at barnet må bæsje. Følge med som en hauk de første dagene. Så setter du barnet på potte/do når trangen melder seg. Anonymkode: d5b6c...df1 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:37 #4 Skrevet mandag kl 18:37 Slet også med en som nærmet seg 5 og nektet å slutte med bleie. Belønninger gjorde alt verre, oppfordring eller å bare fjerne bleia fungerte heller ikke. Så satte en dato en mnd eller to fram i tid, en dato hvor det skjedde noe han gledet seg til fra før av. Sa at den dagen skulle han slutte med bleie, og lot han bruke den som vanlig frem til da. Viste på kalender innimellom at datoen nærmet seg, men mest i forhold til tingen som ellers skjedde samme dag. Dagen kom, bleia forsvant uten protest og gutten hadde ikke uhell. Og TS, droppe potta, sert heller ring på doen og kjøp en kul krakk til å stå på sammen. Anonymkode: 2dc85...11e 3 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:24 #5 Skrevet mandag kl 19:24 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vi satte en dato og forholdt oss til den. Hos oss var det 4 årsdagen, da skulle vi av med bleie på dagtid. Dagen før bursdagen ba han om det selv, klart seg veldig bra med det. Anonymkode: 0a4d1...712 Litt usikker på hva slags dato eller dag jeg skal velge isåfall, men har lest om flere som har gjort dette🤔 -TS Anonymkode: 7a3e0...65b
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:32 #6 Skrevet mandag kl 19:32 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Oi, du har ventet litt vel lenge med dette. Og ja, du kan ikke drive bleieslutt mens ungen er i barnehagen for det funker ikke. Barnehagen har ikke noe ansvar der, så du kan ikke komme med at "de begynte ikke før i år". Du skriver som om dem i barnehagen har et delansvar for dette. Det har de på ingen måte slik jeg oppfatter det i ungen min sin barnehage. Ja, de følger på do, men du må selv stå for pottetreningen. Du bør sette av i alle fall 4 dager, men når du har ventet så lenge kan du jo likegodt vente til sommerferien. Da er du jo selv sammen med barnet. Du må nesten bare ta av bleien og så jobbe med å se etter tegn på at barnet må bæsje. Følge med som en hauk de første dagene. Så setter du barnet på potte/do når trangen melder seg. Anonymkode: d5b6c...df1 Du kunne egentlig bare valgt å skrive den siste delen som er nyttig istede for alt det andre tullet. For det første så har vi jobbet med potta og treninga i snart 1 år og det har vært mye fram og tilbake på det, men merket bare at han syns det var enklere å tisse i bleia så sånnsett tror jeg ikke det å slutte med bleia er et problem iforhold til tissing, men mer den nr 2 man gjør på do. For det andre så har alle jeg kjenner sagt det er rart de ikke trener på det i barnehagen for det er der de er mesteparten av dagen og kan ikke akkurat kun ta de på do når de skal ta bleieskift... Når vi gjør framgang hjemme så hjeper det lite at de fortsetter med å la han gjøre seg ut i bleia uten å være oftere på do med han for da blir det vanskeligere her hjemme igjen. Og nei, vi får dessverre ikke trent på de i ferien for da er vi ikke hjemme. -TS Anonymkode: 7a3e0...65b 2
monican94 Skrevet mandag kl 19:33 #7 Skrevet mandag kl 19:33 han har jo tydeligvis kontroll siden han bruker potte.. Men for de fleste såå store barn er do lettere og lurere. ikke kjøp flere bleier, si at nå har vi ikke fler nå må du tisse og bæsje på do.. ha vet jo godt hvordan dette funker men ingen har krevd noe av han før nå.. før på noen få dager om du krever litt og følger godt opp 2 2
minister-mio Skrevet mandag kl 19:58 #8 Skrevet mandag kl 19:58 Den rette tiden for de fleste er mye tidligere enn 4,5. Barnehagen burde jo også øve med han! 2
kjærring Skrevet mandag kl 20:19 #9 Skrevet mandag kl 20:19 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han nærmer seg 4½ år og det er rette tiden å slutte med bleie og de i barnehagen mener også at vi skulle slutte rundt sommerstid med bleie, men hun sier også at siden han enda bæsjer i bleien uten å si ifra før han bæsjer så blir det et problem i barnehagen og den skjønner jeg... Men sommeren går fort og han får mye sår i rumpa av å bæsje i bleien og han syns det er lettere å tisse der også selv om han kan gå på potta for å tisse for det gjør vi flere gang ila dagen, men de trener ikke på det i bhg og går kun på potta når de skal skifte bleie... Så det er dårlig med trening i barnehagen og de begynte ikke før i år med det. Nå er det sånn at jeg jobber delvis bare så vurderer å få ordnet fri i noen dager utenom helgen for å trene på det, men hvor lang tid trenger man sånn ca? Vet absolutt ikke hvordan vi skal gjøre det med bæsjinga og ønsker å få dette til før vi skal på ferie senere i sommer. Det med bleieslutt om natta stresser jeg ikke like mye med, men mest om dagen og det. Gjerne kom med tips. Eneste jeg vet er at det er lurt å ha potta i alle rom man bruker de første dagene. Anonymkode: 7a3e0...65b Mi hadde total sperre for å bæsje på do. Helt til jeg tok meg en skikkelig prat med barnehagen og sa at nå er ungen bleietørr hjemme (ved tissing) og at de MÅ oppmuntre , trygge og bli med henne på do. Dagen etter ved henting så kom ungen løpende og sa at hun hadde på truse og hadde bæsjet på do. Da kastet vi bleiene når vi kom hjem. Så hadde jeg vært deg hadde jeg latt han gå uten bleie. Ha på truse eller la han gå naken hjemme. La han kjenne på det å bæsje i trusa. Ta han ofte med på do. Les gjerne en bok eller noe så han sitter ei stund. Få med barnehagen på laget. 1
kjærring Skrevet mandag kl 20:20 #10 Skrevet mandag kl 20:20 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Du kunne egentlig bare valgt å skrive den siste delen som er nyttig istede for alt det andre tullet. For det første så har vi jobbet med potta og treninga i snart 1 år og det har vært mye fram og tilbake på det, men merket bare at han syns det var enklere å tisse i bleia så sånnsett tror jeg ikke det å slutte med bleia er et problem iforhold til tissing, men mer den nr 2 man gjør på do. For det andre så har alle jeg kjenner sagt det er rart de ikke trener på det i barnehagen for det er der de er mesteparten av dagen og kan ikke akkurat kun ta de på do når de skal ta bleieskift... Når vi gjør framgang hjemme så hjeper det lite at de fortsetter med å la han gjøre seg ut i bleia uten å være oftere på do med han for da blir det vanskeligere her hjemme igjen. Og nei, vi får dessverre ikke trent på de i ferien for da er vi ikke hjemme. -TS Anonymkode: 7a3e0...65b Men dette er jo noe dere må prioritere da.. det funker ikke om dere ikke gidder 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:32 #11 Skrevet mandag kl 20:32 4 1/2 år? Vi har begynt nå og barnet blir 2 år i juni… Vi har en potte som ser ut som en liten do. Har latt henne være med meg på do hele tiden. Hun kan godt ordet do og sier fra når hun må bæsje også går vi på do. Tissingen er litt vanskeligere, da rekker vi ikke alltid doen. Skal jobbe med dette i sommer og håper at det løser seg. Hun er godt kjent med doen sin og er helt trygg på den. Jeg vet ikke om det er særlig relevant for din på 4 og 1/2 da, han vet vel godt hva do er. Er det vanlig å vente så lenge? Anonymkode: 8b1af...229 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:33 #12 Skrevet mandag kl 20:33 Er det noen diagnoser i bildet? Anonymkode: 8b1af...229 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:34 #13 Skrevet mandag kl 20:34 minister-mio skrev (34 minutter siden): Den rette tiden for de fleste er mye tidligere enn 4,5. Barnehagen burde jo også øve med han! Jepp, så syns det er på tide å slutte helt for det blir visst ikke bedre. Ja helt klart enig🙄 -TS Anonymkode: 7a3e0...65b
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:36 #14 Skrevet mandag kl 20:36 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det noen diagnoser i bildet? Anonymkode: 8b1af...229 Ikke enda. Han skal få ekstra hjelp med utvikling av språk og det sosiale bare foreløbig. Han var nylig henvist til PPT som har laget en plan til barnehagen. -TS Anonymkode: 7a3e0...65b 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:37 #15 Skrevet mandag kl 20:37 Jeg ville som andre nevner gått rett på do nå, med doring og krakk. Da er det lettere å sitte der for nummer 2 ☺️ sett av 3-4 dager hjemme, f.eks i forbindelse med helg, og ta av bleie. Følg på do når dere står opp, etter måltider og før dere går ut, og før legging. Jeg kalte bleia om natta for natt-truse. Og, barnehagen må spille på lag. Si at nå setter dere alle kluter til og vil gjerne at barnehagen følger oftere på do så dere blir kvitt bleia. Anonymkode: 70c8f...d11 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:39 #16 Skrevet mandag kl 20:39 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 4 1/2 år? Vi har begynt nå og barnet blir 2 år i juni… Vi har en potte som ser ut som en liten do. Har latt henne være med meg på do hele tiden. Hun kan godt ordet do og sier fra når hun må bæsje også går vi på do. Tissingen er litt vanskeligere, da rekker vi ikke alltid doen. Skal jobbe med dette i sommer og håper at det løser seg. Hun er godt kjent med doen sin og er helt trygg på den. Jeg vet ikke om det er særlig relevant for din på 4 og 1/2 da, han vet vel godt hva do er. Er det vanlig å vente så lenge? Anonymkode: 8b1af...229 Jepp.. Har hørt fra både kjente og helsestasjonen at det går en del tregere med gutter iblant. Er noe med at de ikke kjenner like godt når de må tisse osv så fikk høre at 2½ - 4 år er det som er mest vanlig hos gutter med bleieslutt, men nå er han langt over 4 så syns det ha gått alt for lenge🥲 -TS Anonymkode: 7a3e0...65b 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:40 #17 Skrevet mandag kl 20:40 Min var veldig redd for å bæsje på do, han sluttet med bleie rett før 4 års dagen, aldri uhell. Men når han måtte bæsje, sprang han på badet, å tok på seg bleie for å bæsje. Bæsjet bare hjemme. Prøvde å ta vekk bleiene, å si at vi ikke skulle kjøpe flere bleier, men da nektet han å spise, siden han viste at når han spiste, så måtte han bæsje etteren stund. Til slutt prøvde vi pottedo, med lydeffekter og musikk, det var det som skulle til ,for gutten vår. Etter noen måneder med den, så tørde han vanlig do også. Da var han 4 1/2. Jeg husker at jeg stresset med at han skulle bli førskolegutt etter sommeren, å ikke klarte å bæsje på do. Men heldigvis så gikk det seg til, helt plutselig. Anonymkode: 1f0b6...564 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:40 #18 Skrevet mandag kl 20:40 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jepp.. Har hørt fra både kjente og helsestasjonen at det går en del tregere med gutter iblant. Er noe med at de ikke kjenner like godt når de må tisse osv så fikk høre at 2½ - 4 år er det som er mest vanlig hos gutter med bleieslutt, men nå er han langt over 4 så syns det ha gått alt for lenge🥲 -TS Anonymkode: 7a3e0...65b Det er akkurat som om tissetrangen kommer akkurat samtidig som tisset kommer her. Bæsjingen kjenner hun liksom litt mer forvarsel på. Men lar henne gå uten bleie og bare bukse så hun skal kjenne hva som skjer liksom. Må bare øve øve øve.. Anonymkode: 8b1af...229
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:43 #19 Skrevet mandag kl 20:43 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville som andre nevner gått rett på do nå, med doring og krakk. Da er det lettere å sitte der for nummer 2 ☺️ sett av 3-4 dager hjemme, f.eks i forbindelse med helg, og ta av bleie. Følg på do når dere står opp, etter måltider og før dere går ut, og før legging. Jeg kalte bleia om natta for natt-truse. Og, barnehagen må spille på lag. Si at nå setter dere alle kluter til og vil gjerne at barnehagen følger oftere på do så dere blir kvitt bleia. Anonymkode: 70c8f...d11 Er dette jeg har vurdert å få til med å legge av noen dager også ha potta i samme rom (mest pga bæsjen) for greia er at han kan holde seg med å tisse og da rekker vi mest sannsynelig å gå ned på do, men vi har bade i en annen etasje enn stua så bæsjinga går neppe å bare satse på doring for han sliter visst med å si ifra eller kjenne på når han må bæsje🤷♀️ Om vi slutter med bleia hjemme, skal vi liksom la han fortsette med bleie i barnehagen..? Eller hva mener du😅 -TS Anonymkode: 7a3e0...65b
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:44 #20 Skrevet mandag kl 20:44 Hva med å bare ta den av og si at nå må han bruke boxer og gå på do? Så må du faktisk stå i en periode med uhell men det går over. Vær konsekvent. Anonymkode: 7cf8d...034 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå