AnonymBruker Skrevet 2. juni #1 Skrevet 2. juni Det gjelder vel i hovedsak overvektige, og mest kvinner, 50+. Har hele tiden lagt merke til det litt, men i dag på kjøpesenteret så sa jeg det høyt og vi spottet den ene etter den andre som vagget når de gikk. Er det balansen? Fettet rundt magen? Leddene som lider av vekten? Hva skyldes det rent medisinsk? Anonymkode: 78890...4bf 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #3 Skrevet 2. juni Er vel litt begge deler. Selv vagger jeg litt når jeg går, det skyldes dels at jeg er hjulbeint og også at jeg har arvet ganglaget til min onkel. Hele livet har jeg måttet ta meg sammen for ikke vagge, men gjør det ubevisst når jeg er litt stressa.   Er ikke overvektig, var ikke onkel heller. Men har fått høre hele livet at om jeg ikke tar meg sammen må jeg skifte hofte slik han måtte. Anonymkode: 3244e...9d5
AnonymBruker Skrevet 2. juni #4 Skrevet 2. juni  … vet ikke hva det betyr eller hvor det kom fra. Anonymkode: 3244e...9d5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #5 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det gjelder vel i hovedsak overvektige, og mest kvinner, 50+. Har hele tiden lagt merke til det litt, men i dag på kjøpesenteret så sa jeg det høyt og vi spottet den ene etter den andre som vagget når de gikk. Er det balansen? Fettet rundt magen? Leddene som lider av vekten? Hva skyldes det rent medisinsk? Anonymkode: 78890...4bf Det kan også komme av at de er slitne. Selv blir jeg kjempesliten av å gå på senter, ble sånn når jeg bikka 40. Inn i to butikker og så blir jeg brått dausliten og vil ut igjen Anonymkode: 3244e...9d5 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #6 Skrevet 2. juni Det lurte jeg lenge på å. Nå vet jeg det. Hofter, knær og rygg (eller hele kroppen egentlig) stivner sakte men sikkert når du passerer 50, bare begynn å gled deg😁 Anonymkode: f1e7b...454 4 8
emdes Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni Vaggende ganglag kommer vel hovedsaklig av hoftene. Noen bare er naturlig mer "vaggete" enn andre. Kanskje medfødt dårlige hofter. 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni Fedme, såfremt en ikke er veldig gammel. Anonymkode: bd769...fcd 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #10 Skrevet 2. juni Jeg vagger fordi jeg er tjukk. Før hoppa jeg mer opp og ned når jeg gikk, nå blir det mer sidelengs Anonymkode: 87d69...fda 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #11 Skrevet 2. juni Jeg vagger ikke i det hele tatt, og har ikke lagt merke til at andre gjør det heler, men nå skal jeg begynne å se etter. Er 55. Anonymkode: 9f052...7c5 1
Mymlen Skrevet 2. juni #12 Skrevet 2. juni Smerter. Bestemor som var slank vagget skikkelig, pga betennelse i hoftene. Jeg vagger under graviditet uansett hvor langt på vei, pga bekkenet 10
AnonymBruker Skrevet 2. juni #13 Skrevet 2. juni Smerter tenker jeg. Mange for jo og problemer etter svangerskap som vedvarer og eventuelt kommer tilbake med alderen. Selv er jeg feit og vagger ikke, over 40 er jeg og. Men er hypermobil så regner med jeg vil kjenne mer smerter med alderen da vi ofte for artrose tidligere enn andre. Anonymkode: 9a9c3...3af 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #14 Skrevet 2. juni Jeg har ikke lagt merke til noen spesielt, men kom på en lærer vi hadde på skolen, som var nokså overvektig. Hun vagget når hun gikk. Kan være hun hadde dårlige hofter. Anonymkode: 4838b...870
AnonymBruker Skrevet 2. juni #15 Skrevet 2. juni Vel jeg vagger når jeg bar rundt 20 ekstra kilo og hadde bekkensmerter som gravid. Vonde ledd og tung kropp gir påvirket gange vil jeg tro. Anonymkode: df39e...3e6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #16 Skrevet 2. juni Er mann på over femti og ble skadet i bekkenet. Det fikk meg til å vagge noe jævlig, frisk nå men skjønner at folk ikke vagger frivillig altså. Hofte- og bekkensmerter fører til vagging. Anonymkode: 2ac5f...cea 5 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni #17 Skrevet 2. juni Tror hofteslitasje er en vanlig årsak. Jeg vagger litt, og det skyldes alder og litt slitne hofter (særlig på hardt underlag, i byer og sånn). Ikke overvektig og snart 60. Det gjør heldigvis ikke vondt, bare ...aldring. Anonymkode: 5cf22...425 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #18 Skrevet 2. juni Det er mange årsaker til vagging. Flere av dem nevnes her: artrose, hjulbeinthet, bekkenskade, ryggskader og overvekt. Hofteskade gjør nok noe også. Da et familiemedlem fikk operert inn ny hofteplate begynte også han å vagge da han gikk. Jeg er ung og vagger, grunnet ataksi (nedsatt balanse- og koordinasjonsevne). Det gjør at jeg ofte må ta et lite, ekstra skritt til siden når jeg går og gå bredbeint fordi det gjør det lettere å holde balansen. Hvis jeg ikke er oppmerksom, og har konsentrasjonen på andre ting, er dette mer fremtredende, fordi jeg må konsentrere meg veldig på å gå bent. Anonymkode: 1e57e...f3d 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #19 Skrevet 2. juni Ung og slank, men vegger på grunn av nevropati. Det gjelder sikkert mange eldre også, både slanke og overvektige. Anonymkode: df3cf...036 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni #20 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Fedme, såfremt en ikke er veldig gammel. Anonymkode: bd769...fcd Behøver ikke være det Selv ble jeg slik etter kraftig bekkenløsning som jeg den dag i dag 20 år sliter med, smerter i hofter, hofter som låser seg, pluss prolaps i korsrygg, går til fysio og kiropraktor. Ser og på mannen , der spratt først hoftakula ut på venstre side da han var 8 år, så ble satt på plass med skruer, så ved 12 års alder spratt kula på høyre side ut, så de festet der. Og etter det så har han slitt med smerter og at det blir rar gange når han går Og som andre sier mye har med hva en jobber med og slitasje i leddene Anonymkode: 6148e...dec 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå