Gå til innhold

Hvorfor har så mange over en viss alder en vaggende gange?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i periodevis vagget siden tenåra på grunn av en skade nederst i ryggen.

Anonymkode: b336a...0f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, overhodet ikke! Brukte bare et engelsk begrep "to spot"= "legge merke til" Jeg er kanskje, muligens, på spekteret (har ikke utredet det), men uansett om jeg er det eller ikke så ser jeg verden veldig objektivt. Uten fordømming, bare med interesse. 

Og bare for å presisere - mange 50+ åringer som jeg trener med er sprekere enn meg, og er mye mer spretne og rake enn disse jeg legger merke til. Men jeg forstår jo som enkelte nevner her at å bære masse ekstra vekt kan gjøre en person ubalansert og ødelegge leddene. Det gir jo mening

Anonymkode: 78890...4bf

Det er jo bra. Er nok bare jeg som leste det med feil tonefall i hodet kombinert med at du sa det høyt med venner, men og så tenkte jeg hmm...nei hun mente sikkert som spotte og se noen.

Er så spekteret selv, så kjenner igjen det må ta ting litt ut av sammenheng/ intensjon. Noe jeg jo gjorde selv her.

Anonymkode: 0ba57...940

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en av grunnene til at jeg holder meg i form med trening. Jeg NEKTER å bli en del av vaggegjengen som offer og akker seg når de må reise seg fra sofaen

Anonymkode: f1cc0...b7d

Dette er jo noe naivt, da ingen bestemmer om de får leddgikt, artrose osv. eller ikke. Det er i høy grad arvelig, dessverre. 

Anonymkode: f693b...8fc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er jo noe naivt, da ingen bestemmer om de får leddgikt, artrose osv. eller ikke. Det er i høy grad arvelig, dessverre. 

Anonymkode: f693b...8fc

Ja, gjett om. Jeg var en meget habil multisportutøver med bakkeløp som spesialitet til jeg varover 50. Nå er jeg 65 og artrose i hofte skaper store problemer for meg. Det er trist å ikke kunne trene så mye som jeg ønsker, må velge vekk fjellturer som er klassifisert som krevende, aldri mer løpe intervaller og ha smerter etter jeg har lagt meg fordi jeg ble litt ivrig.

Hilsen kommende vagger 

Anonymkode: 05a20...8d2

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg er overvektig, men er ikke derfor jeg vagger. Har en hardt skadet ankel. Hatt mange operasjoner, men er ikke ferdig å gro så når jeg er hjemme og lar krykkene stå litt så vagger jeg. Vet ikke hvordan ganglaget blir når alt er grodd. Leddet er tatt ut og skruer satt inn for å feste fot til ankel så det blir uansett en halt gange så mulig jeg vagger da også. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fibromyalgi og tidvis store smerter og stivhet, som gjør det vondt og vanskelig å bevege seg normalt. Jeg forsøker likevel å holde meg i bevegelse fordi det er bra for kroppen, så får det bare være at jeg vagger :)

Anonymkode: f78f1...6ea

Samme her! Rygg-, hofte- og knesmerter samt hovne og smertefulle fotblad gjør at jeg ofte vagger de første 50 meterne etter at jeg har reist meg opp frem til kroppen får "løst seg litt opp". Ved vanlig gange er det mye mer bevegelse i leddene, og jeg blir så smertepåvirka at det blir spørsmål fra folk rundt, og det orker jeg ikke. Foretrekker å vagge meg varm i stillhet 🙈 

Anonymkode: b3409...208

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det gjelder vel i hovedsak overvektige, og mest kvinner, 50+. Har hele tiden lagt merke til det litt, men i dag på kjøpesenteret så sa jeg det høyt og vi spottet den ene etter den andre som vagget når de gikk. 

Er det balansen? Fettet rundt magen? Leddene som lider av vekten? Hva skyldes det rent medisinsk?

Hvis det var fettet rundt magen hadde det neppe gitt mening at det skjer mest med kvinner, da menn på 50 pluss har mye mer magefett enn kvinner.

Ofte skyldes det skader etter svangerskap og ikke overvekt. Kjenner flere slanke (BMI typ 20) kvinner som vagger litt pga smerter i hoftene etter svangerskap.

Anonymkode: c69ed...991

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er vel litt begge deler. Selv vagger jeg litt når jeg går, det skyldes dels at jeg er hjulbeint og også at jeg har arvet ganglaget til min onkel. Hele livet har jeg måttet ta meg sammen for ikke vagge, men gjør det ubevisst når jeg er litt stressa. &nbsp
Er ikke overvektig, var ikke onkel heller. Men har fått høre hele livet at om jeg ikke tar meg sammen må jeg skifte hofte slik han måtte. 

Anonymkode: 3244e...9d5

Å ta seg sammen hjelper ingenting mot dårlige hofter. Akkurat som om det å få dårlige hofter og behøve operasjon er noe man velger? For en rar og stygg ting å skremme barn med. Hvis du har arvet samme hofter som din onkel så er du født med det. Å prøve å "gå pent" vil ikke hjelpe. Muligens fysioterapi kan hjelpe deg noe hvis du plages av det selv, ellers kan du be de som kommer med kommentarer på dette å dra til h******, spør du meg.

Anonymkode: 0c84e...96b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke bare eldre folk eller kvinner som vagger, men alle som er overvektige. Det er vel fordi de må ta i mer for å flytte kroppen forover.

De samme menneskene begynner på et eller annet punkt også ofte å holde armene litt ut fra kroppen når de går. På slanke/normalvektige folk henger armene ned uten å berøre kroppen, men de som er ganske kraftige, må vel holde armene ut for å unngå at de berører overkroppen.

Anonymkode: 4fe67...e1a

Skrevet

Trådstarter snakker beskuende om "dem" og vet ikke at om noen tiår blir det TS sin tur. Det kommer om en vil eller ikke. Kan ikke stoppe livets gang. Ja, jeg vagger også litt. Belastingen ved å være menneske over tid og tunge løft merkes. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (56 minutter siden):

Trådstarter snakker beskuende om "dem" og vet ikke at om noen tiår blir det TS sin tur. Det kommer om en vil eller ikke. Kan ikke stoppe livets gang. Ja, jeg vagger også litt. Belastingen ved å være menneske over tid og tunge løft merkes. 

Det er vel ikke noe galt i å tilhøre én klasse og undre seg over en annen, selv om man kanskje havner i den andre på et senere tidspunkt? TS har ikke sagt noe galt eller nedsettende, men vist en generelt undrende holdning. 

Anonymkode: 1b9a1...7f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke noe galt i å tilhøre én klasse og undre seg over en annen, selv om man kanskje havner i den andre på et senere tidspunkt? TS har ikke sagt noe galt eller nedsettende, men vist en generelt undrende holdning. 

Det er ikke noe galt i det, men du oppfatter det slik?  Jeg skrev det ikke negativt. :) Ta det med ro. 

AnonymBruker
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe galt i det, men du oppfatter det slik?  Jeg skrev det ikke negativt. :) Ta det med ro. 

Unnskyld, ja, jeg oppfattet det som kritikk. Jeg er nok litt kjapp i vendingene noen ganger, og skrift er vanskelig å tolke.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Unnskyld, ja, jeg oppfattet det som kritikk. Jeg er nok litt kjapp i vendingene noen ganger, og skrift er vanskelig å tolke.

Alt i orden. Fort gjort å misforstå. 🌹:) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tenkt over at noen "vagger" og er over 50 selv. Halting vet jeg hva er, men ikke vagging hos mennesker. Kanskje jeg er en vagger selv?

Kan noen poste en videosnutt eller en gif så jeg kan forstå hva dere mener?

Anonymkode: 81303...b1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det gjelder vel i hovedsak overvektige, og mest kvinner, 50+. Har hele tiden lagt merke til det litt, men i dag på kjøpesenteret så sa jeg det høyt og vi spottet den ene etter den andre som vagget når de gikk. 

Er det balansen? Fettet rundt magen? Leddene som lider av vekten? Hva skyldes det rent medisinsk?

48 og hadde nekrose i hofta. 
Måtte få ny. Så det er min unnskyldning. 

Anonymkode: ee790...d30

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vegger sikkert. Gangen er iallefall ikke spenstig som før, siden jeg har mye smerter. 

Bekymrer meg ikke med vagging. Om jeg vegger går jeg iallefall, og det er det ikke bestandig jeg klarer. 

Anonymkode: 885aa...f43

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Artrose i knær og ankler

Anonymkode: a34ba...dc2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde leddgikt som barn. Nå som voksen er jeg lite plaget, men jeg stivner i kroppen når jeg har sittet stille en stund. Så jeg vagger når jeg begynner å gå, før det løsner etterhvert som jeg får kroppen i gang. Jeg er normalvektig og trener jevnlig, så det har ikke noe med det å gjøre. 

Anonymkode: 4c2f9...f8c

AnonymBruker
Skrevet

Vagging har med hofteskader etter svangerskap. Kvinner som ikke har født slipper derfor unna.

Anonymkode: 040a9...42c

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...